«PERFETTI SCONOSCIUTI»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 30/7/2017)

Σεξ, ψέματα και… έξυπνα τηλέφωνα

 του Στράτου Κερσανίδη

Το 1989, όταν ο Στίβεν Σόντερμπεργκ σκηνοθετούσε τη βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα, δραματική κωμωδία “Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες” δύσκολα θα φανταζόταν, πως μετά από 27 περίπου χρόνια οι βιντεοταινίες θα ήταν ένα είδος το οποίο θα είχε περάσει στη δικαιοδοσία των… αρχαιολόγων! Έκτοτε η τεχνολογία έχει πραγματοποιήσει τεράστια άλματα ώστε στην εποχή μας όποιος δε χρησιμοποιεί έξυπνο τηλέφωνο (smart phone) στην καλύτερη περίπτωση θεωρείται γραφικός!

Νέοι καιροί, νέα ήθη οπότε και ο κινηματογράφος -ο οποίος έχει πραγματοποιήσει κι αυτός τεχνολογικά άλματα- προσαρμόζει και τα εργαλεία της θεματολογίας του. Έτσι λοιπόν στην ιταλική κωμωδία “Perfetti sconosciuti” του Πάολο Τζενοβέζε το βασικό εργαλείο της πλοκής είναι τα σύγχρονα έξυπνα κινητά τηλέφωνα.

Μια παρέα παλιών και αγαπημένων φίλων συναντιέται για δείπνο σε κάποιο σπίτι. Οικοδεσπότες είναι ο Ρόκο και η Εύα, πλαστικός χειρούργος ο πρώτος και ψυχολόγος η δεύτερη. Επισκέπτες είναι   η κτηνίατρος Μπιάνκα και ο οδηγός ταξί Κόσιμο, νεόνυμφοι και πολύ ερωτευμένοι, ο Λέλε, ο οποίος εργάζεται στη νομική υπηρεσία μιας εταιρίας και η γυναίκα του Καρλότα, η οποία έχει αφοσιωθεί στο μεγάλωμα των παιδιών τους και τέλος, ο Πέπε, απολυμένος καθηγητής γυμναστικής που ήρθε μόνος του.  Οι επτά φίλοι τρώνε και πίνουν, η συζήτηση ζωηρεύει και αποφασίζουν να παίξουν ένα περίεργο παιχνίδι που θα φέρει το πάνω κάτω. Επειδή όλοι υποστηρίζουν πως δεν έχουν να κρύψουν τίποτε μεταξύ τους, ο Πέπε προτείνει να αφήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα επάνω στο τραπέζι και όλες οι κλήσεις και τα μηνύματα που θα δεχτούν να είναι φανερά. Η αρχική αποδοχή σύντομα θα αρχίσει να αποδεικνύεται εφιάλτης. Βεβαιότητες θα αρχίσουν να καταρρέουν, η εμπιστοσύνη θα αρχίσει να κλονίζεται, μυστικά κρυμμένα για χρόνια θα αρχίσουν να αποκαλύπτονται. Μια βόμβα έχει πυροδοτηθεί και η έκρηξή της να δημιουργήσει νέα δεδομένα αποδομώντας φιλίες, έρωτες και γάμους και δημιουργώντας ένα αληθινό χάος! Αυτό που αποδεικνύεται είναι πως κανείς δεν είναι αθώος του αίματος και τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται. Πίσω από τη φροντισμένη και αδιατάρακτη εικόνα του αστικού καθωσπρεπισμού, συντελούνται τεκτονικές αναταράξεις. Υποκρισία, ψέμα, πάθη, φόβοι αλλά και δειλία αποδοχής και παραδοχής της πραγματικότητας δημιουργούν εκείνο το εκρηκτικό μείγμα το οποίο υπονομεύει τη μεταξύ τους σχέση.

Ταινία δωματίου ή κινηματογραφημένο θέατρο, το θέμα παραείναι αληθινό. Τόσο πολύ που μπορεί να ενοχλήσει ή να μας κάνει να νιώσουμε πως βρισκόμαστε μέσα στο δωμάτιο με το κινητό μας επάνω στο τραπέζι! Επειδή όμως ο Πάολο Τζενοβέζε δεν είναι Μπουνιουέλ -και δεν τον κατακρίνουμε γι’ αυτό- αδυνατεί να χώσει το μαχαίρι βαθιά στην καρδιά της μπουρζουαζίας. Κι έτσι αναλώνεται σε μια σειρά από ηθικισμούς και κλισέ, αποδυναμώνοντας την αρχική του ιδέα.

Έτσι παραμένει σε μια εύκολη και ανεκδοτολογική προσέγγιση της κατάστασης και των χαρακτήρων του χωρίς να επιδιώκει την κατά μέτωπο σύγκρουση με την αστική ηθική.

Ίσως να ζητάω πολλά, οπότε θα επανέλθω στα θετικά. Η ταινία, λοιπόν, έχει ρυθμό, βλέπεται ευχάριστα και διαθέτει καλές ερμηνείες. Αν μη τι άλλο θα περάσετε καλά.

Εάν έχετε δει την ταινία του Θοδωρή Αθερίδη, “Τέλειοι ξένοι” η οποία προβλήθηκε πριν από μερικές εβδομάδες, μην εκπλαγείτε από τυχόν ομοιότητες, αφού πρόκειται για την πιστή μεταφορά της ταινίας του Τζενοβέζε στα καθ’ ημάς.

strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s