«Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΛΩΡΑ ΝΤΟΥΡΑΝΤ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 24-25/7/2021)

Κυνηγώντας την Ουτοπία

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Η ζωή προχωρά κυνηγώντας άπιαστα όνειρα! Η επιστήμη, η τέχνη, ο ανθρώπινος πολιτισμός εμπεριέχουν, ως κινητήρια δύναμη κάποιο όραμα συχνά αποδεικνύεται ουτοπικό αλλά, εν τέλει, όταν κοιτάξουμε πίσω μας, βλέπουμε πως έχουμε κάνει κάποια βήματα και πως τίποτε πλέον δε θα είναι όπως πριν.

Το 1944, ο Ότο Πρέμινγκερ, έβαλε τον ντεντέκτιβ Μαρκ ΜακΦέρσον, να ερευνά το θάνατο της Λώρα Χαντ, στο κλασικό φιλμ νουάρ «Λώρα». Μιας γυναίκας η οποία κατάφερε να γοητεύσει τον ΜακΦέρσον, μέσα από ένα πορτρέτο της που κρέμεται στον τοίχο.

Το 2019, ο Δημήτρης Μπαβέλλας, βάζει τον Αντώνη Τιτσάνη και τον Χρήστο Φερτάκη, να αναζητούν τη Λώρα Ντουράντ, μια πορνοστάρ του παρελθόντος, η οποία γοήτευσε τους δυο φίλους, μέσα από τις ταινίες της που έβλεπαν σε βιντεοκασέτες.

Δεν ξέρω κατά πόσον ο σκηνοθέτης είχε το νου του στην ταινία του Πρέμιγκερ όταν, μαζί με την Κατερίνα Κλειτσιώτη έγραφαν το σενάριο της δικής τους ταινίας, αλλά νομίζω πως είναι πολύ πιθανόν καθώς οι δρόμοι της σινεφιλίας πάντοτε συναντώνται, έστω και ακουσίως.

Ο Χρήστος κι ο Αντώνης, είναι δυο χαρακτήρες που ζουν στη σύγχρονη Αθήνα και προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα στην γενικότερη κρίση μου μαστίζει την κοινωνίας μας. Ζουν μαζί σε ένα μικρό διαμέρισμα, είναι άνεργοι και εξασφαλίζουν τα προς το ζην από το επίδομα ανεργίας που εισπράττει ο Χρήστος που συμπληρώνεται από διάφορες ψιλοδουλειές που κάνουν κατά καιρούς. Η ζωή τους κυλά δύσκολα και μοναχικά καθώς δεν έχουν σχέσεις με τον κοινωνικό τους περίγυρο. Το κοινό τους σημείο είναι ο πλατωνικός έρωτας και των δύο για τη Λώρα Ντουράντ. Μια διάσημη ελληνοουγγαρέζα πορνοστάρ η οποία μεσουράνησε τη δεκαετία του 1990 και έκτοτε, εντελώς ξαφνικά, εξαφανίστηκε από το προσκήνιο. Ο Χρήστος και ο Αντώνης, όμως, δεν την ξέχασαν και μέσα στα αδιέξοδα της καθημερινότητάς τους, αποφασίζουν να την αναζητήσουν και να λύσουν το μυστήριο της εξαφάνισής της. Κι έτσι, καθώς θα ριχτούν σε ένα περιπετειώδες ταξίδι αναζήτησης, η ζωής τους θα αποκτήσει ενδιαφέρον.

Η ταινία του Δημήτρη Μπαβέλλα, «Η αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ», η οποία κάνει πρεμιέρα στις θερινές αίθουσες αυτήν την εβδομάδα, προβλήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», το Σεπτέμβριο του 2020.

Ο Μπαβέλλας κάνει μια ταινία “μωσαϊκό” –αν μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε έτσι- η οποία συγκεντρώνει στοιχεία από πολλά κινηματογραφικά είδη (η σινεφιλία που λέγαμε, παραπάνω). Βασικά είναι ένα ρόουντ μούβι αλλά και ένα μπάντι μούβι καθώς κυριαρχούν τα σώματα των δύο πρωταγωνιστών τα οποία ταξιδεύουν προς αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ.

Δε θα μπορούσε να λείπει το κωμικό στοιχείο, αφού οι δύο πρωταγωνιστές, δηλαδή ο Μάκης Παπαδημητρίου και ο Μιχάλης Σαράντης –απολαυστικοί αμφότεροι- διακρίνονται στο είδος της κωμωδίας. Ενσωματώνονται ακόμη στοιχεία φιλμ νουάρ, επιστημονικής φαντασίας, γουέστερν αλλά και ψήγματα πορνό, μέσω των ταινιών στις οποίες πρωταγωνιστεί η Λώρα, που ως χίμαιρα αναζητούν ο Χρήστος κι ο Αντώνης.

Αν κάτι διαθέτει σε μεγάλο βαθμό η ταινία του Μπαβέλλα, είναι η φαντασία! Οι ήρωες επιδίδονται σε ένα ντελιριακό, σουρεαλιστικό κυνήγι, από το οποίο δε λείπει η πλοκή ούτε το σασπένς. Ευρηματικό σενάριο, έξυπνοι διάλογοι και πολλή καλή μουσική αλλά και τραγούδια, του Γιώργου Μπουσούνη. 

Σε συνέντευξή του πριν από μερικές μέρες στην Κλέλια Αρμπηρά για την ιστοσελίδα inExarchia.gr, ο σκηνοθέτης απαντώντας σε ερώτηση για τις διεθνείς παραγωγές που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και για τα κίνητρα που δίδονται σε αυτές σε σχέση με την εγχώρια παραγωγή και διανομή, ο σκηνοθέτης είπε: «Ο νόμος-ταφόπλακα για το σινεμά που πριν λίγους μήνες έφεραν προς ψήφιση οι ιπποκόμοι του Μαξίμου δεν αφήνει περιθώρια για αλλαγές ούτε για καμία αισιοδοξία. Τρία βασικά του σημεία εναντιώνονται ευθέως στην ελληνική παραγωγή και την ελληνική ταινία. Για να γίνουμε opos Ameriki και να απολαμβάνουν τα golden boys απεριτίφ παρέα με τους αγαπημένους τους χολιγουντιανόυς σταρ, εμείς μάλλον θα πρέπει να αλλάξουμε επάγγελμα. Ή ακόμα καλύτερα να χαιρετίσουμε τα πλήθη, να δώσουμε όρντινο κατευθείαν στο επέκεινα όπως φαίνεται να είναι η βαθύτερη επιθυμία της κυβέρνησης».

Στην ταινία, εκτός από τους Μάκη Παπαδημητρίου και Μιχάλη Σαράντη, παίζουν επίσης οι: Άννα Καλαϊτζίδου, Υβόννη Μαλτέζου, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Νίκος Χατζόπουλος, Ηλίας Κουνέλας, Μαίρη Μηνά, Κρις Ραντάνοφ, Γιώργος Μπουσούνης, Αναστασία Πλέλλη, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Άγγελος Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά. 

                                                                          strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Πρώτη αγελάδα» (First cow), της Κέλι Ράιχαρτ: Ο μοναχικός Κούκι, ένας λιγομίλητος άνδρας, ταξιδεύει στο Όρεγκον μαζί με μια ομάδα κυνηγών γούνας. Από όλους αυτούς όμως θα αποκτήσει πιο στενή σχέση με έναν Κινέζο εργάτη. Καθώς και οι δύο άνδρες αναζητούν την τύχη τους θα συνεργαστούν για να τα καταφέρουν. Έτσι θα ξεκινήσουν να φτιάχνουν πεντανόστιμα κέικ, χάρις στο ταλέντο που έχει ο Κούκι στη μαγειρική. Η επιχείρηση αρχίζει να πηγαίνει πολύ καλά αλλά κινδυνεύει από στιγμή σε στιγμή να καταρρεύσει.

Κι αυτό επειδή, οι δυο φίλοι, κάθε βράδυ αρμέγουν κρυφά τη βραβευμένη αγελάδα ενός πλούσιου μεγαλοκτηματία, χάρις στο γάλα της οποίας οφείλεται η επιτυχία της συνταγής τους! Όλα αυτά όμως είναι πολύ επικίνδυνα! Μια έξυπνη και αρκετά σαρκαστική και τρυφερή ματιά επάνω στις βάσεις τις οποίες χτίστηκε το αμερικανικό έθνος. Η ταινία είναι βασισμένη στο βιβλίο του Τζόναθαν Ρέιμοντ, «Η μισή ζωή».

«Κανένας» (Nobody), του Ίλια Ναϊσούλερ: Ο Χατς είναι ένας άνδρας ο οποίος έχει πέσει στα μάτια της οικογένειάς του. Κι αυτό επειδή, όταν ένα βράδυ δυο ληστές εισέβαλλα στο σπίτι του, δεν αντέδρασε για να μην προκαλέσει περισσότερη βία. Και όλη η ζωή του Χατς κυλά με ηρεμία καθώς ο άνδρας δεν αντιδρά στα όσα του συμβαίνουν. Όταν κινδυνεύει να χάσει τον έφηβο γιό του Μπλάικ και τη σύζυγό του Μπέκα, οι οποίοι έχουν απογοητευτεί από την παθητικότητά του, ο Χατς να αρχίσει να ανακαλύπτει τα άγρια ένστικτά του και να εξωτερικεύει την οργή του. Έτσι μετά το συμβάν της επίθεσης θα αρχίσει ένα μοπαράζ από γροθιές και σφαίρες και ο Χατς θα αποφασίσει να εξοντώσει εκείνον που απειλεί τον ίδιο και την οικογένειά του. Από εδώ και πέρα δεν θα είναι πλέον ο «κανένας» αλλά ένας άνδρας που κανείς δε θα υποτιμήσει πλέον.

«Ο κατάσκοπος του ψυχρού πολέμου» (The courier), του Ντομινίκ Κούπερ: Ο Γκέβιλ Γουίν είναι ένας, χαμηλών τόνων, βρετανός επιχειρηματίας. Βρισκόμαστε στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου και ο Γουίν θα βρεθεί μέσα στη διαμάχη των δύο στρατοπέδων, όταν θα επιστρατευτεί για να συλλέξει πληροφορίες για τα πυρηνικά προγράμματα της Σοβιετικής Ένωσης. Η βρετανική ΜΙ-6 και η Σι Άι Έι, να τον επιστρατεύσουν και έτσι ο Γκρέβιλ Γουίν να γίνει συνεταίρος με έναν σοβιετικό αξιωματούχο. Το σχέδιο είναι να αποσπάσει από εκείνον σημαντικές πληροφορίες οι οποίες θα χρειαστούν ώστε να αποτραπεί μια ενδεχόμενη πυρηνική αντιπαράθεση. Κι αυτό γίνεται με φόντο την εποχή της κρίσης στην Κούβα, όταν ο κόσμος στο παρά πέντε μια πυρηνικής καταστροφής. Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. 

«Λαγωνικό 24 καρατίων» (A shot in the dark), του Μπλέικ Έντουαρντες: O επιθεωρητής Κλουζό καλείται να ερευνήσει μια δολοφονία στην εξοχική κατοικία ενός εκατομμυριούχου. Εκεί, καθώς η μία δολοφονία διαδέχεται την άλλη, όλα τα στοιχεία δείχνουν ως ένοχη την όμορφη νεαρή υπηρέτρια, όμως ο Κλουζό είναι γοητευμένος από την παρουσία της και πεπεισμένος για την αθωότητά της! Η σιγουριά του είναι τέτοια που προσπερνά αδιάφορα κάθε στοιχείο που αποδεικνύει το αντίθετο, φέρνοντας τον προϊστάμενό του αρχιεπιθεωρητή Ντρέιφους στα όρια της τρέλας. Όμως τα προφανή αποδεικτικά στοιχεία δεν είναι τελικά αυτά που θα οδηγήσουν στον πραγματικό ένοχο. Ταινία του 1964 με πρωταγωνιστή το μοναδικό Πίτερ Σέλερς.

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s