«ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ – Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 10/12/2017)

Το νερό και η δημοκρατία

Του Στράτου Κερσανίδη

Το 1977, πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Θεμέλιο το βιβλίο του Αζίζ Νεσίν. Μια συλλογή διηγημάτων μέσα από τα οποία ο τούρκος συγγραφέας μιλούσε για την πολιτική κατάσταση στη χώρα του, γράφοντας: «Δύο πράγματα δεν ευδοκιμούν στη χώρα μας. Το ένα είναι το δέντρο του καφέ και το άλλο η Δημοκρατία».

Εάν αντικαταστήσουμε τη λέξη ‘καφές’ με τη λέξη ‘νερό’ θα αναδείξουμε ακόμη περισσότερο την έννοια της Δημοκρατίας και τη σχέση ανάμεσά τους. Μάλιστα, όπως έχει πει ο Γιώργος Αυγερόπουλος, «υπάρχει ένα ιταλικό ρητό που λέει: γράφουμε νερό και διαβάζουμε δημοκρατία».

Το νερό στην Ελλάδα κινδυνεύει! Η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με τις μνημονιακές της υποχρεώσεις, όπως πριν από μερικά χρόνια είχε συμβεί με την Πορτογαλία και την Ιρλανδία. Το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου,  «Μέχρι την τελευταία σταγόνα – Ο μυστικός πόλεμος του νερού στην Ευρώπη», αναδεικνύει το θέμα και το εξερευνά σε όλες του διαστάσεις. Αφορά δε όλους τους ευρωπαϊκούς λαούς κι αυτό επειδή η Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν έχει αναγνωρίσει το νερό ως ανθρώπινο δικαίωμα, όπως έχει κάνει ήδη από το 2010, ο ΟΗΕ. Και μάλιστα, η ευρωπαϊκή επιτροπή, η γνωστή μας κομισιόν, πιέζει τις χώρες που βρίσκονται κάτω από πρόγραμμα να προχωρήσουν στην ιδιωτικοποίησή του. Αυτό είναι ένα κοινό στοιχείο για χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Ελλάδα και συμβαίνει τη στιγμή που η τάση σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση. Δηλαδή σε πολλές πόλεις, έχει αποτύχει το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης και προχωρούν σε επανακρατικοποίηση ή επαναδημοτικοποίηση του νερού. Εμβληματικά παραδείγματα είναι το Παρίσι και το Βερολίνο. Παγκοσμίως έχουν καταγραφεί πάνω από 235 τέτοιες περιπτώσεις και είναι χαρακτηριστικό πως οι περισσότερες από αυτές είναι στη Γαλλία, τη χώρα με τις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρίες εκμετάλλευση νερού οι οποίες δραστηριοποιούνται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το ντοκιμαντέρ ερευνά τις περιπτώσεις 13 πόλεων σε 6 ευρωπαϊκές χώρες. Αναδεικνύει το ρόλο των κυβερνήσεων και τις σχέσεις τους με τις ιδιωτικές εταιρίες εκμετάλλευσης του νερού. Παράλληλα γίνεται αναφορά και στη σύγκρουση, στον ‘μυστικό πόλεμο’, όπως αναφέρεται και στον τίτλο της ταινίας, ανάμεσα στις κυβερνήσεις και τους λαούς.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως οι εταιρίες οι οποίες επενδύουν στην εκμετάλλευση του νερού είναι οι μοναδικές με μηδενικό ρίσκο! Επειδή το νερό δεν κατασκευάζεται, αλλά παρέχεται από τη φύση γεγονός και τα κέρδη είναι εγγυημένα.

Το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου, ακολουθεί για τέσσερα χρόνια τη ροή του χρήματος και των εταιρικών συμφερόντων στη Γαλλία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία και την Ελλάδα ενώ κάνει κάποιες αναφορές και στην Ιταλία. Αναδεικνύει την έκπτωση των ευρωπαϊκών αξιών και της Δημοκρατίας μπροστά στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Μιλά ξεκάθαρα για τις αντιφάσεις της ευρωπαϊκής πολιτικής η οποία ενώ από τη μια μεριά βλέπει την αποτυχία του μοντέλου ιδιωτικοποίησης του νερού από την άλλη απαιτεί από τις χώρες που βρίσκονται σε πρόγραμμα να προχωρήσουν σε αυτήν. Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει μα πράξει ό,τι καλύτερο ώστε το νερό στη χώρα μας να μην πέσει βορά στα χέρια των οικονομικών συμφερόντων.

Η ταινία είναι διεθνής συμπαραγωγή της Small Planet Productions (Ελλάδα) με το Arte (Γαλλία/Γερμανία), την ERT και την KG Productions (Γαλλία).

strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Wonder wheel», του Γούντι Άλεν: ‘Πληθωρικοί ήρωες, εραστές, απιστία και γκάνγκστερ’, είναι, σύμφωνα με την εταιρία διανομής, το υλικό της νέας ταινίας του πολυαγαπημένου μας Γούντι Άλεν. Μια ταινία η οποία μας μεταφέρει στο Κόνι Άιλαντ τη δεκαετία του 1950. Εκεί, συναντάμε το Μίκι, έναν ναυαγοσώστη, ο οποίος αφηγείται μια ιστορία η οποία όμως είναι εμπλουτισμένη με πολλά στοιχεία της φαντασίας του. Ένας χειριστής καρουσέλ, ο Χάμπτι ο οποίος ζει μαζί με τη σύζυγός του, Τζίνι, δέχονται την επίσκεψη της κόρης τους, Καρολίνα. Η επίσκεψη αυτή θα γίνει αφετηρία ώστε να περιπλεχτούν οι σχέσεις τους αφού εδώ και χρόνια γονείς και κόρη είχαν αποξενωθεί. Αφορμή για όλα είναι ο ναυαγοσώστης Μίκι, με τον οποίο είναι ερωτευμένη η Τζίνι τον οποίο όμως διεκδικεί και η Καρολίνα. Για μια ακόμη φορά οι ανθρώπινες σχέσεις μπαίνουν στο στόχαστρο του ευφυούς Γούντ Άλεν, ο οποίος τις προσεγγίζει με το δικό του τρόπο.

Η ταινία δανείζεται τον τίτλο της από το Wonder Wheel, το ψυχαγωγικό πάρκο του Κόνι Άιλαντ, το οποίο λειτούργησε για πρώτη φορά το 1920 και που βασική του ατραξιόν είναι η πελώρια ρόδα.

«Το τετράγωνο» (The square), του Ρούμπεν Έστλουντ: Ο Κρίστιαν είναι διευθυντής σε μουσείο σύγχρονης τέχνης, στη Σουηδία. Είναι ένας όμορφος διαζευγμένος πατέρας, διανοούμενος και αφοσιωμένος στη δουλειά του και την οικογένειά του. Την εποχή αυτή σχεδιάζει την επόμενη έκθεση του μουσείου, που είναι μια εγκατάσταση με τίτλο ‘Το τετράγωνο’. Όλα ξεκινούν από την κλοπή ενός iPhone και από την άσχημη αντίδραση του Κρίστιαν προς τον κλέφτη. Ταυτόχρονα το μουσείο ετοιμάζεται για την έκθεση. Όμως εξαιτίας της εκρηκτικής αντίδρασης του Κρίστιαν ολόκληρο σχέδιο κινδυνεύει.

Η ταινία η οποία κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στο 70ο Φεστιβάλ των Καννών, είναι μια εύστοχη σάτιρα για την ευημερούσα σκανδιναβική κοινωνία. Ο Κρίστιαν, ως η ‘εικόνα’ του πολιτικώς ορθού πολίτη, αποδομείται εξαιτίας της αντίδρασής του, αποδομώντας έτσι ολόκληρο το οικοδόμημα της ευημερίας. Γιατί, τελικά, τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται!

«Νήμα», του The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης): Η Νίκη είναι αγωνίστρια της αντίστασης εναντίον μιας αυταρχικής κυβέρνησης. Αφοσιωμένη στον αγώνα δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στα μητρικά της καθήκοντα. Η δικτατορία έχει πέσει αλλά η νέα κατάσταση δε διαφέρει και πολύ. Ο γιος της Νίκης κάνει το δικό της αγώνα.

Αυτά είναι όσα μπόρεσαν να καταλάβω, και πάλι με πολλές αμφιβολίες και κενά προσπαθώντας να τα συνδέσω. Έτσι αυτό το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, εκτός από επιτηδευμένο, είναι και αφόρητα κουραστικό στην παρακολούθηση επειδή όλη την ώρα ο θεατής προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει επί της οθόνης. Η οποιαδήποτε έξυπνη σκηνοθετική ιδέα, η πολύ καλή ερμηνεία της Σοφίας Κόκκαλη και η επίσης πολύ καλή μουσική και τα τραγούδια που υπογράφει ο ίδιος ο σκηνοθέτης δεν μπορούν να διορθώσουν ένα απογοητευτικό αποτέλεσμα.

«Η ζούγκλα» (Jungle), του Γκρεγκ Μακλίν: Το 1981, ο Γιόσι Γκίνσμπεργκ, μαζί με τους τρεις συντρόφους του ξεκίνησαν ένα ταξίδι εξερεύνησης ζούγκλα της Βολιβίας. Το ταξίδι όμως θα μετατραπεί σε αγώνα επιβίωσης. Ιδίως για τον Γιόσι ο οποίος θα μείνει μόνος να αντιμετωπίσει τα στοιχεία της φύσης.

Μια συγκλονιστική ιστορία βασισμένη στο βιβλίο του Γιόσι Γκίνσμπεργκ, «Ζούγκλα: Μια τρομακτική ιστορία επιβίωσης». Ενδιαφέρουσα ταινία, με μερικές εντυπωσιακές λήψεις μέσα σε πανέμορφα, αν και άγρια, τοπία.

«Ο θησαυρός», του Στράτου Μαρκίδη: Η χήρα Θεώνη Κανελοπιπεράκη στην προσπάθειά της να ξεχρεώσει τα χρέη του μακαρίτη, σκαρφίζεται μαζί με την ανιψιά της, Λουκία ένα κόλπο. Για να καταφέρει να προσελκύσει πελάτες στον ξενώνα που διαχειρίζεται, διαδίδει πως ο σύζυγός της έχει κρύψει έναν θησαυρό. Πολύ γρήγορα η πανσιόν γεμίζει από πελάτες, ανάμεσα στους οποίους είναι και ο Νεόκοπος Χαιρετάκης, επί 40 χρόνια ερωτευμένος με τη Θεώνη. Ριμέικ της ταινίας «Ο θησαυρός του μακαρίτη» 1959, που σκηνοθέτησε το 1959 ο Νίκος Τσιφόρος, σε δικό του σενάριο. Πριν είχε γίνει μεγάλη θεατρική επιτυχία.

«Μαμάδες με κακή διαγωγή: Χριστούγεννα εκτός ελέγχου» (A bad moms Christmas), των Τζον Λούκας, Σκοτ Μουρ: Κωμωδία με φόντο τα Χριστούγεννα.

«Εγώ ο Κολοκυθάκης» (Ma vie de Courgette), του Κλοντ Μπαρά: Ο Κουρζέτ (Κολοκυθάκης), μετά το θάνατο της μητέρας, γίνεται φίλος με τον αστυνομικό Ρεϊμόντ ο οποίος τον συνοδεύει στο ορφανοτροφείο. Δυσκολεύεται στο νέο περιβάλλον αλλά χάρις στο Ρειμόντ και τους νέους του φίλους, βρίσκει ένα νέο σπίτι και ανακαλύπτει την αγάπη. Κινούμενα σχέδια.

                                                                                                         Σινεφίλ           

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s