«ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΧΑΜΕΝΟΥ ΚΟΡΙΤΣΙΟΥ»

(από την ΕΠΟΧΗ, 15/6/2019)

Η πορεία προς την προσωπική απώλεια

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Το 1929 ήταν μια χρονιά στη Γερμανία που κατά κάποιον τρόπο σήμανε την απαρχή της ραγδαίας αύξησης των οπαδών του Χίτλες και του ναζιστικού κόμματος. Η χώρα ζούσε ήδη μία δύσκολη οικονομική κρίση εξαιτίας η οποία επιτάθηκε από το οικονομικό κραχ στη Γουολ Στριτ το οποίο συμπαρέσυρε όλη την παγκόσμια οικονομία. Οι μεγαλύτερες τράπεζες χρεοκόπησαν, ο πληθωρισμός εκτινάχθηκε στα ύψη, η ανεργία απογειώθηκε. Επόμενο ήταν να διαταραχτεί και η πολιτική ζωή και έτσι ήρθα στην επιφάνεια ο γερμανικός μιλιταρισμός ενισχυμένος και από τις ταπεινώσεις που είχε υποστεί η χώρα ως ηττημένη του Μεγάλου Πολέμου.

Από τη γενικότερη κατάσταση δε θα μπορούσε να μην επηρεαστεί ο κινηματογράφος ο οποίος κατέγραφε τα όσα συνέβαιναν στη γερμανική κοινωνία η οποία βάδιζε στην κόψη του ξυραφιού.

Μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα πεσιμισμού, ο Γκεόργκ Βίλχελμ Παμπστ, μετέφερε στον κινηματογράφο το βιβλίο «Ημερολόγιο ενός χαμένου κοριτσιού», το οποίο έγραψε η Μαργκαρέτε Μπέμε και πρωτοκυκλοφόρησε το 1905. Η κεντρική ηρωίδα του Παμπστ, η Θύαμις Χένινγκ, αποτελεί την περίπτωση μια τραγικής ηρωίδας η οποία δέχεται το ένα χτύπημα πίσω από το άλλο. Μια ηρωίδα η οποία θα μπορούσε να ιδωθεί ως η ίδια η χώρα η οποία βυθίζεται όλο και περισσότερο.

Η Θύαμις Χένινγκ, ανακαλύπτει πως η οικονόμος της οικογένειας, η Ελισάβετ, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι τους μετά την αποκάλυψη πως ο φαρμακοποιός πατέρας της την άφησε έγκυο. Την ίδια μέρα το πτώμα της κοπέλαςκαταλήγει στο φαρμακείο και όλοι μιλούν για αυτοκτονία. Στις απορίες της Θύαμις δέχεται να απαντήσει ο βοηθός του πατέρα της, Μάινερτ, ο οποίος όμως την αποπλανά και την αφήνει έγκυο. Η οικογένειά της την πιέζει να τον παντρευτεί αλλά εκείνη αρνείται επειδή δεν τον αγαπά κι έτσι καταλήγει στο αναμορφωτήριο ενώ το μωρό της καταλήγει στα χέρια μιας μαίας. Στο μεταξύ ο φίλος της κόμης Όσντορφ, διώχνεται από τον πλούσιο θείο του επειδή ο τελευταίος τον θεωρεί ανίκανο. Ξ Θύαμις ζητά από τον Όσντορφ να μεσολαβήσει ώστε να γυρίσει πίσω στον πατέρα της αλλά εκείνος έχει ξαναπαντρευτεί με τη βοηθό του Μέτε, η οποία αντιδρά. Έτσι μην αντέχοντας στο καταπιεστικό περιβάλλον του αναμορφωτηρίου, η Θύαμις μαζί με τη φίλη της Έρικα δραπετεύουν με τη βοήθεια του Όσντορφ. Όταν αναζητά το μωρό της, της λένε πως έχει πεθάνει. Μετά από αυτό αναζητά την Έρικα η οποία ανακαλύπτει να εργάζεται σε ένα πορνείο κι έτσι και η Θύαμις θα καταλήξει πόρνη. Παρά τα βάσανα όμως και τις κακοτυχίες τίποτε δεν την αγγίζει καθώς η ομορφιά της παραμένει μοναδική και τίποτε δεν μπορεί να τη ‘λερώσει’. Η ίδια θέλει να αλλάξει τη ζωή της αλλά δεν μπορεί. Γι’ αυτό παραμένει θλιμμένη.

Επανέρχομαι στο βιβλίο επάνω στο οποίο βασίστηκε ο Παμπστ για να γυρίσει την ταινία. Αν και σήκωσε θύελλα αντιδράσεων όταν κυκλοφόρησε, έκανε μεγάλη αίσθηση λόγω της τολμηρότητάς του και των ταμπού που έθιγε. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1920. Δηλαδή όταν γυρίστηκε η ταινία, είχε πουλήσει πάνω από 1.200.000 αντίτυπα. Λέγεται μάλιστα πως επρόκειτο για το πραγματικό ημερολόγιο μιας γυναίκας η οποία αναγκάστηκε να γίνει πόρνη.

Ο Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ βρήκε στο πρόσωπο της Λουίζ Μπρουκς την ιδανική ερμηνεύτρια για το ρόλο της Θύαμις. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης κινηματογραφεί με ξεχωριστή δεξιοτεχνία δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα κοντινά πλάνα και στα βλέμματα των ηρώων. Ένας μεγάλος σκηνοθέτης συναντιέται με μια εμβληματική ερμηνεύτρια σε μια ταινία η οποία διατηρεί την υψηλή καλλιτεχνική της αξία παρά το γεγονός πως συμπλήρωσε τα 90 της χρόνια.

Ο Παμπστ αναδεικνύει μέσα από την τραγική ιστορία της ηρωίδας του, τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής, τις αγωνίες και τους φόβους μιας ολόκληρης χώρας η οποία έχοντας βγει από μια μεγάλη περιπέτεια ετοιμαζόταν να βυθιστεί σε μια ακόμα  χειρότερη, όπως τελικά αποδείχτηκε.

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s