ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 20/4 έως 26/4/2017)

(από το http://www.stokokkino.gr)

Ο Μπελόκιο και οι Πολωνοί

Κριτική-Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

Έντεκα είναι οι νέες ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής εβδομάδα και οι σινεφίλ βρίσκονται μπροστά σε σταυροδρόμι!

Ο Μάρκο Μπελόκιο, ο δαιμόνιος και ασυμβίβαστος ιταλός σκηνοθέτης και η ταινία του “Αίμα από το αίμα μου” είναι μία από τις επιλογές. Όμως δεν είναι δυνατόν να αγνοηθεί ο Αντρέι Βάιντα και το κύκνειο κινηματογραφικό του άσμα, Afterimage. Με εγκωμιαστικές κριτικές και βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Βερολίνου έρχονται οι “Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης”, ενός συμπατριώτη του Βάιντα, του Τόμας Βασιλέφσκι. Την επιστροφή του Ζεράρ Ντεπαρτιέ σηματοδοτεί η “Μια βόλτα στη Γαλλία”, του Ρασίντ Τζαϊντανί.

Έχουμε επίσης δύο ταινίες επιστημονικής φαντασίας (Life και Ares: Κίνδυνος στο Παρίσι”), την ελληνική αστυνομική περιπέτεια “Πέντρο Νούλα” του Κάρολου Ζωναρά, τη δραματική “Ο κύριος Τίποτα”, του Τζόζεφ Σίνταρ με τον Ρίτσαρντ Γκιρ, την παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων “Μπάντι ο ροκ σταρ” και δύο εξαιρετικά ντοκιμαντέρ: “Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος” του Χοσέ Λουίς Λόπεθ Λινάρες και το “Θα πέσει η νύχτα” του Αντρέ Σίνγκερ.

ΑΙΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΜΟΥ

SANGUE DEL MIO SANGUE

Σκηνοθεσία: Μάρκο Μπελόκιο
Πρωταγωνιστούν: Ρομπέρτο Χερλίτζκα, Πιερ Τζόρτζιο Μπελόκιο, Άλμπα Ρορβάχερ, Λιντίγια Λίμπερμαν, Φεντερίκα Φρακάσι, Τόνι Μπερτορέλι

Ο Φεντερίκο, αδελφός ενός κληρικού πηγαίνει σε ένα μοναστήρι όπου είναι φυλακισμένη και αντιμέτωπη με την Ιερά Εξέταση, η Μπενεντάτα, μια όμορφη κοπέλα η οποία κατηγορείται πως αποπλάνησε τον ιερωμένο αδελφό του και τον οδήγησε στην αυτοκτονία. Η κοπέλα περνά διάφορες δοκιμασίες και τέλος φυλακίζεται πίσω από έναν τοίχο.

Στη σύγχρονη εποχή, ένας εφοριακός επισκέπτεται το εγκαταλειμμένο μοναστήρι-φυλακή το οποίο πρόκειται να αγοραστεί από έναν ζάπλουτο Ρώσο. Όμως κάποιος κόμης ο οποίος κυκλοφορεί μόνο τη νύχτα και ο οποίος έχει εγκαταλείψει τη γυναίκα του, ζει μέσα στο μοναστήρι μαζί με τους πιστούς του υπηρέτες.

Στο πρώτο μέρος η αφήγηση είναι σφιχτή, ο θεατής παρακολουθεί με αγωνία τις δοκιμασίες της κοπέλας ενώ ο Μπελόκιο αφήνει σαφείς αιχμές εναντίον της εκκλησίας και της υποκρισίας των πιστών και του κλήρου. Η νεαρή κατηγορούμενη, αν και αθώα, βρίσκεται μπροστά στην ανάλγητη σκληρότητα της Ιεράς Εξέτασης, ενώ Φεντερίκο, αποπλανεί δύο παρθένες αδελφές που τον φιλοξενούν.

Στο δεύτερο μέρος ο Μπελόκιο γίνεται σαρκαστικός ενώ δίνει στην ταινία του μια γκροτέσκα φελινική μορφή. Ποιος είναι ο μυστηριώδης κόμης ο οποίος κρύβεται στα σκοτεινά δωμάτια του εγκαταλελειμμένου μοναστηριού; Μοιάζει με βαμπίρ αλλά όλο το στυλ θυμίζει μαφιόζο. Αλλά και ο εφοριακός είναι εφοριακός ή μήπως είναι απατεώνας; Και γιατί το ίδιο πρόσωπο ερμηνεύει το Φεντερίκο αλλά και τον εφοριακό;

Στόχος του Μάρκο Μπελόκιο είναι να μιλήσει για τη διαχρονικότητα της διαφθοράς και της υποκρισίας; Για τη διαχρονικότητα της εξουσίας και της δύναμης του χρήματος; Τέλος για τη διαχρονικότητας και τη δύναμη της αγνότητας και της αληθινής ομορφιάς;

Όλες οι απαντήσεις είναι ευπρόσδεκτες και μπορεί ο καθένας να συμφωνήσει, να διαφωνήσει ή να δώσει τη δική του εκδοχή. Άλλωστε Μπελόκιο είναι αυτός, και η ομορφιά, το πάθος, ο έρωτας αλλά και η Αγία Αμαρτία είναι κάποια από τα αγαπημένα του θέματα. Θέματα που τον τοποθετούν στον αντίποδα της σοβαροφάνειας και της συμβατικής αντίληψης αφού η στάση του είναι απολύτως αιρετική έως και απελευθερωτική.

Ειρωνικός, επαναστάτης και κινηματογραφιστής μέχρι το μεδούλι, ο Μάρκο Μπελόκιο κάνει σινεμά που ξεβολεύει, που θέτει ερωτήματα και επιλέγει, να μη δώσει απαντήσεις, αφού κι ο ίδιος αναζητά και ευχόμαστε για πολλά χρόνια ακόμη να συνεχίσει να αναζητά.

Διάβασα κάπου πως τα θέματα που πραγματεύεται η ταινία είναι ο καθολικισμός, η υποκρισία, η δίψα για εξουσία αλλά και η αληθινή πίστη, μαζί με την παγκοσμιοποίηση και τις αλλαγές στη σημερινή ιταλική (και όχι μόνο) κοινωνία. Νομίζω πως όντως αυτοί είναι οι άξονες ανάμεσα στους οποίου κινείται μόνο που ο θεατής πρέπει να κοιτάξει λγάκι πίσω από το προφανές.

Η υπόθεση της ταινίας εκτυλίσσεται στο χωριό Μπόμπιο στην Εμίλια Ρομάνα της Βόρειας Ιταλίας. Το ενδιαφέρον είναι πως ο σκηνοθέτης επιστρέφει εδώ μετά από 52 χρόνια, αφού εδώ γύρισε το 1955 την πρώτη του ταινία, «Γροθιές στην τσέπη».

ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

ZJEDNOCZONE STANY MILOSCI

Σκηνοθεσία: Τόμας Βασιλέφσκι  
Πρωταγωνιστούν: Τζούλια Κιτζόφσκα, Μαγκνταλένα Τσιελέτσκα, Ντορότα Κόλακ, Μάρτα Νιεράντκιεβιτζ, Αντρζέι Χίρα  

Το 1990 η Πολωνία ζούσε τον ενθουσιασμό της πολιτικής αλλαγής. Η δημοκρατία δυτικού τύπου είχε επικρατήσει στη χώρα και οι Πολωνοί βρισκόταν μπροστά σε ένα μέλλον γεμάτο ελπίδα αλλά και αβεβαιότητα.

Ο σκηνοθέτης με αυτήν την τρίτη του ταινία μεγάλου μήκους, συνδυάζει την αλλαγή στη χώρα με τις αλλαγές που αποφασίζουν να κάνουν στις ζωές τους τέσσερις γυναίκες .

Η Αγκάτα, νεαρή μητέρα νιώθει τα αδιέξοδα ενός δυστυχισμένου γάμου και αναζητά διέξοδο σε μια σχέση η οποία όμως μοιάζει το ίδιο αδιέξοδη. Η Ρενάτα είναι δασκάλα και γοητεύεται από τη ζωή που κάνει η Μαρζένα μια νεότερη γειτόνισσά της. Η τελευταία έχει υπάρξει στο παρελθόν νικήτρια σε καλλιστεία και τώρα εργάζεται ως δασκάλα αεροβικής ενώ ο σύζυγός της εργάζεται στη Γερμανία. Η Ίζα είναι διευθύντρια σε αν σχολείο και νιώθει τον ανεπίτρεπτο έρωτα για τον πατέρα ενός μαθητή της να την κατακλύζει. Οι γυναίκες αυτές πρέπει να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους οι οποίες όμως δεν είναι καθόλου εύκολες να παρθούν.

Η θαυμάσια αυτή ταινία η οποία μιλά για τα όνειρα και τις δυσκολίες πραγματοποίησής τους, κέρδισε το βραβείο σεναρίου στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο.

AFTERIMAGE

POWIDOKI

Σκηνοθεσία: Αντρέι Βάιντα

Πρωταγωνιστούν: Μπόγκουσλαβ Λίντα, Αλεξάντρα Τζούστα, Μπρονισλάβα Ζαμακόβσκα

Το 1945, καθώς ο Στάλιν εισβάλει στην Πολωνία, ο διάσημος ζωγράφος Βλάντισλαβ Στρζεμίνσκι αρνείται να συμβιβαστεί με τις επιταγές του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Καταδιωκόμενος, καθαιρείται από την έδρα του στο πανεπιστήμιο και σταδιακά εξαφανίζεται από τους τοίχους όλων των μουσείων. Έτσι ο Στρζεμίνσκι θα γίνει σύμβολο καλλιτεχνικής αντίστασης εναντίον σε κάθε είδους λογοκρισία, απαγόρευση και στέρηση της ελευθερίας έκφρασης.

Πρόκειται για την τελευταία ταινία του αείμνηστου Αντρέι Βάιντα ο οποίος πλάθει με μαεστρία το πορτρέτο ενός ζωγράφου που αγωνίστηκε για το δικαίωμα στην ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία και για την προώθηση των προοδευτικών του αντιλήψεων για την τέχνη, έχοντας ταυτόχρονα να παλέψει και με τις δικές του σωματικές αναπηρίες.

Ο Αντρέι Βάιντα σημειώνει: «Ήθελα να σκηνοθετήσω την ιστορία ενός καλλιτέχνη, ενός ζωγράφου εδώ και πολύ καιρό. Αποφάσισα να φέρω στην οθόνη τον Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι γιατί υπήρξε ένας από τους πιο πετυχημένους Πολωνούς καλλιτέχνες. Ταυτόχρονα, ήθελα να δείξω τη σύγκρουση του με το κομμουνιστικό κράτος. Ο Στρεμίνσκι κατανόησε τον δρόμο της μοντέρνας τέχνης. Τον εξήγησε στο βιβλίο του Θεωρία της Θέασης (Theory of Vision). Η πεποίθηση πως δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος εκτός της αφηρημένης τέχνης, αφού η θεματική ζωγραφική και ο μέτα-ιμπρεσιονισμός τα έχουν ήδη πει όλα, του έδωσαν τη δύναμη να αντιταχθεί στις κομμουνιστικές αρχές. Το Afterimage είναι το πορτρέτο ενός αδιάσπαστου ανθρώπου – ενός ανθρώπου βέβαιου για τις αποφάσεις που έχει πάρει. Ενός ανθρώπου αφιερωμένου σε μια τέχνη που δεν διακρίνεται εύκολα. Ήταν ένας εξαιρετικός δάσκαλος, αλλά και ο ιδρυτής του δεύτερου στον κόσμο Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Λοτζ το 1934. Η ταινία αποτυπώνει τέσσερις σημαντικές χρονιές 1949 – 1952, όταν η σοβιετοποίηση της Πολωνίας πήρε την πιο αντιδραστική μορφή, και ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός έγινε η υποχρεωτική μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης».

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ

TOUR DE FRANCE

Σκηνοθεσία: Ρασίντ Τζαϊντανί
Πρωταγωνιστούν: Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Σαντέκ

Ο 20χρος ράπερ Φαρούκ εξαιτίας μια έντονης διαμάχης που είχε με κάποιον αντίπαλο ράπερ, αναγκάζεται για λίγο καιρό να εγκαταλείψει το Παρίσι. Καταφέρνει να φύγει ως σοφέρ του Σερζ, ενός συντηρητικού και αρκετά μεγαλύτερού του άνδρα, ο οποίος αναζητά τα ίχνη του ζωγράφου Ζοζέφ Βερνέ σε ολόκληρη τη Γαλλία. Ο Σερζ είναι κατασκευαστής πέτρινων κατασκευών και ένα άνδρας εντελώς διαφορετικός από το μοντέρνο και ταλαντούχο μουσικό, Φαρούκ. Όμως κατά τη διάρκεια του μακρινού ταξιδιού οι δύο άνδρες θα γνωριστούν και θα εκτιμήσουν ο ένας τον άλλον.

Η ταινία αποτελεί ένα ταξίδι στη Γαλία που είναι η καρδιά της Ευρώπης, ανάμεσα στους πολιτισμούς, αναδεικνύοντας τις αντιθέσεις και τις αντιφάσεις της γηραιάς ηπείρου, μέσα από τη σχέση αυτών των δύο ανδρών.

Ο σκηνοθέτης λέει: «Η ταινία είναι μια ωδή στη χειρονακτική εργασία, μια ωδή στον ήχο που κάνει το μυστρί. Ο ήχος αυτός που ακούτε στην ταινία ενώνει όλους τους εργάτες του κόσμου. Το βρίσκω συναρπαστικό. Προσπάθησα να βρω μια συγκεκριμένη αρμονία μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος, που πιθανά μπορεί να μας δώσει μερικά στοιχεία για το μέλλον. Ένας νεαρός που θέλει να βρει τη σωστή οπτική γωνία κοιτάζοντας έναν πίνακα του Βερνέ, κι ένας οικοδόμος, ο οποίος με το πάθος και το λεξιλόγιο του, καταφέρνει να κινήσει το ενδιαφέρον του νέου για να μιλήσουν για τη Γαλλία. Όλα περιστρέφονται γύρω από ακατέργαστα υλικά και παρορμήσεις».

ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΜΠΟΣ

EL BOSCO, EL JARDIN DE LOS SUENOS

Σκηνοθεσία: Χοσέ Λουίς Λόπεθ Λινάρες

Σαν ένα μυστήριο μέσα σε μυστήριο, ο πίνακας του Ιερώνυμου Μπος «Ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων» είναι τόσο διάσημος, όσο και γέννημα ίντριγκας. Το 2017, ο κόσμος γιόρταζε την πέμπτη του εκατονταετηρίδα. Παρότι μοναδικές εικόνες βρίσκονται σε αποκλειστικότητα στο μουσείο Πράντο, η ταινία προσπαθεί να εξερευνήσει τις αναπάντητες ερωτήσεις πάνω στον ίδιο τον πίνακα, και να εξηγήσει την έμπνευση που αυτός προκάλεσε σε συγγραφείς, ζωγράφους και μουσικούς ανά τον πλανήτη. 

ΠΕΝΤΡΟ ΝΟΥΛΑ

Σκηνοθεσία: Κάρολος Ζωναράς

Πρωταγωνιστούν: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κάτια Ο’ Γουόλις, Παύλος Ευαγγελόπουλος, Αθηνά Παππά, Χρήστος Σαπουντζής

Μετά από ένα πολύ σοβαρό αυτοκινητικό δυστύχημα στην Εθνική οδό, ένας άνδρας σώζεται ως εκ θαύματος. Όταν συνέρχεται δε θυμάται τίποτε. Πλάι του υπάρχει ένα ιταλικό διαβατήριο, ένα σπασμένο κινητό τηλέφωνο, μια επιταγή και η φωτογραφία μιας γυναίκας. Το όνομα που είναι γραμμένο στο διαβατήριο είναι Πέντρο Νούλα και ο άνδρας υποθέτει πως αυτό είναι το όνομά του. Με αυτά τα στοιχεία θα ξεκινήσει έναν αγώνα για να μάθει ποιος πραγματικά είναι. Όμως αυτή του η προσπάθεια θα τον φέρει αντιμέτωπο με ένα πραγματικό εφιάλτη.

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΙΠΟΤΑ

NORMAN: A MODERATE RISE AND TRAGID FALL OF A NEW YORK FIXER

Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Σίνταρ
Πρωταγωνιστούν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Σαρλότ Γκενσμπούργκ, Μάικλ Σιν, Λίορ Ασκενάζι, Νταν Στίβενς, Στιβ Μπουσέμπι, Χανκ Αζάρια, Τζόναθαν Αβίγκντορι

Ο Νόρμαν Οπενχάιμερ είναι ένας άνδρας ο οποίος επιβιώνει επειδή ακριβώς γνωρίζει τα κατάλληλα πρόσωπα και διαμεσολαβεί ανάμεσα σε ανθρώπους υψηλών κοινωνικών κύκλων. Ένα ακριβό ζευγάρι παπούτσια που θα δωρίσει στον ισραηλινό αξιωματούχο, Μίσα Έσελ, όταν αυτός θα επισκεφθεί τη Νέα Υόρκη, θα τοποθετήσει το Νόρμαν ανάμεσα στους ευνοούμενούς του. Και όταν μετά από τρία χρόνια ο Έσελ θα γίνει πρωθυπουργός του Ισραήλ, ο Νόρμαν θα αναγκαστεί να πάρει μέρος σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι που μπορεί να καταστρέψει όλα όσα έχει επί χρόνια καταφέρει.

LIFE

Σκηνοθεσία: Ντανιέλ Εσπινόζα
Πρωταγωνιστούν: Τζέικ Γκίλενχαλ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Ράιαν Ρέινολντς, Χιρογιούκι Σανάντα

Τα έξι μέλη του διαστημικού σταθμού ISS είναι ενθουσιασμένα επειδή η αποστολή τους που ήταν να ανακαλύψουν σημάδια ζωής στον Άρη έχει πετύχει. Όμως ο ενθουσιασμός σύντομα θα υποχωρήσει και θα μετατραπεί σε εφιάλτη επειδή η μορφή ζωής που ανακάλυψαν θεωρείται υπεύθυνη για τον αφανισμό κάθε άλλου είδους ζωής στον Κόκκινο Πλανήτη. Επί πλέον πολλαπλασιάζεται πολύ γρήγορα και τα μέλη του πληρώματος πρέπει να σώσουν τη ζωή τους και να μη μεταφέρουν το κακό στη Γη κάτι που θα έχει ολέθρια αποτελέσματα.

ARES: ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

ARES

Σκηνοθεσία: Ζαν Πατρίκ Μπενέ
Πρωταγωνιστούν: Όλα Ράπας, Μίσα Λεσκό, Τιερί Ανσίς, Ελέν Φιγιέ, Ρουθ Βέγκα Φερνάντεζ, Εύα Λαλιέ, Λουί Ντο ντε Λενκεσένγκ, Ελίνα Σόλομον, Ιβόμν Μαρτέν, Πιέρ Περιέ.

Το 2035 βρίσκεται πολύ κοντά μας. Ο πλανήτης βιώνει ήδη μια διαφορετική πραγματικότητα, τα πάντα έχουν αλλάξει και η Γαλλία είναι μια από τις φτωχότερες χώρες του κόσμου με 10 εκατομμύρια ανέργους. Οι άνθρωποι εκτονώνουν τη τα βίαια ένστικτά τους και οι αντιδράσεις τους ελέγχονται μέσα από βίαια τηλεπαιχνίδια. Ένας πρώην μονομάχος, ο Ρεντά, γνωστός ως Άρης, που κάνει τον μπράβο της αστυνομίας, αναλαμβάνει να σώσει την αδελφή του και τις κόρες της όταν αυτήν κατηγορείται για οπλοκατοχή και συλλαμβάνεται.

ΘΑ ΠΕΣΕΙ Η ΝΥΧΤΑ

NIGHT WILL FALL

Σκηνοθεσία: Αντρέ Σίνγκερ
Αφηγήτρια: Έλενα Μπόναμ Κάρτερ

Μέσα από τη χρήση αρχειακού υλικού και μαρτυριών από τους επιζώντες, αλλά και τους απελευθερωτές, η ταινία μιλάει για τις απόπειρες τεκμηρίωσης των σχεδόν απίστευτων σκηνών με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι οι σύμμαχοι κατά την απελευθέρωση στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει πώς μια ομάδα από κορυφαίους σκηνοθέτες, ανάμεσά τους ο Σίντνεϊ Μπέρνσταϊν, ο Ρίτσαρντ Κρόσμαν και ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, ένωσαν τις δυνάμεις τους για να κάνουν μια ταινία που θα παρείχε αδιάψευστα στοιχεία για όσα ανακάλυψαν οι σύμμαχοι. 

ΜΠΑΝΤΙ, Ο ΡΟΚ ΣΤΑΡ

ROCK DOG

Σκηνοθεσία: Ας Μπράνον  

Ένα ραδιόφωνο που πέφτει από τον ουρανό γίνεται η αφορμή για τον Μπόντι να αγαπήσει τη μουσική και να βάλει στόχο του να γίνει ροκ σταρ. Ο πατέρας του αν και δε συμφωνεί δίνει στο γιο του ένα εισιτήριο για να ταξιδέψει στην πόλη και να αναζητήσει την επιτυχία.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s