ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΤΗΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 4/9/2016)

SANYO DIGITAL CAMERA

SANYO DIGITAL CAMERA

Ένας τακτικός αναγνώστης

του Στράτου Κερσανίδη

Ανήμερα το δεκαπενταύγουστο πέθανε ο Σωτήρης Δημητρίου. Περίπου τρία χρόνια μετά από το θάνατο της αγαπημένης του Αλίντας.

Η ζωή του ακολούθησε την ιστορική περιπέτεια της δικιάς μας Ελλάδας. Έτσι, ο γεννημένος το 1925 Σωτήρης, προτού κλείσει τα 20 του χρόνια, μπήκε στην Αντίσταση μέσα από τις γραμμές της ΕΠΟΝ και φυλακίστηκε το 1944. Κι όταν ήρθε η απελευθέρωση το ελληνικό κράτος φρόντισε να τον μεταφέρει στη Μακρόνησο. Σπούδασε στο ΕΜΠ και άρχισε να εργάζεται ως πολιτικός μηχανικός. Το 1955 παντρεύτηκε με την Αλίντα και μαζί ταξίδεψαν στην Αφρική, όπου τον καλούσαν οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις ως μηχανικού. Εκεί ήρθε σε επαφή με την Ανθρωπολογία και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, γράφτηκε στη Φιλοσοφική την οποία όμως δεν τελείωσε. Ρίχτηκε με πάθος στη μελέτη της ανθρωπολογίας και το αποτέλεσμα ήταν να γίνει ένας από τους πιο σημαντικούς κοινωνικούς ανθρωπολόγους στη χώρα και να θεωρείται πρωτοπόρος στην Κοινωνική Ανθρωπολογία. Από το 1971 ως το 1974, προήδρευσε της ομάδας του Σύγχρονου Κινηματογράφου προσθέτοντας ακόμη έναν τομέα στην έρευνα και το γνωστικό του πεδίο.

Πολιτικός μηχανικός, κοινωνικός ανθρωπολόγος, θεωρητικός του κινηματογράφου. Τον γνώρισα με την τελευταία του ιδιότητα, σε κάποιο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στη Δράμα. Δε θυμάμαι πότε, αλλά σίγουρα έχουν περάσει κοντά 20 χρόνια. Ήταν μετά τις προβολές, σε ένα μικρό ταβερνάκι όταν μου τον σύστησε ο φίλος και συνάδελφος, Γεράσιμος Βάκρος. Μαζί μας ήταν και ένας άλλος φίλος και συνάδελφος, ο Κώστας Τερζής, ο οποίος κάτι έγραψε σχετικά στην Αυγή, πριν από δύο εβδομάδες. Φυσικά παρούσα ήταν και η Αλίντα.

Εκείνο το βράδυ δεν κατάλαβα πως πέρασε η ώρα. Κρεμόμουν κυριολεκτικά από τα χείλη του καθώς ο δάσκαλος Σωτήρης Δημητρίου, με λόγο συγκροτημένο, σωστή χρήση της ελληνικής και με λόγο απλό άνοιγε ορίζοντες στη σκέψη μου. Το πιο εντυπωσιακό όμως από όλα ήταν ο γλυκός του τρόπος και η σεμνότητά του. Γιατί ο Σωτήρης δεν παρίστανε τον παντογνώστη, δεν το έπαιζε ειδικός αλλά άκουγε με προσοχή και τις δικές μας απόψεις. Και ανάμεσα σε όλα και ενώ έβγαζε την ταμπακιέρα με τα έτοιμα στριφτά τσιγάρα τα οποία έκοβε σε μικρότερα κομμάτια για να τα καπνίσει -έτσι “κόβω” το τσιγάρο, μας έλεγε αυτοσαρκαζόμενος- δεν παρέλειπε να κρατά το χέρι της Αλίντας και της λέει γλυκόλογα. Και εκείνη τον κοιτούσε στα μάτια και ήταν οι μοναδικές στιγμές που “δαμαζόταν” η πληθωρικότητα του χαρακτήρα της. Οι στιγμές που μιλούσε ο Σωτήρης.

Έκτοτε συναντιόμασταν σχεδόν σε όλα τα φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης και της Δράμας. Και πάντοτε η χαρά εκείνων των συναντήσεων ήταν μεγάλη και, μπορώ να πω με βεβαιότητα, όχι μόνο από τι δική μου πλευρά.

Τελευταία φορά συναντηθήκαμε σε κάποια παρουσίαση ενός από τα ντοκιμαντέρ της Αλίντας -μάλλον για “Τα κορίτσια της βροχής”- που είχα την τιμή να παρουσιάσω. Μιλήσαμε, τα είπαμε και ο Σωτήρης, χωρίς να τον ρωτήσω, μου είπε: “Σε διαβάζω στην Εποχή κάθε Κυριακή. Έτσι, συνέχισε”. Ο Σωτήρης Δημητρίου, λοιπόν, ήταν ένας τακτικός αναγνώστης της Εποχής και της συγκεκριμένης σελίδας.

Κρατώ στα χέρια μου το βιβλίο του “Ο κινηματογράφος σήμερα. Ανθρωπολογικές, πολιτικές και σημειωτικές διαστάσεις” (εκδόσεις Σαββάλας) και κοιτάζω την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Θυμάμαι τη φωνή του, τη γλυκύτητά του, τα φλογισμένα του μάτια και την πίστη του πως παρά τα δύσκολα, δεν πρέπει να το βάλουμε κάτω και να συνεχίσουμε. Θα συνεχίσουμε, Σωτήρη. Να’ σαι καλά εκεί που είσαι. Θα σε θυμόμαστε!

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s