ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 3/11 έως 9/11 2016)

(αναδημοσίευση από το http://www.stokokkino.gr)

 Κριτική – Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

 Μια πολύ ενδιαφέρουσα κινηματογραφική εβδομάδα, με πολλές καλές ταινίες οι οποίες εντάσσονται σε διαφορετικά είδη.

Η ταινία «Άφεριμ!», του ρουμάνου Ράντου Ζούντε, ένα βαλκανικό γουέστερν, είναι ένα κινηματογραφικό διαμάντι το οποίο βραβεύτηκε με Αργυρή Άρκτο στο Βερολίνο. Βραβευμένη με το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες είναι και η ταινία «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ», του αγωνιστή σκηνοθέτη, Κεν Λόουτς, μια ακόμη κριτική κοινωνική ματιά στην καθημερινότητα των ανθρώπων στις χώρες του σύγχρονου, ανεπτυγμένου καπιταλισμού. Ο Όλιβερ Στόουν, με την ταινία «Σνόουντεν» σκηνοθετεί μια αληθινή ιστορία, και με την ιδιαίτερη πολιτική του ματιά στα διεισδύει στα ένοχα μυστικά του αμερικανικού πολιτικού συστήματος. Ο Βίνσεντ Πέρεζ, με το «Μόνος στο Βερολίνο», καταπιάνεται με μια ιστορία αντίστασης στα χρόνια του ναζισμού στη Γερμανία. Ο ιρανός Μπαμπάκ Ανβαρί αφηγείται με δεξιοτεχνία μια ιστορία τρόμου με φόντο τον αιματηρό πόλεμο μεταξύ Ιράν και Ιράκ, τη δεκαετία του 1980. Μια γοητευτική φανταστική περιπέτεια με προεκτάσεις, είναι η ταινία του Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα, «7 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα». Ο Δημήτρης Αθανίτης, σκηνοθετεί τη δυνατή ταινία «Invisible», με θέμα τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα της κρίσης με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο.

Η δυναμική περιπέτεια «Blood father: Βίαιη δικαιοσύνη», του Ζαν Φρανσουά Ρισέ, έχει δράση αλλά αναλώνεται σε κοινοτυπίες. Τέλος, για τους μικρούς σινεφίλ προβάλλεται η πολύχρωμη ταινία κινουμένων σχεδίων, «Οι ευχούληδες», που σκηνοθέτησαν ο Μάικ Μίτσελ και ο Γουόλτ Ντορν.

aferim1

ΑΦΕΡΙΜ!

AFERIM!

Σκηνοθεσία: Ράντου Ζούντε
Πρωταγωνιστούν: Τεοντόρ Κόρμπαν, Μιχάι Ρουμανέσκου, Μιχάι Κομανόιου, Τόμα Κούζιν, Αλεξάντρου Νταμπίτζα

Μπορεί τα χρόνια να περνούν, οι καιροί να αλλάζουν αλλά κάποια πράγματα μένουν αναλλοίωτα, έστω και με κάποιες διαφοροποιήσεις. Όπως για παράδειγμα οι διάφορες προκαταλήψεις και τα στερεότυπα τα οποία περνούν από γενιά σε γενιά.

Μια σειρά από τέτοια θέματα αναδεικνύονται στην ταινία του Ράντου Ζούντε, η οποία εντάσσεται στο λεγόμενο ‘νέο κύμα του ρουμάνικου κινηματογράφου’. Ο σκηνοθέτης μας μεταφέρει στη Βλαχία, στα 1835, σε ένα μωσαϊκό εθνοτήτων που ζουν στην περιοχή, δηλαδή Ρουμάνους, Τούρκους, Έλληνες, Ρώσους, Εβραίους, Ούγγρους, Τσιγγάνους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ένας αστυνομικός μαζί με το γιο του, τον οποίο εκπαιδεύει, καταδιώκουν έναν Τσιγγάνο σκλάβο, ο οποίος το έσκασε από το υποστατικός ενός βογιάρου. Αυτός είναι ο βασικός κορμός της υπόθεσης μέσα από την οποία αναφύονται η καθημερινότητα των ανθρώπων, οι κοινωνικές συνθήκες, οι εθνικισμοί, οι προκαταλήψεις. Πρόκειται για ένα βαλκανικό γουέστερν όσο κι αν ο όρος μοιάζει παράταιρος, με το σκηνοθέτη να διατηρεί όλα σχεδόν τα κλισέ αυτού του, κατ΄ εξοχήν, αμερικανκού κινηματογραφικού είδους.  Μέσα από ένα συναρπαστικό γεωγραφικό, χρονολογικό και εθνολογικό παζλ, ο Ράντου Ζούντε συνθέτει τις κοινωνικές σχέσεις, την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων, την καταπίεση των φτωχών από τους πλούσιους οι οποίοι έχουν δικαίωμα ζωής και θανάτου επάνω τους. Και χτυπάει φλέβα καθώς οι υπαινικτικές αναφορές του στο παρόν είναι εμφανείς. Δηλαδή ο ρατσισμός, η διαφθορά, ο ρόλος της εκκλησίας, η οικονομική ολιγαρχία, η περιφρόνηση των όποιων νόμων, δηλαδή θέματα που υπήρχαν στη Ρουμανία το 19ο αιώνα και υφίστανται κατ΄ αναλογίαν και με μικρές παραλλαγές, μέχρι σήμερα, 28 χρόνια μετά από την κατάρρευση του καθεστώτος Τσαουσέσκου και με τη χώρα να είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το “Αφερίμ!” (στα τουρκικά σημαίνει “μπράβο”, “εύγε”), είναι ένα αληθινό κινηματογραφικό διαμάντι, ένα μικρό αριστούργημα, με μια πανέμορφη ασπρόμαυρη φωτογραφία που θα σας γοητεύσει.

Η ταινία, την οποία είδαμε στο περσινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης,  κέρδισε στο Βερολίνο την Αργυρή Άρκτο και το βραβείο Σκηνοθεσίας, ενώ ήταν η πρόταση της Ρουμανίας για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ το 2016.

invisible

INVISIBLE

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αθανίτης
Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Στάνκογλου, Κόρα Καρβούνη, Κώστας Ξυκομηνός, Εύα Στυλάντερ, Μενέλαος Χαζαράκης, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Νικολίτσα Ντρίζη και ο μικρός Χρήστος Μπενέτσης

 

Ο Άρης, χωρισμένος και πατέρας ενός 6χρονου αγοριού, απολύεται από τη δουλειά του. Ένας δύσκολος δρόμος αρχίζει καθώς η πρώην γυναίκα του τον πιέζει για τη διατροφή, ο σπιτονοικοκύρης του τον κυνηγά για τα νοίκια και το μέλλον του φαντάζει ζοφερό. Ο Άρης, ευρισκόμενος σε αδιέξοδο και νιώθοντας την αδικία να τον βαραίνει αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του.
Βγαλμένη από τη ζωή η ταινία, μας μιλά για εκείνους τους ανθρώπους που ενώ ζουν κι αναπνέουν στο πλάι μας ουσιαστικά είναι αόρατοι. Έναν τέτοιο άνθρωπο επιλέγει για ήρωά του ο σκηνοθέτης και ακολουθεί το δράμα του βήμα-βήμα μέχρι την κορύφωση. Σενάριο βγαλμένο από τη ζωή και σκηνοθετημένο με μία μέθοδο επαναλαμβανόμενων κύκλων οι οποίοι ανοίγουν και κλείνουν στις διαδρομές με το μηχανάκι που κάνει ο Άρης. Ενδιάμεσα οικοδομείται η δραματουργία, δηλαδή η απόλυση, οι συγκρούσεις με την πρώην σύζυγό του, η παρακολούθηση του αφεντικού, η συνάντηση με τους φίλους, οι απειλές του σπιτονοικοκύρη κλπ. Έτσι επιτυγχάνεται ένας ρυθμός που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον, που ενώ φωτίζει πτυχές στη συνέχεια τις συσκοτίζει με αποτέλεσμα ο θεατής να οδηγείται προς το φινάλε ψυχανεμιζόμενος κάτι, το οποίο όμως παραμένει αδιευκρίνιστο. Κι όταν η λούπα που ανοίγει στην αρχή κλείνει στο φινάλε, η τελική λύση που δίνεται αφήνει κάποιες αμφιβολίες για το εάν συνέβη αυτό που φαίνεται πως συνέβη! Σαφείς κοινωνικές αναφορές με κεντρικό θέμα το πως επηρεάζεται η ανθρώπινη ψυχοσύνθεση ανάλογα με τις συνθήκες.

 daniel-blake                                                                                                               

ΕΓΩ Ο ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΛΕΪΚ

I, DANIEL BLAKE

Σκηνοθεσία: Κεν Λόουτς
Πρωταγωνιστούν: Ντέιβ Τζονς, Μπριάνα Σαν, Χέιλι Σκουάιρς, Ντίλαν Φίλιπ Μακίρναν, Νάταλι Αν Τζέιμσον, Κόλιν Κουμπς
Ο Ντάνιελ, 59χρονος ξυλουργός από το Νιούκαστλ, μετά από ένα καρδιακό επεισόδιο στρέφεται προς την κρατική πρόνοια αλλά αντιμετωπίζει το αδιέξοδο της γραφειοκρατίας. Η γνωριμία του με μια ανύπαντρη μητέρα με δύο παιδιά θα προσφέρει και στους δυο την οικογενειακή θαλπωρή που τόσο χρειάζονται. Μαζί θα αντιμετωπίσουν πλέον τις δυσκολίες της ζωής.

Ακόμη μια μεγάλη ταινία με κοινωνικό περιεχόμενο από τον ασυμβίβαστο αγωνιστή σκηνοθέτη, Κεν Λόουτς, ο οποίος κριτικάρει με οξύτητα ένα παρασιτικό σύστημα το οποίο ορθώνεται μπροστά σε έναν απλό άνθρωπο ο οποίος ζητά το αυτονόητο: ένα επίδομα για να ζήσει με αξιοπρέπεια. Χρυσός Φοίνικας στις Κάνες και βραβεία κοινού στα φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν και του Λοκάρνο.

Ο Κεν Λόουτς, παραλαμβάνοντας το Χρυσό Φοίνικα, είπε πως “ είναι περίεργο αυτή τη στιγμή να βραβεύεται μια ταινία, όταν οι άνθρωποι που την ενέπνευσαν δεν έχουν να φάνε – και αυτή είναι μια ευκαιρία να τους σκεφτούμε”.

Επίσης μιλώντας στο Γιούρονιουζ, είπε: “Νομίζω ότι είναι μια επικίνδυνη περίοδος για την Ευρώπη, επειδή βλέπουμε ότι τα προγράμματα λιτότητας, τα νεοφιλελεύθερα προγράμματα οδηγούν τον κόσμο στην απελπισία. Εκατομμύρια άνθρωποι από την Ελλάδα, την Πορτογαλία, την Ισπανία και εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο που υποφέρουν, που παλεύουν με μια ολιγάριθμη ελίτ, που είναι υπερβολικά πλούσια. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι σήμερα, επειδή υπάρχει τέτοια απελπισία στη βάση”.

 aloneinberlin

ΜΟΝΟΣ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ

AMONE IN BERLIN

Σκηνοθεσία: Βίνσεντ Πέρεζ
Πρωταγωνιστούν: Έμα Τόμσον, Μπρένταν Γκλίσον, Ντάνιελ Μπρουλ
Βρισκόμαστε στο 1940, ο Ότο Κουάνγκελ είναι μηχανικός, ζει στο Βερολίνο και ο γιος του σκοτώθηκε στον πόλεμο. Η ναζιστική προπαγάνδα βρίσκεται στο απόγειό της, τα ψεύδη κατακλύζουν το γερμανικό Τύπο και ο Ότο μαζί με τη γυναίκα του, Άννα, αποφασίζουν να αντισταθούν. Ο τρόπος που βρήκαν γι’ αυτό, είναι μέσα από ανώνυμες κάρτες, τις οποίες γράφουν και τις αφήνουν σε διάφορα σημεία του Βερολίνου για τα διαβάζει ο κόσμος. Οι Κουάνγκελ καλούν τους Γερμανούς να ξεσηκωθούν  εναντίον του Χίτλερ. Όπως είναι φυσικό η Γκεστάπο δε μένει με δεμένα χέρια και ένας επιθεωρητής της αναλαμβάνει να ανακαλύψει τον ένοχο.

Η εξαιρετική αυτή ταινία περιγράφει την καθημερινότητα των Γερμανών στα χρόνια του πολέμου καθώς και την, άγνωστη σε πολλούς, αντίσταση που πρόβαλλαν κάποιοι από αυτούς. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Χανς Φάλαντα, η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο. Η Έμα Τόμσον, η οποία πρωταγωνιστεί στο ρόλο της Άννας, λέει: “ Είναι μια ιστορία για καθημερινούς ανθρώπους που η άσχημη συμπεριφορά τους είχε προκαλέσει αποστροφή και προσπάθησαν να κάνουν κάτι για αυτό, είναι μια πολύ σημαντική ιστορία γιατί δεν την ακούς συχνά”.

blood-father

BLOOD FATHER: ΒΙΑΙΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

BLOOD FATHER

Σκηνοθεσία: Ζαν Φρανσουά Ρισέ
Πρωταγωνιστούν: Μελ Γκίμπσον, Ελίζαμπεθ Ρομ, Γουίλιαμ Μέισι, Ράιαν Ντόρσεϊ, Έριν Μοριάρτι, Ντιέγκο Λούνα, Τόμας Μαν, Μάικλ Παρκς
Η 17χρονη Λίντια, έχει εγκαταλείψει το σπίτι της και ο πατέρας της την αναζητά. Όταν ο φίλος της, ο οποίος είναι έμπορος ναρκωτικών την μπλέκει σε μια φονική ιστορία, η Λίντια αποφασίζει να το σκάσει. Κυνηγημένη από το καρτέλ ζητά τη βοήθεια του πατέρα της. Μόνο που κι εκείνος βρίσκεται υπό επιτήρηση έχοντας κάνει στη φυλακή. Παρόλα αυτά αποφασίζει να σώσει την κόρη του.

Εντυπωσιακή ταινία δράσης, που ενώ αρχικά κερδίζει το ενδιαφέρον του θεατή σύντομα ξεφουσκώνει και αναλώνεται σε κλισέ και κοινοτοπίες.

snowden

ΣΝΟΟΥΝΤΕΝ
SNOWDEN

Σκηνοθεσία: Όλιβερ Στόουν
Πρωταγωνιστούν:Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ, Σαιλίν Γούντλι, Μελίσα Λίο, Ζάκαρι Κουίντο, Τομ Γουίλκινσον, Σκοτ Ίστγουντ, Τίμοθι Όλιφαντ, ΛαΚίθ Λι Στάνφιλντ, Ρις Ίφανς, Νίκολας Κέιτζ, Τζοέλι Ρίτσαρντσον

Μια προσωπική ματιά του Στόουν, σε μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες; του 21ου αιώνα, του πρώην υπαλλήλου στην αμερικανική υπηρεσία εθνικής ασφάλειας, Έντουαρντ Σνόουντεν, ο οποίος αποκάλυψε στον Τύπο το πρόγραμμα μαζικής παρακολούθησης των πολιτών.

Το 2013 ο Σνόουντεν πετά κρυφά στο Χονγκ Κονγκ και συναντιέται με δύο δημοσιογράφους και μια σκηνοθέτιδα. Ως υψηλόβαθμος τεχνικός διαχειριστής ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης, γνωρίζει πολλά που η αμερικανική κυβέρνηση δε θα ήθελε να αποκαλυφθούν.
Η ταινία είναι βασισμένη στα βιβλία “Ο καιρός του χταποδιού” (Time of the Octopus) του δικηγόρου του Σνόουντεν, Ανατόλι Κουτσερένα και “Φάκελος Σνόουντεν: Η Ιστορία του Νο 1 Καταζητούμενου Ανθρώπου στον Κόσμο»” του δημοσιογράφου του Γκάρντιαν, Λουκ Χάρντινγκ (εκδόσεις Καστανιώτη).

under-shadow

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΦΟΒΟΥ

UNDER THE SHADOW

Σκηνοθεσία: Μπαμπάκ Ανβαρί
Πρωταγωνιστούν: Ναργκές Ρασιντί, Αβίν Μανσαντί, Μπόμπι Ναντερί, Ρέι Χαρατιάν, Αράς Μαραντί

Είμαστε στην Τεχεράνη το 1988, ενώ ο πόλεμος ανάμεσα στο Ιράκ και το Ιράκ συνεχίζεται για όγδοη χρονιά. Η Σιντέχ δεν μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές της για πολιτικούς λόγους ενώ ο άνδρας της βρίσκεται στο μέτωπο. Η πόλη βομβαρδίζεται, οι συγγενείς φεύγουν για να σωθούν και η Σιντέχ μένει μόνη με την κόρη της Ντόρσα. Κάτι δεν πηγαίνει καλά με το κορίτσι που η κατάστασή του χειροτερεύει. Σύντομα η Σιντέχ θα διαπιστώσει πως όλα οφείλονται σε κάτι τρομακτικό κι απόκοσμο. Ταινία τρόμου.

a-monster-calls

7 ΛΕΠΤΑ ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ

A MONSTER CALLS

Σκηνοθεσία: Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα
Πρωταγωνιστούν: Φελίσιτι Τζόουνς, Σιγκούρνι Γουίβερ, Λούις ΜακΝτάγκαλ, Τόμπι Κέμπελ, Τζέραλντιν Τσάπλιν, Λίαμ Νίσον
Ο 12χρονος Κόνορ αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα. Η μητέρα του είναι σοβαρά άρρωστη  και αναγκάζεται να ζει μαζί με τη στρυφνή γιαγιά του, ο πατέρας του ζει μακριά με τη νέα του οικογένεια ενώ στο σχολείο αντιμετωπίζει καθημερινά τη βία των συμμαθητών του.

Μια νύχτα ένα τέρας εμφανίζεται στο παράθυρό του και διηγείται στον Κόνορ τρεις ιστορίες. Μετά από αυτό και ως αντάλλαγμα, θα πρέπει ο Κόνορ να διηγηθεί τη δική του ιστορία στο τέρας.

Ταινία του φανταστικού κινηματογράφου.

trolls

ΟΙ ΕΥΧΟΥΛΗΔΕΣ

TROLLS

Σκηνοθεσία: Μάικ Μίτσελ, Γουόλτ Ντορν
Φωνές: Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Άνα Κέντρικ, Ζόι Ντεσανέλ
Είδος: Κινούμενα Σχέδια, Μιούζικαλ, Κωμωδία, Περιπέτεια, Οικογενειακή, Φαντασίας

Μετά μια εισβολή των Μπέργκεν στο χωριό των Ευχούληδων, η Πόπη, ο πιο χαρούμενος Ευχούλης που γεννήθηκε ποτέ, και ο γκρινιάρης Κλωνάρης ξεκινούν ένα ταξίδι με στόχο την διάσωση των φίλων τους. Η αποστολή τους είναι γεμάτη περιπέτεια και ανατροπές, καθώς οι δύο αταίριαστοι σύντροφοι προσπαθούν να ανεχτούν ο ένας τον άλλον αρκετά ώστε να πετύχουν τον στόχο τους, κι έτσι θα μάθουν πολλά για την αναζήτηση της ευτυχίας, όπως και το τι μπορεί να κάνουν κάποιοι για να την αποκτήσουν.

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s