ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 19/1 έως 25/1/2017)

(από το http://www.syokokkino.gr)

Κριτική – Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

 Επανερχόμαστε στα παλιά

 Μετά από 1-2 εβδομάδες που ο αριθμός των ταινιών μας επέτρεψε να ανασάνουμε, από αυτήν την Πέμπτη επανερχόμαστε στα παλιά. Οι γιορτές ανήκουν στο παρελθόν και οι κινηματογραφικές αίθουσες φιλοξενούν 8 νέες ταινίες δημιουργώντας “κυκλοφοριακή συμφόρηση” στους σινεφίλ.

Αξίζει να ξεκινήσουν πάντως από μια αξιοπρόσεκτη ελληνική αστυνομική ταινία, το “Έτερος εγώ”, του Σωτήρη Τσαφούλια που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και μας άρεσε.

Υπάρχουν δύο ταινίες που αναφέρονται στις ναζιστικές θηριωδίες, τη μνήμη και τη συγκάλυψη των γεγονότων. Πρόκειται για την “Υπόθεση Φριτζ Μπάουερ, η μυστική ατζέντα” του Λαρς Κράουμε και την “Άρνηση” του Μικ Τζάκσον.

Οι ανοιχτές πληγές του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία είναι το θέμα απάνω στο οποίο οικοδομείται η δραματική ταινία της σερβίδας Μιργιάνα Καράνοβιτς, “Καλή σύζυγος”.

Με φόντο την ονομαζόμενη ‘αραβική άνοιξη’, η  τυνήσια Λέιλα Μπουζίντ σκηνοθετεί την ταινία “Με τα μάτια ανοιχτά”.

Το “Πάση θυσία” του Ντέιβιντ Μακένζι είναι μία αστυνομική ταινία με κοινωνικό υπόβαθρο.

Προβάλλονται επίσης η τρίτη συνέχεια της ταινίας φαντασία “χΧχ: Επανεκκίνηση”, του Ντ. Τζ. Καρούζο και “Μάγια η Μέλισσα,: Η ταινία”, του Άλεξ Στάντερμαν.

 ego

ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας
Πρωταγωνιστούν: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Δημήτρης Καταλειφός, Μάνος Βακούσης, Ιωάννα Κολιοπούλου, Φρανσουά Κλουζό

Η αστυνομία αναζητά το δολοφόνο ο οποίος κρύβεται πίσω από πέντε βίαιους φόνους. Τα θύματα είναι ένας δικηγόρος, ένας δικαστής, ένας γιατρός, ένας οδηγός και ένας συνεπιβάτης πολυτελούς αυτοκινήτου.  Ο Δημήτρης Λαΐνης διδάσκει εγκληματολογία στο πανεπιστήμιο. Ενώ ο πατέρας του βρίσκεται σε κώμα στο νοσοκομείο, ο Λαΐνης αναλαμβάνει να βοηθήσει με τις γνώσεις του την αστυνομία στην ανακάλυψη του κατά συρροή δολοφόνου. Όταν να πιάσει την άκρη του νήματος θα αρχίσει να οδηγείται στο παρελθόν και όλα να μοιάζουν με μια υπόθεση εκδίκησης.

Μια ταινία αστυνομικού μυστηρίου, κάτι όχι τόσο συνηθισμένο για την ελληνική κινηματογραφία. Ο σκηνοθέτης συνδέει τη λύση του γρίφου με τον Πυθαγόρα και με τα Μαθηματικά, μέσα από ένα άκρως ενδιαφέρον, σενάριο το οποίο απαιτεί την προσήλωση των θεατών. Μάλιστα στη συγγραφή του βοήθησε και ο γνωστός μαθηματικός-συγγραφέας, Τεύκρος Μιχαηλίδης.

Μπορεί όλα αυτά τα μαθηματικά και οι αρχαίες ρήσεις που συνδυάζονται ώστε να φτάσουμε στη λύση του μυστηρίου να φαντάζουν κάπως πολύπλοκα αλλά η όλη δράση η οποία απλώνεται μπροστά στα μάτια του θεατή, κυριαρχεί τον μαγνητίζει και τον παρασέρνει. Η σκηνοθεσία είναι γρήγορη, κοφτή, χωρίς περιττολογίες. Η ταινία σε όλα τα τεχνικά σημεία παίρνει άριστα. Θα μπορούσαμε τώρα να μιλάμε για ένα διαμάντι του ελληνικού κινηματογράφου εάν δεν υπήρχε εκείνη η σεναριακή πολυπλοκότητα, όπως προαναφέρω. Γιατί το σινεμά είναι εικόνες που τρέχουν και ό,τι φεύγει, πάει, έφυγε. Δεν είναι βιβλίο που ανατρέχεις, σταματάς, σκέφτεσαι, αντιλαμβάνεσαι και συνεχίζει. Δύσκολο εγχείρημα με πολλά θετικά που αν μη τι άλλο, δείχνει πως ο Τσαφιούλιας ξέρει τι κάνει και το κάνει με τον καλύτερο τρόπο.

Ενδιαφέρουσα ιστορία, πρωτότυπη πλοκή, μυστήριο και αγωνία, πολύ καλές ερμηνείες. Κι ακόμη κάτι που αξίζει να αναφερθεί είναι οι στέρεοι χαρακτήρες τους οποίους ο Σωτήρης Τσαφούλιας δομεί με προσοχή, τους κοιτάζει κατάματα και όχι αποστασιοποιημένα. Συγκεκριμένα ο χαρακτήρας του Δημήτρη Λαΐνη ξεδιπλώνεται εντελώς, αφενός χάρις το σκηνοθέτη αφετέρου χάρις στην ερμηνεία του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη.

fritz

ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΡΙΤΖ ΜΠΑΟΥΕΡ, ΜΥΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ

DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER

Σκηνοθεσία: Λαρς Κράουμε
Πρωταγωνιστούν: Μπούργκχαρτ Κλάουσνερ, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Σεμπάστιαν Μπλόμπεργκ, Γιοργκ Σούταουφ, Λίλιθ Στάνγκενμπεργ

Η συλλογική ενοχή του γερμανικού έθνους απέναντι στο ναζιστικό παρελθόν εξακολουθεί να απασχολεί του γερμανούς σκηνοθέτες. Ένα χρόνο πριν ήταν «Ο λαβύρινθος της σιωπής», του Τζούλιο Ρικιαρέλι, στον οποίο ένας νεαρός εισαγγελέας με τη βοήθεια ενός δημοσιογράφου προσπαθούσαν να σπάσουν το πέπλο της σιωπής που κάλυπτε τη χώρα και να αποκαλύψουν τους κρυμμένους ναζί εγκληματίες.

Φέτος ο Λαρς Κράουμε, μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τον αγώνα που διεξήγε το 1957 ο εισαγγελέας Φριτς Μπάουερ με σκοπό να ανακαλύψει και να φέρει στ Γερμανία να δικαστεί, τον Άντολφ Άιχμαν, τον άνθρωπο που σχεδίασε την Τελική Λύση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ο Μπάουερ, ο Άιχμαν κρύβεται στο Μπουένος Άιρες. Ξεκινά λοιπόν μια μεγάλη προσπάθεια ώστε να εκδοθεί και να μεταφερθεί στη Γερμανία. Μόνο που στη χώρα του το κλίμα που επικρατεί είναι αντίθετο καθώς θεωρείται πως για να ξεχαστεί το σκοτεινό παρελθόν δεν πρέπει να το σκαλίζει κανείς. Έτσι ο Μπάουερ, εβραϊκής καταγωγής και κρυφο-ομοφυλόφιλος, αναγκάζεται να ζητήσει τη βοήθεια της Μοσάντ με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί για εθνική προδοσία.

Δυνατή αφήγηση, με ένταση και ρυθμό που δημιουργεί την αίσθηση μιας διαρκούς απειλής. Ατμοσφαιρική ταινία η οποία έχει ως στόχο την ανάδειξη της ιστορικής αλήθειας σε μια προσπάθεια αυτοκάθαρσης των συμπατριωτών του αλλά και του ιδίου. Αν κάτι θα είχα να παρατηρήσω θα ήταν η επιφανειακή προσέγγιση του κεντρικού χαρακτήρα, ο οποίος υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα για τη Γερμανία. Θυμίζουμε πως ο Φραντς Μπάουερ ήταν εκείνος ο οποίος πρωτοστάτησε στη μεγάλη δίκη των υπευθύνων του Άουσβιτς, η οποία έγινε την περίοδο 1963-1965. Κι ακόμη η ελαφρότητα με την οποία προσεγγίζονται και τα ίδια τα γεγονότα, δηλαδή μια τάση αποστασιοποίησης που θυμίζει το ρητό «μη μου τους κύκλους τάραττε». Μόνο που ως γνωστό, δεν μπορείς να κάνεις ομελέτα αν δεν σπάσεις αυγά. Κι έτσι η ταινία παρά τα καλά στοιχεία που διαθέτει παραμένει στην επιφάνεια.

dobrazena1

ΚΑΛΗ ΣΥΖΥΓΟΣ

DOBRA ZENA

Σκηνοθεσία: Μιργιάνα Καράνοβιτς
Πρωταγωνιστούν: Μιργιάνα Καράνοβιτς, Μπόρις Ισάκοβιτς, Μπόγιαν Νάβογιεκ, Γιάσνα Ντούρισιτς, Ξένια Μαρίνκοβιτς

Η Μιλενα ζει μια ήσυχη και ισορροπημένη ζωή με το σύζυγό της. Έχουν ένα όμορφο σπίτι και η Μιλένα εκπληρώνει όλα της τα καθήκοντα ως σύζυγος, μητέρα και νοικοκυρά με τον καλύτερο τρόπο. Όμως η ευτυχισμένη της καθημερινότητα θα διαταραχτεί όταν σε μια παλιά βιντεοκασέτα δει κάποιες εικόνες από τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία στον οποίο πολέμησε κι ο άντρας της.

Στην ταινία αυτή, που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, τα πάντα λειτουργούν ως ωρολογιακή βόμβα. Από την αρχή ο θεατής εισάγεται σε ένα ιδανικό κλίμα ώστε δυσκολεύεται να πιστέψει πως όλα μπορούν να είναι τόσο ειδυλλιακά στη ζωή μιας οικογένειας. Κι όταν αυτή η ειδυλλιακή εικόνα διαταραχτεί και αρχίσει η αποδόμηση, ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση. Και τότε ενώ όλα πλέον βαδίζουν προς το τέλος ο θεατής αναρωτιέται πια στάση θα κρατήσει η Μιλένα απέναντι στα γεγονότα τα οποία ήρθαν και αναστάτωσαν τη ζωή της. Τι θα επιλέξει να κάνει; Θα πράξει το σωστό; Και ποιο είναι το σωστό εν τέλει;

Ένα συγκλονιστικό δράμα για τις πληγές που άφησε ο εμφύλιος πόλεμος στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Η πρώτη σκηνοθετική δουλειά της μεγάλης σερβίδας ηθοποιού, Μιριάνα Καράνοβιτς, είναι αρκετά ικανοποιητική. Αν και στο πρώτο μέρος είναι κάπως φλύαρη, στο δεύτερο με την ένταση του δράματος, η ταινία γίνεται πιο σφιχτή και πιο δυνατή ενώ τα ηθικά διλήμματα κυκλώνουν την ηρωίδα και καλείται να πάρει θέση. Τα ίδια ερωτήματα ταλανίζουν και τους θεατές καθώς ο καθένας διαθέτει το δικό του αξιακό σύστημα. Και, πιστέψτε με, δεν είναι καθόλου εύκολο.

denial

ΑΡΝΗΣΗ

DENIAL

Σκηνοθεσία: Μικ Τζάκσον
Πρωταγωνιστούν: Ρέιτσελ Βάις, Τίμοθι Σπολ, Τομ Ουίλκινσον, Άντριου Σκοτ, Τζακ Λόουντεν, Κάρεν Πιστόριους, Άλεξ Τζένινγκς, Χάριετ Γουόλτερ, Μαρκ Γκάτις, Τζον Σέσιονς, Νίκι Αμούκα- Μπερντ, Πιπ Κάρτερ

Το 1996 μια μεγάλη δικαστική διαμάχη απασχόλησε τα βρετανικά δικαστήρια αλλά και ολόκληρο τον κόσμο. Η αμερικανίδα ιστορικός, Ντέμπορα Λίπσταντ, εκδίδει το βιβλίο “Άρνηση του Ολοκαυτώματος. Η αυξανόμενη επίθεση στην αλήθεια και τη μνήμη”. Όμως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη Μεγάλη Βρετανία, ο ιστορικός Ντέιβιντ Ίρβινγκ, την κατηγορεί πως στηρίζεται σε ανυπόστατα στοιχεία, αρνούμενος το Ολοκαύτωμα. Ο Ίρβινγκ, βρετανός ιστορικός, ασχολείται με το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και παραθέτει στοιχεία με τα οποία αμφισβητείται η εξόντωση των Εβραίων καθώς και η ύπαρξη των θαλάμων αερίων. Η υπόθεση θα φτάσει στα δικαστήρια και η μηνυόμενη  Λίπσταντυ πρέπει να αποδείξει τα όσα γράφει, επειδή σύμφωνα με το βρετανικό δίκαιο, ο κατηγορούμενος πρέπει να αποδείξει τη αθωότητά του! Έτσι η αμερικανίδα ιστορικός πρέπει να αποδείξει το αυταπόδεικτο πως, όντως, το Ολοκαύτωμα συνέβη!

Ο δικαστικός αγώνας αρχίζει και η Λίπσταντ είναι αποφασισμένη να φτάσει μέχρι τέλους. Όταν φτάνει η ώρα της δίκης η νομική της ομάδα ακολουθεί μια περίεργη τακτική. Αποφασίζει να μην παρουσιαστεί η κατηγορούμενη στη δίκη αλλά ούτε και κανείς μάρτυρας, από τους επιζήσαντες από τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.

 matia

ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ

A PEINE J’ OUVRE LES YEUX

Σκηνοθεσία: Λέιλα Μπουζίντ
Πρωταγωνιστούν: Μπαγιά Μεντχαφάρ, Γκαλία Μπεναλί, Μοντασάρ Αγιαρί, Αγιμέν Ομρανί, Λασάντ Τζαμουσί

Το καλοκαίρι του 2010, η Τυνησία “βράζει” επηρεασμένη από το γενικότερο πολιτικό κλίμα που επικρατεί στην περιοχή. Η 18χρονη Φαράχ, παίρνει το απολυτήριό της και η γονείς της σχεδιάζουν να τη δουν να σπουδάζει στην Ιατρική. Όμως εκείνη δε σκέφτεται μα ε τον ίδιο τρόπο. Τραγουδίστρια σε άνα πολιτικοποιημένο ροκ συγκρότημα αποφασίζει να κάνει την προσωπική της επανάσταση. Έτσι αρχίζει να τραγουδά μαζί με το συγκρότημα σε διάφορα καφέ της Τύνιδας, ανακαλύπτει τον έρωτα, τη γοητεία της νύχτας και την ελευθερία. Έτσι παρά τη θέληση της μητέρας αποφασίζει να ζήσει για τις ιδέες της. Η κατάσταση αρχίζει να γίνεται επικίνδυνη όταν το συγκρότημα παίρνει ανοιχτά πολιτική θέση διαδίδοντας με τα τραγούδια του επαναστατικές ιδέες.

Η Φαράχ μαζί με τον αγαπημένο της Μπορέν, αρχηγό του συγκροτήματος, αντιπροσωπεύουν τις ελπίδες, τις προσδοκίες και την αγάπη για ελευθερία μιας γενιάς η οποία τόλμησε να συγκρουστεί.

pasi-thisia

ΠΑΣΗ ΘΥΣΙΑ

HELL OR HIGH WATER

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Μακένζι
Πρωταγωνιστούν: Κρις Πάιν, Τζεφ Μπρίτζες, Μπεν Φόστερ, Τζιλ Μπίρμπιγχαμ, Ντέιλ Ντίκι, Κέιτι Μίξον

Ο Τόμπι, χωρισμένος και πατέρας ενός παιδιού και ο Τάνερ, ευέξαπτος και πρώην κατάδικος, είναι αδέλφια. Ενώ προσπαθούν να φτιάξουν τη ζωή τους αντιμετωπίζουν έναν μεγάλο κίνδυνο. Η οικογενειακή τους περιουσία κινδυνεύει με κατάσχεση από την τράπεζα εξαιτίας χρεών. Όταν διαπιστώνουν πως τα περιθώρια έχουν στενέψει αποφασίζουν να πάρουν δραστικά μέτρα. Έτσι αρπάζουν τα όπλα και αρχίζουν να ληστεύουν τα υποκαταστήματα της τράπεζας που τους απειλεί. Θεωρούν πως αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος να σώσουν τις ζωές τους.

Όμως επειδή “ο νόμος είναι νόμος”, ένας τεξανός αστυνομικός που πρόκειται να συνταξιοδοτηθεί και θέλει να κλείσει την καριέρα του με μια μεγάλη επιτυχία, αποφασίζει να συλλάβει τους δύο κακοποιούς. Ο Τόμπι και ο Τάνερ σχεδιάζουν την τελευταία τους ληστεία, ο αστυνομικός βρίσκεται στο κατόπι τους, η στιγμή της σύγκρουσης πλησιάζει. Κανείς πλέον δεν μπορεί να κάνει πίσω.

(L-R) Vin Diesel as Xander Cage and Deepika Padukone as Serena Unger in xXx: RETURN OF XANDER CAGE by Paramount Pictures and Revolution Studios

xXx: ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ

xXx: THE RETURN OF XANDER CAGE

Σκηνοθεσία: Ντ. Τζ. Καρούζο
Πρωταγωνιστούν: Βιν Ντίζελ, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Ρούμπι Ρόουζ, Νίνα Ντόμπρεφ, Νεϊμάρ Τζούνιορ, Ρόρι Μακάν, Τόνι Κολέτ, Ντόνι Γιεν, Ντιπίκα Παντουκόν, Ντάνι Γου, Τόνι Τζα

Ο Ζάντερ θα βρεθεί στη μέση μιας συνωμοσίας που εμπλέκει τα υψηλότερα κλιμάκια όλων των κυβερνήσεων του κόσμου και θα χρειαστεί να αναθεωρήσει εχθρούς και φίλους προκειμένου να επιζήσει και να σώσει και τον κόσμο. Η τρίτη ταινία της σειράς.

maya

ΜΑΓΙΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ: Η ΤΑΙΝΙΑ

MAYA THE BEE MOVIE

Σκηνοθεσία: Άλεξ Στάντερμαν

Η Μάγια δε θέλει να υπακούσει στους κανόνες της κυψέλης. Έτσι αποκτά απαγορευμένους φίλους όπως την ακρίδα Φλιπ, το σκαθάρι Κερτ και τη σφήκα Στινγκ. Όταν κάποιος κλέβει το βασιλικό πολτό όλη η κυψέλη κατηγορεί τις σφήκες. Όμως η Μάγια μαζί με τους φίλους της  αποκαλύπτουν τον πραγματικό ένοχο.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s