ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ( από 14/9 έως 20/9/2017)

(αναδημοσίευση από το http://www.stokokkino.gr)

Κοινωνίες στο μεταίχμιο

του Στράτου Κερσανίδη

Οι κοινωνικές αλλαγές είναι  χαρακτηριστικό της ιστορικής διαδρομής της ανθρωπότητας. Όταν συμβαίνουν, οι κοινωνίες και οι άνθρωποι ζουν μια μεταβατική περίοδο αναζητώντας το δρόμο και τις ισορροπίες τους.

Στην “Ιστορία του Χέντι”, ο Μοχάμεντ Μπεν Ατία, τοποθετεί τον ήρωά του στο μεταίχμιο των αλλαγών που γνωρίζει η χώρα του, η Τυνησία, μετά την Αραβική Άνοιξη. Στο μεταίχμιο θα μπορούσαμε να πούμε πως ζουν και οι ήρωες της ταινίας του Μπεν Σάροκ, “Πικαδέρο”, καθώς βιώνουν την οικονομική κρίση στην Ισπανία.

Βέβαια, το βαρύ πυροβολικό της εβδομάδας είναι Στίβεν Φρίαρς. Ο βρετανός σκηνοθέτης στην ταινία “Βικτώρια και Αμπντούλ”, αφηγείται τη φιλική σχέση της βασίλισσας Βικτωρίας με έναν νεαρό Ινδό, ρίχνοντας μια λεπτή ειρωνική ματιά στο θεσμό της βασιλείας.

Ενδιαφέρουσες είναι η δραματική ταινία “Ένα κάποιο τέλος” του Ρίτες Μπάτρα και η βιογραφική “Γυάλινο κάστρο” του Ντεστίν Ντανιέλ Κρετόν. Την εβομάδα συμπληρώνει το θρίλερ τρόμου “Άναμπελ: Creation”, του Ντέιβιντ Σάντμπεργκ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ HEDI

INHEBEK HEDI

Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Μπεν Ατία
Πρωταγωνιστούν: Ματζίντ Μαστούρα, Ριμ Μπεν Μεσαούντ, Σαμπάχ Μπουζουίτα

Η Τυνησία είναι μια χώρα η οποία αναζητά το δρόμο της μετά από μια δύσκολη και ταραγμένη εποχή η οποία κορυφώθηκε με την ονομαζόμενη, Αραβική Άνοιξη. Στην πρωτεύουσά της, την Τύνιδα, ζει ο νεαρός Χεντί.

Είναι ένας ήσυχος άνδρας, ο οποίος εργάζεται σε μια εταιρία αυτοκινήτων και σύντομα πρόκειται να παντρευτεί. Μόνο που η μέλλουσα σύζυγός του, η Κελιγιά, είναι μια γυναίκα την οποία δεν επέλεξε ο ίδιος αλλά η μητέρα του. Η οποία μάλιστα, έχει αναλάβει όλα τα διαδικαστικά του γάμου.

Μερικές μέρες πριν από την τελετή και ύστερα από εντολή του εργοδότη του, ο Χεντί πηγαίνει σε μια γειτονική πόλη για να πουλήσει αυτοκίνητα. Στο ξενοδοχείο που μένει γνωρίζει τη Ριμ, μια όμορφη, μοντέρνα και χειραφετημένη κοπέλα. Η παθιασμένη ερωτική σχέση που ξεκινά μαζί της τον φέρνει αντιμέτωπο με μια πραγματικότητα που δε γνώριζε. Τώρα, όμως, πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει καθώς βρίσκεται αντιμέτωπος με τις κοινωνικές συμβάσεις. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να διαλύσει το γάμο του, να συγκρουστεί με τη μητέρα του και με ολόκληρο το οικογενειακό περιβάλλον του.  Δύσκολη απόφαση. Θα επιλέξει το δρόμο της υποταγής ή το δρόμο της χειραφέτησης; Ένας άνδρας στο μεταίχμιο, μια κοινωνία στο μεταίχμιο.

Αυτό το μικρό, χαμηλόφωνο διαμάντι από την Τυνησία μας οδηγεί μέσα στις εσωτερικές αντιφάσεις και τις συγκρούσεις μιας κοινωνίας. Κοινωνικές αντιφάσεις και συγκρούσεις φορείς των οποίων είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι.

Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία του, ο Μοχάμεντ Μπεν Ατία, χρησιμοποιώντας μια παθιασμένη ερωτική σχέση, σκιαγραφεί την καθημερινότητα στην πατρίδα του και την πορεία της προς τη δημοκρατία. Ο ήρωάς του είναι ένας άνθρωπος μοναχικός, ήρεμος, σχεδόν άβουλος. Αυτό που χρειάζεται για να αλλάξει πορεία, είναι μια αφορμή καθώς μέσα του σιγοβράζει η αμφιβολία. Η αφορμή έρχεται στο πρόσωπο της Ριμ, ο Χεντί εκρήγνυται, αμφισβητεί, αναζητά την προσωπική του ελευθερία στην επιλογή. Για να δικαιολογηθεί η φωτιά που άναψε από την έκρηξη πρέπει να διατηρηθεί ώστε να κάψει το παλιό και να δημιουργήσει χώρο στο νέο.

Οι κοινωνικές αναφορές του Μπεν Ατία, αν και δεν φαίνονται στο πρώτο επίπεδο ανάγνωσης της ταινίας, δεν είναι δυσδιάκριτες. Η φωτιά που άναψε η Αραβική Άνοιξη, για να έχει αποτέλεσμα πρέπει να διατηρηθεί. Μέσα από υποχωρήσεις, μέσα από πισωγυρίσματα, μέσα από αντιφάσεις αλλά δεν πρέπει να σβήσει.

Η προσωπική χειραφέτηση οδηγεί στην κοινωνική χειραφέτηση αλλά συχνά η πλειοψηφία των ιστορικών υποκειμένων –των ανθρώπων- περιμένει την κοινωνία να κάνει το πρώτο βήμα για να διεκδικήσει αυτά που δικαιούται. Ακόμη κι έτσι, δεν τα καταφέρνει πάντοτε.

Η ταινία κέρδισε τη Χρυσή Αθηνά στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», ο Μπεν Ατία το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο Φεστιβά του Βερολίνου 2016 και στο ίδιο φεστιβάλ, ο πρωταγωνιστής Ματζίντ Μαστουρά τιμήθηκε με την Αργυρή Άρκτο ανδρικής ερμηνείας.

ΕΝΑ ΚΑΠΟΙΟ ΤΕΛΟΣ

THE SENSE ON AN ENDING

Σκηνοθεσία: Ρίτες Μπάτρα
Πρωταγωνιστούν: Σαρλότ Ράμπλινγκ, Τζιμ Μπρόντμπεντ, Έμιλι Μόρτιμερ, Χάριετ Γουόλτερ, Μισέλ Ντόκερι

Ο ινδικής καταγωγής σκηνοθέτης, αφηγείται την ιστορία ενός κύκλου ο οποίος άνοιξε πάλι μετά από πολλά χρόνια για να δοθούν απαντήσεις σε ερωτήματα που είχαν παραμείνει αναπάντητα.

Ο Τόνι Γουέμσπστερ, ζει μια ήσυχη καθημερινότητα, ανάμεσα στη δουλειά του –διατηρεί κατάστημα παλιών φωτογραφικών μηχανών- το σπίτι του, την πρώην σύζυγό του και την έγκυο κόρη του. Ένα γράμμα όμως έρχεται για να τον αναστατώσει. Αποστολέας είναι η μητέρα της φίλης του από τα πανεπιστημιακά χρόνια, της Βερόνικα. Η μητέρα της Βερόνικα έχει πεθάνει και στο γράμμα μαθαίνει πως στην κατοχή της κόρης της είναι ένα ημερολόγιο. Πρόκειται για το ημερολόγιο του καλύτερου φίλου του, ο οποίος τελικά παντρεύτηκε τη Βερόνικα.

Ο Τόνι προσπαθεί να πάρει στα χέρια του το ημερολόγιο το οποίο σύμφωνα με το γράμμα του ανήκει και έτσι αναζητά τη Βερόνικά. Καταφέρνει να τη συναντήσει χωρίς να καταφέρει να πάρει στα χέρια του το ημερολόγιο αλλά θα ανακαλύψει μέσα από τις συναντήσεις του με τη Βερόνικα την τραγική αλήθεια. Γεγονότα που είχαν συμβεί εντελώς διαφορετικά από ό,τι νόμιζε, σχέσεις θρυμματισμένες, απαγορευμένοι έρωτες, αυτοκτονίες. Έτσι ένας κύκλος από τη ζωή του Τόνι, η σχέση του με τη Βερόνικα, θα κλείσει μετά από πολλά χρόνια, όχι με ανώδυνο τρόπο.

Η ταινία έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, χάρις στην ίδια την ιστορία που αφηγείται η οποία κορυφώνεται με μια ανατροπή. Επίσης χάρις στις πολύ δυνατές ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών: του Τζιμ Μπρόντμπεντ (Τόνι) και της Σαρλότ Ράμπλινγκ (Βερόνικα).

Παρόλα αυτά μοιάζει σα να έγινε βιαστικά, και έτσι δεν αποφεύγει τις σεναριακές και τις σκηνοθετικές ευκολίες με αποτέλεσμα την αποδυνάμωσή της.

ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΜΠΝΤΟΥΛ
VICTORIA AND ABDUL

Σκηνοθεσία: Στίβεν Φρίαρς
Πρωταγωνιστούν: Τζούντι Ντεντς, Ολίβια Γουίλιαμς, Μάικλ Γκαμπόν, Αλί Φαζάλ, Αντέλ Αχτάρ

Το 1998, η Τζούντι Ντεντς, είχε ερμηνεύσει τη βασίλισσα Βικτωρία στην ταινία “Η μεγαλειότατη κυρία Μπράουν”, του Τζο Μάντεν. Τότε είδαμε τη φιλική σχέση που ανέπτυξε η βασίλισσα με τον υπεύθυνο των βασιλικών στάβλων, μια σχέση που τη βοήθησε να ξεπεράσει το θάνατο του συζύγου της, πρίγκιπα Αλβέτρου.

Φέτος ήταν η σειρά του Στίβεν Φρίαρς, ο οποίος με τη λεπτή του σκηνοθετική ματιά αφηγείται μια άλλη πτυχή από τη ζωή της βασίλισσας. Πιο συγκεκριμένα τη σχέση της με τον Αμπντούλ Καρίμ, έναν νεαρό Ινδό ο οποίος ήρθε από την πατρίδα του στην Αγγλία για να παραστεί στα 50 χρόνια της βασιλείας της. Βέβαια ο Αμπντούλ δεν περίμενε πως θα γινόταν ευνοούμενος της βασίλισσας, η οποία αμφισβητώντας τους ίδους τους βασιλικούς κανόνες και τους περιορισμούς μέσα στους οποίους της επιβάλλει να ζει το πρωτόκολλο, βρίσκει διέξοδο στην παρέα του Ινδού. Όσο η φιλία ανάμεσα στη Βικτώρια και τον Αμπντούλ δυναμώνει η βασίλισσα αρχίζει να βλέπει τον κόσμο διαφορετικά και νιώθει να αναμορφώνεται και να γίνεται καλύτερος άνθρωπος. Φυσικά οι συντηρητικοί κύκλοι του παλατιού δε βλέπουν με καλό μάτι τη σχέση της βασίλισσας.

Η εξαιρετικά προσεγμένη σκηνοθεσία του Φρίαρς, η λεπτή ειρωνική του ματιά για το θεσμό της βασιλείας και η μοναδική ερμηνεία της Τζούντι Ντεντς δίνουν ένα γοητευτικό κινηματογραφικό αποτέλεσμα.

ΠΙΚΑΔΕΡΟ

PICADERO

Σκηνοθεσία: Μπεν Σάροκ
Πρωταγωνιστούν: Μπάρμπαρα Γκοέναγκα, Τζοσέμπα Ουσαμπιάγκα

Ο Γκόρκα και η Άνε, είναι ένα ερωτευμένο ζευγάρι που προσπαθεί να χαρεί τον έρωτά του αλλά δυσκολεύεται …εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ισπανία. Επειδή, λοιπόν, οι δυο νέοι οι οποίοι ζουν σε μια μικρή πόλη στη Χώρα των Βάσκων, είναι άνεργοι και δεν έχουν χρήματα, αναζητούν υπαίθριους χώρους για να βρεθούν μόνοι τους. Για να το πω πιο λιανά, οι δύο νέοι θέλουν να κάνουν έρωτα και αφού δεν μπορούν να πάνε σε ξενοδοχείο, είναι αναγκασμένοι να ψάξουν δημοφιλείς δημόσιους χώρους που χρησιμοποιούνται για σεξ, τους οποίους οι ντόπιοι αποκαλούν «πικαδέρος».

Έξυπνη κομεντί με απευθείας αναφορά στην οικονομική κρίση που μαστίζει την Ισπανία με σαφείς παραπομπές στο σινεμά του Καουρισμάκι. Ο Σάροκ κάνει μια ταινία για την κρίση την αβεβαιότητα με την οποία αντιμετωπίζουν οι νέοι το μέλλον και τα όνειρά τους για μια καλύτερη ζωή.

Λέει ο σκηνοθέτης: “Με την ανεργία των νέων στο 55% στην Ισπανία, το μέλλον φαίνεται άπιαστο για πολλούς, καθώς οι περισσότεροι νέοι άνθρωποι δεν είναι ικανοί να περάσουν στην ενήλικη ζωή. Αυτή η γενιά είναι λιγότερο πιθανό να αποκτήσει δικό της σπίτι, να παντρευτεί και να κάνει παιδιά, και για πρώτη φορά στην ιστορία οι σημερινοί νέοι θα είναι μάλλον φτωχότεροι από τους γονείς τους. Η ταινία αφηγείται την απλή ιστορία της εύθραυστης σχέσης ενός νέου ζευγαριού μέσα από την κωμωδία παρατήρησης που προσπαθεί, πέρα από τα νούμερα και τις στατιστικές της οικονομικής κρίσης, να αποτυπώσει την παράλογη και μερικές φορές γελοία θέση στην οποία βρίσκονται ο Γκόρκα και η Άνε, καθώς προσπαθούν να ζήσουν τη σχέση τους μετ’ εμποδίων. Επίσης, ήθελα να εξετάσω πώς οι εικοσάρηδες βλέπουν το μέλλον τους και παίρνουν αποφάσεις για το τι θα κάνουν στη ζωή τους. Φυσικά, η οικονομική κρίση σε όλη την Ευρώπη κάνει αυτές τις αποφάσεις ολοένα και πιο δύσκολες, αφού υπάρχει έλλειψη ευκαιριών”.

ANNABELLE: CREATION

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Σάντμπεργκ
Πρωταγωνιστούν: Άντονι ΛαΠάλια, Μιράντα Ότο, Στέφανι Σίγκμαν, Τάλιθα Μπέιτμαν, Λούλου Γουίλσον, Φιλίπα Αν Κούλτχαρντ, Γκρέις Φούλτον, Λου Λου Σάφραν, Σαμάρα Λι, Ταϊλερ Μπακ

Έχουν περάσει 20 χρόνια από το θάνατο της κόρης τους σε δυστύχημα αλλά ακόμη αισθάνονται ενοχές. Έτσι ο Σάμιουελ Μιούλινς, ο οποίος κατασκευάζει κούκλες και η σύζυγός του Έτσερ, αποφασίζουν να εξιλεωθούν προσφέροντας φιλοξενία στο μεγάλο τους σπίτι, σε μερικά κορίτσια από το ορφανοτροφείο και σε μια καλόγρια. Στο σπίτι όμως υπάρχει η Άναμπελ, μια κούκλα που έχει κατασκευάσει ο Σάμιουελ η οποία ζωντανεύει και σκορπά τον τρόμο.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Μη σβήσεις το φως» (Lights Out), επιστρέφει με τη θανάσιμης κούκλα Άναμπελ, τρία χρόνια μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο της που συγκέντρωσε 257 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεις σε όλο τον κόσμο.

ΓΥΑΛΙΝΟ ΚΑΣΤΡΟ

THE GLASS CASTLE

Σκηνοθεσία: Ντεστίν Ντανιέλ Κρετόν
Πρωταγωνιστούν: Μπρι Λάρσον, Γούντι Χάρελσον, Ναόμι Γουότς, Μαξ Γκρίνφιλντ, Σάρα Σνουκ

Η Ζανέτ Γουόλς είναι μια κοπέλα με ενθουσιώδη χαρακτήρα η οποία μεγάλωσε σε ένα προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον. Μια οικογένεια φτωχή η οποία διαρκώς καταδιώκεται, με έναν πατέρα μέθυσο αλλά ευφυή, ο οποίος αφηγείται φανταστικές ιστορίες στην κόρη του για να την κρατά μακριά από τα οικογενειακά προβλήματα. Και με μητέρα η οποία αρνείται να συμβιβαστεί με τους κανόνες η οποία οδηγείται από τον εγωισμό και δε φαίνεται πρόθυμη να αναλάβει τη φροντίδα της οικογένειάς. Η Ζανέτ παλεύει ενάντια στις αντιξοότητες έχοντας ως σκοπό να τις ξεπεράσει και να φτιάξει τη δική της ζωή.

Η ταινία είναι βασισμένη στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της Ζανέτ Γουόλς, το οποίο κυκλοφόρησε το 2005.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s