ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 30/8 έως 5/9/2018)

(από το http://www.stokokkino.gr)

Με 10 χρόνια καθυστέρηση

Του Στράτου Κερσανίδη

Επιστρέφοντας στις επάλξεις της κινηματογραφικής ενημέρωσης, με περίμενε μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, έστω και ετεροχρονισμένη. Ήταν η προβολή της ταινίας του Στίβεν Σόντερμπεργκ, «Τσε», η οποία προβάλλεται στη χώρα μας με καθυστέρηση 10 ετών αφού ολοκληρώθηκε το 2008. Την εβδομάδα αυτή προβάλλεται το πρώτο μέρος «Τσε, ο Αργεντίνος» και την ερχόμενη το δεύτερο, «Τσε, ο Επαναστάτης».

Όμως το ενδιαφέρον δε περιορίζεται μόνον στην ταινία του Σόντερμπεργκ. Έτσι έχουμε ταινίες όπως το «Ονειρεύομαι σε άλλη γλώσσα», του Ερνέστο Κοντρέρας, σμε θέμα την προσπάθεια ενός γλωσσολόγου να διασώσει μια σπάνια γλώσσα, αλλά δυσκολεύεται επειδή οι δύο τελευταίοι που τη μιλούν, δεν μιλούν μεταξύ τους! Αλλά και την παράδοξη και σουρεαλιστή ταινία «Κοίτα ποιος γύρισε», του Λούκα Μινιέρο, με ήρωα τον… Μπενίτο Μουσολίνι που ξαναγύρισε! Ενδιαφέρουσα είναι η ταινία «Νόμος περί τέκνων», του Ρίτσαρντ Έιρ, για έναν νεαρό ο οποίος αρνείται να κάνει μετάγγιση αίματος.

Όμως δε θα πρέπει να περάσει απαρατήρητη η ταινία του γεωργιανού, Ζάζα Ουρουσάτζε, «Η εξομολόγηση της δασκάλας του πιάνου». Πολύ δυνατή δραματική ταινία, για έναν απαγορευμένο έρωτα.

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες, «Ένα φανταστικό σπίτι», «Επικίνδυνη αποστολή: Η πτώση» και «Upgrade» που κι αυτές έχουν το κοινό τους.

 

ΤΣΕ: Ο ΑΡΓΕΝΤΙΝΟΣ

CHE: Part 1 THE ARGENTINE

Σκηνοθεσία: Στίβεν Σόντερμπεργκ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλια Όρμοντ, Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Όσκαρ Άιζακ, Ροντρίγκο Σαντόρο, Μαρία Ίζαμπελ Ντιάζ, Ντέμιαν Μπισίρ, Ραμόν Φερνάντεζ, Χοσέ Κάρο, Πέντρο Αντόρνο, Γιουλ Βασκέζ

Γεννημένος το 1928 στην Αργεντινή, ο Τσε, σπούδασε ιατρική, μυήθηκε στο μαρξισμό και βρέθηκε στο πλάι του Φιντέλ Κάστρο όταν εκείνος με μια χούφτα αντάρτες αποβιβαζόταν στις 26 Νοεμβρίου 1956 σε μια ακτή της Κούβας με σκοπό να ανατρέψει το καθεστώς του δικτάτορα Μπατίστα. Την 1η Ιανουαρίου 1959 οι κουβανοί επαναστάτες κατέλαβαν την Αβάνα και ο αργεντίνος επαναστάτης, αναλαμβάνει στη νέα κυβέρνηση το υπουργείο Βιομηχανίας και τη διεύθυνση της εθνικής τράπεζας. Όμως το 1965 παραιτήθηκε από όλα τα αξιώματα και έθεσε τον εαυτό του στην υπηρεσία της παγκόσμιας επανάστασης. Ταξίδεψε στο Κονγκό όπου πολέμησε μαζί με το Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό και το 1966 επέστρεψε στη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα στη Βολιβία, για να οργανώσει το αντάρτικο της χώρας. Έχοντας μπει στο στόχαστρο της βολιβιανής κυβέρνηση αλλά και των αμερικάνων, κυνηγήθηκε και τελικά δολοφονήθηκε στις 9 Οκτωβρίου 1967. Με το θάνατό του ο Τσε Γκεβάρα πέρασε στο πάνθεον των ηρώων και έγινε μύθος και σύμβολο όλων των εξεγερμένων του κόσμου.

Μια τέτοια προσωπικότητα δε θα μπορούσε παρά να τραβήξει το ενδιαφέρον της κινηματογραφικής δημιουργίας κι έτσι ο Στίβεν Σόντερμπεργκ, αποφάσισε να μεταφέρει στο σινεμά τη ζωή του Τσε. Μάλιστα επειδή η δράση του δε χωρούσε σε μια ταινία, ο αμερικανός σκηνοθέτης αποφάσισε να γυρίσει ένα δίπτυχο, δηλαδή δύο ταινίες, διάρκειας 135 λεπτών τη κάθε μία.

Στην πρώτη, με τίτλο «Τσε, ο Αργεντίνος» (CHE: part 1, The Argentinian), παρακολουθούμε τη γνωριμία του Τσε με τον Φιντέλ Κάστρο, την απόβαση στην Κούβα, τον αγώνα των επαναστατών, τις κρίσιμες μάχες και φτάνουμε μέχρι τη νίκη, δηλαδή την κατάληψη της Αβάνας και την αναχώρηση του Μπατίστα από τη χώρα.

Ο Σόντερμπεργκ, δίνει μια ιδιαίτερη πνοή στην ταινία καθώς η δράση του Τσε και των συντρόφων του στη ζούγκλα, διακόπτεται με ασπρόμαυρα στιγμιότυπα στα οποία παρακολουθούμε την ιστορική ομιλία του, ως υπουργού Βιομηχανίας, στην έδρα του ΟΗΕ, στις 11 Δεκεμβρίου 1964 καθώς και μια συνέντευξή του στην αμερικανική τηλεόραση. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις σχέσεις που δημιουργεί ο νεαρός γιατρός με τους συμπολεμιστές του αλλά και με τους απλούς Κουβανούς οι οποίοι κατατάσσονται εθελοντικά στις επαναστατικές δυνάμεις. Έτσι, τόσο από το ασπρόμαυρο μέρος, στο οποίο τονίζεται η ντοκιμαντερίστικη αισθητική όσο και από το έγχρωμο, που ο σκηνοθέτης αφηγείται τα γεγονότα του πολέμου, αναδεικνύεται η πίστη, το ήθος και η προσήλωση του Τσε, με λίγα λόγια η προσωπικότητά του.

Η ταινία, όπως έγραψε ο συνάδελφος Κώστας Τερζής στην Αυγή της περασμένης Κυριακής, μετά από τις Κάννες προβλήθηκε και στην Αβάνα με μεγάλη επιτυχία.

ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ ΣΕ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ

SUENO EN OTRO IDIOMA

Σκηνοθεσία: Ερνέστο Κοντρέρας
Πρωταγωνιστούν:  Φερνάντο Άλβαρεζ Ρεμπέιλ, Χοσέ Μανουέλ Πονσέλις, Ελίγκιο Μελέντεζ, Φατίμα Μολίνα

Ο νεαρός γλωσσολόγος Μαρτίν, ανακαλύπτει σε κάποια απομακρυσμένη περιοχή του Μεξικού, τρεις ανθρώπους μεγάλης ηλικίας, τους τελευταίους οι οποίοι μιλούν τη γλώσσα Ζιγκρίλ. Η επιθυμία του είναι να καταγράψει τη γλώσσα ώστε να τη μελετήσει και να τη διασώσει. Στο μεταξύ πεθαίνει η μία γυναίκα από τους τρεις και ο Μαρτίν πρέπει για να καταφέρει να προχωρήσει το σχέδιό του να βάλει τους δύο εναπομείναντες άνδρες να συνομιλήσουν μεταξύ τους. Μόνο που ο δον Εβαρίστο και ο δον Ισάουρο, για λόγους που δε γνωρίζει, είναι μαλωμένοι μεταξύ τους και δε μιλιούνται. Αν και κάποτε ήταν πολύ φίλοι μεταξύ τους, για λόγους που κανείς –πλην αυτών των δύο- δε γνωρίζει δεν ανταλλάξει κουβέντα εδώ και 50 χρόνια! Ποιο είναι το μυστικό που κρύβουν οι δύο ηλικιωμένοι; Μήπως τσακώθηκαν για την αγάπη της ίδιας γυναίκας;

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Γεννήθηκα στην πόλη Τεχουαντεπέκ και η γιαγιά μου μιλούσε τη γλώσσα Ζαποτέκο. Όταν ήμουν παιδί δεν μου άρεσε να την ακούω να μιλάει τη συγκεκριμένη γλώσσα. Προτιμούσα να μιλάει ισπανικά. Τότε, όμως, δεν μπορούσα να καταλάβω τι σήμαινε για εκείνην το να χάσει την επαφή της με το παρελθόν και τις ρίζες της. Που, τελικά, ήταν και οι δικές μου ρίζες. Σήμερα, μετανιώνω που δεν έμαθα περισσότερα πράγματα από εκείνη τη χαμένη γνώση. «Sicarú Guyee» είναι η μόνη φράση την οποία θυμάμαι. Για μένα, το να αναφέρεσαι στο θάνατο μιας γλώσσας ουσιαστικά αποτελεί το έναυσμα για μια συζήτηση η οποία αντικατοπτρίζει τη σημερινή πραγματικότητα. Μια συζήτηση που θέτει ως θέμα και το πώς η διαρκής εξαφάνιση της ταυτότητάς μας είναι απότοκο της λεγόμενης προόδου ή του γεγονότος ότι απλά δεν μας νοιάζει πια. Στην εποχή μας βιώνουμε μια κρίση όχι μόνο στο Μεξικό αλλά σε πολλά μέρη του κόσμου. Μια κρίση που σχετίζεται με τη διατήρηση των αυθεντικών γλωσσών, οι οποίες τείνουν να εξαφανιστούν εξαιτίας της πολιτισμικής πίεσης, της επιβολής των κυρίαρχων γλωσσών αλλά και της μετανάστευσης ανθρώπων που ψάχνουν την τύχη τους μακριά από τον τόπο καταγωγής τους. Πολύ σπάνια σκεφτόμαστε τι πραγματικά μπορεί να σημαίνει αυτό και ποιες είναι οι συνέπειές του. Όταν πεθαίνει μια γλώσσα, ένα μοναδικό όραμα για τον κόσμο χάνεται για πάντα. Κάθε γλώσσα αποτελεί έναν θησαυρό της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Κάθε γλώσσα σχηματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια αιώνων. Και κάθε γλώσσα υπάρχει εξαιτίας της ανάγκης μας να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ιδέες, συναισθήματα και γνώση. Αυτή η ιστορία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. ‘Sicarú Guyee’: Απολαύστε το ταξίδι!».

ΚΟΙΤΑ ΠΟΙΟΣ ΓΥΡΙΣΕ

SONO TORNATO

Σκηνοθεσία: Λούκα Μινιέρο
Πρωταγωνιστούν:  Μάσιμο Ποπολίτζιο, Φρανκ Ματάνο, Στεφανία Ρόκα, Γκιόελε Ντιξ, Ελεονόρα Μπελκαμίνο, Αριέλα Ρέγκιο

Τι θα συνέβαινε εάν… Κι όμως, ο Μπενίτο Μουσολίνι, 80 χρόνια μετά το θάνατό του επανεμφανίζεται μυστηριωδώς στην πιάτσα Βιτόριο. Ένας νεαρός ντοκιμαντερίστας, ο Αντρέα Καναλέτι, κατά λάθος κινηματογραφεί την επιστροφή του Ντούτσε και νομίζοντας πως είναι κάποιος που έχει μεταμφιεστεί αποφασίζει να τον χρησιμοποιήσει για να γυρίσει μια ταινία. Οι δύο τους λοιπόν ξεκινούν ένα ταξίδι σε ολόκληρη την Ιταλία, συναντούν διάφορους ανθρώπους και η Μουσολίνι γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής στον κόσμο. Τόσο δημοφιλής μάλιστα που αρχίζει να αισθάνεται πως είναι έτοιμος να κυβερνήσει ξανά την Ιταλία!

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία η οποία μέσα από το παράδοξο και τοπ σουρεαλιστικό χιούμορ εξερευνά τη σύγχρονη Ιταλία.

«Δεν είναι μια ταινία για τον Μουσολίνι. Είναι μια ταινία για την Ιταλία του σήμερα. Ο Μουσολίνι επιστρέφει για να δείξει τη σύγχυσή μας, να αναδείξει τους φόβους μας, τις επιθυμίες μας. Όταν μαζί με τον Νικόλα Κουαλιανόνε καθίσαμε να γράψουμε το σενάριο της ταινίας, αποφασίσαμε κυρίως αυτό: δεν κρίνουμε τον Μουσολίνι, δεν ασχολούμαστε με τα πεπραγμένα του. Η Ιστορία τον έχει ήδη κρίνει. Αυτό που μας ενδιέφερε ήταν να δούμε πώς θα αντιδρούσαν οι Ιταλοί σήμερα απέναντι στον Μουσολίνι κι ανακαλύψαμε ενδιαφέροντα πράγματα.

Οι σύγχρονοι Ιταλοί, σε αντίθεση με τους Γερμανούς, δεν έχουμε αποτιμήσει σωστά τον δικτάτορά μας. Είναι σαν να έχουμε υποτιμήσει τον κίνδυνο, σαν να έχουμε ξεχάσει το μάθημα της ιστορίας. Αυτή είναι η ανησυχητική πτυχή της ταινίας μου. Μια ταινία, που χρησιμοποιεί, ειδικά στο πρώτο μέρος, έναν παιχνιδιάρικο τόνο, διαφορετικό όμως από εκείνον του Τσάπλιν στο «Μεγάλο δικτάτορα».

Οι θεατές αρχικά γελάνε, μετά όμως νιώθουν ντροπή από αυτό το γέλιο. Όταν αποκαλύπτεται το αληθινό πρόσωπο του λαϊκισμού δεν υπάρχει καμία πιθανότητα η ιστορία να επαναληφθεί ως φάρσα, με όλες τις φρίκες της.

Ο Μουσολίνι δεν είναι ξένος. Αποτελεί μέρος του ηθικού προβληματισμού για την Ιταλία. Η επιστροφή του αποτελεί έναν προγονικό φόβο. Και δείχνει πόσο έτοιμα είναι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να συμφιλιωθούν μαζί του. Όπως τότε έτσι και σήμερα.

Σε ότι αφορά τη χρήση της κινηματογραφικής γλώσσας, επέλεξα όλες τις δυνατότητες που μου παρέχει το σινεμά. Χρησιμοποίησα τη φόρμα του ντοκιμαντέρ με συνεντεύξεις προκειμένου να τονίσω τα ιταλικά πολιτικά ένστικτα, να τα αναδείξω, ξεκάθαρα και με ειλικρίνεια. Σε ότι αφορά τις κάμερες χρησιμοποίησα κινηματογραφικές κάμερες, τηλεοπτικές κάμερες, ακόμα και κάμερες από κινητό.

Η φωτογραφική τεχνική και η τεχνική γυρίσματος του διευθυντή φωτογραφίας μας Γκουίντο Μικελότι είχε ως στόχο να δείξει την πραγματικότητα του κόσμου στην Ιταλία χωρίς πατίνα.

Χρησιμοποίησα αυτό το σύνολο γλωσσών και στυλ για να προσπαθήσω να δείξω την αλήθεια για το πλαίσιο μέσα στο οποίο επιστρέφει το ζόμπι, ένα ζόμπι που αρέσει σε πολλούς, επειδή δεν τους φοβίζει, επειδή θεωρούν ότι δεν είναι και τόσο ζωντανό».

Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΑΣΚΑΛΑΣ ΤΟΥ ΠΙΑΝΟΥ

BERI

Σκηνοθεσία: Ζάζα Ουρουσάτζε
Πρωταγωνιστούν: Δημήτρι Τατισβίλι, Τζόζεφ Κβεντελίτζε, Σοφία Σεμπισβεράτζε

Ο Γκιόργκι, είναι ένα ιερέας ο οποίος «τιμωρείται» και στέλνεται σε ένα απομονωμένο χωριό πάνω στα βουνά. Ο νέος ιερέας, προσπαθώντας να προσεγγίσει τους πιστούς, αποφασίζει να δημιουργήσει έναν χώρο όπου θα προβάλλονται ταινίες. Έναν κινηματογράφο! Στο χωριό ζει και η Λ΄λη, μια όμορφη γυναίκα η οποία, όλοι του λένε πως μοιάζει με τη Μέριλιν Μπονρόε. Η γνωριμία του μαζί της θα τον φέρει αντιμέτωπο με τα ανθρώπινα πάθη του και θα αποβεί μοιραία.

Είχαμε γνωρίσει τον Ουρουσάτζε, το 2013 με τη συγκλονιστική ταινία «Τα μανταρίνια», η οποία ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξέκης ταινίας και για Χρυσή Σφαίρα

ΕΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΣΠΙΤΙ

IDEAL HOME

Σκηνοθεσία: Άντριου Φλέμινγκ
Πρωταγωνιστούν: Πολ Ρουντ, Στιβ Κούγκαν, Τζακ Γκορ, Άλισον Πιλ, Τζακ ΜακΝτόρμαν

Ο αυτάρεσκος, εγωκεντρικός και αμετανόητα ανώριμος Εράσμους (Στιβ Κούγκαν) είναι ο λαμπερός παρουσιαστής μιας επιτυχημένης μαγειρικής εκπομπής  σε παραγωγή του ταλαίπωρου συζύγου του Πολ (Πολ Ραντ) με έδρα το εξωτικό Σάντα Φε. Η ιδιόρρυθμη και μάλλον δυσλειτουργική καθημερινότητα του ζευγαριού, που τσακώνεται συνεχώς, θα ανατραπεί όταν ο δεκάχρονος εγγονός του Εράσμους, Μπιλ (Τζακ Γκορ), μετακομίσει μαζί τους.

ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΤΕΚΝΩΝ

THE CHILDREN ACT

Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Έιρ
Πρωταγωνιστούν: Έμα Τόμσον, Στάνλεϊ Τούτσι, Φιόν Γουάιτχεντ, Μπεν Τσάπλιν, Τζέισον Γουότκινς

Η Φιόνα είναι δικαστίνα, με αντικείμενό της τις υποθέσεις οικογενειακού δικαίου. Η προσήλωση όμως στη δουλειά της έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο το γάμο της με τον αμερικανό καθηγητή Τζακ. Τότε είναι που αναλαμβάνει την υπόθεση του Άνταμ, ενός νεαρού ο οποίος αρνείται να κάνει μετάγγιση αίματος με άμεσο κίνδυνο για τη ζωή του. Η Φιόνα προσπαθώντας να τον πείσει τον επισκέπτεται στο νοσοκομείο. Η συνάντησή τους θα έχει μεγάλη συναισθηματική επίδραση και στους δύο και ο μεν Άνταμ θα νιώσει νέα συναισθήματα ενώ η Φιόνα θα ξανανιώσει δικά της ξεχασμένα συναισθήματα.

UPGRADE

Σκηνοθεσία: Λι Γουάνελ
Πρωταγωνιστούν: Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν, Σάιμον Μέιντεν, Κρίστοφερ Κίρμπι, Κλέιτον Τζάκομπσον, Μπένεκτιτ Χάρντι, Ρίτσαρντ Κόθορν, Λίντα Κρόπερ, Στιβ Ντάνιελσεν, Μπέτι Γκάμπριελ, Ρένα Γκάλαχερ, Χάρισον Γκίλμπερτσον, Μάικλ Μ. Φόστερ, Ρίτσαρντ Αναστάσιος

Ο Γκρέι Τρέις, μετά την άγρια δολοφονία της γυναίκας του και τη δική του αναπηρία στο κεφάλι μετά από μια βίαιη ληστεία, δέχεται την πρόταση ενός εφευρέτη να δοκιμάσει επάνω του μια εφεύρεση για να αναβαθμίσει το σώμα του. Μετά την εμφύτευση ενός τσιπ στο κορμί του αποκτά υπερφυσικές σωματικές δυνατότητες και αποφασίζει να τις εκμεταλλευτεί για να πάρει εκδίκηση.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Η ΠΤΩΣΗ

MISSION: IMPOSSIBLE- FALLOUT

Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Μακουάρι
Πρωταγωνιστούν: Τομ Κρουζ, Άλεκ Μπόλντουιν, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Χένρι Καβίλ, Βεν Ρέιμς, Σάιμον Πεγκ, Άντζελα Μπάσετ, Βανέσα Κέρμπι, Μισέλ Μόναγκαν, Σον Χάρις, Φρέντερικ Σμιντ, Γουές Μπέντλεϊ

Μια αποτυχημένη αποστολή της IMF αναγκάζει τον Ίθαν Χαντ να προσπαθήσει να σώσει την κατάσταση. Όμως η Σι Άι Έι τον υποπτεύεται και ο Χαντ αγωνίζεται εναντίον εχθρών και φίλων με διακύβευση τη σωτηρία του κόσμου

 

 

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s