“Ο ΗΛΙΘΙΟΣ”

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 20/12/2015)

durak

Η ματαιότητα του να είναι κανείς ηθικός

του Στράτου Κερσανίδη

Μέσα σε έναν κόσμο όπου κυριαρχούν τα μεγάλα και μικρά συμφέροντα και η αδιαφορία, έχει θέση η ηθική; Μήπως το να είναι κάποιος ηθικός μέσα σε έναν τέτοιο κόσμο συνιστά απλώς ματαιότητα και ο φορέας της ηθικής μπορεί να θεωρηθεί ακόμη και ηλίθιος;
Ένας τέτοιος άνθρωπος είναι ο Μπίκα, ο ήρωας του σκηνοθέτη Γιούρι Μπίκοφ στην ταινία “Ο ηλίθιος” (Durak), η οποία ενόχλησε μέχρι και τον υπουργό Πολιτισμού της Ρωσίας, ο οποίος είπε πως σκέφτεται να σταματήσει να χρηματοδοτεί ταινίες οι οποίες παρουσιάζουν στο εξωτερικό αρνητική εικόνα για τη χώρα! Φαίνεται πως η αντίληψη του σταλινικού μοντέλου που ήθελε τα πάντα να είναι παραδεισένια στην πάλαι ποτέ ΕΣΣΔ έχει διαποτίσει τις συνειδήσεις όσων ασκούν πολιτική στη σημερινή δημοκρατική (;) πλέον Ρωσική Ομοσπονδία.
Ο Ντίμα, λοιπόν, υδραυλικός στο επάγγελμα, έχει ένα όνειρο: να γίνει μηχανικός. Και ενώ εργάζεται μελετά ώστε να καταφέρει κάποτε να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Ένα βράδυ πηγαίνει σε μια πολυκατοικία, στην οποία μένουν δεκάδες εργατικές οικογένειες, να εξετάσει και να επισκευάσει μια διαρροή. Τότε αντιλαμβάνεται πως το κτίριο έχει υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές και πρέπει να εκκενωθεί άμεσα επειδή υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσει. Αμέσως ειδοποιεί το δήμαρχο και τους υπόλοιπους τοπικούς άρχοντες για την κατάσταση. Μόνο που τα πράγματα αποδεικνύονται πολύ δύσκολα καθώς οι αρχές και οι διεφθαρμένοι αξιωματούχοι αδιαφορούν. Ο υδραυλικός ορμώμενος από μία αίσθηση ηθικού καθήκοντος προσπαθεί να σώζεις τις ζωές των ενοίκων της επικίνδυνης πολυκατοικίας την ώρα που η ανώτερη τάξη αδιαφορεί για τις τύχες τους.
Ο Γιούρι Μπίκοφ, με αυτό το δυνατό κοινωνικό δράμα, στοχεύει στην καρδιά του διεφθαρμένου πολιτικού συστήματος. Ενός συστήματος που λειτουργεί με μαφιόζικους κανόνες και το οποίο οξύνει τις κοινωνικές αντιθέσεις. Ενός καθαρά ταξικού συστήματος που ενώ έχει ξεθεμελιώσει τα όποια θετικά του προηγούμενου καθεστώτος εκμεταλλεύεται με τον καλύτερο τρόπο όλα τα αρνητικά του. Όλα αυτά βέβαια, δεν υπονοούνται απλώς αλλά αναδεικνύονται ξεκάθαρα στην ταινία η οποία ακολουθώντας έναν καθηλωτικό ρυθμό γεμάτο απρόοπτα και ανατροπές δε χάνει το ενδιαφέρον της μέχρι την τελευταία στιγμή.
Η ταινία, λοιπόν, χρηματοδοτήθηκε κατά ένα μέρος από το ρωσικό υπουργείο Πολιτισμού, κι αυτό είναι το γεγονός που εξόργισε τον υπουργό, ο οποίος θα προτιμούσε να αποσιωπάται η αλήθεια. Θα ήθελε δηλαδή ο κινηματογράφος να λειτουργεί ως προπαγανδιστικός μηχανισμός υπέρ της κυβέρνησής του. Ενοχλήθηκε λοιπόν από τον Μπίκοφ, όπως είχε ενοχληθεί και από τον Αντρέι Σβιάνγκιντσεφ με το εκπληκτικό φιλμ “Λεβιάθαν” που και εκεί στηλιτεύεται η κρατική διαφθορά. Κι έτσι ξεκαθάρισε πως μετά από τέτοιες ταινίες, όπως “Ο ηλίθιος” και ο “Λεβιάθαν” θα σταματήσει να χρηματοδοτεί σχέδια παραγωγής που παρουσιάζουν αρνητική εικόνα για τη Ρωσία.
Ο Γιούρι Μπίθκοφ, λέει για την νταινία του:
«(…) Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στην άποψη που έχουν οι άλλοι για τον πρωταγωνιστή και τις πράξεις του και όχι φυσικά για τις ικανότητες του. Είναι ένας απόλυτα λογικός και σοβαρός άνθρωπος σε ένα παράλογο κόσμο. Όταν η ‘μάχη’ ξεκινάει οι περισσότεροι ήρωες αντιδρούν σύμφωνα με τα φυσικά τους ένστικτα: να μείνουν ζωντανοί, να διατηρήσουν την ησυχία τους και τον τρόπο ζωής τους. Ξαφνικά σε αυτή τη μάχη εμφανίζεται ένας στρατιώτης με ένα συγκεκριμένο κώδικα, τη συνείδηση του. Τέτοιοι άνθρωποι είναι σπάνιοι σήμερα. Τους αποκαλούμε ρομαντικούς, αλτρουιστές, ιδεαλιστές ή απλά ανόητους και ‘ηλίθιους’ για να δείξουμε ότι δεν συμπεριφέρονται νορμάλ, σε μια εποχή που ο κυνισμός, ο φόβος και η αδιαφορία κυριαρχούν. Τέτοιοι ‘ηλίθιοι’ υπάρχουν ακόμα στη χώρα μου και αυτό μου δίνει ελπίδα».
strakersan@gmail.com

https://kersanidis.wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s