«Η ΧΟΡΕΥΤΡΙΑ»

 

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 31/12/2016-1/1/2017)

dancer

Από την Άγρια Δύση στην Όπερα του Παρισιού

Του Στράτου Κερσανίδη

Ο δρόμος προς την επιτυχία είναι δύσκολος αφού πρέπει να περάσει μέσα από συμπληγάδες. Χρειάζεται δύναμη, θάρρος και επιμονή αλλά και αντοχή να αντέξει κανείς στο σκληρό ανταγωνισμό. Οι παγίδες είναι καθημερινές και σε λίγους ανθρώπους μπορείς να βασιστείς αφού οι περισσότεροι κοιτάζουν να επωφεληθούν από τη δική σου επιτυχία. Και συχνά ο δρόμος προς την επιτυχία είναι παράλληλος με το δρόμο προς την καταστροφή.

Μετά από τη δολοφονία του πατέρα της, η Λόι Φούλερ,  φεύγει από την επαρχιακή κωμόπολη που ζούσε και πηγαίνει στη Νέα Υόρκη, να ζήσει μαζί τη μητέρα της η οποία είναι μέλος σε μια ηθικολογική χριστιανική σέχτα. Το όνειρό της να γίνει μεγάλη καλλιτέχνιδα την ακολουθεί. Οι ιδέες της αρχίζουν να βρίσκουν ανταπόκριση στην αμερικανική μεγαλούπολη αλλά εκείνη πιστεύει πως μόνο στο Παρίσι θα μπορέσει να κάνει την καριέρα που επιθυμεί. Έτσι αφού συγκεντρώνει τα χρήματα που χρειάζεται σαλπάρει για την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στη γαλλική πρωτεύουσα,  χάρις στην επιμονή της, θα καταφέρει να μπει σε ένα διασκεδαστικό σόου και στη συνέχεια να κατακτήσει την Όπερα του Παρισιού. Σύντομα η Λόι θα κατακτήσει την κορυφή αλλά ποτέ δε σταμάτησε να τελειοποιεί την τεχνική της. Η συνάντηση της με την Ισιδώρα Ντάνκαν, μιας νεαρή γεμάτη ταλέντο και φιλοδοξία χορεύτρια, θα σημάνει την αρχή της πτώσης της.

Αυτήν είναι η υπόθεση της ταινίας, «Η χορεύτρια» της Στεφανί ντι Τζιουστό.

η  οποία προβλήθηκε στη λήξη του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Είναι η ιστορία της ζωής της Λόι Φούλερ, μιας μεγάλης χορεύτριας που έζησε στα χρόνια της Μπελ Επόκ. Με την παρουσία της και το έργο της καθιέρωσε το χορό ως τέχνη. Όμως το σώμα της ταλαιπωρήθηκε αφάνταστα αφού η εκτέλεση της χορογραφίας της από την ίδια, απαιτούσε να φορά ένα πολύ μεγάλο και βαρύ κομμάτι ύφασμα. Ενθουσιώδης, επίμονη αλλά και βασανισμένη στην προσωπική της ζωή η Φούλερ, άρχισε να νιώθει πως όλα πλησίαζαν στο τέλος τους, μετά τη γνωριμία της με την Ισιδώρα Ντάνκαν. Η μεγάλη χορεύτρια η οποία ήταν μαθήτρια και ευνοούμενή της, αντιπροσώπευε όλα εκείνα που πλέον αδυνατούσε να υλοποιήσει η Φούλερ.

Στη βιογραφική ταινία της Στεφανί ντι Τζιουστό παρακολουθούμε το μεγάλο αγώνα που έδωσε μια γυναίκα ώστε να καταφέρει από τη λάσπη και τη βία της μικρής αμερικανικής κωμόπολης να φτάσει στην Όπερα του Παρισιού.

Η σκηνοθέτιδα αφηγείται την αληθινή ιστορία της Φούλερ, ενός ειδώλου του μοντερνισμού, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην προσωπική της ζωή και στις σχέσεις της με τους ανθρώπους που την αγάπησαν και τη στήριξαν. Εξετάζει διεξοδικά το χαρακτήρα και την προσωπικότητά της. Αναδεικνύει τη δύναμη της ψυχής της, τα όνειρα και τις επιθυμίες της αλλά και την ευγένεια και τη σεμνότητά της. Προσωπικά δε γνωρίζω εάν όλα αυτά είναι όπως παρουσιάζονται, προφανώς η σκηνοθέτιδα βασίζεται σε κάποιες πηγές, αλλά αυτό που προσλαμβάνει ο θεατής είναι πως η Φούλερ ήταν ένας άνθρωπος που αφιερώθηκε στην τέχνη της και ποτέ δεν πρόδωσε τους φίλους της. Ένας άνθρωπος που ήθελε τον έρωτα αλλά δεν ήξερε πώς να τον κατακτήσει. Ένας άνθρωπος εν τέλει, που άνοιξε δρόμους στην τέχνη και ιδιαίτερα στο χορό.

Ταινία εποχής σκηνοθετημένη με λεπτότητα και τακτ. Αλλά και με στιβαρότητα δίνοντας μεγάλη σημασία στις λεπτομέρειες και στον αφηγηματικό ρυθμό. Η Σοκό (ψευδώνυμο της ηθοποιού, τραγουδίστριας και μουσικού, Στεφανί Σοκολινσκί), η οποία ερμηνεύει τη Φούλερ, προσεγγίζει το ρόλο της με αποφασιστικότητα και σεβασμό στο πρόσωπο που υποδύεται. Ρόλος δύσκολος ο οποίος απαιτεί από την ηθοποιό να ανταποκριθεί στις συχνές κι απότομες μεταπτώσεις της ηρωίδας, από τον ενθουσιασμό στην απογοήτευση, από την αποφασιστικότητα στην υποχώρηση, από το πάθος στο συμβιβασμό.

Τις καλύτερες ευχές μου για το 2017!

strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

Εκτός από την ταινία «Η χορεύτρια», προβάλλονται ακόμη τέσσερις ταινίες, από τις οποίες τουλάχιστον οι τρεις, συνοδεύονται από καλές κριτικές.

Το Σινικό Τείχος

Το Σινικό Τείχος

«Το Σινικό Τείχος» (The great wall), του Ζανγκ Γιμού: Ξέρουμε πως το μεγάλο Σινικό Τείχος, το μοναδικό ανθρώπινο έργο το οποίο φαίνεται από το διάστημα, κατασκευάστηκε για να προστατεύει την Κίνα από τις επιδρομές των λαών που κατοικούσαν στα βόρεια της χώρας. Τώρα, η ταινία του μεγάλου κινέζου σκηνοθέτη, Ζανγκ Γιμού, έρχεται να προτείνει μια νέα εκδοχή. Πως ο πραγματικός λόγος που κτίστηκε το τείχος ήταν η αντιμετώπιση επιδρομών από κάποια υπερφυσικά τέρατα τα οποία «ξυπνούν» κάθε 60 χρόνια!

Βρισκόμαστε στο 10 μ.Χ. αιώνα και στο τεράστιο βασίλειο κυβερνά η δυναστεία των Σονγκ. Δύο μισθοφόροι πολεμιστές, ενώ ψάχνουν για πυρίτιδα, συλλαμβάνονται και φυλακίζονται στο Σινικό Τείχος. Εκεί θα διαπιστώσουν το λόγο που χτίστηκε το τείχος καθώς τα τέρατα επιτίθενται. Οι δύο άνδρες θα συνεργαστούν με τον πολυάριθμο και καλά εκπαιδευμένο αυτοκρατορικό στρατό για να αντιμετωπίσουν τους υπερφυσικούς εισβολείς.

Εντυπωσιακές εικόνες οι οποίες γίνονται ακόμη εντυπωσιακότερες χάρις στη χρήση της τρισδιάστατης τεχνολογίας.

«Passengers», του Μόρτεν Τάιλντουμ: Ένα διαστημόπλοιο το οποίο μεταφέρει 5.259 επιβάτες οι οποίοι κοιμούνται μέσα σε κάψουλες ύπνωσης, ταξιδεύει σε διάστημα. Σκοπός του ταξιδιού, το οποί έχει προγραμματιστεί να κρατήσει 120 χρόνια, είναι οι «κοιμισμένοι επιβάτες» να ξυπνήσουν χωρίς να έχουν γεράσει σε έναν νέο πλανήτη για να τον αποικήσουν. Όμως κατά τη διάρκεια αυτού του μακρινού ταξιδιού μια βλάβη θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα καθώς ένας επιβάτης θα «ξυπνήσει» πολλά χρόνια πριν την ολοκλήρωση του ταξιδιού. Το πρόβλημα που υπάρχει είναι πως έτσι θα περάσουν τα χρόνια και θα γεράσει ολομόναχος. Έτσι αποφασίζει να ξυπνήσει ακόμη έναν. Μαζί, ο Τζιμ και η Ορόρα, προσπαθούν να επιλύσουν το πρόβλημα και να διορθώσουν τη βλάβη. Όμως στο μεταξύ θα ερωτευτούν και θα αντιμετωπίσουν από κοινού το πρόβλημα αλλά και τους κινδύνους του ταξιδιού!

«Ποίηση χωρίς τέλος» (Poesia sin fin), του Αλεχάντρο Χοντορόφσκι: Ο σημαντικός σκηνοθέτης από τη Χιλή, ο 87χρονος πλέον, Αλεχάντρο Χοντορόφσκι, σκηνοθετεί μια αυτοβιογραφική ταινία, η οποία αποτελεί συνέχεια της πρώτης που ήταν ο Χορός της πραγματικότητας» την οποία γύρισε το 2013.

Τώρα μας μεταφέρει στο Σαντιάγο των δεκαετιών 1940 και 1950. Ο μικρός Αλεχαντρίτο, αποφασίζει να γίνει ποιητής, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις επιθυμίες της οικογένειάς του. Έτσι θα ενταχθεί στους κύκλους της αβάν γκαρντ εκείνης της εποχής και θα γνωριστεί με κάποιους ανθρώπους οι οποίο έμελλε τα επόμενα χρόνια να γίνουν τα πιο γνωστά ονόματα της σύγχρονης λογοτεχνίας στη Λατινική Αμερική. Ο Χοντορόφσκι θα ζήσει μαζί τους σε έναν κόσμο ελευθερίας, αισθησιασμούς και αναζητήσεων στον οποίο η ποίηση εκτός από καλλιτεχνική έκφραση αποτελούσε και τρόπο ζωής.

Η ταινία είναι ένας φόρος τιμής στην πολιτιστική κληρονομιά της Χιλής. Όπως γράφει το περιοδικό ‘Βαριάετι’, για την ταινία, είναι «ίσως η καλύτερή του και η πιο φελινική!».

«Γιατί αυτόν;» (Why him?), του Τζον Χάμπεργκ: Όταν ο Νεντ, κατά τη διάρκεια των γιορτών, επισκέπτεται την αγαπημένη του κόρη, η Στεφ, θα βρεθεί μπροστά σε μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη. Η έκπληξη ακούει στο όνομα Λερντ και είναι ο φίλος της κόρης του, η οποία είναι ενθουσιασμένη μαζί του! Ο νεαρός είναι δισεκατομυριούχος, λατρεύει την τεχνολογία, είναι κάπως αψύς στους τρόπους και υπερβολικά ενθουσιώδης. Και ενώ ο Νεντ προσπαθεί να συνέλθει ένα ακόμη μεγαλύτερο χτύπημα έρχεται. Μαθαίνει πως ο Λερντ σκοπεύει να ζητήσει την αγαπημένη του κορούλα σε γάμο! Και επειδή γνωρίζει πως ο πατέρας της αγαπημένης του «δεν τον αντέχει», σκοπεύει να τον κάνει να τον συμπαθήσει! Ευχάριστη χριστουγεννιάτικη κωμωδία.

Σινεφίλ

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s