«ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ»

(από την ΕΠΟΧΗ 21-22/1/2023)

Μπροστά στον φράχτη!

Το 2013 με τη θαυμάσια μικρού μήκους ταινία «Red Hulk», με θέμα την εμπλοκή ενός νεαρού με μια ναζιστική οργάνωση, η Ασημίνα Προέδρου θριάμβευσε στο Φεστιβάλ της Δράμας. Και να που ήρθε η ώρα να αποδείξει πως η ταινία εκείνη δεν ήταν ένα «πυροτέχνημα» αλλά απλώς η αρχή. Απόδειξη η ταινία «Πίσω από τις θημωνιές» που απολαύσαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Ο Στέργιος ζει σε ένα χωριό στη Δοϊράνη, μαζί με τη γυναίκα του τη Μαρία και την κόρη του την Αναστασία. Βγάζει τα προς το ζην ψαρεύοντας στη λίμνη ενώ η γυναίκα του ασχολείται με εράνους της εκκλησίας και η κόρη του είναι ασκούμενη νοσηλεύτρια στο νοσοκομείο του Κιλκίς. Δεν θέλει πολλά πάρε δώσε με τον αδελφό της γυναίκας του, το Δημήτρη, επειδή ο τελευταίος κάνει ύποπτες δουλειές. Όταν όμως ο Στέργιος καλείται ως κατηγορούμενος να καταθέσει για μια παλιά υπόθεση που έχει να κάνει με ένα μεγάλο χρέος, αναγκάζεται να ζητήσει βοήθεια από το Δημήτρη, ο οποίος θα του την προσφέρει με αντάλλαγμα να δουλέψει γι’ αυτόν. Όλα συμβαίνουν την εποχή μια σειρά από χώρες της Ευρώπης, με πρώτη τη Γερμανία, αποφάσισαν να κλείσουν προσωρινά τα σύνορα στους πρόσφυγες με αποτέλεσμα χιλιάδες απεγνωσμένοι άνθρωποι να συρρεύσουν στα σύνορα και κυρίως στην Ειδομένη πίσω από το φράχτη που είχε σηκώσει για να τους εμποδίσει η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας (τότε ονομαζόταν ακόμη FYROM). Πολλοί από αυτούς τους απελπισμένους ανθρώπους πληρώνουν διακινητές για να περάσουν τα σύνορα μέσω της Δοϊράνης.

Σ’ αυτό το σκηνικό η Ασημίνα Προέδρου χτίζει την ταινία της. Την χωρίζει σε τρία κεφάλαια και έναν επίλογο, με το καθένα να έχει αναφορά στα τρία πρόσωπα της οικογένειας, τον Στέργιο, τη Μαρία και την Ασημίνα, μέσα από τα μάτια των οποίων βλέπουμε  γεγονότα που σαν μικρές ψηφίδες ενώνονται συμπληρώνοντας το παζλ. Μια σειρά από συμβάντα συνταράσσουν τις σχέσεις τους, που συνδέονται με πρόσφυγες και διακινητές, αλληλέγγυους και ρατσιστές, αλήθειες και ψέματα μεταξύ των μελών της οικογένειας και έναν θάνατο!

Συγκλονιστική ταινία που διεισδύει στα γεγονότα και τα βλέπει όχι ως παρατηρητής, όχι ως ρεπόρτερ αλλά με τα μάτια του ανθρώπου που τα βιώνει. Και το πως αυτά μπορούν να αποδομήσουν τις οικογενειακές σχέσεις, να αφυπνίσουν το ένστικτο της επιβίωσης, να βγάλουν τον χειρότερο ή τον καλύτερο εαυτό. Με εμπνευσμένη σκηνοθεσία η Προέδρου χτίζει χαρακτήρες, δημιουργεί ανατροπές, εξερευνά τις οικογενειακές σχέσεις, κοιτάζει κατάματα το κοινωνικό και πολιτικό ζήτημα. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες, υπάρχουν θύτες και θύματα, αλληλέγγυοι και διακινητές, αληθινοί άνθρωποι και υποκριτές. Κι αυτά μπορεί να διαλύσουν μια οικογένεια καθώς το ένστικτο της αυτοσυντήρησης οδηγεί στο ψέμα, την απόκρυψη και εντέλει, την ψευδομαρτυρία.

Με υποδειγματικό σκηνοθετικό ρυθμό, που διατηρεί το ενδιαφέρον καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας, κοντινά και δυναμικά πλάνα, η Ασημίνα Προέδρου ξεδιπλώνει ένα άψογα δομημένο σενάριο και αφηγείται μια συναρπαστική ιστορία. Οι ανθρώπινες σχέσεις εμπλέκονται με την κοινωνική συνθήκη και εξαρτώνται από τα όσα συμβαίνουν. Τα μέλη της οικογένειας είτε έχουν άμεση είτε έμμεση σχέση με τα γεγονότα οφείλουν αργά ή γρήγορα να πάρουν θέση, να συγκρουστούν, να αποφασίσουν. Και κάπου στο βάθος βλέπουμε να τρεμοσβήνει η φλόγα της δικαιοσύνης. Στην ταινία την αντιπροσωπεύει ο δικηγόρος. Όπως ο παπάς αντιπροσωπεύει τη θρησκευτική μισαλλοδοξία και το φανατισμό. Και τι βλέπουμε στο θαυμάσιο φινάλε; Ένα γλέντι όπου χορεύουν όλοι μαζί, ο παπάς, ο δικηγόρος, ο διακινητής κι η ψευδομάρτυρας, την ώρα που κάποιοι άλλοι προσπαθούν να λυτρωθούν από τα φαντάσματα που τους βασανίζουν επιλέγοντας το φευγιό!

Εξαιρετική η μουσική επένδυση του Μάριου Στρόφαλη, πολύ καλές ερμηνείες
(Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα, Χρήστος Κοντογεώργης, Ντίνα Μιχαηλίδου κ.α.) σε μια ταινία που δεν της λείπει τίποτα!

                                                                                     Στράτος Κερσανίδης

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε