ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (23/3 έως 29/3/2017)

(από το http://www.stokokkino.gr

Φτώχεια, ρατσισμός, διαπλοκή

 Κριτική – Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

 Η φτώχεια, ο ρατσισμός και η διαπλοκή είναι τα θέματα τα οποία αναδεικνύουν οι τρεις καλύτερες, κατά τη γνώμη μου, ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής εβδομάδας.

Η φτώχεια και ο καθημερινός αγώνας για επιβίωση μέσα σε ένα δύσκολο φυσικό περιβάλλον είναι το θέμα της ταινίας «Το κρύο της Τραπεζούντας» , του Μουσταφά Καρά, ο ρατσισμός και πως αυτός αναφύεται δίπλα μας, απασχολεί το Γιάννη Σακαρίδη, στην «Πλατεία Αμερικής» και η διαπλοκή πολιτικής, εκκλησίας και υποκόσμου δίνεται με το εκρηκτικό φιλμ «Υπόγεια πόλη» του ιταλού Στέφανο Σολίμα.

Ο Ξαβιέ Ντολάν, με την ταινία «Ακριβώς στο τέλος του κόσμου», αποδεικνύει τη σκηνοθετική του δεινότητα παρά τις τρικλοποδιές που του βάζει το σενάριο, ενώ οι  Χένρι Τζουστ και Άριελ Σούλμαν δεν τα πηγαίνουν άσχημα με το «Θάρρος ή αλήθεια» μια πολύχρωμη εφιαλτική περιπέτεια.

Ενδιαφέρουσα φαίνεται η ταινία «Κάποια να με προσέχει» του Γιάνος Έντελενι, η οποία αφηγείται τη σχέση ανάμεσα σε έναν κακότροπο καθηλωμένο πρώην ηθοποιό και την κοπέλα η οποία έχει αναλάβει να τον προσέχει.

Η εννιάδα κλείνει με την αδιάφορη κωμωδία «Φοβού τον πεθερό» του Γκάβιν Γουίσεν, τη μετριότατη περιπέτεια φαντασίας «Power Rangers», του Ντιν Ισραλάιτ και το ελληνικό δραματικό θρίλερ του Χρήστου Πυθαρά, «Ευτυχία».

ΤΟ ΚΡΥΟ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑΣ

KALANDAR SOGUGU

Σκηνοθεσία: Μουστάφα Καρά
Πρωταγωνιστούν: Χεϊντάρ Σισμάν, Νουραϊ Γιεσιλαράζ, Χανίφε Καρά

Ο Μεχμέτ ζει σε ένα χαμόσπιτο μαζί με την οικογένειά του: την ηλικιωμένη μητέρα του,  τη γυναίκα του Χανιφέ και τα δυο παιδιά του, τον Ιμπραήμ και το Μουσταφά, ο οποίος έχει γεννηθεί με προβλήματα. Η ζωή είναι δύσκολη, τα χρέη τρέχουν και ο Μεχμέτ περιπλανιέται στα βουνά αναζητώντας χρυσάφι. Η Χανιφέ τον πιέζει να σταματήσει να ονειροβατεί και να πιάσει δουλειά στο κοντινό ορυχείο. Εκείνος όμως επιμένει και όταν η γυναίκα του τον συμβουλεύει να πουλήσει τον ταύρο για να κερδίσουν κάποια χρήματα, εκείνος προτιμά να τον χρησιμοποιήσει για να πάρει μέρος στις τοπικές ταυρομαχίες ελπίζοντας πως θα κερδίσει μία από τις πρώτες θέσεις και το αντίστοιχο χρηματικό έπαθλο.

Ο Μουσταφά Καρά κινηματογραφεί στο μαγευτικό αλλά άγριο ορεινό τοπίο τη ζωή των ανθρώπων, εντελώς αφιλτράριστα παρουσιάζοντας την καθημερινότητά τους με απόλυτο ρεαλισμό. Η φτώχεια είναι παρούσα, τίποτε δεν ωραιοποιείται, τίποτε δεν υποκρύπτεται. Αυτό που κάνει ο σκηνοθέτης είναι καθαρός κοινωνικός κινηματογράφος φτιαγμένος από πρωτογενή υλικά. Την τραχύτητα του τοπίου, το χαμόσπιτο που ζουν οι άνθρωποι, τα χέρια που δουλεύουν σκληρά, τα βασανισμένα πρόσωπα. Καμία ευκολία, καμία άνεση, τίποτε που να θυμίζει την αστική ζωή. Συνεχής κόπος, σκληρή δουλειά για όλα, ακόμη και για τα πιο απλά πράγματα. Κι ανάμεσα στο μόχθο της επιβίωσης, ξεχωρίζει το ονειροπόλο βλέμμα του Μεχμέτ, ο οποίος, ως άνδρας, αναζητά ανορθόδοξους τρόπους για να κερδίσει την εύνοια της οικογένειάς του αλλά και το κουρασμένο βλέμμα της Χανιφέ, η οποία προσπαθεί να ισορροπήσει λειτουργώντας ως η φωνή της λογικής.

Με ισορροπημένα και καθαρά πλάνα ο σκηνοθέτης άλλοτε παγιδεύει την άγρια ομορφιά της φύσης και άλλοτε τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών. Οι ήχοι της φύσης –η βροχή, ο αέρας, τα ζώα- αλλά και οι σιωπές, αποτελούν συστατικά στοιχεία της δραματουργίας και της δράσης.

Είναι κάποιες ταινίες οι οποίες συνομιλούν με τις αισθήσεις. Και είναι οι ταινίες εκείνες οι οποίες ξεσηκώνουν το μέσα μας, το κάνουν να φτερουγίζει. Σε αυτήν την κατηγορία κατατάσσεται και «Το κρύο της Τραπεζούντας», μια ταινία η οποία χωρίς να μπορεί να θεωρηθεί μεγάλη, δεν παύει να είναι σπουδαία.

Η ταινία ήταν η επίσημη συμμετοχή της Τουρκίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗΣ

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σακαρίδης
Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Στάνκογλου, Μάκης Παπαδημητρίου, Βασίλης Κουκαλάνι, Θέμις Μπαζάκα, Ερρίκος Λίτσης, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Ξένια Ντάνια, Ρέα Πεδιαδιτάκη

Μια πολυκατοικία στην πλατεία Αμερικής. Ο Νάκος μετρά πόσοι από τους ενοίκους είναι Έλληνες και πόσοι ξένοι. Το σκορ υπέρ των ξένων είναι συντριπτικό. Ο Νάκος είναι δυσαρεστημένος, δεν θέλει τους ξένους, είναι ρατσιστής. Ο Μπίλι, ροκεντρολάς και παιδικός φίλος του Νάκου, έχει ένα καφέ μπαρ στο ισόγειο μαζί με την αδελφή του Νάντια. Στο πατάρι του μαγαζιού έχουν και ένα εργαστήριο στο οποίο κάνουν τατουάζ. Ο Τάρεκ, πρόσφυγας από το Χαλέπι, μαζί με τη μικρή του κόρη, τη Μάγια, ζουν στο υπόγειο της πολυκατοικίας και θέλουν να φύγουν για το Βερολίνο. Η Τερέζα, μια μαύρη τραγουδίστρια σε μπαρ, θέλει να ξεφύγει από τα νύχια του αφεντικού της, του Μάικ.

Ο Νάκος, που ζει με τους γονείς του, βρίσκει έναν τρόπο να εξοντώνει πρόσφυγες. Ο Τάρεκ πληρώνει 8.000 ευρώ για να φύγει στην Ιταλία. Η Τερέζα το σκάει από τον Μάικ. Και ο Μπίλι αναλαμβάνει το ρόλο του ανθρώπου που θα βάλει τα πράγματα στη θέση τους.

Ας δούμε την ταινία βήμα-βήμα. Μπορώ να πω με βεβαιότητα πως έχει θαυμάσιο σενάριο. Μια ιστορία με χαρακτήρες, με δραματουργία, με δράση, με πλοκή. Και επί πλέον ρεαλιστική, μέσα στην καθημερινότητά μας, χωρίς μελοδραματισμούς, διδακτισμούς και δημαγωγίες. Η σκηνοθεσία έχει απ’ όλα: ρυθμό, νεύρο, φαντασία, στόχευση. Οι προθέσεις του σκηνοθέτη είναι εμφανείς. Ξέρει τι θέλει να πει, ξέρει πως να υποστηρίξει τη θέση του, έχει άποψη και την καταθέτει. Κι έρχεται η τελική σεκάνς, εκεί όπου παίρνει φωτιά η μονταζιέρα, ο θεατής βλέπει κάτι που μπορεί να είναι κάτι άλλο, μπορεί και όχι. Η αγωνία κορυφώνεται, οι ‘κακοί’ κυνηγούν τους ‘καλούς’ η αδρεναλίνη ανεβαίνει. Και το κοινωνικό αυτό φιλμ, το οποίο μιλά για το δράμα των προσφύγων και για το φασίστα της διπλανής πόρτας, διαθέτει ένα συγκλονιστικό νουάρ φινάλε βγαλμένο από την καρδιά των καλύτερων ταινιών αυτού του κινηματογραφικού είδους.

Υψηλού επιπέδου ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς σε μια ταινία που θεωρώ ως μία από τις πιο καλύτερες ελληνικές της φετινής σεζόν.

ΥΠΟΓΕΙΑ ΠΟΛΗ

SUBURRA

Σκηνοθεσία: Στέφανο Σολίμα
Πρωταγωνιστούν: Πιερφραντζέσκο Φαβίνο, Γκρέτα Σκαράνο, Ζαν Χιούζες Ανγλέιντ, Έλιο Τζερμάνο, Τζούλια Γκοριέτι, Κλαούντια Αμέντολα

Ο Σαμουράι, αρχιμαφιόζος στη Ρώμη, φιλοδοξεί να μετατρέψει την περιοχή Όστια στο ιταλικό Λας Βέγκας. Για να τα καταφέρει όμως πρέπει να περάσει ένας νόμος από το Κοινοβούλιο που να επιτρέπει την οικοδόμηση. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιεί έναν υπουργό της παραπαίουσας κυβέρνησης, ο οποίος αγαπά τα ναρκωτικά και τις ανήλικες πόρνες. Στο κόλπο συμμετέχει και ένας καρδινάλιος από το Βατικανό. Μια νεκρή πόρνη στο δωμάτιο του πολιτικού, ένας απρόσμενος εκβιαστής, ο αρχηγός της τσιγγάνικης μαφίας και ένας φιλόδοξος κακοποιός ο οποίος αμφισβητεί τον Σαμουράι, εμπλέκονται σε μια ιστορία διαφοράς, μαύρου χρήματος, εμπορίου ναρκωτικών, εκβιασμών, φόνων και υποκρισίας. Ένας όμορφος κόσμος αγγελικά πλασμένος, στον οποίο κυριαρχεί η λατρεία του χρήματος. Ένας κόσμος στον οποίο η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία μπροστά στα πλούτη και τη δύναμη.

Ο σκηνοθέτης χτίζει τους χαρακτήρες του με επιμέλεια και στήνει μια ιστορία δράσης, σκοτεινή όπως είναι οι υπόγειες διαδρομές της διαπλοκής. Η υπόθεση, αν και φανταστική, μοιάζει τόσο πολύ με αληθινή που θα μπορούσε να είχε συμβεί ή να συμβαίνει, στην πραγματικότητα. Αλλά και ποιος μας λέει πως δεν είναι πραγματικότητα ή δε θα μπορούσε να γίνει;

Στη γειτονική Ιταλία είναι γνωστές οι σχέσεις της μαφίας με το πολιτικό σύστημα αλλά και με το Βατικανό. Όσο για τις μικρές αμαρτίες πολιτικών ποιος μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά πως δε συμβαίνουν;

Χρήμα, εξουσία, δύναμη ή εάν προτιμάτε να το πώς διαφορετικά: ελεύθερος κόσμος που κάποιοι τον λέμε και καπιταλισμό.

Εντάξει, η ταινία είναι μια αστυνομική περιπέτεια, αλλά μπορείτε να υποστηρίξετε με επιχειρήματα πως δεν είναι πολιτική;

Προσεγμένη ταινία με σφιχτή σκηνοθεσία που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον και με καλοδουλεμένο σενάριο, που κάποια μικροπροβλήματα περνούν απαρατήρητα.

 

ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

JUSTE LA FIN DU MONDE

Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Ντολάν
Πρωταγωνιστούν: Ναταλί Μπαΐ, Βενσάν Κασέλ, Μαριόν Κοτιγιάρ, Λέα Σεντού, Γκασπάρ Ιλιέλ

Ο Λουίς, επιτυχημένος συγγραφέας και γκέι ,μετά από 12 χρόνια απουσίας επιστρέφει στο πατρικό του σπίτι. Εκεί τον περιμένουν η μητέρα του, Μαρτίν, ο αδελφός του Αντουάν, η νύφη του Κατρίν και η αδελφή του Σουζάν.

Ο Λουίς έχει κάτι σημαντικό να ανακοινώσει στην οικογένειά του, αλλά χάνεται μέσα σε μια σειρά λεκτικών αντιπαραθέσεων, καυγάδων και εντάσεων.

Ο Ξαβιέ Ντολάν σκηνοθετεί με τρόπο κινηματογραφικό το ομώνυμο θεατρικό έργο του Ζαν Λυκ Λαγκάρς, αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες που έχει. Συνεχείς διάλογοι, γεμάτοι υπονοούμενα και υπεκφυγές αφού όλοι να αποφεύγουν να πουν αυτό που θέλουν. Τι είναι εκείνο το οποίο προσπαθούν ή αποφεύγουν να γεφυρώσουν οι πρωταγωνιστές της ταινίας; Τι προσπαθούν να κρύψουν μιλώντας ακατάπαυστα;

Μια ταινία η οποία επιχειρεί να διεισδύσει στα άδυτα των οικογενειακών σχέσεων, χωρίς όμως να τα καταφέρνει αφού οι απορίες παραμένουν απορίες και τα ερωτήματα παραμένουν ερωτήματα. Και, τελικά, τι είναι εκείνο το οποίο θέλει ο Λουίς να αποκαλύψει στην οικογένειά του;

Εξαιρετικός σκηνοθετικός ρυθμός από τον γαλλόφωνο καναδό σκηνοθέτη σε μια ταινία χωρίς νόημα, εξαιτίας του αδύναμου σεναρίου.

 

ΘΑΡΡΟΣ Ή ΑΛΗΘΕΙΑ;

NERVE

Σκηνοθεσία: Χένρι Τζουστ, Άριελ Σούλμαν
Πρωταγωνιστούν: Ντέιβ Φράνκο, Έμα Ρόμπερτς, Τζούλιετ Λιούις, Έμιλι Μιντ

Το διαδικτυακό παιχνίδι Nerve έχει ξετρελάνει όλο τον κόσμο. Μπορείς να το παρακολουθήσεις ως θεατής ή να πάρεις μέρος ως παίκτης. Είναι μια σειρά από δοκιμασίες που πρέπει να κάνει ο παίκτης και μεταδίδονται απευθείας και με βάση αυτές βαθμολογείται.

Η Βι, μαθήτρια στο λύκειο, αποφασίζει να πάρει μέρος για να αποδείξει πως έχει τσαγανό. Μόνο που όλο αυτό που ξεκινά ως μια πλάκα αρχίζει να γίνεται θανάσιμα επικίνδυνο. Η Βι προσπαθεί να φύγει αλλά δεν μπορεί, είναι παγιδευμένη από έναν αόρατο διαδικτυακό εχθρό.

Μέσα σε ένα πολύχρωμο εφιαλτικό περιβάλλον εγκλεισμού οι σκηνοθέτες αναδεικνύουν μια κοινωνία ανταγωνισμού και απομόνωσης, χωρίς ιδανικά.

ΚΑΠΟΙΑ ΝΑ ΜΕ ΠΡΟΣΕΧΕΙ

THE CARER

Σκηνοθεσία: Γιάνος Έντελενι
Πρωταγωνιστούν: Μπράιαν Κοξ, Άνα Κάνσελορ, Εμίλια Φοξ, Κόκο Κόνιγκ, Καρλ Τζόνσον, Σελίνα Καντέλ, Άντριου Χαβίλ, Ρότζερ Μουρ, Ρίτσαρντ Ράιντινγκς, Άντορ Λούκατς

Ο σερ Μάικλ Γκίλφορντ, θρύλος του θεάτρου, έχει φτάσει σε βαθιά γεράματα και καθηλωμένος σε καροτσάκι καθώς είναι, έχει ανάγκη από βοήθεια. Μια νεαρή ουγγαρέζα, η Ντόροτια, αναλαμβάνει τη δύσκολη αυτή δουλειά προσπαθώντας να αγνοεί τον εριστικό χαρακτήρα του αθυρόστομου και εριστικού πρώην ηθοποιού. Η κοπέλα υπομένει τα πάντα επειδή ελπίζει πως ο Γκίλφορντ θα της διδάξει υποκριτική. Μια τυχαία αναφορά στο Σέξπιρ, φέρνει στην επιφάνεια την κοινή αγάπη και των δύο για το μεγάλο άγγλο δραματουργό και έτσι ο πάγος θα σπάσει. Ο Γκίλφορντ θα μαλακώσει και η Ντόρτοτια θα του εκμυστηρευτεί τα όνειρά της. Μια νέα σχέση θα δημιουργηθεί ανάμεσά τους.

POWER RANGERS

Σκηνοθεσία: Ντιν Ισραλάιτ
Πρωταγωνιστούν: Ναόμι Σκοτ, Ντακρ Μοντγκόμερι, Λούντι Λιν, Ρ.Τζέι Σάιλερ, Μπέκι Τζι, Μπράιαν Κράνστον, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Μπιλ Χέιντερ

Ο Ζακ, η Κίμπερλι, ο Μπίλι, η Τρίνι και ο Τζέισον, πέντε απλοί μαθητές, ανακαλύπτουν πως έχουν υπεράνθρωπες δυνάμεις οι οποίες θα τους βοηθήσουν να σώσουν τη Γη από τους εξωγήινους.

ΦΟΒΟΥ ΤΟΝ ΠΕΘΕΡΟ

ALL NIGHTER

Σκηνοθεσια: Γκάβιν Γουίσεν
Πρωταγωνιστούν: Τζ. Κ. Σίμονς, Εμίλ Χιρς, Τάραν Κίλαμ, Άναλεϊ Τίπτον, Κρίστεν Σάαλ

Ένας εργασιομανής πατέρας σε ένα από τα συνεχή του ταξίδια κάνει μια στάση στο Λος Άντζελες για να συναντήσει την κόρη του. Όμως εκείνη έχει εξαφανιστεί και ο πατέρας θα επιστρατεύσει τον πρώην φίλο της κόρης του για να τη βρούν. Μια αναζήτηση γεμάτη ξεκαρδιστικά απρόοπτα αρχίζει.

ΕΥΤΥΧΙΑ

Σκηνοθεσία: Χρήστος Πυθαράς

Πρωταγωνιστούν: Ξανθή Σπανού, Θέμις Μπαζάκα, Δημήτρης Αλεξανδρής, Χρήστος Στέριογλου, Σταύρος Συμεωνίδης

Ένας άνδρας με κόκκινο μπουφάν την παρακολουθεί. Μια σειρά από γεγονότα και εξελίξεις αρχίζουν να κλονίζουν την ψυχική της υγεία. Δραματικό θρίλερ.

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s