“ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ»- Συνέντευξη με το σκηνοθέτη Μανούσο Μανουσάκη

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 6/12/2025)

tsitsanis

Μια εποχή, ένας συνθέτης, ένας έρωτας

Του Στράτου Κερσανίδη

Η ιστορία ενός καταδικασμένου έρωτα στη Θεσσαλονίκη, την περίοδο 1942-43. Ένας χριστιανός, ο Γιώργος και μια εβραία, η Εστρέα, ένας παθιασμένος έρωτας μέσα στον παραλογισμό των φυλετικών διακρίσεων της ναζιστικής κατοχής. Ο Βασίλης Τσιτσάνης, ανοίγει το ουζερί του, έναν τόπο συνάντησης πολλών και διαφορετικών ανθρώπων και συνθέτει τα τραγούδια του. Μια εποχή, ένας συνθέτης, ένας έρωτας. Ο Μανούσος Μανουσάκης μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, «Ουζερί Τσιτσάνης».
Ο σκηνοθέτης μίλησε για την ταινία του στους 93.4 στο Κόκκινο της Θεσσαλονίκης, στην εκπομπή Με Μια Ομπρέλα Κόκκινη. Ένα μέρος των όσων είπε μεταφέρουμε στην Εποχή.

Πως αποφασίσατε να μεταφέρετε στο σινεμά το βιβλίο του Σκαμπαρδώνη;

Το βιβλίο είναι σαν χρυσοφόρο ποτάμι, στο οποίο όταν μπαίνεις νιώθεις κόκκους χρυσού να κολλούν επάνω σου. Ο πλούτος των χαρακτήρων, των καταστάσεων, των γεγονότων, το άρωμα της εποχής και των ανθρωπίνων σχέσεων, το άρωμα Ελλάδας που αποπνέεται είναι συγκλονιστικά. Μια πηγή πλούτου είναι το βιβλίο που όταν το διάβασα αποφάσισα πως πρέπει να γίνει ταινία.

Πείτε μας μερικά πράγματα για την ταινία

Όλα ξεκίνησαν πριν από 5-6 χρόνια, όταν μπήκαμε μέσα σε έναν κόσμο που ήταν η Θεσσαλονίκη του 1942-43. Μπήκαμε σε μια διαδικασία μελέτης και γνώσης πολύ ευχάριστης αν και τα γεγονότα που μελετούσαμε ήταν πολύ δυσάρεστα. Αλλά ήταν και οι άνθρωποι, η καθημερινότητα, οι διαπροσωπικές σχέσεις, ο σεβασμός, οι αξίες πράγματα που με το πέρασμα του χρόνου έχουμε απολέσει. Ήταν ακόμη γοητευτικό πως οι βασικοί ήρωες είναι παιδιά 22 με 26 ετών. Ο Τσιτσάνης για παράδειγμα ήταν στα 26 όταν άνοιξε το ουζερί, μόλις είχε παντρευτεί, μόλις είχε γεννηθεί η κόρη του και όπως όλοι οι άνθρωποι ήθελε να επιβιώσει, να ταΐσει το παιδί του. Το βιβλίο δεν είναι ιστορική καταγραφή, είναι ιστορικό μυθιστόρημα και η ταινία δεν είναι ντοκιμαντέρ. Αντλεί στοιχεία από την πραγματικότητα αλλά αυτό γίνεται μυθοπλασία, φαντασία. Αναπτύσσεται τηρώντας με ευλάβεια τους χαρακτήρες, την αύρα που αποπνέουν, την αύρα που αποπνέει η εποχή.

Ο Μανούσος Μανουσάκης στα γυρίσματα της ταινίας

Ο Μανούσος Μανουσάκης στα γυρίσματα της ταινίας

Ο Τσιτσάνης όμως δεν είναι ο πρωταγωνιστής ιστορίας.

Είναι παρατηρητής, το ουζερί του είναι το ψηφιδωτό της πόλης. Περνούν από εκεί ο αντιστασιακός και ο δωσίλογος, ο αρχηγός της αστυνομίας, που είναι ιστορικό πρόσωπο και κουμπάρος του Τσιτσάνη, ο Μουσχουντής και ο μαυραγορίτης, ο εκατομμυριούχος κι ο χαμάλης. Οι Γερμανοί διασκεδάζουν στο μαγαζί. Και ο Τσιτσάνης διανύει την πιο δημιουργική περίοδό του. Τότε γράφει και την εμβληματική «Συννεφιασμένη Κυριακή». Ο ίδιος περιγράφει πως την εμπνεύστηκε όταν ένα πρωί βγαίνοντας από το ουζερί είδε κηλίδες αίματος στο χιόνι και ακολουθώντας τα ίχνη βρέθηκε μπροστά σε έναν εκτελεσμένο παλικάρι.

Είναι μια ιστορία καταδικασμένης αγάπης;

Ναι, γιατί ο έρωτας μιας εβραίας με έναν χριστιανό ήταν κάτι το αδιανόητο κάτω από το ολοκληρωτικό ρατσιστικό καθεστώς της γερμανικής κατοχής. Μας δίνεται έτσι η ευκαιρία να «συνομιλήσουμε» με το κοινό για τον παραλογισμό των φυλετικών διακρίσεων και για την πραγματική φύση του φασισμού και του ρατσισμού. Για μια Ευρώπη γεμάτη ρωγμές οι οποίες αφήνουν διόδους σε μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση η οποία απειλεί την ίδια τη δομή της ευρωπαϊκής ιδέας, της ιδέας της Δημοκρατίας και όλων των ιδεών των κληρονομημένων από την Ελλάδα. Οι ήρωες της ταινίας, αυτοί οι νέοι άνθρωποι αγωνίζονται σε ένα ζοφερό και ασφυκτικό περιβάλλον για την επόμενη μέρα, αγωνίζονται για το μέλλον τους, αντιστέκονται, κάτι που έχει πολλούς συνειρμούς με το σήμερα.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s