ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (από 13/10 έως 19/10/2016)

(αναδημοσίευση από το stokokkino.gr, 13/10/2016)

Κριτική και παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

Με επτά νέες ταινίες εισβάλει η κινηματογραφική εβδομάδα στη ζωή των σινεφίλ από αυτήν την Πέμπτη.

Ξεχωρίζει η βραβευμένη με βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Κανών ταινία, “Η αποφοίτηση” του ρουμάνου σκηνοθέτη, Κριστιάν Μουντζίου (και όχι Μουνγκίου). Επίσης με ενδιαφέρον αναμένεται από τους φίλους του καλού ελληνικού κινηματογράφου η νέα ταινία του Βασίλη Βαφέα, “¨Ρισάλτο”.

Ο Ρον Χάουαρνβτ είναι ο σκηνοθέτης ο οποίος έχει την τιμητική του αυτήν την εβδομάδα αφού κάνει την εμφάνισή του με δύο ταινίες: το “Inferno”, βασισμένο στο νέο μυθιστόρημα του Νταν Μπράουν και το μουσικό ντοκιμαντέρ, “The Beatles: Eight days a week – The touring years”.

Ο αγαπημένος των σινεφίλ, κορεάτης σκηνοθέτης Παρκ Τσαν-Γουκ, σκηνοθετεί το κομψό ερωτικό και γεμάτο ανατροπές θρίλερ, “Η υπηρέτρια”. Εάν θέλετε να μάθετε πως ξεκίνησε ο έρωτας του αμερικανού προέδρου και τησ συζύγου του, τότε επιλέξετε το “Πρώτο ραντεβού”, του Ρίτσαρντ Ταν.

Τέλος, επαναπροβάλλεται σε επανέκδοση η μεγάλη ταινία, “Ο ενεχυροδανειστής”, που γύρισε ο Σίντνεϊ Λιούμετ το 1964.

bacalaureat1

Η ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ

BACALAUREAT

Σκηνοθεσία: Κριστιάν Μουντζίου
Πρωταγωνιστούν: Αντριάν Τιτένι, Μαρία Βικτόρια Ντράγκους, Ράρες Άντριτσι

Ο ρουμάνος σκηνοθέτης Κριστιάν Μουντζίου (και όχι Μουνγκίου), ο οποίος με την ταινία “4 μήνες, 3 εβδομάδας και 2 ημέρες”, κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα το 2007 στις Κάνες, τιμήθηκε φέτος με το βραβείο σκηνοθεσία στο ίδιο φεστιβάλ. Στην ταινία “Η αποφοίτηση” (Bacalaureat). Ο Μουντζίου ασχολείται με την ιστορία ενός διλήμματος και μιας απόφασης που πρέπει να παρθεί.

Ο Ρομέο είναι γιατρός, ζει με την οικογένειά του κάπου στην Τρανσιλβανία και φιλοδοξεί να δει τη 18χρονη κόρη του Ελίζα να σπουδάζει στο εξωτερικό. Όλα πηγαίνουν σύμφωνα με τηις επιθυμίες του αφού η Ελίζα είναι άριστη μαθήτρια και έχει καταφέρει να πάρει υποτροφία ώστε να σπουδάσει στην Αγγλία. Το μόνο που μένει και μοιάζει απλή διαδικασία είναι να περάσει τις τελικές εξετάσεις. Κανείς όμως δεν ανησυχεί γι’ αυτές αφού όλα εξαρτώνται από τις αδιαμφισβήτητες ικανότητες της κοπέλας. Και τότε έρχεται το απρόοπτο. Μια μέρα πριν από τις εξετάσεις συμβαίνει ένα ατύχημα και η Ελίζα κινδυνεύει να τις χάσει. Και μετά από το απρόοπτο έρχεται και το δίλημμα για το Ρομέο. Πρέπει να πάρει μια απόφαση μόνο που για να γίνει αυτό καλείται να παραβιάσει τις αρχές τι οποίες ο ίδιος δίδαξε στην κόρη του.

Η ζωή είναι μια διαρκής πορεία στο χώρο του απρόοπτου που ποτέ δε γνωρίζουμε πότε και πως θα εμφανιστεί. Κι όταν εμφανιστεί, το ζήτημα είναι η αντιμετώπισή του, είναι η στιγμή που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ένα δίλημμα και να πάρουμε μία και μοναδική απόφαση.

Ο Μουντζίου στοχεύει στον ήρωά του, τα όνειρά του αλλά και τις σχέσεις που έχει με την οικογένειά του. Ο Ρομέο ανησυχεί, νιώθει πος ο προστατευτικός ιστός που είχε οικοδομήσει γύρω από την Ελίζα καταρρέει, το ίδιο και ο ασφαλής κόσμος στο οποίο είχε τοποθετήσει τον εαυτό του ως πατέρας. Τι πρέπει να κάνει για να βρει μια λύση στο πρόβλημά του; Μήπως πρέπει να συμβιβαστεί; Και εν τέλει τέλει ποια είναι η σχέση του με την κόρη του; Μήπως προβάλλει τα δικά του όνειρα τα δικά του πιστεύω επάνω στην Ελίζα; Μήπως αδιαφορεί για τις δικές της επιθυμίες και για το πως εκείνη ονειρεύεται τη ζωή της;

Ο σκηνοθέτης αφηγείται μια καθημερινή ιστορία. Αλήθεια πόσοι γονείς σχεδιάζουν το μέλλον των παιδιών τους χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις επιθυμίες και τα όνειρα των παιδιών; Και πόσο σημαντικό μπορεί να είναι κάτι τέτοιο για ανθρώπους οι οποίοι έχουν μεγαλώσει στο μεταίχμιο μεγάλων αλλαγών και βρίσκονται μετέωροι ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν; Σαφής αναφορά στην πρόσφατη ιστορία της Ρουμανίας και στα διλήμματα μιας κοινωνίας που μετεωρίζεται και μαζί της μετεωρίζονται οι ανθρώπινες γενιές.

Ο Κριστιάν Μουντζίου, λέει: «Είναι πολύ δύσκολο για τις μικρές ταινίες, για τις ταινίες που χρειάζονται υπότιτλους, επειδή δεν είναι στα αγγλικά, για τις ταινίες που δεν ανήκουν στο κυρίαρχο ρεύμα και δεν είναι εμπορικές να βρουν θέση στον κόσμο του κινηματογράφου. Και είναι πολύ δύσκολο να καταφέρουμε κάτι τέτοιο. Πρέπει να παλέψουμε για το πετύχουμε μέσω της εκπαίδευσης, με τη βοήθεια όσων έχουν εξουσία. Και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών έχει τη δύναμη να επιλέξει αυτές τις ταινίες και να διατηρήσει την διαφορετικότητα».

risalto1

ΡΙΣΑΛΤΟ

Σκηνοθεσία: Βασίλης Βαφέας
Πρωταγωνιστούν: Νίκος Πουρσανίδης, Αμαλία Αρσένη, Μαργαρίτα Πανουσοπούλου, Ρίτα Αντωνοπούλου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Πάνος Βίτσικας, Τάσος Ράπτης

Μια ταινία για το φευγιό, τη δραπέτευση, την αναζήτηση της ελευθερίας κάπου αλλού. Κάπου μακρυά από το ζόφο της κρατικής καταστολής και του στραγγαλισμού των ονείρων.

Η νέα ταινία του Βασίλη Βαφέα. “Ρισάλτο”, μοιάζει με καφκικό εφιάλτη. Ένας άνδρας βρίσκεται ξαφνικά μέσα στη δίνη του φόβου κυκλωμένος από παντού. Είναι σκηνοθέτης, άρα άνθρωπος με ιδιαίτερες ευαισθησίες. Είναι και ερωτευμένος. Όμως ούτε τα επαγγελματικά του ούτε τα ερωτικά του πάνε καλά. Και σα να μην έφθανε αυτό, μία δικτατορία ανακατεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση και η οικογένειά του, αριστερών καταβολών, γίνεται στόχος και η αστυνομία συλλαμβάνει του συγγενείς του.

Ο Βαφέας σκηνοθετεί με τρόπο ανάλαφρο, σχεδόν αφαιρετικό. Ο παραλογισμός είναι διάχυτος, ένας παραλογισμός ανάλογος μιας πολιτικής εκτροπής, η οποία γίνεται εφιαλτική αλλά ταυτόχρονα διάτρητη ιδεολογικά αφήνοντας χώρο στην ελαφρότητα και το χιούμορ. Μια κοινωνία σε αποσύνθεση, άνθρωποι σε απόγνωση σε ένα σκηνικό ερημικό όπου η απουσία άλλων ανθρώπων λειτουργεί ακόμη πιο τρομακτικά.

Ο Βασίλης Βαφέας, μιλώντας στο κόκκινο της Θεσσαλονίκης, στην εκπομπή “Με μια ομπρέλα κόκκινη”, είπε για τη νέα του ταινία:

“Μια μέρα ξύπνησα ιδρωμένος γιατί είδα έναν εφιάλτη. Είδα πως ο γιος μου, που είναι 46 χρονών, σάλταρε σε μία λάντζα και έφυγε. Μας παράτησε όλους. Ήταν ένας εφιάλτης, καφκικός εφιάλτης. Το φευγιό των νέων ανθρώπων, όπως και το δικό μου. Έφυγα κι εγώ, στη χούντα παράτησα την οικογένειά μου, μια αριστερή οικογένεια που βασανιζόταν, και πήγα στη Γαλλία. Εκεί με έπιασαν νοσταλγία και ενοχές οπότε ξαναγύρισα για να βοηθήσω αυτούς που είχαν μείνει εδώ. Αυτό ήταν το κίνητρο για να ξεκινήσω το σενάριο”.

Για την υπόθεση είπε: “Ο Άρης, λοιπόν, είναι καλλιτέχνης νέος, όπως υπήρξα κι εγώ, είναι από μια οικογένεια αριστερή, είναι ερωτευμένος, αλλά δεν του πάνε καλά τα πράγματα. Γίνεται και μια χούντα και η οικογένειά του ένα τεράστιο βαρίδι, οπότε σαλτάρει στη λάντζα και πάει αλλού”.

Για τη εμπειρία του από τα γυρίσματα είπε: “Η ταινία γυρίστηκε στο Πέραμα, τη Δραπετσώνα, το Κερατσίνι και οι άνθρωποι με βοήθησαν αφάνταστα. Ήταν συγκινητική η εμπειρία. Από εκεί αντλώ και τη δύναμη να είμαι αισιόδοξος γιατί ο κόσμος αξίζει πραγματικά μια καλύτερη ζωή. Είμαστε ένας λαός που όσα, όσα ελαττώματα και να έχουμε, έχουμε και αρετές πρωτόφαντες. Αυτό είναι μιαν επιβεβαίωση πως πάμε προς το φως του τούνελ”.

Στην ερώτηση γιατί έκανε την ταινία είπε: “Ο καθένας πρέπει με τις δυνάμεις του να κάνει ότι μπορεί. Η Δημοκρατία είναι το καλύτερο σύστημα που υπάρχει αλλά θέλει αγώνα από όλους, από τον πιο μικρό μέχρι αυτόν που έχει μεγάλες ευθύνες, είναι καθημερινή ενασχόληση θέλει προσπάθεια. Διότι αλλιώς θα οδηγηθούμε σε λύσεις που θα είναι κακές για όλους και για τα παιδιά μας. Και να μάθουμε το παρελθόν, την Ιστορία μας”

Και το ρισάλτο, να το κάνουμε; “Το ρισάλτο πρέπει να το κάνουμε αλλά όταν το κάνουμε είμαστε μόνοι μας. Έχουμε βέβαια την αίσθηση της ελευθερίας αλλά έχουμε και την αίσθηση του κενού”.

ypiretria

Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ

AH-GA-SSI

Σκηνοθεσία: Παρκ Τσαν-Γουκ
Πρωταγωνιστούν: Γιουνγκ- Γου Χα, Μιν-Χι Κιμ, Γιν-Γουνγκ Τζο, Τάε Ρι Κιμ

Κορέα, δεκαετία του 1930, ιαπωνική κατοχή. Η Σου Κι, προσλαμβάνεται ως υπηρέτρια της Χιντέκο, μια όμορφης ορφανής κληρονόμου η οποία ζει με το θείο της, έναν αυταρχικό άνδρα ο οποίος σκοπεύει να την παντρευτεί! Όμως ένας απατεώνας έχει βάλει στο μάτι την περιουσία της Χιντέκι και προσπαθεί να τη γοητεύσει. Για το σκοπό αυτό καταστρώνει ένα σχέδιο σε συνεργασία με τη Σου Κι. Αλλά όταν υπάρχουν ο έρωτας και τα ανθρώπινα συναισθήματα, τα πάντα ανατρέπονται.

Πρόκειται για ένα κομψό, υποβλητικό φιλμ που έχει σκηνοθετήσει με μαεστρία ο Παρκ Τσου-Γουκ, ο οποίος μας είχε εντυπωσιάσει με το Ολντ Μπόι. Ένα γοητευτικό ερωτικό δραματικό θρίλερ με έντονα τα στοιχεία της νουάρ μυθολογίας και αισθητικής. Με συνεχεία ανατροπές και την πετυχημένη χρήση των φλας μπακ, ο Τσααν-Γουκ αφού οδηγεί τους θεατές μετά την πρώτη ώρα σε κάποιο σημείο, εν συνεχεία ανατρέπει …την ανατροπή για να μας οδηγήσει μέσα από λαβύρινθους ίντριγκας, βίας και ερωτικού πάθους στην τελική λύση του αινίγματος.

Μπορεί η ταινία να ξενίσει ή και να ενοχλήσει αρκετούς. Κι αυτό όχι επειδή δεν έχει ενδιαφέρον αλλά επειδή αυτό που κυριαρχεί είναι ένας …“ανάρμοστος” έρωτας! Όμως εάν αποδεχτούμε πως μπορεί να υπάρξει έρωτας ανάμεσα σε άτομα του ιδίου φύλου τότε θα απολαύσουμε ένα θαυμάσιο φιλμ που θα μας συναρπάσει.

Βασισμένη στο βιβλίο της ουαλής συγγραφέα, Σάρα Γουότερς, «Fingersmith».

inferno

INFERNO

Σκηνοθεσία: Ρον Χάουαρντ
Πρωταγωνιστούν: Τομ Χανκς, Φελίσιτι Τζόουνς, Μπεν Φόστερ, Ίρφαν Καν, Ομάρ Σι, Σισέ Μπαμπέτ Κνούντσεν

Μεταφορά στην οθόνη του ομότιτλου βιβλίου του Νταν Μπράουν (“Κώδικας Ντα Βίντσι”), με ήρωα και πάλι τον καθηγητή Ρόμπερτ Λάνγντομ να προσπαθεί να επιλύσει ένα μυστήριο πίσω από το οποίο κρύβεται μια θανάσιμη συνωμοσία.

Ο Λάνγκτομ ξυπνά σε ένα νοσοκομείο στην Ιταλία αλλά δε θυμάται τίποτα. Η γιατρός Σιένα Μπρουκς, ενώ τον βοηθά να ξαναβρεί τη μνήμη του, τον βοηθά και στην εξιχνίαση ενός μυστηρίου που θα τον οδηγήσει μέχρι το Δάντη.

southside

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

SOUTHSIDE WITH YOU

Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Ταν
Πρωταγωνιστούν: Τίκα Σάμπτερ, Πάρκερ Σόγιερς, Βανέσα Μπελ Κάλογουεϊ, Φίλιπ Έντουαρντ Βαν Λίαρ

Η ταινία μας οδηγεί σε μια καλοκαιρινή μέρα του 1989, όταν ο νεαρός νομικός σύμβουλος, Μπάρακ Ομπάμ, βγήκε ραντεβού με τη δικηγόρο, Μισέλ Ρόμπινσον.

Σε αυτό το βιογραφικό φιλμ, ο σκηνοθέτης περιγράφει εκείνο το ραντεβού το οποίο ξεκίνησε με την επίσκεψη σε μια έκθεση, συνεχίστηκε με κινηματογράφο (είδαν την ταινία “Κάνε το σωστό” του Σπάικ Λι) και τελείωσε με το πρώτο φιλί του μετέπειτα προέδρου των ΗΠΑ και της συζύγου του.

Όπως λέει ο σκηνοθέτης, “Δεν είναι μόνο μια φυσική η πνευματική έλξη. Μπορεί επίσης να είναι και βαθιά συναισθηματική. Βρίσκεις εκείνον που γίνεται ο καθρέπτης σου και που ξέρει τον τρόπο να σε κάνει να καταλάβεις την αξία σου. Νομίζω ότι αυτοί οι δύο χαρακτήρες ήταν πλασμένοι ο ένας για τον άλλον. Ήταν από την αρχή ομάδα. Ο ένας έκανε καλύτερο τον άλλο”.

the-beatles

THE BEATLES: EIGHT DAYS A WEEK – THE TOURING YEARS

Σκηνοθεσία: Ρον Χάουαρντ
Πρωταγωνιστούν: Ρίνγκο Σταρ, Πολ Μακάρτνεϊ, Τζον Λένον, Τζορτζ Χάρισον, Μπιτλς, Ντέμπι Τζέντλερ

Με το ντοκιμαντέρ αυτό ο σκηνοθέτης θέλει να μας φέρει κοντά σε άγνωστες λεπτομέρειες από τη συγκλονιστική ιστορία του θρυλικού συγκροτήματος των Μπιτλς.

Μια συλλογή από σπάνιο υλικό γεμάτο μουσική, συνεντεύξεις και ιστορίες από τις 250 συναυλίες των “σκαθαριών” από το 1963 έως το 1966.

Σπάνιο αρχειακό υλικό αλλά και σύγχρονες συνεντεύξεις του Πολ Μακ Κάρντνεϊ και του Ρίγκο Σταρ.

thepawnbroker

Ο ΕΝΕΧΥΡΟΔΑΝΕΙΣΤΗΣ

THE PAWNBROKER

Σκηνοθεσία: Σίντνεϊ Λιούμετ
Πρωταγωνιστούν: Ροντ Στάιγκερ, Τζέραλντιν Φιτζέραλντ, Μπροκ Πέτερς, Τζέιμ Σάντζεζ, Ρειμόν σεν Ζακ, Χουάνο Χερνάντεζ, Κρίσνα Κάουρ Κάλσα, Μόργκαν Φρίμαν

Ο Νάζερμαν, είναι ένας στυγνός τοκογλύφος που ζει στη Νέα Υόρκη, σε μια υποβαθμισμένη συνοικία όπου ζουν μαύροι, πορτορικάνοι και διάφοροι περιθωριακοί. Σκληρός στη δουλειά του δε συγκινείται από τίποτε και φαίνεται να είναι εντελώς στεγνός από αισθήματα. ΄’Ομως μαζί με τη σκληρή του συμπεριφορά, ο εβραίος Νάζερμαν κουβαλά το τραύμα των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Ο ίδιος επέζησε από το ολοκαύτωμα αλλά είδε όλους τους δικούς του ανθρώπους να πεθαίνουν. Κι έτσι αποφάσισε να αποστραγγίσει το μέσα του από κάθε συναίσθημα σε μια προσπάθεια να απελευθερωθεί από το παρελθόν. Όταν ο Πορτορικάνος βοηθός του, Που ονομάζεται Ιησούς, σκοτώνεται στην προσπάθεια να του σώσει τη ζωή, ο Νάζερμαν θα “ξυπνήσει” από το λήθαργο.

Η αριστουργηματική ταινία που γύρισε ο Σίντνεϊ Λιούμετ το 1964 προβάλλεται σε επανέκδοση.

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s