18ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 13/3/2016)

Το προσφυγικό στο επίκεντρο

του Στράτου Κερσανίδη

Στο προσφυγικό ζήτημα εστιάζει το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης “Εικόνες του 21ου Αιώνα”, το οποίο ξεκίνησε χθες, Παρασκευή 11 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως την ερχόμενη Κυριακή 20Μαρτίου.
Το αποκαλυπτικό αφιέρωμα “Πρόσφυγες: Απόδραση προς την Ελευθερία”, περιλαμβάνει 9 ταινίες και εμπλουτίζεται από τη συζήτηση, “Αποτυπώνοντας το προσφυγικό ζήτημα: Μέθοδοι, στόχοι, προκλήσεις και δεοντολογία”, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 16/3 στις 11 το πρωί στην αίθουσα Παύλος Ζάννας. Στη συζήτηση, θα γίνει μια προσπάθεια προσέγγισης της μεγαλύτερης προσφυγικής ροής προς την Ευρώπη στη σύγχρονη Ιστορία.

“Αρμονία υγειονομικής ταφής: Μια συμφωνία του ανθρωπίνου πνεύματος” (Landfill harmony: A symphony of the human spirit)

“Αρμονία υγειονομικής ταφής: Μια συμφωνία του ανθρωπίνου πνεύματος” (Landfill harmony: A symphony of the human spirit)

Στη συνέντευξη Τύπου η οποία πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη, ο διευθυντής του φεστιβάλ, κ. Δημήτρης Εϊπίδης, δήλωσε υπερήφανος για την επιτυχία του θεσμού, ο οποίος “ενηλικιώθηκε”, όπως είπε χαρακτηριστικά. Όταν ρωτήθηκε για το πως νιώθει, τώρα που ήρθε ο καιρός να παραδώσει τη σκυτάλη, είπε, χωρίς να μπορεί να κρύψει τη συγκίνησή του πως είναι σα να αποχωρίζεται την οικογένειά του.
Θυμήθηκε πως στην πρώτη διοργάνωση είχαν κατατεθεί μόνον 7 ή 8 ελληνικά ντοκιμαντέρ, ενώ σήμερα ο αριθμός τους φθάνει τα 73, θέλοντας έτσι να καταδείξει το θετικό ρόλο που έπαιξε το φεστιβάλ,
Ο κ. Εϊπίδης αναφέρθηκε στο μεγάλο αριθμό των ελληνικών ντοκιμαντέρ που συμμετέχουν, 73 συνολικά, συγκρίνοντάς τον με τον αριθμό των συμμετοχών στην πρώτη διοργάνωση όταν είχαν κατατεθεί μόνον 7 ή 8! Αυτό κατά την άποψή του, δείχνει το θετικό ρόλο που έπαιξε το φεστιβάλ στην αύξηση της ελληνικής παραγωγής ντοκιμαντέρ. Στάθηκε επίσης στο γεγονός πως όταν ξεκίνησε, δεν υπήρχε εναλλακτική ενημέρωση, ένα κενό που ήρθε να καλύψει το φεστιβάλ.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής τελετής έναρξης, προβλήθηκε η ταινία “Αρμονία υγειονομικής ταφής: Μια συμφωνία του ανθρωπίνου πνεύματος” (Landfill harmony: A symphony of the human spirit), των Μπραντ Όλγκουντ και Γκρέιχαμ Τάουνσλι. Η ταινία αναφέρεται σε μια νεανική ορχήστρα η οποία χρησιμοποιεί όργανα φτιαγμένα εξολοκλήρου από σκουπίδια! Η Ορχήστρα της Ανακύκλωσης (Recycled Orchestra), όπως ονομάζεται, έχει έδρα την Κατέουρα, μια υποβαθμισμένη παραγκούπολη στην Παραγουάη, όπου οι άνθρωποι ζουν πλάι στα σκουπίδια.
Τρία είναι τα αφιερώματα του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Εκτός από το προαναφερθέν, για τους πρόσφυγες, τιμώνται δύο σημαντικοί σκηνοθέτες που τους χαρακτηρίζει ένα κοινό στοιχείο: η ανατρεπτική ματιά. Πρόκειται για το δανό, Γιον Μπανγκ Κάρλσεν και τον ιρλανδό, Μαρκ Κάζινς. Μάλιστα και οι δύο θα είναι παρόντες στη διοργάνωση, θα παρουσιάσουν τις ταινίες τους και θα συνομιλήσουν με το κοινό. Μάλιστα ο πρώτος θα δώσει και διάλεξη (masterclass), την Τρίτη 15/3, στις 11, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, με τίτλο “Επινοώντας την πραγματικότητα”.
Συνολικά θα προβληθούν 186 ταινίες από 47 χώρες από τις οποίες οι 17 είναι πρεμιέρες. Επιπλέον θα παρευρεθούν περίπου 210 επαγγελματίες του κινηματογράφου, δηλαδή παραγωγοί, σκηνοθέτες, διανομείς, δημοσιογράφοι κλπ.
Στο ελληνικό τμήμα αναδεικνύεται ο δυναμισμός της εγχώριας παραγωγής. Με ταινίες οι οποίες αποτυπώνουν με τόλμη τη σύγχρονη πραγματικότητα και τις κοινωνικές ζυμώσεις, οι έλληνες κινηματογραφιστές ενισχύουν την παρουσία τους και στο διεθνή χώρο.
Το τμήμα ‘Ανθρώπινα Δικαιώματα’, πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Διεθνή Αμνηστία και απονέμει βραβείο από ειδική κριτική επιτροπή για την καλύτερη ταινία.
Βραβείο επίσης απονέμεται από τη WWF Ελλάς στην καλύτερη ταινία του τμήματος ‘Περιβάλλον’. Το ίδιο συμβαίνει, για πρώτη φορά από φέτος και με το τμήμα ‘Καταγραφή της Μνήμης’, όπου θα απονεμηθεί το βραβείο ‘Ανθρώπινες Αξίες’ από την Τηλεόραση της Βουλής των Ελλήνων.
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται από τις ενότητες ‘Όψεις του Κόσμου’, ‘Μικρές Αφηγήσεις’, ‘Πορτρέτα’, ‘Μουσική’ και ‘Τέχνες’.
Η εκδήλωση εμπλουτίζεται από την έκθεση φωτογραφίας ‘Εικόνες του Άλλου Εαυτού’, την έκθεση ασπρόμαυρης ζωγραφικής ‘Μίλτος Σκούρας. Black and White Stories’ και τη βίντεο – εγκατάσταση ‘Occupy, Resist, Produce’.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s