ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 27/9 έως 3/10/2018)

(από το http://www.stokokkino.gr)

Ρατσιστικές ιστορίες

του Στράτου Κερσανίδη

Μετωπική επίθεση στο ρατσισμό αλλά και έμμεση κριτική στην πολιτική του Ντόναλντ Τράμπ, κάνει ο Σπάικ Λι με την ταινία του “Η παρείσφρηση”, με επίκεντρο τον αγώνα ενός μαύρου αστυνομικού εναντίον της Κου Κλουξ Κλαν. Μια δυνατή ταινία η οποία είναι, κατά την άποψή μου, η κορυφαία της εβδομάδας.

Εξαιρετική εντύπωση μου έκανε και “Η συνάντηση”, του Πάολο Τσενοβέζε, μια ταινία κλειστού χώρου με θέμα τα ηθικά όρια του ανθρώπου.

Με αρκετά βραβεία από το εξωτερικό έρχεται μια ελληνική ταινία. Πρόκειται για τον “Οίκτο”, του Μπάμπη Μακρίδη.

Οι κοινωνικές ανισότητες και η άνοδος της ακροδεξιάς είναι στο επίκεντρο της ταινίας του Λοράν Καντέ “Το ατελιέ”.

Μια πολύ δυνατή ταινία με θέμα τις ρίζες, τις παραδόσεις και τις οικογενειακές σχέσεις, σκηνοθετεί η πακιστανο-νορβηγίδα, Ιράμ Χακ, με τίτλο “Τι θα πει ο κόσμος”.

Τη δεκάδα των νέων ταινιών της εβδομάδας, συμπληρώνουν οι ταινίες,Searching”, “Bel canto”, “Kin”, “Μια μικρή χάρη” και “Ο μικροπόδαρος”.

Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ

(BLACKKKLANSMAN)

Σκηνοθεσία: Σπάικ Λι

Πρωταγωνιστούν: Τζον Ντέιβιντ Ουάσιγκτον, Άνταμ Ντράιβερ, Τόφερ Γκρέις, Λόρα Χάριερ,  Κόρεϊ Χόκινς, Ράιαν Έγκολντ, Άλεκ Μπάλντουιν, Χάρι Μπελαφόντε

Η δεκαετία του 1970 ήταν μία περίοδος κοινωνικώς αναταραχών για τις ΗΠΑ, με επίκεντρο τον αγώνα εναντίον των φυλετικών διακρίσεων και για τη διεύρυνση των κοινωνικών δικαιωμάτων. Το ‘τέρας’ όμως δεν παραδίδεται κι έτσι η ρατσιστική οργάνωση Κου Κλουξ Κλαν συνεχίζει τη δράση της με επιθέσεις εναντίον των μαύρων Αμερικανών.

Ο Σπαικ Λι, γνωστός αφροαμερικανός ακτιβιστής σκηνοθέτης σε όλες του τις ταινίες ασχολείται με θέματα ρατσισμού και δικαιωμάτων. Αυτό κάνει και στη νέα του ταινία «Η παρείσφρηση» (BlackkKlansman), η οποία έρχεται την κατάλληλη στιγμή καθώς στις ΗΠΑ και με αποκορύφωμα την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, έχουν ξυπνήσει τα συντηρητικά αντανακλαστικά της αμερικανικής κοινωνίας.

Ο Ρον Στάλγουορθ, ένας πολύ ικανός ντεντέκτιβ, ο οποίος είχε διακριθεί παρακολουθώντας τη δράση των Μαύρων Πανθήρων, μετατίθεται στο αστυνομικό τμήμα του Κολοράντο Σπινγκς. Μόνο που οι συνάδελφοί του δεν τον υποδέχονται με ιδιαίτερη χαρά κι αυτό επειδή είναι μαύρος, μέσα σε ένα τμήμα λευκών αστυνομικών! Αυτός όμως δεν πτοείται κι αποφασίζει αμέσως να αναλάβει δράση εναντίον της Κου Κλουξ Κλαν. Το σχέδιό του είναι να παρεισφρήσει στην οργάνωση, πράγμα που φαντάζει –και είναι- πολύ δύσκολο. Ο Στάλγουοπρθ βάζει αμέσως το σχέδιό του σε ενέργεια, τηλεφωνώντας στον Ντέιβιντ Ντιουκ, αρχηγό της ρατσιστικής οργάνωσης. Συστήνεται ως οπαδός της ΚΚΚ, ο οποίος μισεί όλους τους ξένους αλλά περισσότερο απ’ όλους, τους μαύρους. Κερδίζει την εμπιστοσύνη του αλλά όταν πρέπει να γνωριστούν από κοντά, στη θέση του πηγαίνει ο Φλιπ Ζίμερμαν, ένας λευκός αστυνομικός, ο οποίος μπαίνει στα άδυτα της οργάνωσης, παρακολουθεί τη δράση της και ενημερώνει τον Στάλγουορθ. Οι δύο αστυνομικοί συνεργάζονται άψογα για τον κοινό σκοπό.

Θαυμάσια ταινία με τον Σπάικ Λι να σκηνοθετεί με νεύρο, χιούμορ και ευελιξία. Διατηρώντας έναν υποδειγματικό ρυθμό καθ’ όλη τη διάρκειά της σημαδεύει και βρίσκει κέντρο, συνδυάζοντας τη ψυχαγωγία με τη σοβαρή αντιμετώπισή του θέματός του. Παράλληλα δε χάνει την ευκαιρία να ‘δείξει’ την αντίθεσή του στον αμερικανό πρόεδρο και την πολιτική του.

Όπως δηλώνει ο παραγωγός, Άνταμ Πιλ: “Αισθανόμαστε ότι έχουμε χάσει την επαφή με το ποιοι είναι τελικά οι καλοί και οι κακοί σε αυτή τη χώρα. Ο ναζισμός, η λευκή υπεροχή, η Κου Κλουξ Κλαν, αυτοί είναι οι κακοί. Είναι ομάδες μίσους. Φαίνεται ότι βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών θεωρεί ότι υπάρχουν καλοί άνθρωποι και από τις δύο πλευρές παίρνοντας ίσες αποστάσεις. Αυτή η ταινία, δεν έγινε μόνο για να ψυχαγωγήσει τα πλήθη, αλλά φτιάχτηκε για να προσφέρει μια κινηματογραφική εμπειρία που θα μας βοηθήσει να επαναπροσδιορίσουμε την ηθική μας πυξίδα όταν πρόκειται για το ρατσισμό και την Λευκή Υπεροχή”.

Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

THE PLACE

Σκηνοθεσία: Πάολο Τζενοβέζε

Πρωταγωνιστούν: Βαλέριο Μασταντρέα, Αλεσάντρο Μπόργκι, Σίλβιο Μουτσίνο, Άλμπα Ρορβάχερ, Βιτόρια Πουτσίνι, Σαμπρίνα Φερίλι, Σίλβια Ντ’Αμίκο, Ρόκο Παπαλέο, Τζούλια Λαζαρίνι, Βινίτσιο Μαρκιόνι

Ένας αστυνομικός ο οποίος θέλει να κερδίσει την αγάπη του γιου του, μια ηλικιωμένη γυναίκα που θέλει πίσω τον άνδρα της που πήρε το Αλτσχάιμερ, μια κοπέλα που θέλει να γίνει πιο όμορφη, ένας άνδρας που θέλει να θεραπευτεί ο ετοιμοθάνατος γιος του, ένας μηχανικός αυτοκινήτων που θέλει να πλαγιάσει με το πιν απ γκερλ των ονείρων του, μια καλόγρια η οποία θέλει να ξαναβρεί το θεό, ένας τυφλός που θέλει να βρει το φως του, μια παντρεμένη γυναίκα που θέλει να γλυτώσει από τον άντρα της.

Καθημερινοί, συνηθισμένοι άνθρωποι οι οποίοι, για να πραγματοποιηθεί η επιθυμία τους, είναι πρόθυμοι να κάνουν κάτι ως αντάλλαγμα.  Βαρύ αντάλλαγμα, που φέρνει αντιμέτωπη την επιθυμία με τη συνείδησή τους. Κι αυτό μπορεί να είναι η τοποθέτηση μιας βόμβας σε ένα πολυσύχναστο καφέ, ο φόνος ενός μικρού κοριτσιού, ένας βιασμός, μια ληστεία κλπ.

Ένας μυστηριώδης άνδρας, με κουρασμένο βλέμμα, κάθεται όλη τη μέρα στο τραπέζι ενός μπαρ κι εκεί ακούει τις επιθυμίες των ανθρώπων και ανοίγοντας ένα μυστηριώδες τετράδιο καθορίζει το αντάλλαγμα. Οι επισκέψεις των ανθρώπων επαναλαμβάνονται, ενημερώνουν τον άνδρα πόσο έχουν προχωρήσει και εάν έχουν φέρει σε πέρας την αποστολή που τους έχει ανατεθεί. Ποιος είναι αυτός ο άνδρας; Πως καταφέρνει και πραγματοποιεί τις επιθυμίες όσων ζητούν τη βοήθειά του;

Κι όλα αυτά συμβαίνουν κάτω από το βλέμμα της γοητευτικής σερβιτόρας, η οποία παρακολουθεί τον άνδρα προσπαθώντας να καταλάβει τί ακριβώς κάνεις. Κι όταν στο τέλος κάθε βάρδιας τον πλησιάζει εκείνος δεν της δίνει καμία ξεκάθαρη απάντηση.

Εάν θέλουμε να βρούμε πιο είναι το θέμα το οποίο απασχολεί τον Πάολο Τζενοβέζε στην ταινία «Η συνάντηση» (The place), θα μπορούσαμε να πούμε πως ο ιταλός σκηνοθέτης εξερευνά τα όρια της ανθρώπινης συνείδησης σε σχέση με την επιθυμία. Κατά πόσον μπορεί ή δεν μπορεί η ηθική να συγκρατήσει το κτήνος. Είναι αντίστοιχο με αυτό που λέμε πως ‘ο καθένας έχει την τιμή του’, μόνο που εν προκειμένω το αντάλλαγμα δεν είναι υλικό, δεν είναι χρηματικό αλλά ικανοποιεί κάποια βαθιά ανάγκη, κάποια πολύ έντονη, σχεδόν βασανιστική, επιθυμία.

Τελικά υπάρχουν ηθικά όρια; Μπορεί ο άνθρωπος να αντισταθεί και να μην προχωρήσει σε κάποια αποτρόπαια πράξη με αντάλλαγμα είτε κάτι πολύ ‘φτηνό’ όπως «το να γίνει πιο όμορφος» είτε κάτι πολύ σημαντικό όπως «η σωτηρία του παιδιού του»; Και πια είναι τελικά αυτά τα όρια; Υπάρχουν; Όταν κάποιος ‘πελάτης’ ρωτά τον μυστηριώδη άνδρα, «γιατί ζητάς τόσο αποτρόπαιες πράξεις ως αντάλλαγμα;» εκείνος απαντά με ηρεμία, «επειδή πάντα υπάρχουν πρόθυμοι να τις κάνουν». Κι αυτό είναι μια πραγματικότητα την οποία συναντάμε στην καθημερινότητά μας. Εξ’ αυτού συνάγεται βέβαια και η αισιόδοξη πλευρά της απάντησης, που οδηγεί στο συμπέρασμα πως «κάποιοι δεν είναι διατεθειμένοι να ξεπεράσουν τα όρια».

Ταινία κλειστού χώρου, καθώς η κάμερα δεν απομακρύνεται σχεδόν καθόλου από το εσωτερικό του μπαρ. Ένα θρίλερ ανθρώπινων σχέσεων η οποία επικεντρώνεται στους χαρακτήρες και στην πάλη που γίνεται ή δε γίνεται μέσα τους. Ένταση και σασπένς, χαρακτήρες και σχέσεις, διλήμματα και συγκρούσεις. Το μωσαϊκό μιας κοινωνία η οποία κινείται μέσα στις αντιφάσεις της οι οποίες διέπονται από τους κοινά αποδεκτούς κανόνες που μπορεί όμως και να παραβιάζονται. Το σίγουρο πάντως είναι πως ο κάθε άνθρωπος εν τέλει, είναι εκείνος που καλείται συχνά να πάρει στη ζωή του δύσκολες αποφάσεις.

Μια ταινία μωσαϊκό, την οποία συνθέτουν πολλές μικρές ανθρώπινες ιστορίες, απλές και συνηθισμένες οι οποίες όμως αποκτούν ιδιαίτερο βάρος για τον καθένα και την καθεμία που τις βιώνει.

Η ιδέα για την ταινία είναι βασισμένη στην καναδική σειρά «Η παράγκα στο τέλος» (The booth at the end), σε σενάριο του ίδιου του Τζενοβέζε.

ΟΙΚΤΟΣ

Σκηνοθεσία: Μπάμπης Μακρίδης
Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Δρακόπουλος, Εύη Σαουλίδου, Μάκης Παπαδημητρίου, Νότα Τσερνιάφσκι

Ένας μεσήλικας δικηγόρος, μετά από ένα δυνατό χτύπημα της μοίρας, βρίσκει συμπαράσταση στον κοινωνικό του περίγυρο. Νιώθοντας μεγάλη ικανοποίηση από αυτό εθίζεται στον οίκτο και φτάνει στο σημείο να αισθάνεται δυστυχία όταν είναι χαρούμενος και χαρά όταν είναι δυστυχισμένος!

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Σάντανς και βραβεύτηκε στα φεστιβάλ της Οδησσού (καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας), του Μαυροβουνίου (καλύτερης ταινίας και ανδρικού ρόλου), της Βαλέτα (σκηνοθεσίας), και Λουξεμβούργου (εύφημη μνεία).

ΤΟ ΑΤΕΛΙΕ

L’ ATELIER

Σκηνοθεσία: Λοράν Καντέ

Πρωταγωνιστούν: Μαρίνα Φοϊ, Ματι’ε Λουτσί, Γουάντα Ραμάχ, Ισάμ Ταλμπί, Φόριάν Μποζάν.

Στα ναυπηγία Λα Σιοτά, το Κέντρο Ανεύρεσης Εργασίας διοργανώνει ένα σεμινάριο ομαδικής συγγραφής. Υπεύθυνη είναι η Ολιβιά,  μια διάσημη συγγραφέας μπεστ σέλερ. Σύντομα θα βγουν στην επιφάνεια οι διαφορές ανάμεσα στους μαθητές αλλά και τη συγγραφέα, καθώς πρόκειται για άτομα με διαφορετικές πολιτιστικές και κοινωνικές προελεύσεις. Στην ταινία ο Καντέ επικεντρώνεται σε αυτό ακριβώς, δηλαδή στο γεγονός πως η συλλογική τέχνη δεν μπορεί να είναι ξεκομμένη από τις ταξικές, φυλετικές και θρησκευτικές διαφοροποιήσεις που υπάρχουν στην κοινωνία.

Η ταινία μοιάζει με δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, ενώ στο δεύτερο μέρος ο Καντέ επιλέγει να κεντράρει στον πιο ταλαντούχο μαθητή, έναν λευκό ο οποίος σερφάρει πολλές ώρες στο διαδίκτυο με ιδιαίτερη προτίμηση στις σελίδες ενός ακροδεξιού πολιτικού από τις ιδέες του οποίου φαίνεται πως γοητεύεται. Κι ύστερα, καθώς η συμπεριφορά του τον οδηγεί ‘έξω’ από το σεμινάριο, η ταινία ‘σκοτεινιάζει’, ο Καντέ  μας οδηγεί σε ένα δυνατό, κοινωνικό, ψυχολογικό θρίλερ.

Εξαιρετική ταινία η οποία αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα στις γαλλικές φτωχογειτονιές, τις ανισότητες, τις συγκρούσεις και την άνοδο του ακροδεξιού εξτρεμισμού.

ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ

HVA VIL FOLK SI

Σκηνοθεσία: Ιράμ Χακ
Πρωταγωνιστούν: Μαρία Μοζντάχ, Αντίλ Χουσαΐν, Ροχίτ Σαράφ, Εκαβάλι Χάνα, Αλί Αρφάν, Σίμπα Σάντχα, Λαλίτ Παρίμου

Η Νίσα, μια δεκαεξάχρονη Νορβηγίδα, πακιστανικής καταγωγής συμπεριφέρεται με άψογο τρόπο στο σπίτι της, όπως αρμόζει σε ένα κορίτσι από τη μακρινή ασιατική χώρα. Είναι υπάκουη, σέβεται τους γονείς της και τηρεί τις παραδόσεις.

Με τους φίλους της όμως συμπεριφέρεται ως μία σύγχρονη κοπέλα, η οποία ζει και μεγαλώνει σε μια ανεπτυγμένη ευρωπαϊκή χώρα. Όμως όλα θα αλλάξουν όταν ο πατέρας της θα τη βρει στο κρεβάτι με το φίλο της. Η αντίδραση της οικογένειάς της είναι άμεση αφού αποφασίζουν να την στείλουν στο Πακιστάν και να μείνει εκεί κοντά σε συγγενείς. Όμως η Νίσα είναι εντελώς ξένη εκεί, δε γνωρίζει κανέναν αλλά ούτε και την κουλτούρα της χώρας. Μη έχοντας όμως άλλη επιλογή αποφασίζει να προσαρμοστεί στη νέα της ζωή και να ακολουθήσει τους κανόνες.

Η μεγαλωμένη στη Νορνηγία, πακιστανή σκηνοθέτιδα, σημειώνει:  «Η ιστορία της ταινίας είναι η πιο προσωπική μου μέχρι σήμερα. Όταν ήμουν 14 χρονών, η οικογένεια μου με απήγαγε και με ανάγκασε να ζήσω για ενάμισι χρόνο στο Πακιστάν. Περίμενα μέχρι να νιώσω έτοιμη σαν δημιουργός και σαν άνθρωπος για να διηγηθώ την ιστορία με έναν σοφό και ευαίσθητο τρόπο. Εννοώ ότι δεν ήθελα να παρουσιάσω το κορίτσι ως θύμα και τους γονείς της ως θύτες. Ήθελα να πω μία απίθανη ιστορία αγάπης ανάμεσα σε γονείς και παιδί. Μια ιστορία που δεν μπορεί να έχει καλό τέλος, όσο το χάσμα ανάμεσα στις δύο γενιές παραμένει τόσο μεγάλο. Θέλω να τοποθετήσω το κοινό δίπλα στη Nisha και στα συναισθήματα της σε όλη την ταινία. Μετά από πολλές οντισιόν, βρήκαμε την τέλεια ηθοποιό για τον ρόλο στο πρόσωπο της Maria Mozhdah. Ήταν μία εκπληκτική ανακάλυψη και ήταν πολύ ευχάριστη στη συνεργασία της με τους πιο έμπειρους ηθοποιούς στους υπόλοιπους ρόλους».

SEARCHING

Σκηνοθεσία: Ανίς Σαγκάντι
Πρωταγωνιστούν: Τζον Τσο, Ντέμπρα Μέσινγκ, Τζόζεφ Λι, Μισέλ Λα

Η 16χρονη Μάργκοτ εξαφανίζεται. Έχουν περάσει 37 ώρες και οι αρχές δεν έχουν καταφέρει να τη βρουν. Τότε ο πατέρας της αποφασίζει να την αναζητήσει. Και αρχίζει από τον φορητό της υπολογιστή.

BEL CANTO

Σκηνοθεσία: Πολ Βάιτζ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλιαν Μουρ, Κεν Γουατανάμπε, Σεμπάστιαν Κοχ, Κρίστοφερ Λαμπέρτ, Έλσα Ζιλμπερστάιν

Η διάσημη σοπράνο Ροξάν Μουρ, πηγαίνει για να τραγουδήσει στα γενέθλια ενός πλούσιου ιάπωνα βιομήχανου σε μια χώρα της Λατινικής Αμερικής. Ανάμεσα στους προσκεκλημένους βρίσκονται επιχειρηματίες, πολιτικοί, διπλωμάτες. Όμως το πάρτι διακόπτεται όταν μια ομάδα ανταρτών εισβάλλει στη βίλα, κρατάει όμηρους τους προσκεκλημένους με αντάλλαγμα την απελευθέρωση φυλακισμένων συντρόφων τους. Απαγωγείς και όμηροι θα μείνουν μέσα στο ίδιο σπίτι για ένα μήνα και για να επιβιώσουν θα αναγκαστούν να βρουν κώδικες επικοινωνίας. Ένας από αυτούς είναι και η μουσική.

Ο ΜΙΚΡΟΠΟΔΑΡΟΣ

SMALLFOOT

Σκηνοθεσία: Κάρεϊ Κερκπάτρικ

Ένα νεαρό και έξυπνο Γέτι –ο χιονάνθρωπος των Ιμαλάϊων-  ανακαλύπτει κάτι που πίστευε πως δεν υπήρχε – έναν άνθρωπο. Η περιπέτεια αρχίζει.

KIN

Σκηνοθεσία: Τζος Μπέικερ, Τζόναθαν Μπέικερ
Πρωταγωνιστούν: Τζακ Ρέινορ, Ζόι Κράβιτζ, Τζέιμς Φράνκο, Ντένις Κουέιντ, Μάιλς Τρούιτ, Κάρι Κουν

Πρώην κατάδικος και ο μικρός του αδελφός μπαίνουν στο στόχαστρο ενός εγκληματία και δύο στρατιωτών από άλλο πλανήτη. Περιπέτεια δράσης.

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΧΑΡΗ

A SIMPLE FAVOR

Σκηνοθεσία: Πολ Φέιγκ
Πρωταγωνιστούν:  Μπλέικ Λάιβλι, Λίντα Καρντελίνι, Άνα Κέντρικ, Ρούπερτ Φρεντ

Ένα πρωί η Έμιλι τηλεφωνεί στην καλύτερή της φίλη, τη Στέφανι, να πάρει το μεσημέρι το γιο της από το σχολείο. Όμως μετά από αυτό η Έμιλι εξαφανίζεται. Η Στέφανι, μαζί με τον άνδρα της προσπαθούν να ανακαλύψουν τι έχει συμβεί και να διαλευκάνουν το μυστήριο γύρω από την εξαφάνιση της Έμιλι. Θρίλερ με σασπένς και ανατροπές.

 

 

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s