«ΠΑΡΑΛΟΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ» και οι άλλες νέες ταινίες

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 30/8/2016)

Το εύθραυστο απρόοπτο της ζωής

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

irrational

Το απρόοπτο της ζωής μπορεί να κινείται σε μια λεπτή κλωστή και να μας φέρει μπροστά σε σημαντικές αλλαγές, να μας κάνει να αναθεωρήσουμε τη στάση μας, να μας απελπίσει ή να μας εμψυχώσει. Είναι εκείνο το σημείο που δεν γνωρίζουμε που βρίσκεται, σε ποια γωνιά μας περιμένει για να φέρει το πάνω κάτω. Και είναι, επίσης, εκείνο το σημείο στο οποίο συμπυκνώνεται το γοητευτικό μυστήριο της ζωής μας, ό,τι την κάνει συναρπαστική κι απρόοπτα εύθραστη.
Η 51η ταινία, του ευφυούς Γούντι Άλεν που την 1η Δεκεμβρίου γίνεται 80 ετών, προβλήθηκε εκτός συναγωνισμού στο 68ο Φεστιβάλ των Καννών. Τίτλος της είναι «Παράλογος άνθρωπος» (Irrational man) και έχει μυστήριο, έρωτα, ανατροπές και πάνω απ’ όλα, ό,τι λατρεύει ο δημιουργός της: φιλοσοφικές αναζητήσεις.
Ο κεντρικός του χαρακτήρας είναι ο Έιμπ Λούκας, ένας καθηγητής φιλοσοφίας ο οποίος βρίσκεται σε τέλμα έχοντας χάσει κάθε ενδιαφέρον για τη ζωή μη βρίσκοντας σε αυτήν κανένα νόημα. Η νέα του θέση σε ένα μικρό πανεπιστήμιο, του φέρνει νέα γνωριμίες. Τη Ρίτα Ρίτσαρντς, μία συνάδελφό του η οποία αναζητά διέξοδο από έναν αποτυχημένο γάμο και την Τζιλ Πόλαρντ, μία ιδιαίτερα επιμελή φοιτήτριά του. Η πρώτη φαντασιώνεται διαρκώς μια παθιασμένη ερωτική σχέση με τον Έιμπ, ενώ η δεύτερη, ενώ έχει μια καλή σχέση, βρίσκει ακαταμάχητο τον καθηγητή της και έλκεται από την προσωπικότητά του. Και εδώ έρχεται ένα τυχαίο, ένα απρόοπτο γεγονός. Ο Έιμπ και η Τζιλ, βρίσκονται σε ένα εστιατόριο, όπου ακούν κατά λάθος την φορτισμένη συναισθηματικά συζήτηση των διπλανών τους. Τότε ο καθηγητής παίρνει μια μεγάλη απόφαση: αναζητώντας απαντήσεις στα ερωτήματα περί προσωπικής ηθικής που τον βασανίζουν, αποφασίζει να δολοφονήσει έναν άνδρα! Μια νέα ορμή και διάθεση για ζωή τον κατακλύζει και η ζωή του ιδίου αλλά και των δύο γυναικών, της Ρίτας και της Τζιλ, αλλάζουν για πάντα.
Χρησιμοποιώντας αυτό το σενάριο, ο Γούντι Άλεν αναζητά απαντήσεις σε μεγάλα φιλοσοφικά ερωτήματα. Τι συμβαίνει με τον ήρωά του; Πως ακριβώς σκέφτεται όταν παίρνει τη μεγάλη απόφαση; «Ξαφνικά επανεκτιμά την ίδια τη ζωή», λέει ο Άλεν. «Βρίσκει κάτι στο οποίο να πιστεύει, και αυτό ήταν ακριβώς ό, τι έψαχνε στη ζωή του, χωρίς να το ξέρει ότι το έψαχνε. Είναι μια παράλογη νοοτροπία, το αποτέλεσμα των διαστρεβλώσεων και του θυμού και της αγανάκτησής του για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κόσμος και την συμπεριφορά των ανθρώπων. Φυσικά δεν είναι ο λογικός άνθρωπος που νομίζει ότι είναι. Είναι καλός στα λόγια, έχει φανταχτερά επιχειρήματα αλλά όταν τα εξετάσεις προσεκτικά, δεν στέκουν».
Σε άλλο σημείο, λέει: «Από την νεαρή μου ηλικία, για κάποιο λόγο, πάντα με προσέλκυαν αυτά που ο κόσμος αποκαλεί ‘μεγάλα ερωτήματα’. Είναι το βασικό θέμα στις ταινίες μου, είτε το διακωμωδώ στις κομεντί είτε το αντιμετωπίζω πιο σοβαρά στις δραματικές ταινίες».
Βαθιά επηρεασμένος, όπως έχει ομολογήσει, από τις ταινίες του Ίγκμαρ Μπέργκμαν, λέει πως όταν είδε τις ταινίες του δεν είχε διαβάσει ούτε Νίτσε ούτε Κίρκεγκορ, δηλαδή τους φιλοσόφους οι οποίοι επηρέασαν τον μεγάλο σουηδό δημιουργό, «αλλά το έργο του, τα όσα ρώταγε και έθιγε, με άγγιξαν». Και συνεχίζει: «Δεν έχω γράψει κάτι πρωτότυπο στις ιστορίες μου, είμαι απλώς το προϊόν των φιλοσόφων που έχω μελετήσει. Το μόνο που μπορεί να ισχυριστεί κανείς είναι ότι υπάρχει μια φιλοσοφική συνέπεια στις ταινίες μου, αλλά γενικά είναι απλώς εμμονές μου σχετικά με θέματα που απασχολούν τους πάντες. Με ενδιαφέρουν καταθλιπτικές πραγματικότητες που με στοιχειώνουν, και τις φιλτράρω μέσα από την δική μου οπτική».
Τέλος, για το τυχαίο και το απρόοπτο, στη συνέντευξη Τύπου παραχώρησε στις Κάννες, είπε: «Πιστεύω ακράδαντα στο, δίχως απολύτως κανένα νόημα, τυχαίο της ύπαρξης. Αυτό ήθελα να πω στο “Match Point” και αυτό διδάσκει ο Έιμπ στην τάξη του. Η ύπαρξη δεν έχει κανένα νόημα ή λογική. Όλοι υπόκεινται στο εντελώς εύθραυστο απρόοπτο της ζωής. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια λανθασμένη στροφή στο δρόμο και έπειτα…».
Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο Χοακίν Φίνιξ (Έιμπ), η Έμα Στόουν Τζιλ) και η Πάρκερ Πόουζι (Ρίτα).
«ΜΑΡΝΙ» και «Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ ΦΙΛΟΣ»

Κλασικές και αξεπέραστες

Δυο μεγάλες ταινίες σε επανέκδοση προβάλλονται από την περασμένη Πέμπτη στους αθηναϊκούς –τουλάχιστον- κινηματογράφους.
Πρόκειται για το αγωνιώδες δράμα «Μάρνι» (Marnie), του μετρ Άλφρεντ Χίτσκοκ (1964) και για το θρίλερ «Ένας αμερικανός φίλος» (The American friend), του Βιμ Βέντερς (1977).

Μάρνι

Μάρνι

Στην ταινία του Χίτσκοκ, η κεντρική ηρωίδα, Μάρνι, είναι μια κλεπτομανής γυναίκα η οποία λιποθυμά όταν βλέπει κόκκινο χρώμα. Ένας πλούσιος επιχειρηματίας, γοητευμένος μαζί της, την προσλαμβάνει στη δουλειά του και όταν τη συλλαμβάνει επ’ αυτοφώρω να κλέβει, την εκβιάζει να τον παντρευτεί. Στη συνέχεια ο άνδρας ανακαλύπτει πως η Μάρνι, η οποία αποδεικνύεται ψυχρή ως σύζυγος, όταν ήταν παιδί είχε σκοτώσει έναν πελάτη της μητέρας της η οποία ήταν ιερόδουλος. Η αποκάλυψη αυτή θα λειτουργήσει καταλυτικά.
Ψυχαναλυτική ταινία με ανατροπές, στοιχεία που κυριαρχούν σε ολόκληρο σχεδόν το έργο του Χίτσκοκ. Βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Ουίνστον Γκρέιαμ.
Με τους Τίπι Χέντρεν, Σον Κόνερι, Ντιάν Μπέικερ, Μάρτιν Γκάμπελ.

Ένας αμερικανός φίλος

Ένας αμερικανός φίλος

Στην ταινία του Βέντερς, ο αμερικανός τυχοδιώκτης και πλαστογράφος έργων τέχνης, Τομ Ρίπλεϊ, πείθει εντέχνως το γερμανό Τζόναθαν Τσίμερμαν, κορνιζοποιό και οικογενειάρχη πως πάσχει από λευχαιμία και σύντομα θα πεθάνει. Βρισκόμενος σε αδιέξοδο και με το κίνητρο της μελλοντικής οικονομικής εξασφάλισης της οικογένειάς του, ο Τζόναθαν πείθεται να γίνει επί πληρωμή δολοφόνος.
Ο Βιμ Βέντερς, διασκευάζοντας για τη μεγάλη οθόνη το βιβλίο της Πατρίτσια Χάισμιθ «Το παιχνίδι του κυρίου Ρίπλεϊ», αποδεικνύει τη μεγάλη του αγάπη για τον αμερικανικό κινηματογράφο. Ένα γκανγκστερικό θρίλερ, το οποίο έκανε πρεμιέρα στο 30ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.
Με τους Ντένις Χόπερ, Μπρούνο Γκαντζ, Λίζα Κρόιζερ, Τζέραρντ Μπλεν, Νίκολας Ρέι, Σάμιουελ Φούλερ
Δύο ταινίες που, κι αν τις έχετε δει, αξίζει να τις ξαναδείτε.
Σ. Κ.

ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Το μαύρο άλογο

Το μαύρο άλογο

«Το μαύρο άλογο» (The dark horse), του Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον: Ένας άνδρας είναι ιδιοφυία στο σκάκι και χαρισματικός δάσκαλος. Όμως πάσχει από διπολική διαταραχή, σύμφωνα με την ιατρική γνωμάτευση. Ο άνδρας αυτός, του οποίου η συναισθηματική νοημοσύνη βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα δίνει τη δική του προσωπική μάχη ενώ ταυτόχρονα με την καθοδήγησή του βοηθά τα παιδιά που η κοινωνία έχει βάλει στο περιθώριο. Ένας πολύ δύσκολος αγώνας τόσο προσωπικός όσο και κοινωνικός.
Η εσωτερική δύναμη του ανθρώπου δίνεται μέσα από την ανασύνθεση των αισθημάτων του ήρωα, τις λειτουργίες του νου του και τον κοινωνικό περίγυρο, μέσα από ένα αλληγορικό πολιτικό σχόλιο.
Μια ταινία από τη Νέα Ζηλανδία, η οποία βασίζεται σε αληθινή ιστορία και η οποία έχει ήδη τιμηθεί με 22 βραβεία σε διεθνή Φεστιβάλ και 36 υποψηφιότητες, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι παίρνει σχεδόν σε όλα τα φεστιβάλ που προβάλλεται το βραβείο του κοινού.
«Επικίνδυνη αποστολή: Το μυστικό έθνος» (Mission Impossible: Rogue nation), του Κρίστοφερ Μακουάρι: Μια οργάνωση άριστα εκπαιδευμένων πρακτόρων δρα εναντίον των μυστικών σχεδίων της αμερικανικής κυβέρνησης. Σκοπός τους είναι μια νέα τάξη πραγμάτων στον κόσμο. Η νέα αποστολή που αναλαμβάνει ο Ίθαν Χαντ, είναι η διάλυση αυτής της οργάνωσης. Μαζί του, στην πιο επικίνδυνη αποστολή που έχει αναλάβει, είναι μια αποκηρυγμένη βρετανίδα πράκτορας που ο ρόλος της είναι αρκετά σκοτεινός και μυστηριώδης. Όμως ο Ίθαν Χοκ και η ομάδα του θα κάνουν ό.τι περνά από το χέρι τους για να βοηθήσουν τη χώρα τους και να σώσουν όσους αγαπούν χωρίς να υπολογίζουν κινδύνους.
Σκηνές δράσης, έκκριση αδρεναλίνης και εντυπωσιακά εφέ στην πέμπτη κατά σειρά Επικίνδυνη Αποστολή.
«Μπάρμπι: Η πριγκίπισσα και η ροκ σταρ» (Barbie in rock’ n roll royals), του Όουεν Χάρλεϊ: Σε αυτό το μιούζικαλ κινουμένων σχεδίων, η Μπάρμπι πρωταγωνιστεί ως μοντέρνα Πριγκίπισσα Κόρτνεϊ που, ξαφνικά, βλέπει τον κόσμο της να ανατρέπεται, όταν αλλάζει θέση με την Έρικα, μια διάσημη τραγουδίστρια.
Σινεφίλ

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s