“Η ΖΩΗ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ”

 

vie

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 19/2/2017)

Κινηματογραφημένος Μοπασάν

Η ταινία, “Η ζωή μιας γυναίκας” (Une vie) του Στεφάν Μπριζέ,  είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα (“Μια ζωή”, όπως είναι ο γαλλικός τίτλος) του Γκι ντε Μοπασάν, μας μεταφέρει στη Νορμανδία το 1819.

Μια κοπέλα, η Ζαν, έχει περάσει τα παιδικά της χρόνια σε μοναστήρι. Αθώα, γεμάτη όνειρα για τη ζωή που ανοίγεται μπροστά της, επιστρέφει στο σπίτι της. Μετά από λίγο καιρό παντρεύεται  ένα ευγενή αλλά σύντομα διαπιστώνει πως η ζωή δεν είναι όπως την ονειρευόταν καθώς ο άντρας της αφενός είναι τσιγκούνης αφετέρου την απατά. Η Ζαν με οδυνηρό τρόπο ανακαλύπτει την αληθινή όψη της ζωής, απογυμνωμένης από το ρομαντισμό.

Ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του, λέει: “Ανακάλυψα το μυθιστόρημα το 1993, μετά το τέλος των σπουδών μου. Και δεδομένου ότι ήταν η πρώτη ανάγνωση, η ιστορία έχει κολλήσει στο κεφάλι μου με την ιδέα ότι θα ήθελα μία ημέρα να την κάνω ταινία. Ακόμα δεν έχω επίγνωση τι με συνδέει ακριβώς με αυτό το μυθιστόρημα και με αυτό το χαρακτήρα, εγώ απλά ένιωσα ότι ο Μοπασάν προσωπικά μου μίλησε, μου έλεγε κάτι που αντήχησε μέσα μου. Η σύνδεση ήταν βιολογική. Τα χρόνια πέρασαν, ξαναδιάβαζα το μυθιστόρημα τακτικά, με την επιθυμία μου να γίνει ταινία να παραμένει. (…) Τον Ιανουάριο του 2012, με τη Φλοράνς Βινιόν, αρχίσαμε να γράφουμε το σενάριο. Η ταινία κυκλοφόρησε σχεδόν πέντε χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών. (…)

Το μυθιστόρημα είναι ένα «βουνό»: όχι σε όγκο, αλλά ως λογοτεχνία. Θα πρέπει λοιπόν να απορρίψεις τη λογοτεχνική του διάσταση για να το μεταφέρεις στον κινηματογράφο. Αυτή είναι μια δύσκολη πραγματικότητα, διότι το μυθιστόρημα του Μοπασάν έχει μια τέτοια δομή αλλά και ένα ύφος που δύσκολα μπορείς να τα ξεφορτωθείς. Διατηρώντας παράλληλα την αφήγηση, πρέπει να καταρριφθεί στο μυθιστόρημα η λογοτεχνική του δύναμη, και να εφευρεθεί μια νέα αφηγηματική για την ταινία. Θα πρέπει πρώτα να κάνεις την επιλογή να κρατήσεις ή όχι ορισμένους χαρακτήρες και ορισμένες κινήσεις της ιστορίας. Η προσαρμογή είναι μια πίστωση. Τα αφηγηματικά εργαλεία είναι απίστευτα διαφορετικά, ο εξαναγκασμός είναι ότι με αυτό το είδος της εργασίας, πολλοί άνθρωποι θυμούνται περισσότερο ή λιγότερο τα σημεία του πρωτότυπου έργου. Ως εκ τούτου, δημιουργούν πολύ ελεύθερα μια διαδρομή για την ταινία ώστε να συνδέσουν τις καλύτερες στιγμές της ιστορίας με την αδιαμφισβήτητη αξία του μυθιστορήματος”.

Ο Μπριζέ μεταφέρει στο σινεμά την ταινία με τρόπο που θα τον ζήλευε ο κάθε συνάδελφός του. Είναι τρυφερός και διεισδυτικός, κρατά τη δομή του βιβλίου αλλά δεν κάνει “κινηματογραφημένη ανάγνωση” αλλά κινηματογράφο. Γι’ αυτό και τα πηγαίνει περίφημα, κάτι στο οποίο συμφωνούν οι περισσότερες κριτικές.

 Σ. Κ.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Εκτός από τις ταινίες «Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα» και «Η ζωή μιας γυναίκας», προβάλλονται επίσης:

“Όλα αρχίζουν αύριο” (Demain tout commence), του Ουγκό Γκελέν: Ο Σαμουέλ, είναι ένας άνδρας ο οποίος ζει ανέμελα απολαμβάνοντας τη ζωή του στη Γαλλική Ριβιέρα. Μι μέρα όμως, μια γυναίκα εμφανίζεται στην πόρτα του κρατώντας στην αγκαλιά της ένα μωρό που κλαίει. Η γυναίκα αυτή είναι η Κριστίν, μια πρώην ερωμένη του Σαμουέλ, η οποία αφήνει το μωρό και εξαφανίζεται! Προσπαθώντας να τη βρει, μαθαίνει πως βρίσκεται στο Λονδίνο, αλλά η Κριστίν έχει γίνει καπνός. Ο Σαμουέλ για να μπορέσει να ζήσει στη βρετανική πρωτεύουσα, πιάνει δουλειά ως κασκαντέρ. Αποδεικνύεται πολύ καλός πατέρας, τα χρόνια περνούν και η κόρη του, η Γκλόρια, είναι ήδη 8 ετών. Τότε εμφανίζεται ξανά η Κριστίν! Ευχάριστη γαλλική κωμωδία.

“Αντίδοτο στην ευεξία” (A cure for wellness), του Γκορ Βερμπίνσκι: Ο Λόκχαρτ, στέλνεται από τη χρηματιστηριακή εταιρία στην οποία εργάζεται, σε ένα θεραπευτικό κέντρο στις Άλπεις. Εκεί πρέπει να βρει τον Πέμπροκ, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας και να τον πείσει να επιστρέψει στη Νέα Υόρκη αφού, όπως έχει δηλώσει, δεν έχει τέτοια πρόθεση. Όταν ο Λόκχαρτ φτάνει στο σανατόριο, ανακαλύπτει πως αντί για θαυματουργή θεραπεία αυτό που συμβαίνει είναι πως οι ασθενείς αρρωσταίνουν περισσότερο.

“Τζον Γουίκ 2” (John Wich: Chapter 2), του Τζαν Σταχέλσκι: Ο θρυλικός Τζον Γουίκ, έχει αποσυρθεί από τη δράση αλλά αναγκάζεται να επιστρέψει για να προστατεύσει τον αδελφό του. Ένας εχθρός του από το παρελθόν δίνει ένα τεράστιο ποσό σε όποιον καταφέρει να τον σκοτώσει. Έτσι ένας “στρατός” πληρωμένων δολοφόνων τον αναζητούν. Μόνο που ο Τζον Γουίκ δεν είναι εύκολο θύμα.

Σινεφίλ

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s