«ΘΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΠΙΟΝΙ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 11/10/2015)

fiser

Μια ιστορία από τον Ψυχρό Πόλεμο

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Οι αρχές της δεκαετίας του 1970 είχαν βρει την ανθρωπότητα να βιώνει την “ισορροπία του τρόμου”, ως αποτέλεσμα του Ψυχρού Πολέμου ανάμεσα στα δύο αντίπαλα στρατόπεδα των οποίων ηγούνταν οι ΗΠΑ από τη μια και η Σοβιετική Ένωση από την άλλη.
Οι δύο υπερδυνάμεις εκείνης της εποχής ανταγωνίζονταν σε όλα τα επίπεδα. Στον πόλεμο (Βιετνάμ), την επιστήμη (κατάκτηση του διαστήματος), τον αθλητισμό κλπ. Αν και τη χρονιά εκείνη, το 1972, είχε πραγματοποιηθεί η ιστορική συνάντηση Ρίτσαρντ Νίξον και Λεονίντ Μπρέζνιεφ στην οποία οι δύο ηγέτες υπέγραψαν συμφωνία για τη μείωση των στρατηγικών όπλων, η αντιπαράθεση συνεχίστηκε σε όλους τους τομείς. Την ίδια περίοδο που ο αμερικανός πρόεδρος και ο Γ.Γ. της Κ.Ε. του Κ.Κ.Σ.Ε. έκαναν το πρώτο μεγάλο βήμα για την παγκόσμια ειρήνη, ένα άλλο ανταγωνιστικό πεδίο ήρθε στην επικαιρότητα. Στην προκειμένη περίπτωση τα άρματα, οι πύραυλοι, τα κανόνια και οι στρατιώτες είχαν αντικατασταθεί από πιόνια, πύργους, άλογα, αξιωματικούς (ή τρελούς), μία βασίλισσα και έναν βασιλιά. Στη θέση των στρατηγών ήταν δύο μεγάλοι σκακιστές της εποχής, ο αμερικανός Μπόμπι Φίσερ και ο σοβιετικός Μπόρις Σπάσκι.
Μετά από 43 χρόνια ο σκηνοθέτης, Έντουαρντ Ζουίκ, καταπιάνεται με τη ζωή του Μπόμπι Φίσερ, του ιδιοφυούς σκακιστή, ο οποίος μαγνήτισε τους φίλους του σκακιού σε ολόκληρο τον κόσμο και απασχόλησε την κοινή γνώμη με την ιδιομορφία του. Στην ταινία, «Θυσιάζοντας ένα πιόνι» (Pawn sacrifice), ο Ζουίκ καταγράφει την άνοδο και την πτώση του Φίσερ, ενός πραγματικού μύθου, για τον οποίο ο σκηνοθέτης λέει: «Για περίπου 3 με 4 μήνες το 1972 ήταν ο διασημότερος άνθρωπος στον κόσμο. Κατά κάποιον τρόπο ήταν ένας από τους πρώτους πανκ ήρωές μας. Ήταν δύσκολος, αλαζόνας, δεν τον ένοιαζε τι θα πει ο κόσμος. Και μπορούσε να το κάνει, γιατί ήταν τόσο καλός σε αυτό που έκανε».
Εμπλουτισμένη με σκηνές από επίκαιρα της εποχής η πολύ ενδιαφέρουσα αυτή ταινία αποτελεί μια βιογραφική μυθοπλασία και κορυφώνεται στη μεγάλη μονομαχία του Φίσερ με το Σπάσκι η οποία ξεκίνησε στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας στις 11 Ιουλίου του 1972.
Οι παραγωγοί κατάφεραν να αναπαραστήσουν τέλεια την εποχή, όπως και να εντοπίσουν τοποθεσίες που φιλοξένησαν τα πραγματικά γεγονότα. Ένα από αυτά ήταν και το ξενοδοχείο στο οποίο είχε μείνει ο Φίσερ το 1972, στο οποίο οι συντελεστές βρήκαν την αυθεντική σκακιέρα του αγώνα, με τις υπογραφές του Φίσερ και του Σπάσκι, ενώ στη σκηνή του τελικού ματς της ταινίας το παιχνίδι έχει στηθεί πάνω στο τραπέζι που χρησιμοποίησαν ο Φίσερ με τον Σπάσκι για την δική τους αναμέτρηση.
Ο Ζουίκ προσπαθεί να επικεντρωθεί στην προσωπικότητα του Μπόμπι Φίσερ, την εκκεντρικότητά του, τις εκρήξεις του, την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του. Αλλά και στην ιδιοφυία του. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Τόμπι Μαγκουάιρ, μπαίνει απόλυτα στο πετσί του ρόλου. Λέει ο πρωταγωνιστής: «Τέτοιου είδους χαρακτήρες με συναρπάζουν και ο Μπόμπι ήταν φοβερά απαιτητικός. Η πορεία του προς την κορυφή είναι μια συναρπαστική ιστορία. Καταλαβαίνεις ότι ένιωθε πολύ μεγάλη πίεση. Το να είσαι τόσο διάσημος συνοδεύεται από κάθε ειδών προκλήσεις, και ο Μπόμπι το εισέπραττε βαθιά αυτό. Έπαιζε σκάκι για 10-12 ώρες τη μέρα, κάθε μέρα, για χρόνια. Ο αγώνας με τον Σπάσκι ήταν το απόγειο των προσπαθειών αυτών, άρα δεν μπορεί παρά να ένιωθε φοβερό άγχος για το αποτέλεσμα».
Με έντονο το στοιχείο του ντοκιμαντέρ, η ταινία αποκτά πρόσθετο ενδιαφέρον καθώς αναπαράγει το κλίμα μιας, όχι πολύ μακρινής αλλά πολύ διαφορετικής εποχής.
Τελικά ο Μπόμπι Φίσερ χρησιμοποιήθηκε όπως ακριβώς οι σκακιστές χρησιμοποιούν τα πιόνια τους Θυσιάζουν ένα για να προχωρήσουν παρακάτω. Κι ο μεγάλος αμερικανός μετρ θυσιάστηκε όπως ένα πιόνι στην παγκόσμια σκακιέρα των γεωπολιτικών ανταγωνισμών.
strakersan@gmail.com
https://kersanidis.wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s