“Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ”

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 9/10/2016)

writer

Στο φαύλο κύκλο του ψέματος

του Στράτου Κερσανίδη

Το πρώτο βήμα, σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ σημαντικό. Θυμάμαι το μύθο με τους δύο δρόμους: της Αρετής και της Κακίας. Είναι η στιγμή που ο άνθρωπος, εν προκειμένω ο Ηρακλής, πρέπει να αποφασίσει ποιον θα ακολουθήσει. Κι ύστερα γίνεται το πρώτο, αποφασιστικό βήμα, το οποίο θα καθορίσει εν πολλοίς τη μελλοντική πορεία των πραγμάτων.

Ως νέος Ηρακλής, ο Ματιέ Βασέρ, ο ήρωας της ταινίας “Ο συγγραφέας” (Un homme ideal), του Γιαν Γκοζλάν, ταλαντεύεται και τελικά αποφασίζει. Επιλέγει το δρόμο ο οποίος θα τον οδηγήσει μέσα σε έναν λαβύρινθο από τον οποίο δεν μπορεί να αποδράσει.

Ο Ματιέ εργάζεται σε μια εταιρία καθαρισμού, όμως το κρυφό του όνειρο είναι να γίνει συγγραφέας. Τον βλέπουμε απογοητευμένο να λαμβάνει μία απορριπτική επιστολή από κάποιον εκδοτικό οίκο στον οποίο έστειλε το τελευταίο του χειρόγραφο. Κι ύστερα έρχεται η στιγμή που θα αλλάξει τα πάντα στη ζωή του. Καθώς καθαρίζει ένα σπίτι που πρόκειται να πουληθεί, ανακαλύπτει ανάμεσα στα πράγματα του προηγούμενου ένοικου ο οποίος έχει πεθάνει, ένα χειρόγραφο. Είναι το ημερολόγιο του ηλικιωμένου άνδρα ο οποίος πολέμησε στην Αλγερία. Ο Ματιέ το παίρνει στο σπίτι του, το διαβάζει και μπαίνει σε σκέψεις. Είναι η στιγμή της απόφασης. Η στιγμή που θα κάνει το πρώτο βήμα προς τη μία ή την άλλη πλευρά. Ανοίγει το ημερολόγιο του παλιού πολεμιστή κι αρχίζει να το αντιγράφει. Όλα πλέον έχουν πάρει το δρόμο τους.

Το βιβλίο του νεαρού συγγραφέα Ματιέ Βασέρ, γίνεται μεγάλη επιτυχία. Η Αλίς γοητεύεται από τον ταλαντούχο συγγραφέα και σύντομα παντρεύονται. Ζουν με τους γονείς της στην παραθαλάσσια βίλα της οικογένειας και εκεί ο Ματιέ προσπαθεί να γράψει πιεζόμενος από τον εκδότη του. Και τότε εμφανίζεται ένας άνδρας ο οποίος γνωρίζει την αλήθεια. Η ζωή του Ματιέ κινδυνεύει να καταρρεύσει. Ο κύκλος του ψέματος έχει ανοίξει. Και τα πράγματα θα χειροτερέψουν όταν θα αρχίσουν οι φόνοι. Ο Ματιέ βρίσκεται εγκλωβισμένος και μόνον ένας τρόπος απόδρασης υπάρχει. Κι αυτή τη φορά είναι μονόδρομος.

Συγκλονιστικό θρίλερ με δυνατές δόσεις σασπένς. Ο Γιαν Γκοζλάν δημιουργεί ατμόσφαιρα που θυμίζει Χίτσκοκ αλλά και Σαμπρόλ. Ο πολύ καλά δομημένος χαρακτήρας του Ματιέ, αντιπροσωπεύει τον άνθρωπο της κατώτερης κοινωνικής τάξης ο οποίος φιλοδοξεί να γίνει κάτι άλλο από αυτό που είναι. Κι αν η φιλοδοξία για την επιτυχία είναι θεμιτή, η επιλογή του δρόμου προς αυτήν αποδεικνύεται ακανθώδης. Γιατί η αναζήτηση της ταυτότητας τον οδηγεί τελικά στην πλαστογράφηση του εαυτού του και στην εμφάνιση κάποιου που δεν είναι.

Οι θεατές παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα την πορεία του Ματιέ κι αγωνιούν για την τύχη του. Πλαστογράφησε, είπε ψέματα, δολοφόνησε αλλά κανείς δε θέλει να αποκαλυφθεί. Ίσως επειδή είναι ένας άνθρωπος που θέλει να πετύχει, να πάει μπροστά, που αγαπά την Άλις, η οποία αρχικά είναι άπιαστο όνειρο γι΄ αυτόν. Γιατί, εν τέλει, θέλει θα ξεφύγει από τη φτώχεια, την αφάνεια, την ανωνυμία. Για να οδηγηθεί τελικά εκεί από όπου θέλησε να ξεφύγει.

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s