ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ (έως 8/6/2016)

(αναδημοσίευση από  stokokkino.gr και left.gr, 2/6/2016)

Η ελιά

Η ελιά

Κριτική-Παρουσίαση: Στράτος Κερσανίδης

Πέντε είναι οι ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής εβδομάδας με τρεις τουλάχιστον να ξεχωρίζουν. Πρόκειται για το πολιτικό θρίλερ, «Αποικία», τη μαύρη κωμωδία, «Η μοδίστρα» και το τρυφερό δράμα, «Η ελιά». Η πεντάδα συμπληρώνεται από τη γαλλική κωμωδία, «Έρωτας στα τυφλά» και την κωμωδία επιστημονικής φαντασίας, «Χελωνονιντζάκια 2».

Η ΑΠΟΙΚΙΑ

COLONIA

Σκηνοθεσία: Φλόριαν Γκάλενμπεργκερ
Πρωταγωνιστούν: Έμα Γουότσον, Ντάνιελ Μπριλ, Μίκαελ Νίκβιστ, Ριτσέντα Κάρεϊ

Το 1961 ο γερμανός ιεροκήρυκας, Πολ Σάιφερ, ίδρυσε 350 χιλιόμετρα νότια του Σαντιάγο στη Χιλή την ‘Αποικία Αξιοπρέπεια’. Ένα πρότυπο γερμανικό χωριό το οποίο με τη βιτρίνα της φιλανθρωπικής οργάνωσης προς όφελος των αγροτών λειτούργησε επί της ουσίας ως φυλακή για τους πιστούς οπαδούς του Σάιφερ οι οποίοι ζούσαν εκεί κάτω από αυστηρούς κι απάνθρωπους κανόνες. Επί 40 χρόνια ελάχιστοι κατάφεραν να αποδράσουν ενώ η γερμανική πρεσβεία συνεργαζόταν με τον Σάιφερ.

Όταν το 1973 ο Αουγκούστο Πινοτσέτ ανέτρεψε τον πρόεδρο Σαλβαδόρ Αγιέντε, ο Σάιφερ συνεργάστηκε με το δικτατορικό καθεστώς της Χιλής και χρησιμοποιήθηκε ως τόπος βασανιστηρίων και εγκλεισμού των πολιτικών κρατουμένων. Παράλληλα ο Πολ Σάιφερ λειτουργούσε και ως μεσάζων έμπορος όπλων ανάμεσα στη Γερμανία και τη δικτατορική κυβέρνηση της Χιλής. Ο ρόλος της ‘Αποικίας’ αποκαλύφθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 αλλά μόνον το 1990, όταν ο Πινοτσέτ παραιτήθηκε, κινήθηκε δικαστική διαδικασία για τη δίωξη του σαδιστή ιεροκήρυκα. Διέφυγε στην Αργεντινή, συνελήφθη το 2004, δικάστηκε από τη χιλιανή δικαιοσύνη, καταδικάστηκε σε 33 χρόνια και πέθανε στη φυλακή το 2010.

Ο γερμανός σκηνοθέτης, Φλόριαν Γκάλενμπεργκερ, αφηγείται μια ιστορία η οποία είναι βασισμένη σε αληθινά γεγονότα.

Το 1973 και ενώ ο Πινοτσέτ καταλαμβάνει την εξουσία, ο νεαρός Ντάνιελ, υποστηρικτής του Αγιέντε, συλλαμβάνεται, μεταφέρεται σε μια υπόγεια βάση και βασανίζεται. Η κοπέλα του η Λένα, μπροστά στα μάτια της οποίας συνελήφθη, τον αναζητά. Η έρευνά της την οδηγεί στην ‘Αποικία Αξιοπρέπεια’, κι αποφασίζει να ενταχθεί στη σέχτα του ιεροκήρυκα Σάιφερ με σκοπό να βρει τον αγαπημένο της και να τον βοηθήσει να αποδράσει. Για να τα καταφέρουν οι δυο νέοι πρέπει να ξεπεράσουν πολλά εμπόδια αφού βρίσκονται μέσα σε ένα ιδιότυπο στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Ιστορία, πολιτική, κινηματογράφος. Ο Γκάλενμπεργκερ ερευνά τα ιστορικά δεδομένα, παίρνει σαφή θέση εναντίον της δικτατορίας του Πινοτσέτ, αποκαλύπτει το ρόλο της γερμανικής κυβέρνησης και δημιουργεί ένα συναρπαστικό θρίλερ που κόβει την ανάσα. Η ταινία ξεκινά ως καθαρό πολιτικό φιλμ αλλά σύντομα μετατρέπεται σε θρίλερ. Βέβαια η πολιτική διάσταση το ακολουθεί συνεχώς αλλά σαφώς αποδυναμωμένη αφού αυτό που κυριαρχεί είναι η ένταση και η αγωνία.

Ο σκηνοθέτης επιτυγχάνει έναν θαυμάσιο συνδυασμό πραγματικότητας και μυθοπλασίας, καταγγέλλοντας την πολιτική της χώρας του, της Γερμανίας και αποκαλύπτοντας το ρόλο που υποκρύπτεται πίσω από διάφορες θρησκευτικές σέχτες.

Μεστή σκηνοθεσία και ένα σενάριο προσεγμένο που αποφεύγει τις ακρότητες και τις υπερβολές. Χωρίς κατάχρηση του ρεαλισμού, ο οποίος κινείται σε ισορροπημένα επίπεδα, ο σκηνοθέτης κρατάει το θεατή χωρίς να τον τρομοκρατεί στις σκληρές σκηνές και το καθοδηγεί στους ρυθμούς της κλιμακούμενης έντασης η οποία εκπνέει κυριολεκτικά στα τελευταία δευτερόλεπτα.

Ο Ντάνιελ Μπρολ και η Έμα Γουότσον είναι απολύτως πειστικοί στους πρωταγωνιστικούς ρόλους αλλά θαυμάσια είναι και η ερμηνεία του Μίκαελ Νίκβιστ στο ρόλο του Σάιφερ.

Μια πολύ καλή ταινία η οποία έχει άποψη, δίνει πληροφορίες και ψυχαγωγεί.

Σημειώνει ο σκηνοθέτης: «Ήμουν ακόμη μαθητής στο δημοτικό, όταν άκουσα γι’ αυτό το μέρος στη Χιλή απ’ όπου οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να ξεφύγουν, ζώντας σαν φυλακισμένοι, και πραγματικά σοκαρίστηκα

Όσο περισσότερο μελετούσα τα ιστορικά γεγονότα και άκουγα τις ιστορίες των ανθρώπων, τόσο περισσότερα ήθελα να μάθω για τον μικρόκοσμο του Σέιφερ

Ήθελα να διηγηθώ την ιστορία ενός ζευγαριού που γίνεται μέλος αυτής της κοινότητας τυχαία, και που προσπαθεί να αποδράσει. Συναντήθηκα με πολλούς πρώην ‘κατοίκους’ μέχρι που κέρδισα την εμπιστοσύνη τους και μου ανοίχτηκαν γύρω από τη ζωή τους μέσα στην κοινότητα, δίνοντάς μου πολύτιμες πληροφορίες για την οργάνωση της σέχτας. Παρόλο που οι δύο κεντρικοί μας χαρακτήρες είναι φανταστικοί, κάθε λεπτομέρεια της ταινίας είναι ιστορικά αποδεδειγμένη, και αρκετοί από τους διαλόγους με τον Σέιφερ είναι αυθεντικοί».

Η ΜΟΔΙΣΤΡΑ

THE DRESSMAKER

Σκηνοθεσία: Τζόσλιν Μουρχάουζ
Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Γουίνσλετ, Τζούντι Ντέιβις, Λίαμ Χέμσγουορθ, Χιούγκο Γουίβινγκ

Η Μερτλ ‘Τίλι’ Ντάνατζ μετά από χρόνια επιστρέφει στο χωριό της, έναν σκονισμένο τόπο σε κάποια επαρχία της Αυστραλίας. Είχε αναγκαστεί να φύγει παιδί ακόμη, επειδή κατηγορήθηκε πως σκότωσε έναν συνομήλικο της.

Ταξιδεμένη, κοσμοπολίτισσα και επιτυχημένη σχεδιάστρια μόδας πλέον, η Τίλι επιστρέφει για να αναζητήσει την αλήθεια, να αποδείξει την αθωότητά της και να εκδικηθεί όσους την αδίκησαν. Σιγά-σιγά αρχίζει να ξετυλίγει το σχέδιό της χρησιμοποιώντας ως όπλο αυτό που γνωρίζει πολύ καλά να κάνει. Την τέχνη της ραπτικής. Και ενώ μεταμορφώνει τις γυναίκες από χωριάτισσες σε μοντέλα, πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην ολοκλήρωση του σχεδίου της.

Η Τζόσλιν Μουρχάουζ επικεντρώνεται στο χαρακτήρα της Τίλι. Η τελευταία, κάνοντας εντυπωσιακή εμφάνιση, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το άθλιο χωριό της αυστραλιανής ενδοχώρας. Η συνάντησή της με τη μισότρελη μητέρα της η οποία ζει σε ένα άθλιο σπίτι γεμάτο σκουπίδια και ποντίκια αρχίζει να δημιουργεί τα πρώτα ερωτηματικά. Ποια είναι αυτή η μοιραία γυναίκα η οποία ήρθε ξαφνικά για να αναστατώσει τη μακάρια ακινησία του χωριού;

Η σκηνοθέτιδα αναλαμβάνει να αφήσει το κουβάρι να ξετυλιχτεί και σιγά-σιγά να αρχίσει να αποκαλύπτεται το παρελθόν.

Με αρκετά δραματικά στοιχεία η ταινία περισσότερο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μαύρη κωμωδία αφού διαθέτει όλα τα στοιχεία τα οποία συνηγορούν υπέρ αυτής. Διαθέτει ένα υποδόριο σαρκαστικό χιούμορ και χαρακτήρες οι οποίοι αγγίζουν τα όρια της καρικατούρας.

Υπάρχει, φυσικά, και το στοιχείο ενός μυστηρίου το οποίου πλανάται καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας και φυσικά, το αλά γουέστερν φινάλε που δίνει την τελική και θεαματική, λύση.

Όλες οι παθογένειες της επαρχίας, η μυστικοπάθεια, η υποκρισία, η απόκρυψη, η ηθικολογία, ο αποκλεισμός βρίσκονται παρατεταγμένα και παρελαύνουν στην ταινία. Η σκηνοθέτιδα χρησιμοποιεί έντονα χρώματα, ενδιαφέρουσες και μη συμβατικές γωνίες λήψης, διάφορους φακούς και φίλτρα. Το αποτέλεσμα είναι μια ταινία άκρως διασκεδαστική η οποία συνοδεύεται από ένα οπτικό αποτέλεσμα υψηλής αισθητικής απόλαυσης πλήρως εναρμονισμένης με το λεπτό χιούμορ.

Και το συμπέρασμα: Ο χρόνος μπορεί, να είναι γιατρός, όπως λέει η σοφή λαϊκή ρήση αλλά η απονομή της δικαιοσύνης είναι ένα μαράζι που τρώει εκείνους που έχουν αδικηθεί, όσα χρόνια κι αν έχουν περάσει.

Η ΕΛΙΑ

EL OLIVO

Σκηνοθεσία: Ισιάρ Μπολέιν
Πρωταγωνιστούν: Χαβιέ Γκουτιέρεζ, Άννα Καστίγιο, Πεπ Άμπρος, Μάνιουελ Κουκάλα, Μιγκέ Άνχελ Αλαντρέν, Μαρία Ρομέρο

Στην ταινία πρωταγωνιστεί μια ελιά 2.000 ετών. Αυτήν αναζητά η 20χρονη Άλμα, την ελιά που ανήκε στην οικογένειά της αλλά έχει ξεριζωθεί και πουληθεί πριν από 12 χρόνια. Όπως πουλιούνται πολλά στη σύγχρονη Ισπανία της οικονομικής κρίσης αλλά και της κρίσης των αξιών.

Όταν ο παππούς της Άλμα, ο οποίος έχει σταματήσει να μιλά, σταματά πλέον και να τρώει, η εγγονή του πιστεύει πως μόνον εάν βρει το αγαπημένο του δέντρο και το φέρει πίσω ο παππούς της θα συνέλθει. Κι έτσι ξεκινά ένα ταξίδι αναζήτησης αφού έχει καταφέρει να πείσει και όλη της την οικογένεια να τη βοηθήσει.

Η σκηνοθέτιδα σημειώνει: «Η Ισπανία ζει υπό ανυπόφορη κρίση τα τελευταία οχτώ χρόνια. Κάποιους επηρεάζει περισσότερο από άλλους, αλλά κανείς δεν έχει μείνει ανεπηρέαστος. Κοιτάζοντας γύρω μας, απορεί κανείς πως να ζει άραγε ένα 20χρονο κορίτσι σήμερα; Πως αντιμετωπίζει η νέα γενιά την απόλυτη έλλειψη ευκαιριών, τη διαφθορά, την αναξιοπιστία των θεσμικών οργάνων; Πως η νέα γενιά που ακούει για αυτή την κρίση από πολύ νεαρή ηλικία, και βλέπει τις άμεσες συνέπειες της στο ίδιο της το σπίτι αντιμετωπίζει την κυβέρνηση και τους εκπροσώπους της; Πάνω απ’ όλα, τι βλέπει όταν κοιτάζει στο μέλλον;

Το πιθανότερο είναι ότι οι νέοι ζουν την κάθε μέρα με αβεβαιότητα. Η Άλμα, η πρωταγωνίστρια μας, κληρονόμησε μια χώρα σε ερείπια, μια εξοχή που έχει ξεπουληθεί, κι ένα τοπίο που έχει καταστραφεί. Η μητέρα της την άφησε όταν ήταν μικρή. Οι φίλοι της εγκαταλείπουν τον τόπο τους αναζητώντας καλύτερες ευκαιρίες αλλού. Εκατοντάδες επιχειρήσεις έχουν βάλει λουκέτο, συμπεριλαμβανομένης και της οικογένειας της. 
Το μόνο βέβαιο στον κόσμο της Άλμα, είναι ο παππούς της κι όσα εκείνος αντιπροσωπεύει. Είναι επίσης βέβαιη ότι η οικογένεια της έκανε πολλά λάθη. Δεν έχει πολλά να χάσει πέρα από τον παππού της, που βλέπει να εξασθενεί. Δεν έχει πολλά να πιστέψει και δεν εμπιστεύεται κανέναν.
 
Για μένα η Ελιά, μιλά για την αποκατάσταση της πίστης. Το πιο σημαντικό πράγμα που χάνουμε μέσα στην κρίση είναι η ελπίδα. Γι’ αυτό στην ιστορία μας, κανείς δε μένει αδιάφορος στην προσπάθεια της Άλμα (…)»
Το σενάριο της ταινίας είναι του Πολ Λάβερτι, συνεργάτη του Κεν Λόουτς.

ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΑ ΤΥΦΛΑ

UN PEU, BEAUCOUP, AVEUGLEMENT!

Σκηνοθεσία: Κλοβίς Κορνιγιάκ

Πρωταγωνιστούν: Κλοβίς Κορνιγιάκ, Μελανί Μπερνιέ, Φιλίπ Ντουκέσν, Λιλού Φολί

Ο Μασάν για να δουλέψει χρειάζεται απόλυτη ησυχία. Διαφορετικά δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να δημιουργήσει τους γρίφους για τους οποίους πληρώνεται. Η Μασίν, ετοιμάζεται για έναν σημαντικό διαγωνισμό πιάνου και χρειάζεται να κάνει πολύωρες πρόβες. Δε θα υπήρχε κανένα πρόβλημα εάν αυτοί οι δύο άνθρωποι δεν κατοικούσαν σε διπλανά διαμερίσματα τα οποία χωρίζει ένας λεπτός τοίχος. Για να μη γίνουν μαλλιά κουβάρια μοιράζουν τις ώρες. Και χωρίς να το περιμένουν η ζωή τους αλλάζει.

ΤΑ ΧΑΛΩΝΟΝΙΝΤΖΑΚΙΑ 2

TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES 2

Σκηνοθεσία: Ντέιβ Γκριν
Πρωταγωνιστούν: Μέγκαν Φοξ, Στιβ Άλεν, Τάιλερ Πέρι, Λόρα Λίνεϊ, Νόελ Φίσερ, Στίβεν Αμέλ

Η περιπέτεια συνεχίζεται με τον Σενσέι Σρέντερ να πραγματοποιεί μια θεαματική απόδραση από τις φυλακές. Μεταφέρεται σε άλλη διάσταση και με τη βοήθεια του διαβόητου εξωγήινου Κράνγκ απειλούν τον κόσμο. Τα χελωνονιντζάκια δεν μπορούν να μείνουν αδιάφορα. Μαζί με την Έιπριλ, το Βερν Φένγουικ και το νέους του φίλο, Κέινσι Τζόουνς, αποφασίζουν να σώσουν την πόλη.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s