59ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (2)

(από το http://www.stokokkino.gr)

 Δράση μέσα από τηλεφωνικές γραμμές

 Του Στράτου Κερσανίδη

 Ιδιαίτερου ενδιαφέροντος αλλά και σκηνοθετικής πρότασης είναι η ταινία «Ο ένοχος», του δανού, Γκούσταφ Μέλερ. Πρόκειται για ένα θρίλερ αγωνίας με όλη τη δράση να εκτυλίσσεται μέσα από τηλεφωνικές συνομιλίες και με έναν μόνο πρωταγωνιστή!

Είδαμε ακόμη το «Night out» του Στράτου Τζίτζη, μια ταινία με έντονες, συχνά ντελιριακές εικόνες από το νυχτερινό Βερολίνο, το εξαιρετικό «Ελεύθερο θέμα», μια ταινία της Στέλλας Θεοδωράκη, η οποία όμως απαιτεί την προσήλωση των θεατών και τέλος, το συναρπαστικό κοινωνικό δράμα «Άλις Τ.», του ρουμάνου Ράντου Μουντεάν.

«Ο ένοχος» (The guilty), του Γκούσταφ Μέλερ

Ο Άσγκερ, είναι αστυνομικός στο τηλεφωνικό κέντρο της Άμεσης Δράσης. Βρίσκεται εκεί και όχι στη δράση εξαιτίας ενός παραπτώματος στο οποίο έχει υποπέσει και περιμένει την εκδίκαση της υπόθεσής του. Μια μέρα λοιπό, λίγο πριν από τη λήξη της βάρδιας του δέχεται ένα τηλεφώνημα από ια γυναίκα η οποία έχει απαχθεί. Με μοναδικό του όπλο το τηλέφωνο προσπαθεί να βρει μια άκρη και να σώσει τη γυναίκα. Όσο όμως προχωρά ανακαλύπτει πως όλο και περισσότερα στοιχεία. Ταυτόχρονα έχει να παλέψει και με το χρόνο ο οποίος λειτουργεί εναντίον του.

Ένα συγκλονιστικό, ένα καθηλωτικό θρίλερ που σπάει κόκαλα. Έχει αγωνία, σασπένς, ανατροπές και ένα απρόβλεπτο φινάλε. Το πλέον σημαντικό όμως είναι πως από όλα όσα συμβαίνουν εμείς δε βλέπουμε τίποτε. Όλα όσα συμβαίνουν τα ‘βλέπουμε’ μέσα από τις συνομιλίες του Άσγκερ. Το πώς ο σκηνοθέτης κατορθώνει να μας κρατήσει με τεντωμένα νεύρα χωρίς επί της ουσίας να δείξει τίποτε από όσα συμβαίνουν, είναι πραγματικό επίτευγμα. Κι αυτό οφείλεται φυσικά στη μαεστρία, το ταλέντο του αφού κατορθώνει με ένα σχεδόν στατικό, θεατρικού τύπου σενάριο να δημιουργήσει πλήθος εικόνων και συνεχείς εναλλαγές συναισθημάτων.

Ευρηματικός ο Μέλερ, όχι μόνο στη σκηνοθετική αντιμετώπισή του θέματός του αλλά και στο τρόπο με τον οποίο διεισδύει στα άδυτα των χαρακτήρων του. Και εάν αυτό μπορεί να θεωρηθεί προφανές όσον αφορά το χαρακτήρα του Άσγκερ, δεν είναι καθόλου προφανές για του υπόλοιπους χαρακτήρες τους οποίους δε βλέπουμε καν!

Ένα μικρό διαμάντι από ρη Δανία. (ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΚΟ)

«Night out», του Στράτου Τζίτζη

Μια νύχτα στο Βερολίνο όπου συναντιούνται διάφοροι άνθρωποι. Ένας νεαρός Σύριος συναντά δυο φίλες λεσβίες οι οποίες τον παίρνουν μαζί τους στη  νυχτερινή περιπλάνησή τους. Ένα ζευγάρι επισκέπτεται μια γκαλερί η οποία ανήκει σε έναν ομοφυλόφιλο ο οποίος μαζί με το φίλο του μεγαλώνουν ένα μωρό. Ένας βρετανός καλλιτέχνης ο οποίος εκθέτει στην γκαλερί και η γυναίκα του, μια πλούσια η οποία τον χρηματοδοτεί. Βολτάρουν στη γερμανική πρωτεύουσα, πίνουν και όλοι καταλήγουν στο περίφημο κλαμπ Κιτ Κατ. Εκεί μέσα σε μια έντονα ερωτική ατμόσφαιρα οι αισθήσεις απελευθερώνονται, οι αναστολές εξανεμίζονται και κάποιες ισορροπίες κλονίζονται.

Θα μπορούσαμε να πούμε πως πρόκειται για μια τολμηρή ταινία με έντονο το στοιχείο του ερωτισμού αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να λείπει από μια ταινία η οποία αναφέρεται στο νυχτερινό Βερολίνο και την έντονη ζωή του. Βέβαια η διάθεση του Τζίτζη είναι να δείξει πως όλο αυτό μπορεί να επηρεάσει τις ανθρώπινες σχέσεις, να τις κλονίσει ή να τις επαναπροσδιορίσει.

Δυναμική κινηματογράφηση, έντονες εικόνες, γρήγορη και νευρική κίνηση της κάμερας σε μια ταινία που ξεκινά έντονα και καταλήγει σε ντελιριακές καταστάσεις. Πάντως για μια ακόμη φορά ο Στράτος Τζίτζης αποδεικνύει πως ξέρει πολύ καλά το σινεμά. Να σημειώσουμε πως αυτήν είναι η πέμπτη του ταινία μεγάλου μήκους και η πρώτη αποκλειστικά γερμανική (ο Τζίτζης ζει εδώ και χρόνια στο Βερολίνο). (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ – ΞΕΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ)

«Ελεύθερο θέμα», της Στέλλας Θεοδωράκη

Καθηγήτρια στη Σχολή Καλών Τεχνών δίνει στους φοιτητές της μια άσκηση με ελεύθερο θέμα ώστε να φτιάξουν τη δική τους ιστορία. Το πείραμα αποδεικνύεται ιδιαίτερα ενδιαφέρον καθώς αρχίζουν και αναδύονται διαφορετικές οπτικές και καταστάσεις μεταξύ των μελών της ομάδας που αγγίζουν τα όρια του σουρεαλισμού.

Η Στέλλα Θεοδωράκη, με την ιδιαίτερα πετυχημένη σκηνοθετική της ματιά παρουσιάζει μια ταινία αρκετά ‘στριφνή’ στην οποία εμπλέκεται η τέχνη με την πραγματικότητα και η αλήθεια με τη φαντασία. Έτσι ώστε η ίδια η ζωή να εισέρχεται και να επηρεάζει το θέμα το οποίο πραγματεύονται τα μέλη της ομάδας. Με έναν ιδιαίτερο τρόπο, χωρίς κραυγές αλλά μέσα από μια διαδικασία αναζήτησης και αυτογνωσίας,  η Θεοδωράκη κατορθώνει να μιλήσει για όλα τα ζητήματα της επικαιρότητας όπως η κρίση, ο ρατσισμός κλπ.

Δύσκολη ταινία, η οποία απαιτεί ιδιαίτερη προσήλωση στη θέασή της εάν λάβουμε υπόψη πως και η διάρκειά της είναι αρκετά μεγάλη (149 λεπτά). Οπωσδήποτε όμως αξίζει ο θεατής να μπει στο βάσανο της προσέγγισης και της αποκωδικοποίησης μέσω μιας ταινίας η οποία κατά βάση αποτελεί ένα τεστ για το πώς ο κάθε άνθρωπος μπορεί να βιώσει την ελευθερία και να δημιουργήσει μέσα σε συνθήκες ελευθερίας και όχι καθοδήγησης. (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ)

«Αλίς Τ.» (Alice T.), τους Ράντου Μουντεάν

Η Αλίς, μια 16χρονη τεκνοθετημένη κοπέλα μένει έγκυος. Μετά από την αρχική σύγκρουση με τη μητέρα της η τελευταία αποφασίζει αν συμπαρασταθεί στην κόρη της η οποία αποφασίζει να κρατήσει το παιδί.

Δυναμικό σινεμά βγαλμένο μέσα στη ζωή. Λιτή και στιβαρή σκηνοθεσία με ένα θέμα το οποίο προσφέρεται για δημαγωγία και ηθικολογία. Όμως ο Μουντεάν, ένας από τους σκηνοθέτες του ‘ρουμάνικου νέου κύματος’, κινείται μέσα στα όρια και δεν ξεφεύγει, δεν υποκύπτει στις ευκολίες και παραμένει προσηλωμένος στο λεπτό θέμα που έχει επιλέξει. Προχωρά σε βαθιά ανάλυση των χαρακτήρων και ανατέμνει ιδιαίτερα τη σχέση της μητέρας με τη κόρη αλλά και τις σχέσεις με το στενό οικογενειακό και το κοινωνικό περιβάλλον. Φυσικά δεν παραλείπει να θίξει και το λεπτό θέμα της τεκνοθεσίας και το πώς συχνά αντιμετωπίζεται. Μέσα από αυτή τη διαδικασία η Αλίς και η μητέρα της θα επανακαθορίσουν τη σχέση τους αλλά και τις ίδιες τις ζωές τους. Ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί την κάμερα ως παρατηρητή, δεν παρεμβαίνει αλλά αφηγείται αποστασιοποιημένα και με μια ιδιαίτερη τρυφερότητα. (ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ)

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s