ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 23/2 έως 1/3)

(από το http://www.stokokkino.gr

Θετικοί και αρνητικοί ήρωες

 Κριτική: Στράτος Κερσανίδης

 Πέντε είναι οι νέες ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής εβδομάδας και αυτό που τις χαρακτηρίζει είναι το θετικό ή το αρνητικό πρόσημο των χαρακτήρων της.

Ξεκινώντας από τους θετικούς θα σταθώ στις «Αφανείς ηρωίδες» του Θίοντορ Μέλφι, που είναι τρεις γυναίκες αφροαμερικανίδες οι οποίες έσπασαν ρατσιστικά και σεξιστικά ταμπού στις αρχές της δεκαετίας του 1960, στις ΗΠΑ. Θετικός είναι και ο ήρωας της ταινίας του Τομά Λιλτί, «Γιατρός στο χωριό», ο οποίος προσφέρει τις υπηρεσίες του σε μια απομακρυσμένη γαλλική επαρχία.

Περνώντας στους αρνητικούς ήρωες, θα ξεκινήσω από τον «Άνθρωπο με τα χίλια πρόσωπα», του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ, που είναι μια ταινία για έναν ιδιοφυή απατεώνα και πράκτορα της ισπανικής αστυνομίας. Αρνητικός, είναι κατά την άποψή μου και ο Ρέι Κροκ, δηλαδή ο «Ιδρυτής μιας αυτοκρατορίας», του Τζον Λι Χάνκοκ, με τον ήρωα να γίνεται πάμπλουτος, όχι με απόλυτα ηθικό τρόπο. Τέλος, στην περιπέτεια «Κωδικός 999», του Τζον Χίλκοτ, υπάρχει ένας θετικός ήρωας –ένας αστυνομικός- ο οποίος τα βάζει με τους διεφθαρμένους συναδέλφους του.

figures1 

ΑΦΑΝΕΙΣ ΗΡΩΙΔΕΣ

HIDDEN FIGURES

Σκηνοθεσία: Θίοντορ Μέλφι
Πρωταγωνιτσούν: Ταράτζι Π. Χένσον, Οκτάβια Σπένσερ, Τζανέλ Μόνα, Κέβιν Κόστνερ, Κίρστεν Ντανστ, Τζιμ Πάρσονς, Μαχερσάλα Άλι, Όλντις Χοντζ

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά για μια μαύρη γυναίκα στις ΗΠΑ. Αφενός οι ρατσιστικοί νόμου που ίσχυαν σε πολλές πολιτείες αφετέρου ο σεξισμός και η θέση της γυναίκας στην κοινωνία, δεν αποτελούσαν το καλύτερο πλαίσιο για μια μαύρη γυναίκα η οποία ονειρευόταν κάτι περισσότερο από μια συνηθισμένη ζωή.

Αυτήν είναι η ιστορία της Κάθριν Τζόνσον, της Ντόροθι Βον και της Μέρι Τζάκσον όπως την μετέφερε στον κινηματογράφο ο Θίοντορ Μέλφι, με την ταινία «Αφανείς ηρωίδες» (Hidden figures).

Το 1961 ο σοβιετικός κοσμοναύτης Γιούρι Γκαγκάριν, έγινε ο πρώτος άνθρωπος ο οποίος πέταξε στο διάστημα. Ήταν τα χρόνια του ψυχρού πολέμου και του μεγάλου ανταγωνισμού ανάμεσα στις ΗΠΑ και την ΕΣΣΔ για την κατάκτηση του διαστήματος. Τελικά ύστερα από 10 μήνες, στις 20 Φεβρουαρίου 1962, ο αμερικανός αστροναύτης Τζον Γκλεν, αποκατέστησε μέχρι έναν βαθμό την πληγωμένη περηφάνια των Αμερικανών, κάνοντας τρεις περιφορές γύρω από τη Γη, με το θαλαμίσκο ‘Φιλία’. Πόσοι άνθρωποι γνωρίζουν τρεις αφροαμερικανίδες, οι οποίες εργαζόταν στη ΝΑΣΑ, συνέβαλαν τα μέγιστα στην επιτυχία εκείνης της αποστολής αλλά και σε όλο το διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ;

Η Κάθριν, η Ντόροθι και η Μέρι ήταν τρεις γυναίκες οι οποίες από μικρή ηλικία έδειξαν ιδιαίτερη έμφαση στα Μαθηματικά. Κι έτσι κατάφεραν να προσληφθούν στη ΝΑΣΑ και να αναδειχθούν χάρη στις ικανότητές τους. Ο αγώνας που έδωσαν ήταν πολλαπλάσιος αφού έπρεπε να αντιμετωπίσουν το ρατσισμό και το σεξισμό της εποχής, που αποτελούσαν αληθινές συμπληγάδες.

Καλοσχεδιασμένη ταινία η οποία κρατώντας μια αισθητική εποχής, μας μεταφέρει με τρόπο πειστικό στο κλίμα των αρχών της δεκαετίας του 1960. Βασισμένη, επιπλέον, σε αληθινά γεγονότα και καταστάσεις που σημάδεψαν την αμερικανική κοινωνία δε στερείται ενδιαφέροντος. Ο σκηνοθετικός ρυθμός αποφεύγει τους πλατειασμούς και τα χάσματα διατηρώντας μια στρωτή και ισορροπημένη αφηγηματική φόρμα.

Παίρνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, η ταινία κερδίζει το μέσο θεατή, ο οποίος θέλει να δει τα γεγονότα μέσα από το πρίσμα του χολιγουντιανού φακού. Αποδεικνύοντας έτσι και για μια ακόμη φορά, πως το αμερικάνικο σινεμά γνωρίζει πολύ καλά να πλάθει ιστορίες οι οποίες γοητεύουν το κοινό.

Ενώ όμως το θέμα της ταινίας είναι πολύ σοβαρό ο σκηνοθέτης το προσεγγίζει επιφανειακά. Επιλέγει τον εύκολο δρόμο, φλερτάροντας με το διδακτισμό, αποφεύγοντας μια αιχμηρή κριτική ματιά στο ρατσιστικό παρελθόν (και παρόν;) των ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, εκμεταλλευόμενος την ιστορική περίοδο στην οποία αναφέρεται, δηλαδή την εποχή του ψυχρού πολέμου, αφήνει, με διακριτικότητα είναι η αλήθεια, να αναδειχτεί ο αμερικανικός πατριωτισμός αλλά και ο αντικομουνισμός, σε απόλυτη ταύτιση με τη εποχή μας.

 medecin1

ΓΙΑΤΡΟΣ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ

MEDECIN DE CAMPAGNE

Σκηνοθεσία: Τομά Λιλτί
Πρωταγωνιστούν: Φρανσουά Κλουζέ, Μαριάν Ντενικούρ

«Πρέπει να αποτρέψουμε την ιατρική ερημοποίηση της επαρχίας και να βεβαιωθούμε ότι αυτοί οι άνθρωποι συνεχίζουν να υπάρχουν», λέει ο σκηνοθέτης Τομά Λιλτί, της «Γιατρός στο χωριό» (Medecin de campagne). Με αυτά τα λόγια δίνει το στίγμα, του τι σημαίνει για τους ανθρώπους του χωριού ο γιατρός, ο οποίος συνήθως θεωρείται ‘ένας δικός τους άνθρωπος’.

Έτσι βλέπουν το γιατρό Ζαν-Πιέρ οι κάτοικοι του απομακρυσμένου χωριού όπου αυτός εργάζεται ως γιατρός. Τους επισκέπτεται στο σπίτι, τους δέχεται στο ιατρείο, τους εξετάζει, τους συμβουλεύει, είναι κοντά τους όταν τον χρειάζονται.

Όμως ακόμη και ο γιατρός μπορεί να αρρωστήσει και να χρειαστεί την ανάγκη ιατρικής φροντίδας. Έτσι ο Ζαν-Πιέρ μαθαίνει από έναν συνάδελφό του πως πάσχει από μια δύσκολη αρρώστια και πρέπει να ξεκινήσει θεραπεία. Πρώτα όμως απ’ όλα πρέπει να σταματήσει να εργάζεται και να ζητήσει κάποιον αντικαταστάτη. Έτσι θα καταφθάσει μια νέα συνάδελφός του, η Ναταλί. Ο Ζαν-Πιέρ, χωρίς να της αποκαλύψει το λόγο που ζήτησε αντικατάσταση, αρχίζει να ‘ξεναγεί’ τη Ναταλί στα μυστικά της δουλειάς ενός γιατρού στο χωριό.

Ταινία χαρακτήρων η οποία προσεγγίζει με ευαισθησία μερικά σημαντικά ζητήματα που απασχολούν όλους τους ανθρώπους. Κυρίαρχο βέβαια είναι εκείνο του θανάτου και όλα όσα σημαίνει αυτό. Ο Ζαν –Πιέρ ανακαλύπτει πως πρέπει να ασχοληθεί με τη δική του ζωή. Πώς μπορεί όμως να αφήσει αυτό το οποίο αγαπά, πως μπορεί να αφήσει τους ανθρώπους π[ου βασίζονται επάνω του; Και η Ναταλί πώς θα μπορέσει να προσαρμοστεί αλλά, κυρίως, να πείσει το γιατρό πως μπορεί να είναι άξια αντικαταστάτριά του;

Όπως είναι φανερό αυτοί οι δύο χαρακτήρες είναι εκείνοι που κυριαρχούν στην ταινία. Ο σκηνοθέτης με αυτούς ασχολείται, με τις σκέψεις και τις αγωνίες τους αλλά και με τη μεταξύ τους λεπτής ισορροπίας σχέση. Και ενώ τα πράγματα προχωρούν και οι καταστάσεις αλλάζουν, ο καθένας από τους χαρακτήρες ανακαλύπτει τις δικές του δυνάμεις και αντοχές αλλά και τις ανάγκες και επιθυμίες του άλλου.

Τρυφερή ταινία, με ένα σενάριο το οποίο δεν κρύβει ιδιαίτερες εκπλήξεις. Οι ερμηνείες είναι στρωτές, χωρίς εξάρσεις και το στοιχείο το οποίο κυριαρχεί είναι η ευαίσθητη ματιά του σκηνοθέτη επάνω στα συναισθήματα και τις σκέψεις του ανθρώπου που βρίσκεται αντιμέτωπος με μια δύσκολη αρρώστια, τις προσωπικές επιλογές, τι σχέσεις και τις απροσδόκητες εκπλήξεις της ζωής.

Γιατί όμως ο Τομά Λιλτί, γύρισε μια ταινία με αυτό το θέμα; Η απάντησή του: «Πριν να κάνω ταινίες, ήμουν γιατρός. Αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να εργαστώ σε αγροτικές περιοχές. Εκείνα τα χρόνια, που ήμουν νέος και μαθητευόμενος και βρέθηκα να αντικαθιστώ έμπειρους γιατρούς, με έχουν γαλουχήσει. Όταν έγινα σκηνοθέτης θέλησα φυσικά να χρησιμοποιήσω όλο αυτό το αποθηκευμένο υλικό. Από άποψη σεναρίου, βρίσκω πολύ ρομαντικό το θέμα ενός αγροτικού γιατρού».

hombre

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΧΙΛΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

EL HOMBRE DE LAS MIL CARAS

Σκηνοθεσία: Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ
Πρωταγωνιστούν: Χοσέ Κορονάδο, Εδουάρδo Φερνάντεζ, Μάρτα Ετούρα, Κάρλος Σάντος, Άλμπα Γκαλότσα, Κρεγκ Στίβενσον

Λένε πως τα καλύτερα σενάρια τα γράφει η ίδια η ζωή. Στην περίπτωση αυτής της ταινίας ο σκηνοθέτης ακολουθεί ένα δρόμο ο οποίος συνδυάζει το στοιχείο του φανταστικού με τα αληθινά γεγονότα. Μεταφέροντας στο κινηματογράφο το βιβλίο του Μανουέλ Θερντάν, «Παέσα: Ο κατάσκοπος με τα χίλια πρόσωπα», το οποίο βασίζεται σε αληθινά πρόσωπα και γεγονότα αλλά και με στη συμβολή του συγγραφέα, ο Ροντρίγκεζ έχει ένα θαυμάσιο υλικό. Ξεκινώντας από αυτό οικοδομεί με σκηνοθετική μαεστρία ένα συγκλονιστικό θρίλερ.

Είναι η ιστορία του Φρανθίσκο Παέζα, πρώην πράκτορα, με τη βοήθεια του οποίου ξη ισπανική κυβέρνηση κατάφερε ένα ισχυρό πλήγμα εναντίον της βασκικής οργάνωσης ΕΤΑ. Ο Παέζα ήταν επιχειρηματίας, μπλεγμένος σε περίεργες δουλειές, όπως εμπόριο όπλων, γυναικοκατακτητής, πλέι μπόι αλλά και με ένα μυαλό που κινούνταν από την ίντριγκα στη ραδιουργία και τούμπλαλιν. Όμως το 1986 η ισπανική κυβέρνηση δε το χρειαζόταν πια και κυνηγημένος έφυγε από την Ισπανία. Είχε όμως έναν πιστό φίλο: τον Χέσους Καμόες, που ήταν πιλότος και στενός του συνεργάτης. Μετά από καιρό ο Παέζα επιστρέφει στην Ισπανία, φτωχός αλλά έχει ένα μόνο σκοπό: την εκδίκηση. Σύντομα θα βρει την ευκαιρία να καταστρώσει το σχέδιό του όταν ο Λουίς Ρολντάν, πρώην διοικητής της αστυνομίας, ζητά τη βοήθειά του. Ο τελευταίος έχει υπεξαιρέσει ένα τεράστιο ποσό και για να αποφύγει την τιμωρία ζητά από τον Παέζα να τον φυγαδεύσει και να σώσει τα χρήματά του. Έτσι το σχέδιο μπαίνει σε εφαρμογή και ο Φρανθίσκο Παέζα, με τη βοήθεια του Χέσους Καμόες στήνουν μια ευφυή και περίπλοκη επιχείρηση, ξεγελώντας τους πάντες.

Νομίζω πως πρόκειται για μια ταινία που τα έχει όλα. Από τη μια δείχνει πως είναι στημένο ένα ολόκληρο σύστημα απάτης, το οποίο αφορά πολλές περιπτώσεις οικονομικών, επιχειρηματικών αλλά και πολιτικών παραγόντων. Από την άλλη έχει ρυθμό, πλοκή, ένταση, σασπένς και ό,τι χρειάζεται μια ταινία για να καθηλώσει.

Προσωπικά την απόλαυσα.

 founder

Ο ΙΔΡΥΤΗΣ ΜΙΑΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

THE FOUNDER

Σκηνοθεσία: Τζον Λι Χάνκοκ
Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Κίτον, Πάτρικ Γουίλσον, Νικ Όφερμαν, Λόρα Ντερν, Τζον Κάρολ Λιντς, Κάθριν Ντάγιερ, Μπ. Τζ. Νόβακ, Λίντα Καρντελίνι, Κίμπερλι Μπατίστα

Ο Ρέι Κροκ είναι πωλητής αλλά οι δουλειές του δεν πηγαίνουν καθόλου καλά. Κανείος δε φαίνεται να ενδιαφέρεται για τη νέα μηχανή κατασκευής μιλκ σέικ που πλασάρει. Οι ιδιοκτήτες των πολυάριθμων εστιατορίων που επισκέπτεται, αφού ακούσουν το μονόλογο που έχει ετοιμάσει για τα προτερήματα της μηχανής που πουλά, του γυρίζουν την πλάτη, στην καλύτερη περίπτωση με ένα «ευχαριστώ».

Όμως μια ιδέα γεννιέται στο μυαλό του όταν ανακαλύπτει πως σε μια μικρή καντίνα, στο Σαν Μπερναντίνο της Καλιφόρνιας, οι ιδιοκτήτες οι οποίοι έχουν ανακαλύψει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα παρασκευής και διακίνησης χάμπουργκερ κάνει χρυσές δουλειές.  Πρόκειται για το φασφουντάδικο των αδελφών Ντικ και Μακ Μακ Ντόναλντ, το όνομα των οποίων έχει συνδεθεί μα το γρήγορο φαγητό παγκοσμίως! Μόνο που εκείνος που έκανε διάσημο το όνομά τους δεν ήταν κανείς από τους δύο αλλά ο Ρέι Κροκ ο οποίος συνέλαβε την ιδέα του φρανσάιζ και της επέκτασης των καταστημάτων του είδους. Ξεκινά λοιπόν μια συνεργασία με τους Μακ Ντόναλντ, οι δουλειές πάνε καλά αλλά τα δυο αδέλφια νιώθουν παραγκωνισμένα καθώς ο Κροκ κάνει κουμάντο σε όλα. Τελικά, χρησιμοποιώντας διάφορα νομικά τερτίπια, αγοράζει το όνομα, έναντι ενός σημαντικού ποσού, και στήνει μια ολόκληρη αυτοκρατορία ταχυφαγείων που συνεχίζουν να ταΐζουν εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο μέχρι σήμερα.

Μια πού ενδιαφέρουσα ταινία η οποία αποθεώνει το αμερικάνικο όνειρο και τη λατρεία του ελεύθερου ανταγωνισμού. Βέβαια ο σκηνοθέτης κρατά κριτική στάση απέναντι σε όλο αυτό ενώ αναδεικνύει τον Κοκ ως έναν ικανό μεν, αδίστακτο δε, άνθρωπο.

Εξαιρετικός στον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι ο Μάικλ Κίτον

triple

ΚΩΔΙΚΟΣ 999

TRIPLE 9

Σκηνοθεσία: Τζον Χίλκοτ
Πρωταγωνιστούν: Κέισι Άφλεκ, Τσιούετελ Έτζιοφορ, Γούντι Χάρελσον, Κέιτ Γουίνσλετ, Νόρμαν Ρίντους, Τερέζα Πάλμερ, Άντονι Μακί, Άαρον Πολ, Γκαλ Γκαντότ, Κλίφτον Κόλινς Τζούνιορ

Μια ομάδα διαφθαρμένων αστυνομικών δουλεύει για λογαριασμό της ρώσικης μαφίας. Όταν αισθάνονται πως δεν αντέχουν άλλο να δουλεύουν για λογαριασμό των Ρώσων αποφασίζουν να στήσουν ένα σχέδιο. Πρόκειται για το σχέδιο με τον κωδικό 999, το οποίο μπαίνει σε ενέργεια όταν τραυματιστεί ή σκοτωθεί ένας αστυνομικός.

Έτσι αποφασίζουν να δολοφονήσουν έναν νέο συνάδελφό τους, τον Κρις Άλεν. Εκείνος όμως θα γλυτώσει και μαζί με τον πατέρα του, που είναι ντεντέκτιβ, θα προσπαθήσουν να αποκαλύψουν την πλεκτάνη της συμμορίας των διαφθαρμένων αστυνομικών.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s