«ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 9/12/2018)

Είναι θέμα αξιών

Του Στράτου Κερσανίδη

-Δε νιώθατε ένοχος να βάζετε τα παιδιά να κλέβουν;

-Δεν ξέρω να τους μάθω κάτι άλλο.

Ο παραπάνω διάλογος κρύβει μέσα του όλο το σπαραγμό ενός ανθρώπου ο οποίος αγωνίζεται να εξασφαλίσει τα προς το ζην για την οικογένειά του. Γιατί μπορεί ο κλέφτης να μην είναι αποδεκτός από την κοινωνία, να θεωρείται εγκληματία αφού η πράξεις του είναι παραβατικές και τιμωρούνται από το νόμο, αλλά… Υπάρχει αυτό το άτιμο το «αλλά» το οποίο εμπεριέχει μια άλλη κοινωνική διάσταση, εκείνη που μας θυμίζει το Γιάννη Αγιάννη αλλά ακόμη και την 53χρονη καθαρίστρια η οποία απασχόλησε την κοινή γνώμη τις προηγούμενες μέρες. Κι έτσι ανοίγει ξανά η συζήτηση περί του τι είναι νόμιμο και τι παράνομο ή τι είναι ηθικό και το ανήθικο. Και εδώ όπως ξέρετε οι έννοιες αρχίζουν να μπερδεύονται. Γιατί μπορεί κάτι να είναι νόμιμο αλλά να απέχει παρασάγγας από το να είναι ηθικό, όπως και κάτι άλλο μπορεί να είναι παράνομο αλλά να είναι απολύτως ηθικό. Ιστορικά παραδείγματα υπάρχουν πολλά.

Κάπως έτσι και το σύστημα αξιών των ανθρώπων μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την κοινωνική του θέση. Αυτό το πολύπλοκο, πολυεπίπεδο και βαθύ κοινωνιολογικό ζήτημα επιχειρεί να προσεγγίσει ο Χιροκάζου Κόρε –Έντα με την ταινία του «Κλέφτες καταστημάτων» (Manbiki kazoku), η οποία κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες, είναι η επίσημη πρόταση της Ιαπωνίας για το ξενόγλωσσό Όσκαρ και ήταν η ταινία έναρξης στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ο Οσάμου είναι ένας άνδρας ο οποίος ζει με την οικογένειά του στα περίχωρα του Τόκιο. Ο ίδιος είναι εργάτης και δύσκολα τα βγάζει πέρα. Έτσι συμπληρώνει το εισόδημά του με μικροκλοπές. Ένα βράδυ μετά από μια τέτοια ‘επιχείρηση’ στο σούπερ μάρκετ μαζί με το γιο του, Σότα, και ενώ επιστρέφουν στο σπίτι συναντούν ένα κοριτσάκι μόνο του να τουρτουρίζει από το κρύο. Ο Οσάμου το λυπάται και το παίρνει μαζί του. Έτσι, παρά τους αρχικούς δισταγμούς της γυναίκας τους, της γιαγιάς και της νύφης του, η οικογένεια θα αποκτήσει ακόμη ένα μέλος. Έτσι συνεχίζουν να ζουν ευτυχισμένοι παρά τη φτώχια τους, ενώ σε λίγο η 4χρονη Ριν ‘μυείται’ τα παράνομα κόλπα. Όμως μια μέρα θα μάθουν από την τηλεόραση για την εξαφάνιση του κοριτσιού και για τους γονείς του που την αναζητούν. Ποιοι όμως είναι οι γονείς της Ριν; Γιατί την άφηναν στο κρύο και γιατί είχε σημάδια κακοποίησης στο σώμα της; Τι θα κάνει ο Οσάμου; Σύντομα τα πράγματα θα αρχίσουν να αποκαλύπτονται και θα αρχίσουν να αναζητούνται απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήματα. Και τότε η οικογένεια του Οσάμου θα πρέπει να έρθει αντιμέτωπη με την πραγματικότητα και να αντικρύσει κατάματα την κοινωνία. Είναι ένοχος ή αθώος; Ποιοι είναι αυτοί που μπορούν να δώσουν σιγουρες απαντήσεις.

Ένα λεπτά κεντημένο σενάριο το οποίο προσπαθεί να φωτίσει τους ανθρώπους οι οποίοι ζουν στα όρια του νόμου. Χωρίς να κρίνει, ο Κόρε-Έντα, αφηγείται μια ιστορία ανθρώπων, τη ζωή και τα όνειρά τους αλλά πάνω απ’ όλα τις σχέσεις τους. Ιδιαίτερα λεπτή και συγκινητική προσέγγιση, σφριγηλή και μεστή σκηνοθετική ματιά γεμάτη σιγουριά η οποία οδηγεί σε ένα συναρπαστικό αποτέλεσμα.

Με μια βαθιά ουμανιστική αντιμετώπιση ο σκηνοθέτης ανατέμνει τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα της Ιαπωνίας, κοιτάζοντας πίσω από το ιαπωνικό οικονομικό θαύμα και στο περιθώριο της κοινωνίας. Είναι συγκινητικός ο τρόπος με τον οποίο αποφλοιώνει τους ήρωές του και τους παρουσιάζει με όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους μπροστά στους θεατές. Εννοείται πως τα όρια μεταξύ καλού και κακού όχι απλώς είναι δυσδιάκριτα αλλά καταργούνται τελείως. Μέσα από αυτήν την ανθρώπινη ιστορία, ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα αναρωτιέται, δεν κρίνει, δεν αθωώνει ούτε καταδικάζει. Προσπαθεί να κατανοήσει τη θέση των ανθρώπων και καταλήγει στο συμπέρασμα πως ακόμη κι άνθρωποι με παραβατική συμπεριφορά μπορεί να διέπονται από ηθικές αξίες.

strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 «Κουρσκ: Η τελευταία αποστολή» (Kursk), του Τόμας Βίντερμπεργκ: Ο σκηνοθέτης που γνωρίσαμε μέσα από το πρωτοποριακό Δόγμα 95 του δανέζικου κινηματογράφου, μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη μια πραγματική ιστορία η οποία είχε συγκλονίσει τον κόσμο. Πρόκειται για το ναυάγιο του ρωσικού πυρηνοκίνητου υποβρυχίου Κ-141 ΚΟΥΡΣΚ, το οποίο τον Αύγουστο του 2000 βυθίστηκε και εγκλωβίστηκε στο βυθό στη θάλασσα του Μπάρεντς. Όλα ξεκίνησαν από μία απλή ναυτική άσκηση η οποία όμως κατέληξε σε τραγωδία. Θυμίζουμε πως επί 5 ημέρες η ρωσική κυβέρνηση δε δεχόταν βοήθεια από καμία ξένη χώρα για να υποκύψει τελικά μπροστά στην ανθρώπινη τραγωδία και να δεχτεί τη συνδρομή της Μεγάλης Βρετανίας και της Νορβηγίας.

 «Ο υποψήφιος» (The front runner), του Τζέισον Ράιτμαν: Το 1988 ο γερουσιαστής Γκάρι Χαρτ, κατάφερε να βρεθεί μπροστά στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων και να διεκδικεί την προεδρία των ΗΠΑ για το Δημοκρατικό κόμμα. Όμως, και ενώ όλα πήγαιναν καλά, ένα σκάνδαλό που αφορούσε μια εξωσυζυγική ερωτική περιπέτεια ανέτρεψε το κλίμα. Η σκανδαλολογία, ο πουριτανισμός και τα κίτρινα ΜΜΕ, με μια συντονισμένη επίθεση κατάφεραν να θέσουν τον φέρελπι γερουσιαστή εκτός της διεκδίκησης του προεδρικού αξιώματος.

«Ο κόσμος σου ανήκει» (Le monde est a toi), του Ρομέν Γαβράς: Το όνειρό του είναι να μπει στον καλό δρόμο και έτσι κάνει σχέδια. Στόχος του είναι να αναλάβει τη διανομή των παγωτών Mr. Freeze στο Μαρόκο. Για να γίνουν όλα αυτά πρέπει να σταματήσει τη δουλειά του μικροκακοποιού και να προσηλωθεί στο στόχο του. Όταν όμως η μητέρα του χάνει όλα τα λεφτά της στο τζόγο, ο Φρανσουά θεωρεί πως οφείλει να τη βοηθήσει. Έτσι αποφασίζει να αναλάβει μια τελευταία δουλειά για λογαριασμό του τοπικού μαφιόζου στην Ισπανία. Όμως εξαιτίας μιας γκάφας το σχέδιο θα χαλάσει και θα βρεθούν όλοι μπλεγμένοι. Η κοπέλα του Φρανσουά, ο άρτι αποφυλακισθείς πρώην της μητέρας του, δυο τύποι που το παίζουν γκάγκστερ και η γοητευτική μητέρα του.

«Το πάρκο του τρόμου» (Hell fest), του Γκρέγκορι Πλότκιν: Μια επίσκεψη στο λούνα παρκ θα εξελιχθεί σε εφιάλτη για τη Ναταλί, την παιδική της φίλη Μπρουκ και τη συγκάτοικό της Τέιλορ. Είναι το Χάλοουιν και οι τρεις φίλες πηγαίνουν για να διασκεδάσουν στο τρενάκι του τρόμου. Υπάρχει όμως κάποιος ο οποίος πήγε για άλλους σκοπούς. Κι έτσι μια απλή έξοδος μετατρέπεται σε εφιάλτη!

«Το βλέμμα του Όρσον Γουέλς» (The eyes of Orson Welles), του Μαρκ Κάζινς: Μέσα από τα αρχεία του Όρσον Γουέλς τα οποία αποφάσισε να δώσει σε δημοσιότητα η κόρη του, Μπεατρίς, ο Μαρκ Κάζινς δημιουργεί ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ. Οι εικόνες του διάσημου ντοκιμαντερίστα λειτουργούν ως χειρουργικό νυστέρι το οποίο προσπαθεί να διεισδύσει μέσα στο μυαλό του ιδιοφυούς δημιουργού. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό καθώς ο θεατής έρχεται σε επαφή με τη σκέψη του Γουέλς φωτίζοντας το έργο του το οποίο πλέον το βλέπει με διαφορετική ματιά.

«Προσευχήσου πριν πεθάνεις» (A prayer before dawn), του Ζαν-Στεφάν Σοβέρ: Ο Μπίλι Μουρ, ένας νεαρός βρετανός μποξέρ συλλαμβάνεται στην Ταϋλάνδη με τις κατηγορίες διακίνησης κλεμμένων αγαθών, όπλων και ναρκωτικών! Αφού καταδικάστηκε παρέμεινε στις φυλακές επί τρία χρόνια μέχρι να ελευθερωθεί. Για να καταφέρει νε επιβιώσει στις άθλιες συνθήκες της φυλακής, ο Μουρ ασχολήθηκε με την πολεμική τέχνη Μουάι Τάι, η οποία τον βοήθησε να φτάσει στη λύτρωση.

 «Φονικές μηχανές» (Mortal engines), του Κρίστιαν Ρίβερς: Μετά από έναν εξοντωτικό πόλεμο οι πόλεις της Γης επιβιώνουν καταβροχθίζοντας μικρότερες πόλεις. Η επιθέσεις σε αυτές γίνονται με κάποιους τεράστιους τροχούς. Ταινία επιστημονικής φαντασίας.

«Ο Γκριντς»(The Grinch), των Γιάροου Τσένεϊ, Σκοτ Μόζιερ: Σε αυτήν την χριστουγεννιάτικη παιδική ιστορία κινουμένων σχεδίων, πρωταγωνιστεί ο γκρινιάρης και κακούλης Γκριντ.

                                                                                                Σινεφίλ

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s