«Ο ΚΑΚΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ»

Βιασμός στο πλατό

Η Σάντρα Ναβάλο και ο Ντανιέλ Ζαβάλα συμπρωταγωνιστούν σε ένα ερωτικό δράμα όπου υποδύονται ένα παράνομο ερωτικό ζευγάρι. Τα γυρίσματα προχωρούν κανονικά, οι σχέσεις μεταξύ των μελών του κινηματογραφικού σεναρίου είναι αρμονικές κάτι που κάνει το σκηνοθέτη και την παραγωγό να νιώθουν ικανοποίηση. Κατά τα άλλα οι δύο συμπρωταγωνιστές έξω από το πλατό, συνεχίζουν τη ζωή τους, ο Ντανιέλ με τη σύζυγό του και το νεογέννητο παιδί τους και η Σάντρα με τη σύντροφό της. Τίποτα, λοιπόν, δεν προμήνυε αυτό που έμελλε να συμβεί τη μέρα που θα γυριζόταν μια σεξουαλική σκηνή. Μόνον όταν ο σκηνοθέτης παρατήρησε στο τέλος της σκηνής έναν μορφασμό στο πρόσωπο της Σάντρα που δεν του άρεσε και ζήτησε να την ξαναγυρίσουν, η κοπέλα εξομολογήθηκε στη βοηθό σκηνοθέτη και την ενδυματολόγο ότι ο Ντανιέλ τη βίασε κατά τη διάρκεια του γυρίσματος! Και ενώ η ίδια σοκαρισμένη δεν ξέρει τι να κάνει, οι δυο κοπέλες την πιέζουν να προχωρήσει σε καταγγελία. Ο ηθοποιός από τη μεριά του φαίνεται να απορεί, αρνείται το βιασμό και διακηρύσσει την αθωότητά του. Όσο για το σκηνοθέτη και την παραγωγό προσπαθούν να μη διαρρεύσει τίποτε για να αποφευχθεί το σκάνδαλο. Τελικά η Σάντρα προχωρά στην καταγγελία, καλούνται εκατέρωθεν δικηγόροι και ενημερώνεται η αστυνομία. Όμως η ενδυματολόγος, διαρρέει το συμβάν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου.

Πριν προχωρήσω να σημειώσω ότι είδα την ταινία με κομμένη την ανάσα! Ο μεξικανός σκηνοθέτης Χόρχε Κούτσι με την ταινία «Ο κακός ηθοποιός» (Un actor malo) δίνει μια ιδιαίτερη προσέγγιση ενός κοινωνικού ζητήματος που τελευταία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Ο Κούτσι παίζει με τις αμφιβολίες καθώς, μέχρις ενός σημείου, δεν γίνεται ξεκάθαρο που βρίσκεται η αλήθεια και που το ψέμα. Όταν βλέπουμε κι ακούμε τη Σάντρα πιστεύουμε ότι λέει αλήθεια, όταν όμως βλέπουμε κι ακούμε τον Ντανιέλ τότε πιστεύουμε ότι αυτός λέει αλήθεια. Βρήκα ιδιαίτερα ευφυές το εύρημά του, να προσπαθεί να βάλει το θεατή στο παιχνίδι, κάνοντάς τον να δυσκολεύεται να πάρει θέση και μέσα από τις αμφιβολίες να αλλάζει διαρκώς γνώμη. Εδώ έγκειται και η πρωτοτυπία του σεναρίου. Ποια ή ποιος είναι το θύμα τελικά;

Ο σκηνοθέτης κλιμακώνει την αγωνία, δημιουργεί μια ασφυκτική ατμόσφαιρα θρίλερ, κινείται με την κάμερα στο χέρι μέσα στους κλειστούς χώρους. Ακόμη κι όταν ξέρουμε ποια είναι η αλήθεια, αφήνει κάποια ψήγματα αμφιβολίας. Για να μας πει στο τέλος ότι ο βιασμός δεν συνοδεύεται απαραίτητα και από σωματική βία αλλά υπάρχει και η ηθική βία, η απουσία συγκατάθεσης εκ μέρους της γυναίκας, η εκμετάλλευση μια κατάστασης εκ μέρους του θύτη. Κι ύστερα έρχεται ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των αδηφάγων ΜΜΕ που η χωρίς αυτοσυγκράτηση χρήση τους μπορεί να δημιουργήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Να πυροδοτήσει ακραίες αντιδράσεις που οδηγούν τους φανατικούς σε χρήση βίας.

Ο Χόρχε Κούτσι δεν ηθικολογεί ούτε παρασύρεται από το διδακτισμό. Η γνώμη μου είναι πως ανοίγει τη βεντάλια και μέσα από το προσεγμένο σενάριο επιχειρεί να κοιτάξει κατάματα τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες, να τους αφήσει να υποστηρίξουν την αλήθεια τους και στο τέλος να πάρει ξεκάθαρη θέση.

Κι αν κάτι μου άρεσε περισσότερο είναι ότι ο σκηνοθέτης, χωρίς καταγγελτικό ύφος αλλά με τακτ και νηφαλιότητα ξεκαθαρίζει, τελικά, το ποια είναι το θύμα και ποιος ο θύτης, και την ίδια ώρα παίρνει θέση εναντίον της βίας και της αυτοδικίας. Κι αυτό είναι πολύ σημαντικό αν αναλογιστούμε σε τι σκοτεινές λεωφόρους μπορεί να οδηγήσει την κοινωνία η αποδοχή της.

Είναι συγκλονιστική η ερμηνεία της Φιόνα Παλόμο στο ρόλο της Σάντρα. Ισορροπημένη, εκφραστική, χαμένη μέσα στο δράμα της η Σάντρα της Φιόνα Παλόμο είναι ένας ρόλος που θα την ακολουθεί στην καριέρα της.

Δεμ ξέρω, μπορεί να είμαι υπερβολικός αλλά νομίζω ότι «Ο κακός ηθοποιός» είναι μια από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν!

                                                                   Στράτος Κερσανίδης

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε