ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 26/4 έως 3/5/2018)

(από το http://www.stokokkino.gr

Εβδομάδα ντοκιμαντέρ

 του Στράτου Κερσανίδη

 Τρία ντοκιμαντέρ προβάλλονται αυτήν την εβδομάδα στους κινηματογράφους σε ένα σύνολο 10 ταινιών, μερικές από τις οποίες αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους σινεφίλ.

Από τα τρία ντοκιμαντέρ, τα δύο είναι ελληνικά. Ο Χρύσανθος Κωνσταντινίδης σκηνοθετεί «Το μπαλκόνι: Μνήμες κατοχής», που αναφέρεται στην καταστροφή του χωριού Λυγκιάδες των Ιωαννίνων το 1943. Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος στο «Της πατρίδας μου η σημαία», διατρέχει την ελληνική Ιστορία του 20ου αιώνα μέσα από την ιστορία της οικογένειας του. Το τρίτο ντοκιμαντέρ, είναι «Το απώτατο σημείο της ανθρωπότητας», του Έμερ Ρέινολτς, το οποίο με συναρπαστικό τρόπο αναφέρεται στο ταξίδι του διαστημοπλοίου Βόγιατζερ σε άγνωστους κόσμους, το οποίο ξεκίνησε το 1977 και συνεχίζεται.

Και η δεκάδα συνεχίζεται με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες, όπως «Η ασυμβίβαστη», του Σέρτζιο Καστελίτο με πρωταγωνίστρια τη Γιασμίν Τρίνκα ποπυ βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στις Κάννες, την «Οδύνη», του Εμανουέλ Φινκιέλ, βασισμένη σε αυτοβιογραφικό βιβλίο της Μαργκερίτ Ντιράς και η «Απάτη σε μαύρο φόντο», του Ολιβιέ Μαρσάλ, που βασίζεται σε αληθινή ιστορία η οποία συντάραξε τη Γαλλία το 2000-09.

Οι φαν των ‘εκδικητών’ θα απολαύσουν την τρίτη ταινία της σειράς, «Εκδικητές: ο πόλεμος της αιωνιότητας», των αδελφών Ρούσο.

Ενδιαφέρουσα φαίνεται και η γαλλική κωμωδία «Η οικογένειά μου σε λατρεύει», των Αλέν Κορνό και Ζερόμ Κομαντέρ καθώς και το πολύ καλό φιλμ κινουμένων σχεδίων «Ζουγκλοπαρέα», του Νταβίντ Αλόξ.

 

ΤΟ ΜΠΑΛΚΟΝΙ: ΜΝΗΜΕΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

Σκηνοθεσία: Χρύσανθος Κωνσταντινίδης

Βορειανατολικά των Ιωαννίνων βρίσκεται το όρος Μιτσικέλι (φωλιά της αρκούδας στα σλάβικα). Στις πλαγιές του βρίσκεται το χωριό Λιγκιάδες, το επονομαζόμενο και Μπαλκόνι των Ιωαννίνων εξαιτίας της πανοραμικής θέας που έχει προς την πρωτεύουσα της Ηπείρου.

Στις 3 Οκτωβρίου 1943, οι Λιγκιάδες μπήκαν στον μακρύ κατάλογο των μαρτυρικών χωριών της Ελλάδας που έκαψαν οι Γερμανοί κατακτητές αφήνοντας πίσω τους 88 νεκρούς, άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Αυτό είναι το θέμα του συγκλονιστικού ντοκιμαντέρ που σκηνοθέτησε ο Χρύσανθος Κωνσταντινίδης αξιοποιώντας την έρευνα του Κριστόφ Σμινκ –Γκουστάβους, ιστορικού, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Βρέμης.

Μέσα από τις σπαρακτικές μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τη σφαγή και μνήμες νεότερων που μεγάλωσαν μέσα στις διηγήσεις των μεγαλύτερων για το φρικιαστικό έγκλημα, ο σκηνοθέτης συνθέτει ακόμη μια τρομακτική ιστορία. Ενός ακόμη ναζιστικού εγκλήματος.

Γιατί όμως οι Γερμανοί κατέστρεψαν τους Λυγκιάδες και σκότωσαν δεκάδες αθώους ανθρώπους; Όπως φαίνεται από την έρευνα, για χρόνια οι κάτοικοι πίστευαν πως αυτό έγινε εξαιτίας ενός βλάχικου γάμου. Είδαν οι Γερμανοί από μακριά τη γαμήλια πομπή, νόμισαν πως είναι αντάρτες και έτσι τιμώρησαν το χωριό. Μέχρι τα 99 της χρόνια, η Ευφροσύνη Χασακά, η νύφη εκείνου του γάμου, έζησε μέσα στις ενοχές, θεωρώντας τον εαυτό της καταραμένο. Πέθανε όμως ένα χρόνο μετά, έχοντας μάθει την αλήθεια.

Το πολύ ενδιαφέρον που επιχειρούν ο ερευνητής και ο σκηνοθέτης, είναι η σύνδεση του τότε με το σήμερα. Το πώς αντιμετωπίζουν οι νέες γενιές Γερμανών τις θηριωδίες των ναζί. Και από όλο αυτό βγαίνουν πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Από τη μια μεριά είναι η κατασκευασμένη λήθη μερίδας των Γερμανών, με ανέγερση μνημείων στους πεσόντες ‘αλπινιστές της μεραρχίας Εντελβάις’ κι από την άλλη η μνήμη και η ανάγκη για συγνώμη που συναντάμε σε νεότερες γενιές Γερμανών.

Υπέροχα πορτρέτα ανθρώπων που αφηγούνται, όμορφα πλάνα στο χωριό τα οποία αποτυπώνουν τη θλίψη της Ιστορίας, ισορροπημένος αφηγηματικός ρυθμός που δεν κουράζει. Και βέβαια η ανάδειξη αυτού που όπλισε την εκδικητική μανία των ναζί, που δεν ήταν ένας βλάχικος γάμος.

 

ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΟΥ Η ΣΗΜΑΙΑ

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Σε μια βαθιά εξερεύνηση της δικής τους, της πιο προσωπικής πατρίδας προχωρά ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος με αυτήν την ταινία που είδαμε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το 2017.

Με αφορμή τις οικογενειακές του μνήμες μας ξεναγεί στα Βούρβουρα της ορεινής Αρκαδίας και ύστερα στο Μαρούσι, όπου πήγε η οικογένειά του και άλλοι συγχωριανοί, ως εσωτερικοί μετανάστες.

Όμως ο Χαραλαμπόπουλος μέσα όμως από τις οικογενειακές ιστορίες και τις ιστορίες των ανθρώπων του χωριού, ‘κοιτάζει’ την Ιστορία και τα πάθη ολόκληρης της χώρας. Η ελληνική Ιστορία του προηγούμενου αιώνα και των αρχών του παρόντος αιώνα έρχονται μέσα από παλιές, ξεθωριασμένες φωτογραφίες και αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα. Αγροτιά, αστικοποίηση, ερήμωση της υπαίθρου, πόλεμος και κατοχή, εμφύλιος, εξορίες, μετανάστευση. Και όλα αυτά κάτω από τους εθνικούς μύθους για το μεγαλείο του έθνους με τελευταίο εκείνον της Ολυμπιάδας του 2004.

Ανάμεσα στις μεγάλες στιγμές που βίωσαν οι απλοί άνθρωποι, όπως η εθνική αντίσταση, βλέπουμε εικόνες από τη σύγχρονη Ελλάδα του καταναλωτισμού και των ψεύτικων ιδανικών που οδήγησαν τη χώρα στην κρίση.

Το σχόλιο του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου είναι εμφανές. Ένα χωριό στο οποίο ιδρύθηκε ένας από τους παλιότερους αθλητικούς συλλόγους στη χώρα, εγκαταλείπεται με τελευταίο θύμα το μονοθέσιο σχολείο του το οποίο έκλεισε λόγω των μνημονίων. Ένα προάστιο της Αθήνας, το Μαρούσι, επιλέγεται να γίνει το κέντρο των Ολυμπιακών αγώνων με την οικοδόμηση του Ολυμπιακού Σταδίου και το τοπίο αλλάζει ριζικά. Η Ελλάδα των ψευδαισθήσεων και του μεγαλοϊδεατισμού, αντιμέτωπη με την Ελλάδα των περήφανων ανθρώπων. Κέρδος ή ιδανικά; Προς το παρόν κερδίζει το πρώτο, αλλά καμία νίκη –όπως και καμία ήττα-  δεν είναι παντοτινή.

Αποκλειστικά στον κινηματογράφο ΔΙΑΝΑ στο Μαρούσι και στην Τρίπολη.

ΤΟ ΑΠΩΤΑΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ

THE FARTHEST

Σκηνοθεσία: Έμερ Ρέινολντς 

Το 1977 η ΝΑΣΑ εκτόξευσε στο διάστημα τον Βόγιατζερ. Από τότε το μη επανδρωμένο διαστημόπλοιο ταξιδεύει σε κόσμους άγνωστούς που ποτέ στο παρελθόν δεν κατάφερε να πλησιάσει ο άνθρωπος. Και στέλνει συνεχώς πληροφορίες στη Γη. Αλλά το πιο ενδιαφέρον είναι πως το διαστημόπλοιο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μεταφέρει μαζί του, για χιλιάδες χρόνια ακόμα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει το ταξίδι του, ένα σημαντικό περιεχόμενο και μήνυμα του ανθρώπινου πολιτισμού σε μια ενδεχόμενη συνάντησή του με εξωγήινη ζωή. Είναι πιθανόν, κάποτε πολλές χιλιάδες χρόνια αργότερα όταν ο ήλιος του ηλιακού μας συστήματος δεν θα λάμπει πια, αυτό το μικρό διαστημόπλοιο να παραμείνει, η τελευταία ένδειξη ότι υπήρξε κάποτε ανθρώπινη ζωή στον πλανήτη που μας φιλοξενεί. Εξοπλισμένο από τους δημιουργούς του με έναν χρυσό δίσκο που περιλαμβάνει ήχους της Γης , εικόνες, χαιρετισμούς και μουσικές που έχουν επιλεχθεί να συνοψίζουν την ανθρώπινη ουσία, το Βόγιατζερ είναι έτοιμο για την συνάντηση του με μορφές ζωής εκτός του πλανήτη μας.
Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Η ταινία απευθύνεται στην αγάπη, το δέος και την αρχέγονη ανάγκη των ανθρώπων να κατανοήσουν το Σύμπαν του οποίου αποτελούν μέρος. Κοιτούμε ψηλά και διερωτόμαστε. Η καρδιά της ταινίας είναι αυτή ακριβώς η περιέργεια, ο θαυμασμός, το μυστήριο. Είναι ο πυρήνας της διαδρομής του Voyager, το κέντρο των ονείρων των δημιουργών του, είναι η έλξη που όλοι οι ανθρωποι αισθανόμαστε για το Διάστημα και την Επιστημονική φαντασία…Η ιστορία των Voyager δεν είναι μόνο μια απίθανη ιστορία ανθρώπινου επιτεύγματος και επιστημονικής τόλμης, αντιπροσωπεύει επίσης την ανάγκη να κοιτάξουμε γύρω μας και να κατανοήσουμε. Αφορά αρχέγονα ερωτήματα: Γιατί βρισκόμαστε εδώ; Τί υπάρχει γύρω; Είμαστε μόνοι;».

Η ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ

FORTUNATA

Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Καστελίτο
Πρωταγωνιστούν: Γιασμίν Τρίνκα, Στέφανο Ακόρσι, Αλεσάντρο Μπόργκι, Εντοάρντο Πέσκε, Νικόλε Τσεντάνι, Σέρτζιο Καστελίτο, Χάνα Σιγκούλα

Η Φορτουνάτα, ζει με την 8χρονη κόρη της σε ένα προάστιο της Ρώμης. Περιμένοντας να βγει το διαζύγιό της και να αποδεσμεύετε από το βίαιο σύζυγό της, βγάζει τα προς το ζην κουρεύοντας στο σπίτι της τις φτωχές γειτόνισσές της. Δεν έχει σταματήσει όμως να ονειρεύεται το δικό της κομμωτήριο, ένα σαλόνι ομορφιάς σε ένα τμήμα του οποίου ο φίλος της, Τσικάνο θα κάνει τατουάζ. Όμως η προβληματική συμπεριφορά της κόρης της αναγκάζει την Φορτουνάτα να την πάει σε έναν παιδοψυχολόγο. Και τότε συμβαίνει αυτό που η Φορτουνάτα (καλότυχη στα ιταλικά), δεν είχε υπολογίσει: ερωτεύεται! Νέες προοπτικές ανοίγονται μπροστά της καθώς η ευτυχία της χτυπά την πόρτα.  Βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για τη Γιασμίν Τρίνκα, στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο Φεστιβάλ των Καννών, το 2017.

Ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του λκέει: «Αυτό που ήθελα ήταν να δημιουργήσω μια ταινία η οποία θα αποτύπωνε τα περίχωρα της Ρώμης και τους ανθρώπους που την κατοικούν. Μια ταινία όμως που θα περιείχε πολλά περισσότερα από την γεύση απλά ενός επίπονου ρεαλισμού. Αναζητούσα ενέργεια και την ψευδαίσθηση ενός δημοφιλούς ρομάντζου, χωρίς όμως να παραμερίσω όλα όσα βιώνουν οι ήρωες της ταινίας, τις συγκρούσεις και τις αντιθέσεις τους.(…) Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι περιέγραψε την περιφέρεια της Ρώμης όπως κανείς άλλος. Ταινίες όπως το «Μάμα Ρόμα» και το «Ακατόνε» αποτελούν απρόσιτες εμμονές για μένα».

ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΝΤΙΡΑΣ: Η ΟΔΥΝΗ

LA DOULEUR

Σκηνοθεσία: Εμανουέλ Φινκιέλ
Πρωταγωνιστούν: Μελανί Τιερί, Μπενουά Μαζιμέλ, Μπενζαμίν Μπιολέ

Το 1944 και ενώ η Γαλλία βρίσκεται υπό την κατοχή των ναζί, η νεαρή Μαργκερίτ μαζί με το σύζυγό της Ρομπέρ Αντέλ συμμετέχουν στην αντίσταση. Όμως η Γκεστάπο συλλαμβάνει τον Ρομπέρ και τον οδηγεί σε άγνωστο προορισμό. Η Μαργκερί απελπισμένη κάνειο τα πάντα για να φέρει πίσω τον αγαπημένο της σύζυγο. Ακόμη και μετά το τέλος του πολέμου και την απελευθέρωση της Γαλλίας, δε σταμάτησε να τον περιμένει.

Η αφήγηση ξεκινά όταν η Μαγκερίτ Ντιράς ανακαλύπτει μέσα σε ένα κουτί δυο παλιά ξεχασμένα τετράδια. Ξεφυλλίζοντάς θυμάται τον πόνο που έζησε. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο αυτοβιογραφικό βιβλίο της διάσημης γαλλίδας συγγραφέως, Μαργκερίτ Ντιράς, που κυκλοφόρησε το 1985.

ΑΠΑΤΗ ΣΕ ΜΑΥΡΟ ΦΟΝΤΟ

CARBONE

Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Μαρσάλ
Πρωταγωνιστούν: Μπενουά Μαζιμέλ, Γκρανζ, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Ιντίρ Σεντέρ, Μίκαελ Γιούν, Λόρα Σμετ, Ντάνι, Μουσά Μαασκρί, Πάτρικ Καταλίφο

Το 2009-09 η Γαλλία συνταράχτηκε από μια μεγάλη υπόθεση απάτης πανευρωπαϊκής κλίμακας. Κάποιοι σκαρφίστηκαν ένα μεγάλο κόλπο. Αγόραζαν σε μια χώρα της Ε.Ε. δικαιώματα εκπομπών ρύπων τα οποία πουλούσαν σε άλλη χώρα μαζί με τον ΦΠΑ. Οι υπολογισμοί έδειξαν πως η απάτη κόστισε στη Γαλλία περίπου 1,6 δις ευρώ και άλλα 5 δις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Δέκα χρόνια 12 άτομα οδηγήθηκαν στη δικαιοσύνη και καταδικάστηκαν σε ποινές μέχρι 8 έτη.

Βασισμένη στην αληθινή αυτή ιστορία είναι η ταινία του Μαρσάλ. Ο ήρωάς του, ο Αντουάν Ροκά, βρίσκεται σε δεινή οικονομική θέση καθώς αποζητά τρόπους να σώσει την επιχείρησή του. Επί πλέον έχει να αντιμετωπίσει τη γυναίκα του και τον πεθερό του οι οποίοι παρά το γεγονός ότι του συμπαραστέκονται στις δυσκολίες, τον θεωρούν ανίκανο. Όμως όταν ο Αντουάν θα ανακαλύψει το μεγάλο κόλπο θα αρχίσει να κολυμπάει στο χρήμα. Και το κόλπο είναι η αγοροπωλησία δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων. Μόνο πόυ ο Αντουάν για να τα καταφέρει θα μπλέξει σε μεγάλους κινδύνους καθώς συναναστρέφεται με επικίνδυνους κακοποιούς.

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΣΕ ΛΑΤΡΕΥΕΙ

MA FAMILLE TADORE DEJA

Σκηνοθεσία: Αλέν Κορνό, Ζερόμ Κομαντέρ

Πρωταγωνιστούν: Αρτούρ Ντιπόν, Ντεμπορά Φρανσουά, Τιερί Λερμίτ, Μαρί Αν Σαζέλ, Ζερόμ  Κοματέρ

Τρελά ερωτευμένος με την δημοσιγράφο Εύα, ο 30χρονος Ζουλιέν τη ζητά σε γάμο./ Εκείνη δέχεται και πηγαίνουν μαζί για να γνωρίσει ο γαμπρός την οικογένεια της νύφης. Θα ακολουθήσει ένα Σαββατοκύριακο στο οποίο ο Ζουλιέν θα προκαλέσει αναστάτωση στην οικογένεια της αγαπημένης τους καθώς εξαιτίας του διάφορα μυστικά θα έρθουν στην επιφάνεια

 

ΕΚΔΙΚΗΤΕΣ: Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ

AVENGERS: INFINITY WAR

Σκηνοθεσία: Άντονι Ρούσο, Τζο Ρούσο
Πρωταγωνιστούν: Κόμπι Σμάλντερς, Σκάρλετ Τζόχανσον, Μπένεκτιτ Κάμπερμπατς, Κρις Πρατ, Μπρι Λάρσον, Ελίζαμπεθ Όλσεν, Ζόι Σαλντάνα, Κάρεν Γκίλαν, Κρις Χέμσγουορθ, Κρις Έβανς, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Μπράντλι Κούπερ, Τομ Χόλαντ

Έναν νέο κίνδυνο που ακούει στο όνομα Θάνος θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι Εκδικητές και οι Υπερήρωες φίλοι τους. Το μέλλον της Γης και όλης της ύπαρξης δεν ήταν ποτέ τόσο αβέβαιο. Τρίτο μέρος των Εκδικητών και 19η ταινία του Marvel Cinematic Universe. Είναι επίσης το πρώτο από μια μίνι-διλογία που θα κλείσει το 2019, κι ενώ τα γυρίσματα και των δυο έγιναν ταυτόχρονα.

 

ΖΟΥΓΚΛΟΠΑΡΕΑ

LES AS DE LA JUNGLE

Σκηνοθεσία: Νταβίντ Αλόξ

Ο Μορίς μπορεί να μοιάζει με πιγκουίνο – αλλά βαθιά μέσα του είναι πραγματικός τίγρης! Και μαζί με τους φίλους του, θέλει να διατηρήσει την τάξη και τη δικαιοσύνη στη ζούγκλα. Αλλά ο Ίγκορ, το πονηρό κοάλα, μαζί με τους μπαμπουίνους έχει άλλη γνώμη! Κινούμενξα σχέδια.

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s