ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (έως 15/2/2017)

(από το http://www.stokokkino.gr

Ο Ποιητής και η ματαιωμένη επανάσταση

 Κριτική – Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

Η μυθοπλαστική βιογραφική ταινία «Νερούδα», του Πάμπλο Λαράιν κυριαρχεί στους αιθέρες της παρούσας κινηματογραφικής εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει συνολικά επτά νέες ταινίες αλλά και ακόμη δύο παλαιότερες.

Όμως η ταινία του Λαράιν συνοδεύεται από την «Κλούβα», που σκηνοθέτησε ο Μοχάμεντ Ντιάμπ, η οποία έχει ως θέμα τη ματαιωμένη επανάσταση που βίωσε η Αίγυπτος στο πλαίσιο της ονομαζόμενης άραβικής άνοιξης’.

Βέβαια οι σινεφίλ που σέβονται τον εαυτό τους δεν είναι δυνατόν να αγνοήσουν ένα τρυφερό κινηματογραφικό διαμαντάκι που έρχεται από την Ιαπωνία, το «Γλυκό φασόλι» της Ναόμι Καουσάσε.

Οι φίλοι των ταινιών επιστημονικής φαντασίας θα στραφούν προς την ταινία «Το διάστημα ανάμεσά μας» του Πίτερ Τζέλσομ, ενώ όσοι (-ες) αγαπούν τη δράση θα την αναζητήσουν στην «Αυτοκρατορία» του Ντάνιελ Ραγκούσις.

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες «Lego Batman» και «Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του γκρι».

ΟΙ δύο παλιότερες ταινίες που μετατρέπουν την επτάδα σε εννιάδα, είναι «Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του Μάτι», βασισμένη στο αθάνατο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, που γύρισε ο Πίτερ Κούπκε το 1979 και ο «Τσαπάγιεφ», το σοβιετικό αριστούργημα που γύρισαν ο Γκεόργκι και ο Σεργκέι Βασίλιεφ το 1934.

neruda

ΝΕΡΟΥΔΑ

NERUDA

Σκηνοθεσία: Πάμπλο Λαράιν

Πρωταγωνιστούν: Γκαέλ Γκαρσία Μπενάλ, Λουίς Νιέκο, Μερσέντες Μοράν, Αλφρέντο Κάστρο Αντονία Ζέγκερς

Ο Πάμπλο Νερούδα, γεννήθηκε το 1904 και το πραγματικό του όνομα ήταν Ρικάρδο Νεφταλί Ρέγιες Μπασοάλτο. Υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς ποιητές της ισπανόφωνης λογοτεχνίας και ένας από τους κορυφαίους ποιητές παγκοσμίως ο οποίος τιμήθηκε με το βραβείο Νομπέλ το 1971.

Ο ποιητικός κόσμος του Νερούδα εφάπτεται με την καθημερινότητα, εισχωρεί εντός της, απομυζά υλικό και εμφυσά ιδέες. Λέξεις περιπλεκόμενες, λόγος δημιουργικός, ποίηση ζωντανή, καθημερινή στην οποία εμπλέκονται ο έρωτας και η πολιτική. Ποιητής μπολιασμένος με τον αγώνα και τον πόνο των απλών ανθρώπων, περιφρονεί τον ελιτισμό των συναδέλφων του και έχει την άποψη πως, ποίηση είναι ο ίδιος ο λαός.

Όμως εκτός από μεγάλος ποιητής ο Νερούδα υπήρξε και στρατευμένος κομουνιστής. Προσχώρησε στο Κομουνιστικό Κόμμα της Χιλής το 1945 και θεωρήθηκε από τις αρχές της χώρας του ως μείζων κίνδυνος. Ο δικτάτορας της Χιλής, Γκονσάλες Βιδέλα εκδίδει ένταλμα σύλληψης εναντίον του κι ο Νερούδα κρύβεται επί 13 μήνες μέχρι να μπορέσει να φύγει στην Αργεντινή, διασχίζοντας τις Άνδεις και τελικά έφτασε στο Παρίσι το 1949.

Η περίοδος της παρανομίας και της καταδίωξης είναι το θέμα της ταινίας του Πάμπλο Λαράιν «Νερούδα» (Neruda), η οποία αποτελεί την υποψηφιότητα της Χιλής για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Μόνο που επειδή δεν είναι πάντοτε τα πράγματα όπως φαίνονται ή όπως τα φανταζόμαστε, έτσι και στην περίπτωση της ταινίας τα γεγονότα πέφτουν ‘θύματα’ της μυθοπλασίας. Ο σκηνοθέτης μπαίνει στην θέση του ποιητή, και γίνεται δημιουργός. Πλάθει ιστορίες, δημιουργεί χαρακτήρες, αφηγείται έχοντας ως οδηγό τους στίχους του Νερούδα, κι ακόμη, μπαίνει στη σκέψη του, φαντάζεται αυτά που θεωρεί πως ο ίδιος ο ποιητής θα ήθελε.

Ποιος είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας; Η απάντηση φαντάζει προφανής, «ο Νερούδα», αλλά υπάρχει εξαρχής ένας αφηγητής. Είναι ο Όσκαρ Πελουσονό, ο αστυνομικός επιθεωρητής ο οποίος έχει βάλει ως σκοπό της ζωής του να συλλάβει τον επικίνδυνο κομουνιστή ποιητή. Ένας νουάρ χαρακτήρας, μοναχικός, επίμονος, πιστός στο καθήκον.

Πελουσονό, λοιπόν, εναντίον Νερούδα. Μυθοπλασία εναντίον πραγματικότητας.

Βέβαια το εντυπωσιακό του πράγματος είναι η ίδια η δομή της ταινίας, η αντισυμβατική αφήγηση, η ποιητική διάθεση η οποία διατρέχει ολόκληρο αυτό το πολιτικό θρίλερ καταδίωξης.

Θα μπορούσα να γράψω πως «η ταινία είναι ποιητική», ένας εύκολος τρόπος για να ξεμπερδέψω. Όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το δραματικό στοιχείο, την αστυνομική δομή της, την πολιτική της άποψη. Υπάρχουν στιγμές που ενώ κυριαρχεί απόλυτα ο ρεαλισμός, έρχεται η επόμενη σκηνή για να αποδομήσει την προηγούμενη και φλερτάροντας με το παράδοξο να καταλήξει κοιτάζοντας κατάματα, τους χαρακτήρες.

Τελικά ο Πάμπλο Νερούδα είναι ποιητής, ως ποιητής σκέφτεται και δρα, ενώ ο Όσκαρ Πελουσονό είναι αστυνομικός και ως τέτοιος σκέπτεται και δρα.

Ο Πάμπλο Λαράιν σκηνοθετεί το συνεχές, με ασυνέχειες, «σπάζει» τις σεκάνς σε σκηνές που ενώ είναι σε απόλυτη ακολουθία η μία με την άλλη, μοιάζουν κατακερματισμένες. Ολόκληρη η ταινία αποτελείται από τέτοια «κομμάτια» που όμως ο θεατής δε δυσκολεύεται να συναρμολογήσει, αντίθετα η αφήγηση γίνεται περισσότερο γοητευτική.

Ο Λοράιν λέει: «είναι μία ψεύτικη βιογραφία. Εφηύραμε έναν κόσμο, όπως ο Νερούδα είχε εφεύρει τον δικό του. Δημιουργήσαμε ένα ‘Νερουδιακό’ φιλμ, όχι ένα φιλμ για το Νερούδα. Ένα διήγημα που ο Νερούδα θα ήθελε να διαβάσει».

Μια μεγάλη ταινία από έναν δημιουργό που ακολουθεί συνεχή ανοδική πορεία. Ένα σινεμά τολμηρό που δε φοβάται να ‘αλλοιώσει’ τα γεγονότα αναδεικνύοντας τους ήρωές του αλλά, εν τέλει, και τα ίδια τα γεγονότα.

klouva1

Η ΚΛΟΥΒΑ

ESHTEBAK

Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Ντιάμπ
Πρωταγωνιστούν: Νέλι Καρίμ, Χάνι Αντέλ, Ταρίκ Αμπντέλ Αζίζ, Μαχμούντ Φάρες, Ελ Σαμπάι Μοχάμεντ, Αχμέντ Αμπντελαχαμίντ Χέφνι

Κάιρο, 2013, δύο χρόνια μετά από τη λεγόμενη Επανάσταση, η οποία αποτέλεσε το αιγυπτιακό επεισόδιο της Αραβικής Άνοιξης. Η ταινία αρχίζει με τα γεγονότα του που οδήγησαν στην ανατροπή του προέδρου Μόρσι. Η αστυνομία συλλαμβάνει διαδηλωτές και τους μεταφέρει στη φυλακή. Σε μια κλούβα της αστυνομίας συνωστίζονται άνθρωποι από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, θρησκείες και πολιτικές ιδέες. Ενώ η κλούβα περιφέρεται στους δρόμους της αιγυπτιακής πρωτεύουσας, ο εμφύλιος που μαίνεται έξω μεταφέρεται και μέσα στα 8 τετραγωνικά μέτρα της κλούβας. Άνθρωποι που βρέθηκαν πλάι-πλάι αγωνιζόμενοι για να ανατρέψουν τον Μουμπάρτακ, τώρα πλέον είναι αντίπαλοι. Το μίσος έχει αντικαταστήσει τον κοινό αγώνα και ο φίλος είναι πλέον εχθρός.

Ο σκηνοθέτης κατορθώνει μέσα στο στενό χώρο της κλούβας να παρουσιάσει μια ανάγλυφη εικόνα της διαφορετικότητας και των αντιφάσεων της αιγυπτιακής κοινωνίας. Ενώ έξω μαίνονται οι ταραχές, η ένταση μεταφέρεται και μέσα στην κλούβα και όλα βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού.

Η ταινία συνοδεύεται από εγκωμιαστικές κριτικές και από αρκετούς έχει χαρακτηριστεί ως αριστούργημα.

Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Η προηγούμενη ταινία μου, ‘Κάιρο 678’, κυκλοφόρησε στην Αίγυπτο μερικές εβδομάδες πριν την επανάσταση του 2011. Μόλις ξεκίνησε η επανάσταση, πήρα μέρος στο κίνημα και σύντομα ήθελα να κάνω μία ταινία για αυτά που συνέβαιναν. Αλλά τα τελευταία πέντε χρόνια άλλαξαν τόσα πολλά που οποιαδήποτε ιδέα για ταινία ήταν απαγορευτική. Μετά τα γεγονότα του 2013, ο αδελφός μου Χάλεντ και εγώ αρχίσαμε να συζητάμε την ιδέα της ‘Κλούβας’, ως τον καλύτερο τρόπο για να μιλήσουμε για αυτά που συμβαίνουν στην Αίγυπτο. Παραδόξως, το μόνο σχετικό θέμα που μπορούσαμε να βρούμε για την επανάσταση είναι η αποτυχία της. Από το 2013 έως και σήμερα, οι αντίπαλες ομάδες παραμένουν οι ίδιες: οι επαναστάτες, η Μουσουλμανική Αδελφότητα και ο στρατός. Όλα τα γεγονότα της επανάστασης γίνονταν στους δρόμους και ήταν αδύνατο για κάποιον να μην εμπλακεί, ακόμα και αν πήγαινε απλά στη δουλειά του. Πολλοί άνθρωποι συλλαμβάνονταν τυχαία. Η ταινία δείχνει τι έγινε μετά την εκθρόνιση του Μόρσι, τις διαδηλώσεις που έβαλαν φωτιά στο Κάιρο και τις απώλειες που ακολούθησαν.

Η δικιά μου η θέση στην επανάσταση ήταν περισσότερο του ατόμου που την προωθούσε. Ήμουν ήδη γνωστός από την ταινία μου και είχα πολύ ενεργό ρόλο ως ακτιβιστής. Αφήνοντας στην άκρη το ρόλο μου ως σκηνοθέτης, στάθηκα στο πλευρό της δημοκρατίας, μαζί με τον αιγυπτιακό λαό. Στη σημερινή Αίγυπτο πρέπει να προσέχουμε πολύ τις λέξεις που χρησιμοποιούμε γιατί η χώρα και ο λαός βλέπει τα πράγματα ή άσπρα ή μαύρα. Μία λάθος λέξη και αμέσως έχεις τοποθετηθεί στους επαναστάτες ή στην Αδελφότητα. Θέλω ο κόσμος να δει την ταινία χωρίς να σκέφτεται σε ποια πλευρά είμαι εγώ. Δεν είναι μία ταινία για την πολιτική, αλλά μία ταινία για την ανθρώπινη πλευρά των γεγονότων. Και το πιο σημαντικό είναι ότι δεν ξέρουμε κάποιον, πριν τον γνωρίσουμε, ακόμα και σε μία ακραία συνθήκη όπως αυτή της ‘Κλούβας’».

an

ΓΛΥΚΟ ΦΑΣΟΛΙ

AN

Σκηνοθεσία: Ναόμι Καουάσε
Πρωταγωνιστούν: Κιρίν Κικί, Μασατόσι Ναγκάσε, Κιάρα Ουσίντα

Ο Σεντάρου, ένας άνδρας που βγήκε από τη φυλακή, ανοίγει ένα μικρό αρτοποιείο. Η σπεσιαλιτέ του είναι το ‘ντοραγιάκι’, ένα γλυκό που η γέμισή του είναι πάστα από κόκκινο φασόλι, το οποίο λέγεται ‘αν’, εξ ου και ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας.

Μια μέρα η Τοκούε, μια ηλικιωμένη γυναίκα, έρχεται στο μαγαζί και ζητά από τον Σεντάρου να την προσλάβει. Αυτός ενώ είναι διστακτικός στην αρχή τελικά την προσλαμβάνει. Σύντομα δικαιώνεται για την απόφασή του, αφού το ‘αν’ που κατασκευάζει η Τόκουε γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλές και οι δουλείες στο αρτοποιείο πηγαίνουν περίφημα. Τότε αρχίζει να εξαπλώνεται η φήμη πως η Τόκκουε πάσχει από λέπρα.

space

ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ

THE SPACE BETWEEN US

Σκηνοθεσία: Πίτερ Τσέλσομ
Πρωταγωνιστούν: Έισα Μπάτερφιλντ, Μπριτ Ρόμπερτσον, Κάρλα Γκουτζίνο, Γκάρι Όλντμαν

Μια έγκυος γυναίκα βρίσκεται ανάμεσα στους επιβάτες ενός διαστημοπλοίου το οποίο ξεκινά με σκοπό να αποικήσει τον Άρη. Μόλις το διαστημόπλοιο προσεδαφίζεται στην Κόκκινο Πλανήτη, η γυναίκα πεθαίνει αλλά έχει προλάβει να γεννήσει τον πρώτο άνθρωπο στο μακρινό πλανήτη. Όταν το παιδί, ο Γκάρντνερ Έλιοτ όπως ονομάζεται, γίνεται 16 ετών, αποφασίζει να ταξιδέψει στη Γη. Είναι ένας εξαιρετικά αυφυής νέος που στη ζωή του έχει γνωρίσει μόνον 14 γήινους! Όμως εκείνος θέλει να βρει τον πατέρα του και αψηφά τις εντολές των γιατρών οι οποίοι προσπαθούν να τον αποτρέψουν επειδή κάποια από τα όργανά του δεν έχουν εξελιχθεί έτσι ώστε να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες της Γης. Αρωγό στην επιθυμία του βρίσκει στο πρόσωπο της Τούλσα, μια διαδικτυακής του φίλης από το Κολοράντο.

imperium

ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

IMPERIUM

Σκηνοθεσία: Ντάνιελ Ραγκούσις
Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Ράντκλιφ, Τόνι Κολέτ, Μπερν Γκόρμαν, Τρέισι Λετς

Ο πράκτορας του Εφ Μπι Άι, Νέιτ Φόστερ, ασχολείοται με υποθέσεις τρομοκρατίας. Όταν κάποιοι άγνωστοι κλέβουν κάποια επικίνδυνη χημική ουσία, ο Νέιτ αναλαμβάνει να διαλευκάνει το μυστήριο. Έτσι διεισδύει σε μια εξτρεμιστική ακροδεξιά οργάνωση με ρατσιστικές ιδέες οι οπαδοί της οποίας πιστεύουν στη λευκή κυριαρχία. Ο Νέιτ κατορθώνει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του αρχηγού της οργάνωσης και αναγκάζεται να πάρει μέρος σε ενέργειες με τις οποίες δε συμφωνεί.

Η ταινία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, τα οποία καταγράφηκαν από τον πραγματικό πράκτορα Μάικλ Γκέρμαν.

gri

ΠΕΝΗΝΤΑ ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΑΠΟΧΡΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΚΡΙ

FIFTY SHADES DARKER

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Φόλεϊ
Πρωταγωνιστούν: Τζέιμι Ντόρναν, Ντακότα Τζόνσον, Κιμ Μπέισινγκερ, Χιου Ντάνσι, Μαξ Μαρτίνι, Τάιλερ Χέχλιν,  Ρίτα Όρα, Μάρσα Γκέι Χάρντεν

Ο Κρίστιαν και η Αναστάζια στη συνέχεια της ανεκδιήγητης αυτής ‘άσθησιακής’ ταινίας.

lego

Η ΤΑΙΝΙΑ LEGO BATMAN

THE LEGO BATMAN MOVIE

Σκηνοθεσία: Κρις ΜακΚέι
Φωνές (στα αγγλικά): Γουίλ Αρνέτ, Μάικλ Σέρα, Ροζάριο Ντόσον, Ρέιφ Φάινς, Ζακ Γαλιφιανάκης
Φωνές (στα ελληνικά): Χριστόφορος Παπακαλιάτης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Φάνης Μουρατίδης, Ιωάννα Πηλιχού, Χρήστος Σιμαρδάνης

Στο Γκόθαμ ζυμώνονται μεγάλες αλλαγές κι αν ο Μπάτμαν θέλει να σώσει την πόλη από την εχθρική κατάληψη του Τζόκερ, ίσως πρέπει να αφήσει πίσω το μοτίβο του μοναχικού εκδικητή, να μάθει να συνεργάζεται με άλλους, και ίσως… ίσως έτσι… να καταφέρει να χαλαρώσει.

chapayev

ΤΣΑΠΑΓΙΕΦ

CHAPAYEF

Σκηνοθεσία: Γκεόργκι Βασίλιεφ, Σεργκέι Βασίλιεφ

Αντιγράφω από το δελτίο Τύπου: Η ταινία των Βασίλιεφ, βασισμένη στο βιογραφικό μυθιστόρημα του Ντμίτρι Φούρμανοφ, πολιτικού κομισάριου στην 25η Μεραρχία Πεζικού που διοικούσε ο Τσαπάγιεφ, καθώς επίσης και σε μαρτυρίες, αναμνήσεις συγχρόνων του Τσαπάγιεφ, αρχειακό υλικό κλπ, αποτελεί ένα μυθικό κινηματογραφικό αριστούργημα, αντάξιο ενός λαϊκού ηγέτη. Ενός θρύλου.

herr-puntila

Ο ΑΦΕΝΤΗΣ ΠΟΥΝΤΙΛΑ ΚΑΙ Ο ΔΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΜΑΤΙ

HERR PUNTILA UND SEIN KNECHT MATTI

Σκηνοθεσία: Πίτερ Κούπκε
Πρωταγωνιστούν: Έγκεχαρντ Σαλ, Χανς-Πέτερ Ράινεκε, Κάρμεν-Μάγια Άντονι

Αντιγράφω από το δελτίο Τύπου: Η Φιλανδή ποιήτρια Έλλα Βουολιγιόκι αφηγείται στον Μπέρτολτ Μπρέχτ όταν αυτοεξόριστος φιλοξενείται στο κτήμα της. Ο μεγάλος διαλεκτικός του θεάτρου, ο ποιητής και φιλόσοφος εμπνέεται και μας ταξιδεύει στα Δάση του Βορρά.

Ο γαιοκτήμονας Γιόχαν Πούντιλα χρησιμοποιεί την πονηριά και το μεθύσι ενός πρωτόγονου αγγίζει τα άκρα, από τη μια η αθωότητα και από την άλλη η ρεαλιστική και χυδαία όψη. Εξουσιάζει ό,τι βρεί, ανθρώπους και σχέσεις, που αποκαλύπτουν μέσα από καθημερινές καταστάσεις την ταξική διαφορά ανάμεσα στην ιδιοκτησία και τον εργάτη. Ο αφέντης Πουντίλα κυριεύεται από το πάθος της εξουσίας και της δύναμης, έχει αποφασίσει να πληρώσει με το τίμημα της ψυχικής του μοναξιάς και βρίσκεται απέναντι σε αυθεντικούς ανθρώπους που αγωνίζονται με αξίες για την επιβίωσή τους.

Ο σωφέρ Μάττι, ο ιδανικός υπηρέτης βρίσκεται κάτω από τον απόλυτο έλεγχό του, πιστός και ειλικρινής ως την στιγμή που αποφασίζει να απελευθερωθεί και να επαναστατήσει με τη φυγή του.

Στο πλευρό του ακόμη και η κόρη του κυρίου Πουντίλα, μια νέα αστή που κυριεύεται από νεανικό ενθουσιασμό, όπως και η εργατική τάξη που τον περιβάλλει, εργάτες, υπηρέτριες και όλοι οι άνθρωποι που αγωνίζονται στην καθημερινότητα με μόχθο απέναντι στην φτώχεια.

Όλοι τους προσπαθούν, άλλοτε πολεμώντας τον εξαντλητικό πόνο και άλλοτε με χιούμορ απέναντι στο «θηρίο» της εκμετάλλευσης που τους φτάνει στα όρια της αντοχής τους.

Το ταξικό χάσμα αποκαλύπτεται στην κόρη του κυρίου Πουντίλα που δεν θα καταφέρει να συνεχίσει παρά την προσπάθειά της να αντιμετωπίσει με ανθρωπιά τον συνάνθρωπο.

Λαϊκές αφηγήσεις με χιούμορ και λυρισμό με την θεατρική απόδοση του σπουδαίου συγγραφέα Μπέρτολτ Μπρέχτ.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s