«ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΗ ΛΑΙΔΗ ΓΟΥΙΝΣΛΕΪ»

(από την ΕΠΟΧΗ, 9/6/2019)

Μυστηριώδης φόνος σε τουρκικό νησί

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Ιρακινός κουρδικής καταγωγής ο Χινλερ Σαλίμ, γεννήθηκε το 1965 στην πόλη Άκνα στο ιρακινό Κουρδιστάν. Σκηνοθέτης αλλά και συγγραφέας είναι κυρίως γνωστός από τις ταινίες «Ζήτω η νύφη… και η απελευθέρωση του Κουρδιστάν»  (1998), «Βότκα λεμόνι» (2003) και «Η γλυκόπικρη πατρίδα μου» (2013).

Στην προηγούμενη του ταινία (αγγλικός τίτλος: My sweet pepper land), χρησιμοποίησε τους κώδικες του γουέστερν για να μιλήσει για το κουρδικό πρόβλημα. Τώρα, στην τελευταία του ταινία «Ποιος σκότωσε τη Λαίδη Γουίνσλεϊ» (Lady Winsley), χρησιμοποιεί τους κώδικες του αστυνομικού γρίφου με αρκετά νουάρ στοιχεία αλλά και κωμωδίας, θέλοντας να προσεγγίσει τη θέση της γυναίκας στη σύγχρονη τουρκική κοινωνία.

Ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά: «Η απιστία μπορεί ακόμη και να ενισχύσει την αρρενωπότητά του άνδρα, ενώ η γυναίκα καταδικάζεται από όλους. Αυτή είναι μία από τις συνέπειες ενός πατριαρχικού συστήματος, που το συζητάμε λίγο ή και καθόλου. Παρόλα αυτά, δεν ήθελα να αναλωθώ στην κοινωνιολογική ανάλυση. Έτσι λοιπόν, η οπτική γωνία της ταινίας μυστηρίου και της κωμωδίας ταίριαζαν απόλυτα με την αρχική μου πρόθεση. Υπάρχει κάτι το παράλογο σ’ αυτήν την απιστία που γενικεύεται για όλες τις γυναίκες του νησιού, αλλά η αντίδραση των συζύγων τους σηματοδοτεί την διάθεση ολόκληρης της κοινωνίας».

Όσο για την υπόθεση της ταινίας έχει να κάνει με τη δολοφονίας μιας αμερικανίδας συγγραφέως σε ένα τουρκικό νησί. Η Λαίδη Γουίνλεϊ, λοιπόν, βρίσκεται δολοφονημένη και οι αρχές αναλαμβάνουν να εξιχνιάσουν το φόνο. Για το λόγο αυτό καταφθάνει στο νησί ο επιθεωρητής Φερχάν, γνωστός για την ικανότητά του να επιλύει δύσκολες υποθέσεις. Ο Φερχάν είναι ένας απόμακρος άνδρας ο οποίος όμως εργάζεται συστηματικά και μεθοδικά, εξερευνώντας κάθε ‘αόρατο’ για τους άλλους στοιχείο προκειμένου να φτάσει στην ανακάλυψη του δολοφόνου. Όμως εκτός από το ίδιο το πρόβλημα, έρχεται αντιμέτωπος και με τη μικροκοινωνία του νησιού, τα ταμπού και τα κρυμμένα μυστικά καθώς και με τις συντηρητικές παραδόσεις και τους οικογενειακούς δεσμούς που είναι πιο δυνατά από τους νόμους αλλά και τη λογική! Έτσι, μέσα από αυτήν τη ιστορία, ο Χινέρ Σαλίμ αναδεικνύει την Τουρκία των μεγάλων κοινωνικών και πολιτικών αντιφάσεων, μια χώρα η οποία κινείται ανάμεσα στον εκσυγχρονισμό και τη συντήρηση και την ίδια ώρα που προσπαθεί να κάνει βήματα προς τα εμπρός, ισχυρά δεσμά την εμποδίζουν να προχωρήσει.

Λέει, λοιπόν, ο σκηνοθέτης: «Πάνω από όλα, η δουλειά μου είναι να αφηγούμαι ιστορίες, οπότε η ιδέα της ταινίας αυτής ήταν ένα δώρο για τη φαντασία μου, όχι ένας περιορισμός που μου υπέβαλα. Ήθελα να μιλήσω για την τουρκική και κουρδική κοινωνία σήμερα, όπως και για τις σχέσεις μεταξύ τους, χωρίς να παίρνω μέρος κανενός. Το χιούμορ, το παράλογο και η τρέλα συνοδεύουν τους χαρακτήρες της ιστορίας μου, όπως συνοδεύουν κάθε ανθρώπινο πλάσμα που θέλει να ζήσει ή προσπαθεί να επιβιώσει».

Πρόκειται για μια αρκετά διασκεδαστική ταινία η οποία συνδυάζει το κοινωνικό σχόλιο με την απόλαυση. Θα μπορούσαμε να πούμε πως πρόκειται για μια αστυνομική κωμωδία η οποία ως δομικό στοιχείο χρησιμοποιεί τη δομή των μυθιστορημάτων της Αγκάθα Κρίστι.

 

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s