17Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 15/2/2015)

Κάθριν Χέμπορν – Η μεγάλη Κέιτ

Κάθριν Χέμπορν – Η μεγάλη Κέιτ

Ανατρεπτικές φωνές του γερμανικού ντοκιμαντέρ

Ένα γοητευτικό μωσαϊκό εικόνων της ανθρώπινης πραγματικότητας προτείνουν οι ταινίες του αφιερώματος «Ανατρεπτικές Φωνές του Γερμανικού Ντοκιμαντέρ» που πραγματοποιεί το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα, πορτρέτα γνωστών προσωπικοτήτων, αλλά και προσωπικές αφηγήσεις που εκπλήσσουν, αναδεικνύουν ένα σύνολο από κινηματογραφικές φωνές με ανατρεπτική διάθεση.
Δυο προσωπικότητες παγκοσμίου φήμης, ενέπνευσαν και εξακολουθούν να εμπνέουν, ξεχωρίζουν σε δυο από τα ντοκιμαντέρ του αφιερώματος: Το «Κάθριν Χέμπορν – Η μεγάλη Κέιτ» (Katharine Hepburn- The great Kate) των Άντριου Ντέιβις και Ρίκε Μπρέντελ συνθέτει το πορτρέτο της αμερικανίδας ηθοποιού Κάθριν Χέπμπορν, της προοδευτικής αντιστάρ που άφησε εποχή και ενσάρκωσε τη μοντέρνα, ανεξάρτητη γυναίκα κόντρα στα χολιγουντιανά πρότυπα. Από την άλλη, στο ντοκιμαντέρ «Πέπε Μουχίκα – Μαθήματα από το ανθοκρέβατο» ( Pepe Mujica – Lessons from the flowerbad) της Χάιντι Σπεκόνια, πρωταγωνιστεί ο πρόεδρος της Ουρουγουάης Χοσέ Μουχίκα, και σκιαγραφείται ο αντισυμβατικός χαρακτήρας και ο λιτός τρόπος ζωής του, που φαντάζει σαν ουτοπία στη σύγχρονη πολιτική σκηνή.
Μια διαφορετική όψη της Αφρικής αιχμαλωτίζει το ντοκιμαντέρ «35 αγελάδες και ένα καλάσνικοφ» (35 cows and a Kalashnikov) του Όσβαλντ φον Ριχτχόφεν. Ο σκηνοθέτης, ο οποίος μεγάλωσε στο Χαρτούμ κι έφυγε πρόωρα από τη ζωή στη διάρκεια ολοκλήρωσης αυτού του ντοκιμαντέρ, καταθέτει «μια προσωπική τριλογία για την Αφρική», όπου αποτυπώνονται παρθένες παραδόσεις, δυτικές επιρροές και στιγμιότυπα γεμάτα ζωντάνια από τη Μαύρη Ήπειρο.
Στη Ρωσία διαδραματίζεται το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ «Επιδρομείς» (Raiders) του Αλεξάντερ Γκεντέλεφ το οποίο φέρνει στο φως τη δράση ενός παράνομου δικτύου που με την εμπλοκή μαφιόζων, πολιτικών και δικαστών, πετούν ανθρώπους έξω από τα σπίτια και τις επιχειρήσεις τους, παραποιούν τους νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας και καρπώνονται ξένες περιουσίες.
Σε μια άγνωστη πλευρά του Βερολίνου εστιάζει η ταινία «Το πνεύμα του Βερολίνου» (Spirit Berlin) της Κορντούλα Χίλντερμπραντ, ένας φόρος τιμής στον εναλλακτικό τρόπο ζωής και σκέψης.
Μια ερωτική ελεγεία και μια καταγγελία για τις προκαταλήψεις και τα όρια της ελευθερίας στη σύγχρονη δυτική κοινωνία αποτελεί το ντοκιμαντέρ «Οι ανθρωπιστές» (The humanitarians) του Μαξιμίλιαν Χάσλεμπεργκερ, που μιλά για τη σεξουαλικότητα, καταρρίπτοντας τα κοινωνικά στερεότυπα για τους ανθρώπους με αναπηρία.
Στη «Βασίλισσα της σιωπής» (The queen of silence) της Ανιέσκα Ζβιέφκα, η Ντενίσα, μια 10χρονη κωφάλαλη ρομά, επικοινωνεί με το περιβάλλον της μέσα από τη μουσική και το χορό, μιμούμενη τις πρωταγωνίστριες των ταινιών του Μπόλιγουντ. Το ντοκιμαντέρ αποτελεί την ίδια στιγμή ένα σχόλιο για μια κοινότητα που αγωνίζεται ενάντια στον ρατσισμό, τον αποκλεισμό και τη φτώχεια.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s