«ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΕΙΔΕΣ»

 

(από την ΕΠΟΧΗ, 5/2/2017)

anthropoid

Ο άνθρωπος της ‘τελικής λύσης’

Είναι πολλά εκείνα τα ιστορικά γεγονότα που την ώρα που συνέβαιναν δεν μπορούσε να εκτιμηθεί η σοβαρότητά τους, ακόμη και σε συμβολικό επίπεδο. Επειδή όταν δίδεται ένας τιτάνιος αγώνας, όπως εκείνος εναντίον του ναζισμού-φασισμού, όλα μπορούν να έχουν σημασία, τόσο στην εξέλιξη του αγώνα όσο και στο ηθικό των αγωνιστών.

Ένα τέτοιο γεγονός επέλεξε να μεταφέρει στον κινηματογράφο ο Σον Έλις, σκηνοθετώντας την «Επιχείρηση Ανθρωποειδές» (Anthropoid).

Βρισκόμαστε στην Πράγα το 1942. Ο Ράινχαρτ Χάινριχ, στρατηγός των Ες Ες, είναι ο τρίτος στην ιεραρχία των ναζί, μετά από το Χίτλερ και το Χίμλερ. Επιπλέον ήταν και ο άνθρωπος ο οποίος συνέλαβε την υλοποίηση της λεγόμενης «τελικής λύσης», που ήταν το σχέδιο για την εξόντωση των Εβραίων.

Ο Χάινριχ επικεφαλής των ναζιστικών στρατευμάτων στην Τσεχοσλοβακία μπαίνει στο στόχαστρο της αντίστασης. Δύο τσεχοσλοβάκοι στρατιώτες, οι οποίοι έφυαν από τη χώρα και εκπαιδεύτηκαν στην Αγγλία, ο Γιόζεφ Γκάμπτσικ και ο Γιαν Κούμπις, αναλαμβάνουν την αποστολή με κωδική ονομασία «Ανθρωποειδές». Σκοπός της αποστολής ήταν η δολοφονία του Χάιννριχ.

Έτσι στις 27 Μαΐου 1942 και ενώ ο Χάινριχ κινείται με το αυτοκίνητό του, σε μια στροφή οι δύο αντιστασιακοί, επιτίθενται εναντίον του και τον πυροβολούν. Ο Χάινριχ τραυματίζεται ελαφρά αλλά μια χειροβομβίδα που του πετούν τον τραυματίζει στην κοιλιά. Και ενώ μεταφέρεται θανάσιμα τραυματισμένος στο νοσοκομείο, η Γκεστάπο εξαπολύει ανθρωποκυνηγητό για να εντοπίσει τους δράστες. Οι ναζί κατά την προσφιλή τους μέθοδο, προβαίνουν σε σκληρά αντίποινα. 3.000 Εβραίοι από το γκέτο και 152 Εβραίοι στο Βερολίνο, συλλαμβάνονται και εκτελούνται. Δύο εβδομάδες μετά, στις 10 Ιουνίου, ο Χίτλερ διατάζει τον αφανισμό της κωμόπολης Λίντιτσε, επειδή θεωρείται πως οι κάτοικοί της βοήθησαν τους δύο αντιστασιακούς. Εκτελέστηκαν συνολικά 198 άνδρες και 71 γυναίκες, ενώ οι υπόλοιπες γυναίκες και τα παιδιά οδηγούνται σε στρατόπεδα.

Μια δυνατή ταινία η οποία είναι βασισμένη σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Ο σκηνοθέτης, Σον Έλις, λέει: «Εγώ βλέπω την ιστορία απέξω. Δεν υπάρχει προσωπική εμπλοκή, για το πώς έγιναν τα πράγματα. Κατέληξα σ’ αυτό το πρότζεκτ, μετά από αρκετά χρόνια έρευνας. Δεν έχω όμως ζήσει εκείνη την εποχή. Νομίζω ότι μπορούν να παρουσιαστούν τα γεγονότα με έναν τρόπο που να είναι αντικειμενικός. Ας αφήσουμε να μιλήσουν τα ίδια τα γεγονότα».

Αν και το φινάλε της ταινίας είναι γνωστό, η σκηνοθεσία δεν προδίδει τον εαυτό της και κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Άλλωστε το γεγονός, ως τέτοιο, διαθέτει από μόνο του το στοιχείο του σασπένς ακόμη και να ξέρουμε που καταλήγει. Γιατί εκτός από το ‘που’ (πάει) μας ενδιαφέρει και το ‘πως’ (θα πάει). Εδώ εισέρχεται η τέχνη και το ταλέντο του σκηνοθέτη ο οποίος τα καταφέρνει μια χαρά.

Το 1975 γυρίστηκε η ταινία «Ο ένας από τους 7 ήταν προδότης» (Operation: Daybreak), σε σκηνοθεσία του Λιούις Γκίλμπερτ, η οποία ήταν βασισμένη στην ίδια αληθινή ιστορία.

Σ. Κ.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 «Gold», του Στίβεν Γκάχαν: Ο Κένι Γουέλς για να ξεφύγει από τη ρουτίνα αποφασίζει να συνεργαστεί με το γεωλόγο Μικέλ Ακόστα με σκοπό να αναζητήσουν χρυσάφι στη ζούγκλα της Ινδονησίας. Και ενώ η τύχη τους ευνοεί αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα γιατί το χρυσάφι εκτός από το να το ανακαλύψεις πρέπει να καταφέρεις και να το κρατήσεις!

«Rings: Σήμα κινδύνου 3», του Φ. Χαβιέ Γκουτιέρεζ: Στην τρίτη αυτή συνέχεια της σειράς ταινιών τρόμου, η Τζούλια αναζητά τον αγαπημένο της Χολτ ο οποίος έχει πάει σε άλλη πόλη για σπουδές.  Εκεί μαθαίνει πως ο Χολτ έχει δει πριν από 6 μέρες την καταραμένη κασέτα και μόλις περάσει η 7η μέρα, θα πεθάνει. Με το χρόνο να είναι εχθρός, η Τζούλια ξεκινά έναν αγώνα δρόμου να τερματίσει την κατάρα και να σπάσει το φαύλο κύκλο του αίματος.

«Warriors gate», του Ματάιας Χάουν: Ένας έφηβος, ο Τζακ Μπρόνσον, επιλέγει την εικονική ζωή από την πραγματική. Στο σχολείο είναι θύμα εκφοβισμού, η μητέρα του εργάζεται σκληρά για να πληρώσει την υποθήκη του σπιτιού κι εκείνος «ταξιδεύει» μέσα από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Μια μέρα θα βρεθεί στην αρχαία Κίνα και μια πριγκίπισσα ζητά τη βοήθειά του.

«Άμεση Αποβίβαση» (Debarquement immediate!), του Φιλί ντε Σαβερόν: Ο Χοσέ είναι συνοριοφύλακας και περιμένει πως και πως την προαγωγή του στο εγκληματολογικό. Απομένει μόνο μια αποστολή ρουτίνας. Να φροντίσει για την έκδοση στο Αφγανιστάν, του Ακίμ, ενός άνδρα ο οποίος λανθασμένα έχει κατηγορηθεί ως ύποπτος τρομοκρατίας. Ο Ακίμ αποφασισμένος να βρει το δίκιο του, όταν το αεροπλάνο αναγκάζεται να προσγειωθεί στη Μάλτα, καταφέρνει να δραπετεύσει. Κι έτσι αρχίζει ένα θεότρελο ανθρωποκυνηγητό.

                                                                                                           Σινεφίλ              

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s