«ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΕΚΕΙ ΨΗΛΑ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 27/3/2018)

Ο ανελέητος πόλεμος

Του Στράτου Κερσανίδη

Ο Μεγάλος Πόλεμος, ο οποίος διήρκησε από το 1914 ως το 1918, ένα πραγματικό ανθρώπινο σφαγείο, άφησε πίσω του περίπου 18 εκατομμύρια νεκρούς, στρατιώτες και άμαχους αλλά και έναν τεράστιο αριθμό από τραυματίες. Όμως και όσοι γλύτωσαν από τις μάχες δεν έμεινα αλώβητοι από την αγριότητα του πολέμου ο οποίος τους σημάδεψε βαθιά και επηρέασε τη μετέπειτα ζωή τους.

Ο Αλμπέρ Ντιποντέλ, σκηνοθετεί την  ταινία «Ραντεβού εκεί ψηλά» (Au revoir la-haut) η οποία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Πιέρ Λεμέτρ. Πρόκειται για μια ιστορία με πρωταγωνιστές δυο ανθρώπους η ζωή των οποίων επηρεάστηκε βαθιά από τον πόλεμο.

Η αφήγηση αρχίζει στο Μαρόκο, το 1920, όπου ένας άνδρας, ο Αλμπέρ Μεϊγιάρ ανακρίνεται από την αστυνομία και διηγείται πως έφτασε ως εκεί. Γυρίζει στο παρελθόν, στα χρόνια του πολέμου μέσα στα χαρακώματα. Ενώ έχει έρθει η διαταγή για ανακωχή, ο πολεμοχαρής υπολοχαγός Πραντέγ, διατάζει επίθεση. Και ενώ η παράλογη μάχη αρχίζει, ο Μεϊγιάρ πέφτει μέσα σε μια τρύπα και κινδυνεύει να πλακωθεί από τα χώματα. Τότε εμφανίζεται ο συμπολεμιστής του, Εντβάρντ Περικούρ, ταλαντούχος ζωγράφος, ο οποίος του σώζει τη ζωή. Τότε μια οβίδα που σκάει δίπλα του τον τραυματίζει σοβαρά καταστρέφοντας το μισό του πρόσωπο. Ο Μεϊγιάρ το μεταφέρει στο νοσοκομείο και υποχρεωμένος που ο Περικούρ του έσωσε τη ζωή, όταν εκείνος αναρρώνει αναλαμβάνει τη φροντίδα του. Μάλιστα τον βοηθά να αλλάξει ταυτότητα επειδή ντρέπεται για το παραμορφωμένο πρόσωπό του και επειδή δε θέλει να επιστρέψει κοντά στον πλούσιο πατέρα του ο οποίος πάντοτε υποτιμούσε την τέχνη του.

Οι δυο άνδρες ζουν μαζί, ο Μεϊγιάρ εργάζεται και ο Περικούρ αρχίζει να δημιουργεί. Τότε αποφασίζουν από κοινού ένα σχέδιο με το οποίο θα γίνουν πλούσιοι και θα εκδικηθούν τον υπολοχαγό Πραντέγ.

Ο Αλμπέρ Ντιποντέλ, ο οποίος σκηνοθετεί αλλά πρωταγωνιστεί κιόλας στο ρόλο του Αλμπέρ Μεϊγιάρ, αφηγείται μια ιστορία για τον πόλεμο αλλά κυρίως για τα σημάδια στις ζωές των ανθρώπων οι οποίοι τον βίωσαν. Γιατί όταν γνωρίζει μια φορά τον πόλεμο εκείνος θα σε ακολουθεί πάντα.

Οι σκληρές ρεαλιστικές σκηνές της μάχης, θαυμάσια κινηματογραφημένες αρχίζουν σιγά-σιγά και δίνουν τη θέση τους στα συναισθήματα των ηρώων. Οι σκέψεις, οι επιθυμίες, οι φόβοι των δύο φίλων είναι αυτά που δίνουν το στίγμα στη μεστή και χορταστική αφήγηση του Ντιποντέλ. Η ανέμελη εποχή που ακολούθησε τον πόλεμο, η δημιουργικότητα και το πάθος των ανθρώπων για πλούτο και διασκέδαση αναπαριστώνται θαυμάσια στην ταινία μαζί με ολόκληρο το κλίμα που επικρατούσε. Είναι τα χρόνια που η Ευρώπη ανοικοδομείται και οι άνθρωποι προσπαθούν να επουλώσουν τις πληγές τους.

Απολαυστική ταινία εποχής με συνεχή δράση, αφηγηματική ροή η οποία εξυπηρετεί την έξυπνα στημένη υπόθεση. Στο επίκεντρό της βρίσκεται το τραύμα του πολέμου αλλά επίσης είναι μια ταινία για την εκδίκηση αλλά και για τη συγχώρεση, τη διαφθορά αλλά και την αφοσίωση. Θαυμάσιες ερμηνείες από τους δύο πρωταγωνιστές, Ναουέλ Περέζ Μπισκαγιάρ και Αλμπέρ Ντιποντέλ αλλά και από τους υπόλοιπους ηθοποιούς.

Έχει κερδίσει βραβείο Σεζάρ Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου Σεναρίου, Φωτογραφίας, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και Ενδυματολογίας. Έχει δε σημειώσει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στη Γαλλία. Το δε βιβλίο στο οποίο βασίζεται η ταινία, έχει τιμηθεί με το μεγαλύτερο γαλλικό λογοτεχνικό βραβείο, το Βραβείο Κονκούρ, το οποίο έχει μεταφραστεί σε 30 γλώσσες και έχει πουλήσει στη Γαλλία πάνω από 600.000 αντίτυπα.

                                                                                       strakersan@gmail.com

 

                                                                           https://kersanidis.wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s