ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 26/1 έως 1/2/2017)

(από το http://www.stokokkino.gr, 26/1/2017)

Φυλακές, πολιτικές δολοφονίες και περιθώριο

Κριτική – Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

Με έξι νέες ταινίες αρχίζει η νέα κινηματογραφική εβδομάδα οι οποίες γίνονται επτά από την Κυριακή.

Η έβδομη ταινία είναι το θαυμάσιο και ιστορικά φορτισμένο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, “Σιωπηλός μάρτυρας”.

Η πολυαναμενόμενη και με πολύ καλές κριτικές και υποδοχή από το αμερικανικό κοινό αλλά και προτεινόμενη με 8 Όσκαρ ταινία του Μπάρι Τζέκινς, “Moonlight” θα αποτελέσει σίγουρο στόχο για τους σινεφίλ. Το ίδιο υποθέτω πως θα συμβεί και με το θρίλερ “Διχασμένος” του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν.

Βέβαια είναι δύσκολο να αγνοήσει κανείς την ταινία “Τζάκι”, του Πάμπλο Λαρέν, με κεντρική ηρωίδα την Τζάκι Κένεντι. Αλλά ούτε και το “Ο καλύτερός μου φίλος”, με το δανό Λάσαε Χάλστρομ να βρίσκεται πίσω από την κάμερα.

Ενδιαφέρουσα φαίνεται και η ελληνική νιστορική ταινμία εποχής “Έξοδος 1826” του Βασίλη Τσικάρα.

Όσοι αγαπούν τις περιπέτειες με ζόμπι και άλλα τέρατα, θα προστρέξουν σε ένα ακόμη επεισόδιο της σειράς ταινιών “Resident evil”, με τον τίτλο “Το τελευταίο κεφάλαιο” σε σκηνοθεσία του Πολ Γ. Σ. Άντερσον

trikala1ΣΙΩΠΗΛΟΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος

Το 2006, μετά από 110 χρόνια λειτουργίας, έκλεισε η φυλακή των Τρικάλων, η οποία βρισκόταν στο κέντρο της θεσσαλικής πόλης. Όλα αυτά τα χρόνια χιλιάδες άνθρωποι ‘φιλοξενήθηκαν’ στους χώρους της, αμέτρητες μνήμες και ιστορίες ‘κυκλοφορούν’ μέσα στους χώρους της.

Με το ντοκιμαντέρ «Σιωπηλός μάρτυρας», ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος επισκέπτεται τη φυλακή, χρησιμοποιεί την κάμερά του και χωρίς να μιλά αφήνει την ίδια τη φυλακή αλλά και ανθρώπους που έζησαν εκεί να ανασκευάσουν τις μνήμες τους. Έτσι μέσα από τις αφηγήσεις 7 ανθρώπων φωτίζεται το παρελθόν και η Ιστορία. Οι αφηγητές είναι ένα πρώην ποινικός κρατούμενος, ένας σωφρονιστικός υπάλληλος, ένας πρώην διευθυντής, μία εκπαιδευτικός, μία συγγραφέας ερευνήτρια και δύο πρώην πολιτικοί κρατούμενοι. Αυτοί είναι οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν αναλάβει να μας ξεναγήσουν ανάμεσα στους τοίχους, τις σιδερένιες πόρτες, τα κρεβάτια, το προαύλιο. Ξεναγούν και ανασκαλεύουν τις μνήμες αφηγούμενοι φωναχτά.

Όμως η ιστορία της φυλακής δεν είναι αποκομμένη από την ίδια την ιστορία των Τρικάλων. Και καθώς η φυλακή αλλάζει χρήση, αναπαλαιώνεται και πραγματοποιούνται κάποιες αρχαιολογικές έρευνες έρχεται στο φως ένα κρυμμένο μυστικό. Ένα μυστικό που ο σκηνοθέτης δε γνώριζε αλλά για καλή του τύχη (και δική μας) βρέθηκε την κατάλληλη ώρα στο κατάλληλο μέρος.

Ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος δε χρήζει ιδιαίτερων συστάσεων. Η ταινία του επιχειρεί μια σε βάθος έρευνα μέσα από την οποία αναδύονται οι ανθρώπινες ιστορίες αλλά και η Ιστορία αυτή καθαυτή. Και μάλιστα μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων με εντελώς διαφορετικές ιδιότητες, διαδρομές και απόψεις. Μια ακόμη ταινία – προσφορά του Κουτσιαμπασάκου στην καταγραφή και τη διατήρηση της μνήμης με εργαλείο τον κινηματογράφο, το μέσο που τόσο καλά κατέχει ο σκηνοθέτης.

Ο «Σιωπηλός μάρτυρας» είναι μια καθαρά διαλεκτική προσέγγιση της Ιστορίας με την πολιτική ματιά να βρίσκεται παντού, να παρακολουθεί και να σχολιάζει αόρατη, διακριτική. Για φυλακή πρόκειται, δεν είναι δυνατόν να περάσουμε τους χοντρούς τοίχους και τις σιδεριές και να σταθούμε αποστασιοποιημένοι μπροστά στην ιστορική μνήμη. Πρέπει κάπως να τη διαχειριστούμε και αυτό κάνει ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος. Είναι αιχμηρά ευαίσθητος και αμερόληπτα … μεροληπτικός! Πως θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά αφού μιλάμε για εγκλεισμό; Δείτε την ταινία και θα καταλάβετε.

Από την Κυριακή στο Δαναό.

moonlight1MOONLIGHT

Σκηνοθεσία: Μπάρι Τζέκινς  
Πρωταγωνιστούν: Μαχερσάλα Άλι, Ναόμι Χάρις, Σαρίφ Ερπ, Τζανέλ Μονέ, Ντουάν Σάντερσον, Τρέβαντ Ρόουντς, Άστον Σάντερς, Άλεξ Χίμπερτ

Ο Σάιρον μεγαλώνει σε μια σκληρή γειτονιά Μουνλάιτ, στο Μαϊάμι. Η μητέρα του είναι ναρκομανής και στα 10 του χρόνια τον παίρνει υπό την προστασία του ο Χουάν, ένας έμπορος ναρκωτικών. Μεγαλώνοντας ανακαλύπτει τη διαφορετικότητα στο σεξουαλικό του προσανατολισμό καθώς ερωτεύεται το συμμαθητή του Κέβιν. Μεγαλώνοντας ο Σάιρον γίνεται γνωστός με το παρατσούκλι Μπλακ. Αυτήν είναι η ιστορία ενός ανθρώπου ο οποίος αγωνίζεται να ανακαλύψει την ταυτότητά του και επιβιώσει με τη διαφορετικότητά του μέσα σε έναν σκληρό κόσμο.

Όπως λέει ο σκηνοθέτης, Μπάρι Τζέκινς: ««Η κοινωνία γνωρίζει πράγματα για εκείνον που ο ίδιος ακόμη δεν έχει μάθει. Οι άνθρωποι επιθυμούν να τον κατηγοριοποιήσουν πριν καν μάθει τι σημαίνει αυτό. Αυτό συμβαίνει σε όλους μας, είτε είμαστε λευκοί, μαύροι, άνδρες, γυναίκες, ετερόφυλοι ή ομοφυλόφιλοι. Υπάρχουν στιγμές που η κοινωνία αποφασίζει να μας ανακοινώσει ως τι μας βλέπει. Ο τρόπος που ανταποκρινόμαστε κάνει τη μάχη αληθινή, καθορίζει τη ζωή μας». 

Η υποψηφιότητά της ταινίας για 8 Όσκαρ απλώς έρχεται να επιβεβαιώσει τις θριαμβικές κριτικές που τη συνοδεύουν αλλά και την τεράστια εισπρακτική της επιτυχία στις ΗΠΑ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως το πρώτο Σαββατοκύριακο της προβολής της έκανε τζίρο 402.000 δολάρια. Η επιτυχία αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία εάν αναλογιστούμε πως πρόκειται για ταινία χαμηλού κόστους το οποίο ήταν μόνον 1 εκατομμύριο δολάρια.

Η ταινία βασίστηκε στο θεατρικό έργο του Ταρέλ Άλβιν ΜακΚρέινι, «Στο Μουνλάιτ τα μαύρα αγόρια βλέπουν μπλε» (In Moonlight black boys look blue). «Ο Ταρέλ συνέλαβε με εκπληκτικό τρόπο τι σημαίνει να είσαι ένα φτωχό μαύρο παιδί που μεγαλώνει στα προάστια του Μαϊάμι», λέει ο Τζέκινς.

Αυτό που πετυχαίνει ο σκηνοθέτης είναι πως αν και ο ήρωας της ταινίας είναι συγκεκριμένος και ζει σε συγκεκριμένο τόπο, κατορθώνει να την κάνει οικουμενική. Δηλαδή ο ομοφυλόφιλος μαύρος άνδρας που ζει στη γειτονιά του Μαϊάμι, μπορεί είναι ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος που ζει σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Χαρακτηριστικά η παραγωγός Αντέλ Ρομάνσκι, λέει: «Η ιστορία του Σάιρον ήταν κάτι με το οποίο μπορούσα να ταυτιστώ, παρόλο που είμαι γυναίκα και λευκή.  Ο πυρήνας της ιστορίας είναι η διαφορετικότητα».

Θα ήθελα να τελειώσω με ένα σχόλιο. Αν και πιστεύω ακράδαντα πως ο θόρυβος που γίνεται κάθε χρόνο γύρω από τα βραβεία Όσκαρ δεν είναι παρά ένα μεγάλο διαφημιστικό σόου στο οποίο η ίδια η καλλιτεχνική αξία των ταινιών περνά σε δεύτερη μοίρα, νομίζω πως η περίπτωση του «Moonlight» αξίζει να μας απασχολήσει. Κι αυτό επειδή η υποψηφιότητά του για οκτώ αγαλματίδια ίσως να αποτελέσει την απάντηση της ‘μαύρης’ Αμερικής στη σχεδόν αποκλειστικά ‘λευκή’ αυτή υπόθεση.

Στο παρελθόν μόνον 14 μαύροι ηθοποιοί έχουν κερδίσει Όσκαρ, με πρώτη τη Χάτι Μακ Ντάνιελ το 1939 για την ερμηνεία της στο «Όσα παίρνει ο άνεμος» (Β΄ γυναικείου ρόλου).

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία υπήρξαν στο παρελθόν τρεις μόνον υποψηφιότητες με το βρετανό Στιβ Μακ Κουίν να κερδίζει το Όσκαρ το 2013 με την ταινία «12 χρόνια σκλάβος».

Βέβαια ο ήρωας της ταινίας του Μπάρι Τζέκινς, εκτός από μαύρος είναι ομοφυλόφιλος και μεγαλώνει πλάι σε μια εξαρτημένη μητέρα και έναν έμπορο ναρκωτικών. Ένας άνθρωπος ο οποίος ανήκει στην αθέατη πλευρά της ζωής, στην πλευρά των αποκλεισμένων.

jackieΤΖΑΚΙ

JACKIE

Σκηνοθεσία: Πάμπλο Λαρέν
Πρωταγωνιστούν: Νάταλι Πόρτμαν, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Γκρέτα Γκέργουικ, Μπίλι Γκρούντουπ, Τζον Χαρτ, Μαξ Κασέλα

Στις 22 Νοεμβρίου 1963, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, επισκεπτόταν το Ντάλας. Πλάι του, στο ανοιχτό αυτοκίνητο, βρισκόταν η πρώτη κυρία, Τζάκι, η οποία χαιρετούσε μαζί με το σύζυγό της το πλήθος των αμερικανών που είχε συγκεντρωθεί για να υποδεχτεί τον πρόεδρο. Όμως ένας πυροβολισμός έμελλε να αλλάξει, εκτός από την Ιστορία και τη ζωή της 34χρονης γυναίκας.

Η ταινία του χιλιανού σκηνοθέτη, αρχίζει από τη στιγμή που οι σφαίρες του Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ, βρήκαν το σώμα του Τζον Κένεντι. Για το εάν ο Όσβαλντ ήταν ο πραγματικός δολοφόνος του αμερικανού προέδρου έχουν διατυπωθεί πολλές αμφιβολίες, άλλωστε και ο ίδιος δολοφονήθηκε δυο μέρες μετά από τον Τζακ Ρούμπι, ενώ μεταφερόταν για ανάκριση. Για το θέμα αυτό έχουν γυριστεί διάφορες ταινίες ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, όπως το «J.F.K.», του Όλιβερ Στόουν, το 1991.

Όμως ας επανέλθουμε στην Τζάκι, η οποία είδε με τρόμο το σύζυγό της να πέφτει θανάσιμα τραυματισμένος δίπλα της και το αίμα του ποτίζει το ροζ φόρεμά της. Η ζωή της αλλάζει μέσα σε μία στιγμή αλλά η ίδια οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, όπως αρμόζει  στην Πρώτη Κυρία.

Η Ζακελίν Κένεντι μέσα στη μεγάλη της θλίψη για το θάνατο του συζύγου της, πρέπει να ανασυγκροτηθεί και να φροντίσει για τα παιδιά της. Υπάρχουν βέβαια και πρακτικά θέματα όπως είναι η οργάνωση της κηδείας αλλά και η μετακόμισή της από το Λευκό Οίκο. Παράλληλα συνειδητοποιεί πως έχει υποχρέωση να καθορίσει την ιστορική κληρονομιά του συζύγου της, ο οποίο υπήρξε ένας από τους πιο δημοφιλείς προέδρους, όχι μόνον στις ΗΠΑ αλλά και στο εξωτερικό.

Η ταινία του Λαρέν, η οποία είναι η πρώτη αγγλόφωνη του σκηνοθέτη, συνοδεύεται εκτός από τις πολύ καλές κριτικές και από το Βραβείο Σεναρίου για τον Νόα Όπενχαϊμ, στο 73ο Φεστιβάλ της Βενετίας.

exodosΕΞΟΔΟΣ 1826

Σκηνοθεσία: Βασίλης Τσικάρας  
Πρωταγωνιστούν: Λεωνίδας Κακούρης, Μαρία Ανδρούτσου, Δημήτρης Παπαδόπουλος  

Τον Απρίλιο του 1826, 120 άνδρες από την περιοχή της Σαμαρίνας ξεκίνησαν υπό την καθοδήγηση του καπετάνιου Μίχου Φλώρου για το Μεσολόγγι. Σκοπός τους ήταν να βοηθήσουν τους πολιορκημένους Μεσολογγίτες να πραγματοποιήσουν την ηρωική Έξοδο. Ο φίλος του Ηλίας Μανάκας τον βοήθησε να βρει κι άλλους άνδρες οι οποίοι ενσωματώθηκαν σε εκείνους που ήδη βρισκόταν στο Μεσολόγγι υπό τον Ζήση Χατζημάτη. Και ενώ οι γυναίκες στο χωριό προσπαθούν να μάθουν γιατί έφυγαν οι άντρες τους, ο φρούραρχος της Άρτας, Νιχάτ Σερβάν, ετοιμάζεται για την τελική επίθεση στο Μεσολόγγι.

Η ταινία είναι βασισμένη στο γνωστό δημοτικό τραγούδι, «Παιδιά της Σαμαρίνας» το οποίο συμπληρώνεται από όσα ιστορικά στοιχεία βρέθηκαν αλλά και από μυθοπλασία.

Τελικά και μετά από τη μάχη μόνον 33 άνδρες κατάφεραν να επιζήσουν και να επιστρέψουν στο ορεινό χωριό των Γρεβενών. Και ενώ είχαν φύγει ντυμένοι με τις άσπρες φουστανέλες τους, επιστρέφουν ταλαιπωρημένοι και βρώμικοι. Αυτό λέει και το τραγούδι: «παιδιά της Σαμαρίνας μωρέ παιδιά καημένα γιατί είστε λερωμένα».

dixasmenosΔΙΧΑΣΜΕΝΟΣ

SPLIT

Σκηνοθεσία: Μ. Νάιτ Σιάμαλαν
Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς Μακαβόι, Άνια-Τέιλορ Τζόι, Χέιλι Λου Ρίτσαρντσον, Μπραντ Γουίλιαμ Χένκε

Η Κλέρ, η Μάρσια και η Κάσεϊ μετά από ένα πάρτι επιστρέφουν στα σπίτια τους. Όμως δε θα φτάσουν ποτέ αφού ένας άνδρας τις απάγει και τις φυλακίζει σε ένα δωμάτιο. Ο καιρός περνά και οι τρεις φίλες προσπαθούν να βρουν τρόπο να δραπετεύσουν. Θα ανακαλύψουν πως ο απαγωγές τους, ονομάζεται Κέβιν και είναι ψυχικά ασθενής ο οποίος πάσχει από διασχιστική διαταραχή. Δηλαδή στο πρόσωπό του υπάρχουν πολλές διαφορετικές προσωπικότητες. Τα κορίτσια θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τις πιο ‘αδύναμες’ προσωπικότητες του Κέβιν.

Κλειστοφοβικά κοντινά πλάνα σε μια ταινία με την οποία ο Σιάμαλαν προσπαθεί να ξαναβρεί τον παλιό καλό του εαυτό. Τα καταφέρνει; Η απάντηση ανήκει σε σας.

dogΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΜΟΥ ΦΙΛΟΣ

A DOGS PURPOSE

Σκηνοθεσία: Λάσε Χάλστρομ  
Πρωταγωνιστούν: Ντένις Κουέιντ, Τζος Γκαντ, Μπριτ Ρόμπερτσον, Πέγκι Λίπτον, Κ. Τ Άπα, Τζον Όρτιζ  

Ένας σκύλος βρίσκει νόημα στη ζωή, ζώντας μέσα από τους ανθρώπους με τους οποίους συνδέεται τους οποίους επηρεάζει θετικά. Ιδιαίτερη όμως σχέση αναπτύσσει με ένα αγόρι, τον Ίθαν, και προσπαθεί να δώσει νόημα στη ζωή του.

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γ. Μπρους Κάμερον.

residentRESIDENT EVIL: ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

RESIDENT EVIL: THE FINAL CHAPTER

Σκηνοθεσία: Πολ Γ. Σ. Άντερσον
Πρωταγωνιστούν: Μίλα Γιόβοβιτς, Άλι Λάρτερ, Σόουν Ρόμπερτς, Άιαν Γκλεν, Ρούμπι Ρόουζ,

Η ανθρωπότητα κινδυνεύει, η Άλις η οποία επέζησε από τις ορδές των ζόμπι πρέπει να επιστρέψει στη Ρακούν Σίτι. Σε μια κούρσα ενάντια στον χρόνο, η Άλις ενώνει δυνάμεις με παλιούς φίλους και έναν απίθανο σύμμαχο για να πολεμήσουν τα ζόμπι και τα νέα μεταλλαγμένα τέρατα. 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s