«ΝΤΑΑΑΑΛΙ»

Διάνοια και εγωκεντρισμός

Η νεαρή γαλλίδα δημοσιογράφος Ζουντίτ Ροσάν, έχει αναλάβει να πάρει μια συνέντευξη από τον Σαλβαρόρ Νταλί για λογαριασμό ενός περιοδικού. Όμως η συνάντηση των δύο αποδεικνύεται φιάσκο όταν ο διάσημος -και για εκκεντρικότητά του- ζωγράφος, αρνείται να της μιλήσει μόλις διαπιστώνει ότι δεν υπάρχουν κάμερες! Σύντομα όμως η επίμονη Ζουντίτ επιστρέφει με κάμερες και με σκοπό να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ γι’ αυτόν. Μετά κόπων και βασάνων τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν αλλά κανείς δεν ξέρει εάν και πως θα τελειώσουν!

Ένα, τουλάχιστον ευφυές φιλμ, με το οποίο ο Κουεντίν Ντουπιέ προσπαθεί μέσα από μια φανταστική συνέντευξη να προσεγγίσει την προσωπικότητα του Σαλβαδόρ Νταλί. Με τον τίτλο «Ντααααλί!» (Daaaali!), που από μόνος του κραυγάζει… με απόγνωση και τονίζει την ιδιόρρυθμη ιδιοσυγκρασία του ζωγράφου, ο γάλλος σκηνοθέτης «βουτάει» κατά κάποιον τρόπο μέσα στο μυαλό του μεγάλου υπερρεαλιστή ζωγράφου κάνοντας μια ταινία που κινείται στα όρια του υπερρεαλισμού με μπουνιουελικές πινελιές!

Άλλωστε Νταλί και Μπουνιουέλ υπήρξαν πολύ στενοί φίλοι και συνεργάτες, μέχρις ότου οι δρόμοι τους χώρισαν όταν ο πρώτος εγκατέλειψε τις αριστερές ιδέες και στράφηκε προς τον φρανκισμό και την καθολική εκκλησία. Μάλιστα να σημειώσουμε πως ο Ντουπιέ εμπνεύστηκε τη δομή της δικής του ταινίας από το αριστούργημα του Λουίς Μπονιουέλ, «Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας» (1972).   

Η ταινία, λοιπόν, μοιάζει με ένα όνειρο που επανέρχεται με μια πορεία που ενώ μοιάζει να τελειώνει, μας ξαναφέρνει πίσω, με έναν ονειρικό κόσμο αισθήσεων και παραισθήσεων, με χιούμορ και φαντασία. Δεν πρόκειται για βιογραφική ταινία αλλά για μια «αληθινή ψεύτικη βιογραφία», όπως ο ίδιος ο σκηνοθέτης τη χαρακτήρισε. Εκτός από τη ζωή ούτε το έργο του ζωγράφου αποτελεί θέμα της ταινίας αλλά αυτό που θέλει να καταδείξει ο Κουεντίν Ντουπιέ είναι ο εγωκεντρισμός ενός ιδιοφυούς καλλιτέχνη, ενός αναρχικού μοναρχικού που πέρασε με ορμή σίφουνα από την παγκόσμια τέχνη αφήνοντας βαριά τη σφραγίδα του. Και, βέβαια, ο Ντουπιέε αφέθηκε να παρασυρθεί από αυτήν την ορμή και να σκηνοθετήσει σαν να είναι ο Σαλβαδόρ Ντααααλί! (Η ΕΠΟΧΗ 8/5/2024)

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε