«ΜΑΖΙ Ή ΤΙΠΟΤΑ»

(από την ΕΠΟΧΗ, 25/2/2018)

Η μαύρη τρομοκρατία

Του Στράτου Κερσανίδη

Πριν ακόμη κλείσουν καλά-καλά οι πληγές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και με νωπές ακόμη τις μνήμες από τα εγκλήματα του φασισμού και του ναζισμού, η Ευρώπη βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με τα φαντάσματα του παρελθόντος. Η μαύρη τρομοκρατία επεκτείνεται σα μεταδοτική νόσος ενώ σε αρκετές χώρες οι νοσταλγοί του Χίτλερ, συμμετέχουν στα κοινοβούλια αλλά και σε κυβερνήσεις διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών. Την ίδια ώρα ναζιστικές συμμορίες επιδίδονται σε τρομοκρατικές επιθέσεις με θύματα πολιτικούς αντιπάλους αλλά κυρίως ξένους.

Από το 2001 ως το 1007 δολοφονήθηκαν από νεοναζιστές στη Γερμανία, 8 Τούρκοι, μία Ελληνίδα και μία αστυνομικός. Τα γεγονότα εκείνα αποτέλεσαν έμπνευση για τον Φατίχ Ακίν ο οποίος μετά από μια δεκαετία περίπου γύρισε την ταινία «Μαζί ή τίποτα» (Aus dem nichts). Μάλιστα όπως λέει ο Ακίν, «Το μεγάλο σκάνδαλο ήταν ότι η αστυνομία επικέντρωσε την έρευνά της στην κοινότητα γύρω από τα θύματα και προσπάθησε να βρει το κίνητρο στα ναρκωτικά ή τον τζόγο. Η πίεση από την αστυνομία ήταν τέτοια, που ακόμη και ο Τύπος και οι ίδιες οι κοινότητες άρχισαν να έχουν παρόμοιες υποψίες».

Ο κουρδικής καταγωγής Νούρι, παντρεύεται την Κάτια ενώ εκτίει φυλάκιση για εμπόριο ναρκωτικών. Αποφυλακίζεται και έχοντας αφήσει πίσω του τις παρανομίες, έχει ανοίξει ένα φοροτεχνικό γραφείο και ζει ευτυχισμένος με τη γυναίκα του και το γιο τους, Ρόκο. Το γραφείο βρίσκεται στην τουρκική γειτονιά του Αμβούργου και εκείνη τη μέρα που η Κάτια έχει αφήσει το Ρόκο στον πατέρα του, μια βόμβα θα εκραγεί και θα τους σκοτώσει. Συντετριμμένη η Κάτυια προσπαθεί να συνέλθει από το σοκ ενώ την ίδια ώρα προσπαθεί να βοηθήσει στον εντοπισμό των ενόχων. Και ενώ εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ρατσιστική επίθεση, η αστυνομία εξερευνά το παρελθόν του Νούρι. Τελικά ένα ζευγάρι νεοναζιστών συλλαμβάνεται και οδηγείται σε δίκη. Η διαδικασία είναι αβάσταχτη για την  Κάτια η οποία αναζητά την εκδίκηση.

Όπως κάνει στις περισσότερες ταινίες του, ο Φατίχ Ακίν, καταπιάνεται με το ζήτημα των ‘ξένων’. Ένα θέμα που το γνωρίζει πολύ καλά αφού και ο ίδιος, ως Γερμανός τουρκικής καταγωγής. έχει μεγαλώσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Κάθε φορά βέβαια, όπως και τώρα, δεν αντιμετωπίζει το θέμα του από τη φολκλορική πλευρά της πολυπολιτισμικότητας αλλά η ματιά του είναι διεισδυτική και αναζητά τις κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις. Για τον Ακίν η συνύπαρξη των πολιτισμών, άρα των ανθρώπων, δεν αποτελεί ανθρωπιστική παραχώρηση αλλά δικαίωμα! Και μέσα στη δική του θεώρηση των πραγμάτων δεν έχουν θέση ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και ο φασισμός.

Η Κάτια είναι μια γυναίκα αντιμέτωπη από τη μια με τον πόνο της απώλειας κι από την άλλη με τις νοοτροπίες της οικογένειάς της αλλά και της οικογένειας του συζύγου της αλλά και από την προσέγγιση της αστυνομίας. Τα βάζει με όλους και στο τέλος αποφασίζει να εκδικηθεί.

Μια ταινία βαθιά πολιτική η οποία σταδιακά και χωρίς να χάνει το πολιτικό της περιεχόμενο μετατρέπεται σε αγωνιώδες θρίλερ, σε ταινία εκδίκησης με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα η οποία μοιάζει με ηρωίδα νουάρ.

Συγκλονιστική ερμηνεία της Νταιάν Κρούγκερ, στον πρώτο σημαντικό γερμανόφωνο ρόλο της, η οποία και τιμήθηκε με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο 70ο Φεστιβάλ των Καννών.

Η ταινία κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία, ενώ είναι υποψήφια για 9 Όσκαρ, ανάμεσα στα οποία και για εκείνο της ξενόγλωσσης ταινίας.

strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s