«Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό».

(δημοσιεύτηκε στην ΕΠΟΧΗ, 17-18/7/2021)

Ένας γιάπης κι ένας ιός

Του Στράτου Κερσανίδη

Περίπου ενάμισι χρόνο μετά την προβολή της στο 60 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, προβάλλεται στους κινηματογράφους η ταινία του Γιώργου Γεωργόπουλου, «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό». Στο διάστημα αυτό μεσολάβησε η πανδημία κάτι που καθιστά την ταινία ιδιαίτερα επίκαιρη. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης μάλιστα, δηλώνει πως δε μπορεί να φανταστεί πλέον «πως θα εκλάβει ο θεατής μία ταινία με βασικό θέμα την εξάπλωση ενός επικίνδυνου ιού όταν ο ίδιος θα πρέπει να φοράει μάσκα προκειμένου να τη δει».

Στην ταινία, πρωταγωνιστεί ο Όμηρος Πουλάκης, ο οποίος υποδύεται τον Άρη, έναν επιτυχημένο άνδρα, στελέχους σε μια μεγάλη ανώνυμη εταιρία. Εκτός όμως από πετυχημένος επαγγελματικά, είναι και μεγάλος γυναικάς, έτσι ώστε να συμβαδίζει με τα κοινωνικά στάνταρ. Ο Άρης, λοιπόν, αλλάζει διαρκώς ερωμένες και έχει καταφέρει να είναι όλες θυμωμένες μαζί του. Όχι πως τον ενδιαφέρει βέβαια, αφού αυτός συνεχίζει τη ζωή του.

Θα έρθει όμως μια στιγμή που θα αναγκαστεί να δει τη ζωή διαφορετικά. Αυτό θα συμβεί όταν μια μέρα θα πάει στο νοσοκομείο για να δώσει αίμα για την ξαδέλφη ενός φίλου του. Μερικές ώρες μετά τον ειδοποιούν από το νοσοκομείο και εκεί ο γιατρός του ανακοινώνει πως είναι φορέας μιας σεξουαλικά μεταδιδόμενης ασθένειας, η οποία είναι θανατηφόρα μόνον για τις γυναίκες. Αυτό που οφείλει τώρα να πράξει, είναι να δώσει πληροφορίες για τις ερωτικές του συντρόφους ώστε να βρεθούν και να ειδοποιηθούν ώστε να κάνουν τις απαραίτητες εξετάσεις. Ο Άρης αποφασίζει να τις αναζητήσει και να τις βρει ο ίδιος και να μιλήσει μαζί τους. Σε αυτήν την αναζήτηση ο νεαρός άνδρας θα ανασκαλέψει μνήμες, θα βρεθεί πρόσωπο με πρόσωπο με τις γυναίκες που εγκατέλειψε και τις φέρθηκε με άσχημο τρόπο, εν τέλει με τις ίδιες του τις επιλογές οι οποίες σημάδεψαν τη ζωή του. Μια ζωή η οποία, όπως συνειδητοποιεί πλέον, ως εκείνη τη στιγμή, κύλισε επί ματαίω.

Σε κριτικό μου σημείωμα για την ταινία, όταν είχε αυτή προβληθεί στυο φεστιβάλ, είχα γράψει πως το σενάριο είναι πολύ ενδιαφέρον και «το οποίο δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα, αν και δεν ταυτίζεται μαζί της, μέχρι στιγμής τουλάχιστον!». Πως θα μπορούσα να φανταστώ πως μερικούς μήνες μετά, το σενάριο όχι μόνο δεν απείχε καθόλου από την πραγματικότητα αλλά θα ταυτιζόταν με την πραγματικότητα!

Ο Γιώργος Γεωργόπουλος σκηνοθετεί με εντυπωσιακό ρυθμό του και καταφέρνει να διατηρήσει τις ισορροπίες αποφεύγοντας το μανιχαϊστικό μοντέλο κακός Άρης-καλές γυναίκες. Η σκηνοθεσία ακολουθεί και μεταδίδει με επιτυχία στους θεατές, την αγωνία του κεντρικού ήρωα καθώς προσπαθεί να βρει και κυρίως να πείσει τις πρώην ερωμένες του να δεχτούν να τον ακούσουν! Τελικά θα ανακαλύψει πως κι αυτός ο ίδιος είναι θύμα των επιλογών του. Ένας άνδρας επιτυχημένος αλλά μοναχικός, ένας άνδρας ο οποίος αφού δεν καταφέρνει να αναπληρώσει το εσωτερικό κενό που νιώθει με την αγάπη και τη συντροφικότητα.

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Γεωργόπουλος, σημειώνει: «Όταν ξεκίνησα να γράφω τον “Δυσάρεστο” φανταζόμουν μία ταινία που αποπνέει τη μελαγχολία του να συναντάς ανθρώπους που κάποτε ήταν σημαντικοί για σένα. Μία σκοτεινή βουτιά στον κόσμο των ανθρώπινων σχέσεων. Ένα σχόλιο για τον τρόπο που βλέπουμε το παρελθόν μας. Με την ιστορία ενός, τουλάχιστον, αμφιλεγόμενου ήρωα, τοποθετημένη σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η αδυναμία έκφρασης συναισθήματος, ο ανταγωνισμός, η διαμεσολαβημένη επικοινωνία. Αυτός ήταν ο στόχος. 

Από όταν τελείωσε όμως η ταινία, και μέχρι να βγει στους κινηματογράφους, ο κόσμος άλλαξε. Και άλλαξε τόσο πολύ που η ίδια η ταινία μάλλον επανανοηματοδοτείται. Και δεν ξέρω με ποιο τρόπο. Δε μπορώ να φανταστώ πλέον πως θα εκλάβει ο θεατής μία ταινία με βασικό θέμα την εξάπλωση ενός επικίνδυνου ιού όταν ο ίδιος θα πρέπει να φοράει μάσκα προκειμένου να τη δει. Αλλά έτσι είναι μάλλον το σινεμά. Οι ταινίες ουσιαστικά ανεξαρτητοποιούνται και παίρνουν άλλου τύπου ζωή όταν πλέον βγουν στον κόσμο. Κάποιες φορές με ομαλό τρόπο και κάποιες άλλες με έναν τρόπο τελείως απροσδόκητο».

Εκτός από τον Όμηρο Πουλάκη, παίζουν οι Βαγγέλης Μουρίκης, Κόρα Καρβούνη, Ιωάννα Παππά, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Σίσσυ Τουμάση, Βίκυ Παπαδοπούλου, Μάρι Γιαμαμότο, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Χριστίνα Μαντέση, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Γιώργος Φουρτούνης, Έλενα Χαρμπίλα, Γιάννης Οικονομίδης, Αντώνης Κοτζιάς.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Το φεστιβάλ του Ρίφκιν» (Rifkin’s festival), του Γούντι Άλεν: Ιδού η πολυαναμενόμενη τελευταία ταινία του αγαπημένου μας Γούντι Άλεν η οποία καθυστέρησε εξαιτίας της πανδημίας. Αυτή τη φορά το σκηνικό δράσης είναι το Σαν Σεμπαστιάν και πιο συγκεκριμένα το κινηματογραφικό φεστιβάλ που γίνεται σε αυτήν την ισπανική πόλη. Εκεί θα βρεθούν ο Μορτ Ρίφκιν και η σύζυγός του, Σου.

Βέβαια ο Μορτ ακολουθεί τη γυναίκα του στο ταξίδι επειδή ανησυχεί πως θα τη χάσει, επειδή η τελευταία έχει γοητευτεί από το νεαρό σκηνοθέτη Φιλίπ. Ταυτόχρονα, ελπίζει πως θα μπορέσει να εμπνευστεί για να γράψει το μυθιστόρημα που τόσο ονειρεύεται. Όμως μάλλον όλα θα ακολουθήσουν μια διαφορετική ρότα, σαν κινηματογραφικό σενάριο! Ενώ η Σου έχει “κολλήσει” στον Φιλίπ, ο Μορτ συναντά τη γλυκιά δρ. Ρόχας, η οποία θα αλλάξει όλα τα δεδομένα της ζωής του. Τώρα πλέον ο Μορτ Ρίφκιν αρχίζει να αναθεωρεί τα πάντα καθώς ο έρωτας έχει έρθει να του ανοίξει νέους ορίζοντας. Οι ανθρώπινες σχέσεις, φυσικά, και ιδίως οι ερωτικές σχέσεις είναι για μια ακόμη φορά το θέμα του ευφυούς Γούντι Άλέν!

«Ο προστάτης» (The marksman), του Ρόμπερτ Λόρεντζ: Ο Τζιμ Χάνσον προσπαθεί να ζήσει ήσυχα στο ράντσο του, στα σύνορα της Αριζόνας με το Μεξικό. Δε φαίνεται όμως να τα καταφέρνει γιατί θα βρεθεί μπροστά σε μια τραυματισμένη γυναίκα, τη Ρόζα η οποία τον παρακαλάει να σώσει τον 11χρονο γιο της, Μιγέλ, από μια συμμορία ναρκεμπόρων, της οποίας ηγείται ο αδίστακτος Μαουρίτσιο. Παρά τις αντιρρήσεις της κόρης του, Σάρα, η οποία προσπαθεί να τον μεταπείσει, ο Τζιμ είναι αποφασισμένος να σώσει το μικρό και να τον μεταφέρει στους συγγενείς της μητέρας του, στο Σικάγο. Καταφέρνοντας να ξεπεράσουν τα συνοριακά εμπόδια ο Τζιμ και ο Μιγέλ θα ξεκινήσουν έναν αγώνα δρόμου έχοντας στο κατόπι τους την συνοριακή αστυνομία αλλά και τους δολοφόνους του Μαουρίτσιο. Στη διάρκεια της δύσκολης αυτής διαδρομής θα αναπτυχθεί ια απίθανη φιλία ανάμεσα σε αυτούς τους δύο διαφορετικούς ανθρώπους. 

«Η αιώνια κάθαρση» (The forever purge), του Εβεράντο Γκουτ: Ένα ζευγάρι Μεξικανών καταφέρνουν να ξεφύγουν από τα καρτέλ ναρκωτικών της πατρίδας τους, να ξεπεράσουν το τείχος που έχει στηθεί στα σύνορα με τις ΗΠΑ για να εμποδίζει την είσοδό τους στη χώρα και αναζητούν τη σωτηρία τους στη μεγάλη χώρα που βρίσκεται στα βόρεια της πατρίδας τους. Εκεί όμως θα ανακαλύψουν πως ο πολιτισμός καταρρέει και όλες οι μεγάλες πόλεις έχουν βυθιστεί στο χάος. ΟΙ ΗΠΑ βρίσκονται σε κατάσταση αποσύνθεσης και οι μεξικανοί φυγάδες θα ενωθούν μαζί με άλλους εξόριστους και θα προσπαθήσουν, για να ζωθούν, να να περάσουν ξανά τα σύνορα, προς το νότο αυτή τη φορά! ΚΙ αυτό εξαιτίας της «Κάθαρσης Διαρκείας» που συντελείται στις ΗΠΑ! Ταινία τρόμου!

«Διαστημικά καλάθια: Η νέα γενιά» (Space jam” A new legacy), του Μάλκομ Ντ. Λι: Ο διάσημος καλαθοσφαιριστής του Εν Μπι Έι, Λεμπρόν Τζέιμς… συμπρωταγωνιστεί με τον δημοφιλή ήρωα κινουμένων σχεδίων, Μπαγκς Μπάνι, σε μια ταινία η οποία συνδυάζει τη μίξη κινουμένων σχεδίων και ζωντανής δράσης. Όταν ο Λεμπρόν και ο γιός του Ντομ, παγιδευτούν σε ένα ψηφιακό διάστημα από ένα κακόβουλο μέσο τεχνητής νοημοσύνης, ο Λεμπρόν θα πρέπει να τους οδηγήσει με ασφάλεια στο σπίτι, εφόσον ηγηθεί των Μπαγκς, Λόλα Μπάνι και μίας ομάδας άκρως ανυπάκουων Looney Tunes, ώστε να νικήσουν τους αντίπαλους ψηφιακούς πρωταθλητές τεχνητής νοημοσύνης.

                                                                                                 Σινεφίλ

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s