ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 13 έως 19/12/2018)

(από το http://www.stokokkino.gr)

 Όλα για τις γυναίκες

 Του Στράτου Κερσανίδη

Πέρασαν 14 χρόνια από την τελευταία ταινία του Σταύρου Τσιώλη ο οποίος ευτυχώς αποφάσισε να επανέλθει δριμύτερος με ένα γλυκόπικρο και γεμάτο χιούμορ φιλμ, το οποίο –όπως λέει κι ο ίδιος- είναι αφιερωμένο στης γυναίκες. Έτσι, με τις «Γυναίκες που περάσατε από δω», ο 80χρονος πλέον σκηνοθέτης, καταφέρνει να μας εκπλήξει θετικά για μια ακόμη φορά.

Εμπνευσμένος από τις γυναίκες της παιδικής του ηλικίας, ο Αλφόνσο Κουαρόν παρουσιάζει το εκπληκτικό ασπρόμαυρο ημιαυτοβιογραφικό φιλμ «Ρόμα», που κατά πως φαίνεται θα είναι μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν.

Με εγκωμιαστικές κριτικές έρχεται και ένα θαυμάσιο φιλμ κινουμένων σχεδίων για μεγάλου, «Η Ντιλιλί στο Παρίσι», του Μισέλ Οσελό. Εξαιρετικού ενδιαφέροντος είναι και η ταινία του Μάθιου Χάινεμαν  «Ο δικός της πόλεμος», η οποία είναι βασισμένη σε γεγονότα από τη ζωή της πολεμικής ανταποκρίτριας, Μαρί Κόλβιν. Όσο για τον «Ασπροδόντη», του Αλεξάντρ Εσπιγκάρες, είναι η μεταφορά του γνωστού και πολυδιαβασμένου μυθιστορήματος του Τζακ Λόντον στην οθόνη ως ταινία κινουμένων σχεδίων.

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες «Spider-Man: Μέσα στο αραχνοσύμπαν», «Aquaman» καθώς και το ντοκιμαντέρ του Χρήστου Ν. Καρακάση, «Ταξίδι πνοής», με θέμα τη διαδρομή του θεατράνθρωπου, Γιώργου Μεσσάλα.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΤΕ ΑΠΟ ΔΩ

Σκηνοθεσία: Σταύρος Τσιώλης

Πρωταγωνιστούν: Ερρίκος Λίτσης, Κωνσταντίνος Τζούμας, Τάκης Χρυσικάκος, Ελένη Ουζουνίδου, Ρόζα Προδρόμου, Μιχάλης Σαράντης, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Αινείας Τζαμάτης

Δύο άνεργοι άνδρες, που αναζητούν μεροκάματο, προσλαμβάνονται για να κρατάνε τσίλιες για το λογαριασμό κάποιου ο οποίος χτίζει ένα αυθαίρετο δωμάτιο στο σπίτι του. Κάλυψή τους είναι η πώληση κουλουριών. Διάφοροι άνθρωποι περνούν από εκείνο το σημείο, άνδρες, γυναίκες παιδιά περνούν και τους χαιρετούν τους δύο άνδρες. Στέκονται, αγοράζουν κουλούρια, μιλούν για τα βάσανα και τα όνειρά τους. Ένα μωσαϊκό ανθρώπων που αποζητούν την επαφή και κάποιον να τους ακούσει.

Μια ταινία του Σταύρου Τσιώλη είναι ‘μια ταινία του Σταύρου Τσιώλη’! Όλα κυλούν χαλαρά, τρυφερά, ανάλαφρα και με χιούμορ. Μεγάλο ρόλο παίζουν τα ανθρώπινα πρόσωπα, οι εκφράσεις, τα μάτια. Και, όπως σε όλες τις ταινίες του αγαπημένου σκηνοθέτη συμβαίνει εκείνο το μαγικό, δηλαδή το γέλιο το οποίο συνδυάζεται με τη συγκίνηση, τη στιγμή που γελάς, σκουπίζει ένα δάκρυ.

Θαυμάσιοι, ευφυείς διάλογοι με δύο πρωταγωνιστές –τον Κωνσταντίνο Τζούμα και τον Ερρίκο Λίτση- που σου κλέβουν την καρδιά με την πρώτη ματιά. Το ίδιο όμως συμβαίνει και με τους υπόλοιπους ρόλους.

Σενάριο βαθιά ανθρώπινο, σκηνοθεσία αέρινη, ελευθεριάζουσα, ερμηνείες υποδειγματικές. Νεανικό σινεμά από έναν άνθρωπο ο οποίος έφτασε αισίως τα 80 του χρόνια. Και κάπου στο βάθος διακρίνεται μια κοινωνική ματιά αλλά πάνω απ’ όλα αυτό που κυριαρχεί είναι η ποίηση. Άλλωστε, όπως λέει ο Σταύρος Τσιώλης, «Η ίδια η ζωή είναι ποίηση!». Μια ακόμη ταινία-κατάθεση ψυχής από τον Σταύρο Τσιώλη, με την ευχή σύντομα να δούμε την επόμενη δουλειά του.

Ένα χρόνο πριν, και με αφορμή την προβολή της ταινίας στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματόγραφου Θεσσαλονίκης, ο Σταύρος Τσιώλης μίλησε στο «κόκκινο» της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στην εκπομπή «Με μια ομπρέλα κόκκινη». Όπως ήταν φυσικό τον ρωτήσαμε εάν με την ταινία αυτή κλείνει ‘η τριλογία των γυναικών’, όπως έγραψαν κάποιοι (‘Παρακαλώ γυναίκες μην κλαίτε’ – 1992, ‘Ας περιμένουν οι γυναίκες’ – 1998 και ‘Γυναίκες που περάσατε από δω’ – 2018).

«Αυτό μπορεί να είναι και κόλπο», μας είπε γελώντας. «Γιατί εγώ από το 2004 απουσιάζω. Μετά το ‘Φτάσαμεεε!’ είχα πάρει την απόφαση να μην ξαναγυρίσω ταινία. Έτσι ήμουνα ένα ήσυχος συνταξιούχος που ζούσε πλουσιοπάροχα με 600 ευρώ το μήνα!».

Τώρα που ζούσε πλουσιοπάροχα με 600 ευρώ, μας εξηγεί ο ίδιος: «Είχα μια τεχνική. Με τα χρήματα αυτά μου αναλογούσαν 20 ευρώ τη μέρα. Όμως εγώ καθόμουν στο σπίτι 4 μέρες, δεν τα ξόδευα κι όταν έβγαινα έξω είχα 80 ολόκληρα ευρώ στην τσέπη και έκανα πάρτι στην αγορά του Χαλανδρίου».

Και τελικά γιατί επέστρεψε; «Γιατί ξαφνικά κάτι ζωντάνεψε μέσα μου, αυτό το ‘κάτι’ που δε με αφήνει ήσυχο κι όπως έλεγε ο μεγάλος Ταρκόφσκι ‘φτιάχνουμε ταινίες γατί είμαστε βασανισμένοι και θέλουμε να επικοινωνήσουμε. Δεν είναι ούτε η δόξα, ούτε το μεγαλείο. Άλλωστε οι περισσότεροι σκηνοθέτες είναι φτωχοί».

Και γιατί η συγκεκριμένη ταινία; «Γιατί αγαπώ πολύ τις γυναίκες. Και τώρα στα 80 μου ανακάλυψα πως βλέποντας ένα όμορφο κορίτσι, με το σορτσάκι του, ένα αληθινό κουκλί να περπατάει στο δρόμο, σκέφτομαι πως μέσα από την κοιλίτσα του θα βγει ένας καινούργιος άνθρωπο;. Κι αυτό είναι ένα θαύμα. Οι γυναίκες φέρνουν τη ζωή ενώ οι άνδρες δεν κάνουν τίποτα. Κι ας λέει ο Σοφοκλής πως το παιδί είναι του άνδρα. Εγώ διαφωνώ».

 

ΡΟΜΑ

ROMA

Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν
ΠρωταγωνιστούνΓιαλίτζα Απαρίτσιο, Μαρίνα ντε Ταβίρα, Ντιέγκο Κορτίνα Ότρι, Κάρλος Περάλτα, Μάρκο Γκραφ, Ντανιέλα Ντεμέσα, Χόρχε Αντόνιο Γκερέρο, Φερνάντο Γκρεντιάγκα, Βερόνικα Γκαρσία, Νάνσι Γκαρσία Γκαρσία

Αρχές της δεκαετίας του 1970, στη συνοικία Ρομα στην Πόλη του Μεξικού. Παρακολουθούμε, μέσα από την καθημερινότητα μιας οικογένειας τα γεγονότα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια ενός έτους. Πρόκειται για μια ταινία στην οποία ο Αλφόνσο Κουαρόν συνδυάζει τη μυθοπλασία με αυτοβιογραφικά στοιχεία εμπνευσμένη από τις γυναίκες της παιδικής ηλικίας του σκηνοθέτη. Παρακολουθούμε τις πολιτικές αναταραχές της εποχής μέσα από τους ήρωες της ιστορίας και όλα μαζί συνθέτουν ένα δυνατό δραματικό φιλμ, μια ωδή στον άνθρωπο με τον Κουαρόν να θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για τα Όσκαρ.

Συγκλονιστικές ασπρόμαυρες εικόνες σε μια από τια καλύτερες ταινίες της σεζόν η οποία προβλήθηκε στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ο ΔΙΚΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

A PRIVATE WAR

Σκηνοθεσία: Μάθιου Χάινεμαν
Πρωταγωνιστούν: Ρόζαμουντ Πάικ, Τζέιμι Ντόρναν, Στάνλεϊ Τούτσι, Τομ Χολάντερ
Η Μαρί Κόλβιν είναι πολεμική ανταποκρίτρια. Εργάζεται για τους Σάντεϊ Τάιμς και μαζί με το φωτορεπόρτερ συνεργάτης της, Πολ Κονρόι. Βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του πολέμου στην πόλη Χομς στη Συρία. Όμως η Μαρί εκτός από μάχιμη δημοσιογράφος που καλύπτει τον πόλεμο είναι και μια γυναίκα η οποία προσπαθεί να συμπαρασταθεί στους αδύναμους ακόμη και με προσωπικό κόστος.

Η ταινία είναι βασισμένη στη συναρπαστική ζωή της βετεράνου πλέον, Κόλβιν.

Η ΝΤΙΛΙΛΙ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

DILILI A PARIS

Σκηνοθεσία: Μισέλ Οσελό

Μια σειρά από εξαφανίσεις κοριτσιών έχει αναστατώσει το Παρίσι της Μπελ Επόκ. Η μικρή Ντιλιλί με τη βοήθεια του φίλου της προσπαθεί να αποκαλύψει το μυστήριο και όσο προχωρά η έρευνά της συναντά διάφορους διάσημους της εποχής όπως ο Μονέ, ο Προυστ, ο Πατέρ, ο Ντεμπισί, η Κιουρί, ο Άιφελ, ο Ζέπελιν κ.α. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα της δώσουν διάφορες χρήσιμες πληροφορίες για να φτάσει στο σκοπό της!

Εξαιρετική ταινία κινουμένων σχεδίων, όχι φυσικά μόνον για παιδιά.

Ο ΑΣΠΡΟΔΟΝΤΗΣ

CROCBLANC

Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Εσπιγκάρες

Ο Ασπροδόντης είναι ένα λυκόσκυλο που ζει στην παγωμένη Αλάσκα. Τον υιοθτεί ένας ιθαγενής, ο Γκρέι Μπίβερ, ο οποίος τον πουλά σε έναν βίαιο άνδρα. Ευτυχώς όμως θα γλυτώσει όταν ένα ζευγάρι θα τον σωώσει και κοντά του θα μάθει πώς να δαμάζει τα άγρια ένστικτά του και να γνωρίσει την πραγματική φιλία.

Το κλασικό μυθιστόρημα του Τζακ Λόντον, μεταφέρεται στο σινεμά ως ταινία κινουμένων σχεδίων.

 

SPIDERMAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟΣΥΜΠΑΝ

SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE

Σκηνοθεσία: Μπομπ Περσιτσέτι, Πίτερ Ράμσι, Ρόντνι Ρόθμαν

Μια ραδιενεργή αράχνη δαγκώνει το νεαρό μιγά Μάιλς Μράλες, που ζει στο Μπρούκλιν. Ο νεαρός αποκτά υπερφυσικές δυνάμεις και δε διστάζει να τις θέσει στην υπηρεσία του Καλού.

AQUAMAN

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Γουάν
Πρωταγωνιστούν: Τζέισον Μομόα, Άμπερ Χερντ, Πάτρικ Γουίλσον, Νικόλ Κίντμαν, Ντολφ Λούντγκρεν, Γουίλεμ Νταφόε, Ράνταλ Παρκ, Γιαχία Αμπντούλ Ματίν ΙΙ

Στον υποβρύχιο κόσμο των Επτά Θαλασσών, ο Άρθουρ Κάρι, μισός άνθρωπος και μισός Ατλάντειος προσπαθεί να φανεί αντάξιος αυτού που είναι και να γίνει βασιλιάς.

ΤΑΞΙΔΙ ΠΝΟΗΣ

Σκηνοθεσία: Χρήστος Ν. Καρακάσης

Ντοκιμαντέρ για τη διαδρομή του ηθοποιού και σκηνοθέτης Γιώργου Μεσσάλα. «Κάναμε μια μεγάλη έρευνα, συμπεριλάβαμε διηγήσεις ανθρώπων ιδιαίτερων που μας αποκάλυψαν μία άλλη πτυχή της θεατρικής ιστορίας μας. Αναπτύχθηκε προσωπική σχέση με τον Γιώργο Μεσσάλα κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του αρχειακού υλικού και των γυρισμάτων, που χρειάστηκαν έναν τουλάχιστον χρόνο για να ολοκληρωθούν. Μέσα από τη ζωή του Γιώργου ξεκίνησε να περνάει μπροστά από τα μάτια μας μεγάλο μέρος της νεότερης  ιστορίας του Ελληνικού Θεάτρου», λέει ο σκηνοθέτης.

 

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε