«ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΗ ΣΙΒΗΡΙΑ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 29/7/2018)

Αναζητώντας τα μπλε διαμάντια

του Στράτου Κερσανίδη

Η ζωή είναι μια σειρά από συμπτώσεις, τυχαίες συναντήσεις κι αναπάντεχα γεγονότα. Όλα αυτά ανατρέπουν σχεδιασμούς και στόχους, αλλάζουν τις προτεραιότητες, μετατρέπουν τη ροή των γεγονότων.

Αυτήν είναι μια ταινία για την αναζήτηση 12 χαμένων διαμαντιών. Τουλάχιστον έτσι αρχίζει αφού στη συνέχεια ο στόχος μετατοπίζεται. Ο «Έρωτας στη Σιβηρία» (Siberia), του Μάθιου Ρος μας μεταφέρει αρχικά στην Αγία Πετρούπολη και στη συνέχεια σε μια μικρή πόλη στη Δυτική Σιβηρία. Ταξιδεύουμε εκεί μαζί με το Λούκας Χιλ, έναν έμπορο διαμαντιών οι δουλειές του οποίου δεν είναι απόλυτα καθαρές. Αυτή τη φορά έρχεται στη Ρωσία για να πουλήσει 12 σπάνια μπλε διαμάντια, αδιευκρίνιστης προέλευσης σε ένα μαφιόζο, τον Μπόρις Βόλκοβ. Φτάνοντας όμως στο ξενοδοχείο δε βρίσκει το Ρώσο συνεργάτη του ο οποίος έχει εξαφανιστεί. Στο μεταξύ ο πελάτης αδημονεί να παραλάβει τα διαμάντια και ο Λούκας ζητά μια προθεσμία 2 ημερών. Οι πληροφορίες που έχει είναι πως ο συνεργάτης του βρίσκεται σε μια κωμόπολη στη Σιβηρία και έτσι ταξιδεύει ως εκεί για να τον συναντήσει. Εκεί να γνωρίσει την Κάτια, ιδιοκτήτρια του τοπικού καφέ την οποία θα ερωτευτεί με την πρώτη ματιά. Εκείνη ανταποκρίνεται και έτσι οι δυο τους θα βρεθούν στη δίνη ενός παράφορου έρωτα αλλά και μέσα σε μια επικίνδυνη πλεκτάνη με φόντο τα 12 μπλε διαμάντια. Η Κάτια η οποία ενδιαφέρεται μόνον για τον Λούκας κάνει τα πάντα για να τον βοηθήσει κι εκείνος προσπαθεί να την κρατήσει μακριά από τους κινδύνους. Όταν στην υπόθεση εμπλέκεται και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πληροφοριών η οποία έχει ως στόχο τον Βόλκοβ, η υπόθεση φτάνει σε οριακές καταστάσεις.

Που το πάει τελικά ο σκηνοθέτης; Το ερώτημα αρχίζει να μπαίνει από τη στιγμή που ο Λούκας φτάνει στην Αγία Πετρούπολη και δε βρίσκει το συνεργάτη του. Από τη στιγμή εκείνη τα ερωτήματα αρχίζουν να πληθαίνουν με αποτέλεσμα το μυστήριο να μεγαλώνει και η πλοκή να αποκτά όλο και περισσότερο ενδιαφέρον. Από τη στιγμή, μάλιστα που μπαίνει στο κάδρο και η Κάτια η ταινία αρχίζει να αποκτά κι άλλες διαστάσεις. Είναι μια τυχαία συνάντηση, μια σύμπτωση η οποία παρεμβαίνει στο σχεδιασμό του Λούκας. Για μια στιγμή ο θεατής αναρωτιέται αν έχει κάποια σχέση με την υπόθεση των χαμένων διαμαντιών ή είναι απλώς μια ερωτευμένη γυναίκα. Μην αναζητήσετε την απάντηση, δεν πρόκειται να χαλάσω το σασπένς.

Όταν, λοιπόν, μια ταινία διαθέτει σασπένς αυτό σημαίνει πως πρόκειται για θρίλερ. Και έτσι είναι αν και αρχικά, εγώ τουλάχιστον, νόμισα πως θα δω μια ταινία δράσης με πιστολίδι, κυνηγητά και πτώματα. Όμως, όχι. Η ταινία δεν έχει σχεδόν καθόλου βίαιες σκηνές αλλά η βία διαρκώς υπονοείται. Μοιάζει με απειλή η οποία από στιγμή σε στιγμή θα ξεσπάσει.

Νομίζω όμως πως τελικά εκείνο το οποία κυριαρχεί και δίνει τον τόνο είναι η ερωτική ιστορία ανάμεσα στον Μάθιου και την Κάτια. Έτσι θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει πως τελικά όλη η ίντριγκα με τα διαμάντια, τη μαφία και την αστυνομία είναι η πρόφαση, το περιτύλιγμα για να ειπωθεί μια δυνατή ερωτική ιστορία. Παθιασμένη, αδιέξοδη και γεμάτη εμπόδια. Για να είμαι ειλικρινής κλίνω προς αυτήν την ανάγνωση του φιλμ, επειδή διέκρινα και κάποιες σεναριακές αδυναμίες, όσον αφορά την πλοκή ενώ βρήκα πολύ δυνατό και στιβαρό το ερωτικό μέρος. Βέβαια το τελευταίο δε θα μπορούσε να υπάρξει χωρίς το υπόλοιπο, αφού αυτό είναι που προσδίδει και ενισχύει με το πλαίσιο δράσης που δημιουργηθεί, τη δραματουργία.

Ένας μοναχικός άνδρας αναζητά κάποια χαμένα διαμάντια όταν συναντά μια όμορφη γυναίκα και μαζί αντιμετωπίζουν του πολύ τους επικίνδυνους και δυνατότερους κακοποιούς. Άρα μια ταινία στην οποία το νουάρ στοιχείο είναι κάτι παραπάνω από έντονο.

Συγκρατημένη και ώριμη ερμηνεία από τον Κιάνου Ριβς, ισορροπημένη και με τις κατάλληλες διαβαθμίσεις η ερμηνεία της ρουμάνας Άνα Ουλάρου την πρωτοείδαμε το 2011 στην ταινία “Στις παρυφές” του Μπογκντάν Τζεόρτζε Απέρτι), πολύ επιτυχημένη η μεταξύ τους χημεία. Εξαιρετικός στο ρόλο του Βόλκοβ, ο ρώσος ηθοποιός, Πάσα Ντ. Λιχνίκοφ.

Προσεγμένη δουλειά, με σκηνοθετικό ρυθμό που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον μια ταινία για τον έρωτα, τις συμπτώσεις και τις επιλογές.

strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Το μυστικό της πεταλούδας» (El aviso), του Ντανιέλ Καλπαλρόσο: Στις 12 Απριλίου του 2008, ένας άνδρας, ο Πάμπλο, βρίσκεται σε λάθος μέρος την λάθος ώρα. Ενώ έχει πει σε ένα μαγαζί για να αγοράσει ποτά, μπαίνουν ληστές και τον βρίσκει μια σφαίρα με αποτέλεσμα να πέσει σε κώμα. Ο καλύτερός του φίλος, ο Χον, ο οποίος το περιμένει απ’ έξω δέχεται ισχυρό σοκ και αρχίζει να νιώθει ενοχές. Αυτό έχει κακά αποτελέσματα στην υγεία του, αφού ο Χον σταματάει να παίρνει τα φάρμακα για τη σχιζοφρένεια η οποία τον βασανίζει από μικρό. Η αρρώστια είχε ως αποτέλεσμα να μην προχωρήσει στη ζωή του, αφού αν και είναι ιδιοφυΐα στα μαθηματικά, έχει συμβιβαστεί με το να εργάζεται σε ένα φωτοτυπάδικο.

Ενώ η κατάστασή του ολο και χειροτερεύει, με αποτέλεσμα να βλέπει παντού πεταλούδες, ο Χον ανακαλύπτει σε μια παλιά εφημερίδα πως στο ίδιο μέρος, πριν από κάμποσα χρόνια είχε ξαναγίνει ένας φόνος. Μέσα στην παραζάλη ης αρρώστιας και χρησιμοποιώντας το μαθηματικό του μυαλό καταλήγει μέσω πολύπλοκων μαθηματικών πράξεων στο συμπέρασμα πως σε δέκα ακριβώς χρόνια και σε συγκεκριμένη ώρα θα ξαναγίνει κάποιος φόνος. Έτσι αποφασίζει να προειδοποιήσει το υποψήφιο θύμα.

Το 2018 ένα σημείωμα το οποίο πέφτει στα χέρια του 9χρονου Νίκο τρομοκρατεί τον ίδιο και την οικογένειά του. Το σημείωμα τον προειδοποιεί πως δεν πρέπει τη μέρα των δέκατων γενεθλίων του να περάσει από το μαγαζί που συνέβησαν τα προηγούμενα εγκλήματα επειδή εάν το κάνει θα πεθάνει. Ο Νίκο τρομοκρατείται ενώ η μητέρα του πιστεύει πως ο γιος της είναι θύμα σχολικού εκφοβισμού, καθώς υπάρχουν κάποια παιδιά στο σχολείο που του κάνουν τη ζωή δύσκολη. Τι θα συμβεί τελικά; Είναι σωστοί οι υπολογισμοί που έκανε ο Χον; Η μητέρα του Νίκο θα πάρει σοβαρά τη απειλή για να προστατεύσει το γιο της;

Πολύ ενδιαφέρον θρίλερ από την Ισπανία βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Πολ Πεν.

«Κάθαρση: Η αρχή» (The first Purge), του Τζέραρντ ΜακΜάρεϊ:  Ενώ η βία έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις η κυβέρνηση της Αμερικής αποφασίζει να μειώσει το ποσοστό της εγκληματικότητας μέσω της εκτόνωσης! Έτσι σε εφαρμογή της κοινωνιολογικής θεωρίας, επιτρέπουν για ένα βράδυ σε κάποια απομονωμένη κοινότητα, τη χρήση οποιασδήποτε βίας από τους πολίτες. Αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα οτην εξέγερση των περιθωριοποιημένων  κοινωνικά ανθρώπων, οι οποίοι βρίσκουν την ευκαιρία να αντιπαρατεθούν με τη βία της εξουσίας με αποτέλεσμα ολόκληρη σχεδόν η χώρα να γίνει θέατρο βίαιων πράξεων.

Πρίκουελ των τριών προηγούμενων ταινιών «Κάθαρση», στην οποία βλέπουμε πως ξεκίνησε το ψυχολογικό και πολιτικό πείραμα το οποίο οδήγησε σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Πολύ καλό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, με έντονο πολιτικοκοινωνική προσέγγιση.

Charming: Ο μαγεμένος πρίγκιπας (Charming), του Ρος Βένακουρ: Ο Φελίπε είναι ένας μικρός πρίγκιπας ο οποίος, έπεσε θύμα μιας μάγισσας με αποτέλεσμα να γοητεύει οποιαδήποτε γυναίκα κοιτά και της χαμογελά με αποτέλεσμα να τον ερωτεύονται όλες; Κάπως έτσι έπεσαν στα δίχτυα της γοητείας του οι τρεις όμορφες πριγκίπισσες των παραμυθιών, η Σταχτοπούτα, η Χιονάτη και η Ωραία Κοιμωμένη. Δεσμευμένος και με τις τρεις προσπαθεί να αποτινάξει από πάνω του την κατάρα για να βρει την πραγματική αγάπη. Κι αυτό θα γίνει μέσα από τρεις δοκιμασίες και με τη βοήθεια του συντρόφου του, Λένι. Όμως ο Λένι δεν είναι τόσο αθώος όσο φαίνεται αφού στην πραγματικότητα είναι η Λεονόρ, η μοναδική γυναίκα στην οποία δεν πιάνει η γοητεία του πρίγκιπα. Η οποία βέβαια έχει ολόκληρο σχέδιο για να τον παγιδέψει.

Σταχτοπούτα, Χιονάτη και Ωραία Κοιμωμένη τα έμπλεξαν με τον ίδιο πρίγκιπα. Και τώρα; Εκείνος πως ξεμπλέκει; Τα αγαπημένα μας κλασικά παραμύθια παίρνουν νέα τροπή στην απίθανη αυτή κωμωδία κινουμένων σχεδίων  που θα αγαπήσουν μικροί και μεγάλοι.

Επανεκδόσεις: Σε επανέκδοση προβάλλονται οι ταινίες, «Το χρονικό μιας αγάπης» (Cronaca di un amore – 1950), του Μικελάντζελο Αντονιόνι και «Ο κύριος Κλάιν» (Mr. Klein – 1976), του Τζόζεφ Λόουζι.

Σινεφίλ

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s