«BIRDMAN Ή Η ΑΠΡΟΣΜΕΝΗ ΑΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΦΕΛΕΙΑΣ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 25/1/2015)

birdman

Η ψευδαίσθηση της επιτυχίας

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

«Με ενδιέφερε πάντα η εξερεύνηση της διαμάχης με το Εγώ μας, η ιδέα ό,τι όσο επιτυχημένος κι αν είσαι, σε δόξα ή χρήμα, αυτό είναι πάντα μια ψευδαίσθηση. Είναι κάτι προσωρινό. Όταν όμως κυνηγήσει κανείς τα πράγματα που αληθινά πιστεύει ότι χρειάζεται και αναζητήσει την αναγνώριση από τους ανθρώπους γύρω του – αφού φυσικά τα έχει κατακτήσει – τότε η ευχαρίστηση που λαμβάνει από αυτά αρχίζει να παίρνει έναν πιο μόνιμο χαρακτήρα». Με τα λόγια αυτά ο Αλεχάντρο Γκονζάλεθ Ιναρίτου, μιλά για την ταινία του «Birdaman ή η απρόσμενη αρετή της αφέλειας» (The unexpected virtue of ignorance), η οποία κέρδισε δύο Χρυσές Σφαίρες (Α΄ ανδρικού ρόλου και Σεναρίου) και είναι υποψήφια για 9 Όσκαρ, ανάμεσα στα οποία εκείνα για Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσία, Α΄ Ανδρικό ρόλο και Πρωτότυπο Σενάριο.
Πρόκειται για την ιστορία ενός άνδρα, ενός ηθοποιού, η καριέρα του οποίου έχει πάρει την κατιούσα και προσπαθεί να την επαναφέρει. Είναι ο Ρίγκαν Τόμσον, και το νέο του σχέδιο, είναι μια φιλόδοξη υπερπαραγωγή στο Μπρόντγουεϊ, με την οποία ελπίζει να επαναφέρει την καριέρα του στο δρόμο της επιτυχίας.
Πιστεύει στο εγχείρημά του, πιστεύει στις καλλιτεχνικές του δυνατότητες και αναμένει με αγωνία τη μέρα της πρεμιέρας. Φαίνεται όμως πως η τύχη δεν είναι με το μέρος του καθώς ενώ πλησιάζει η μεγάλη μέρα, τραυματίζεται ο πρωταγωνιστής του και ο Ρίγκαν μένει εκτεθειμένος. Ενώ μοιάζει πελαγωμένος η πρωταγωνίστριά του, η Λέσλι, και ο παραγωγός και φίλος του, Τζακ, τον συμβουλεύουν να βρει αντικαταστάτη. Έτσι ο Ρίγκαν προσλαμβάνει τον Μάικ Σίνερ, που η συμμετοχή του υπόσχεται εισπρακτική επιτυχία και αποθεωτικές κριτικές. Μόνο που ο Μάικ, είναι ένα τύπος εντελώς ανεξέλεγκτος και απρόβλεπτος. Και σα να μη φτάνουν όλα αυτά και η αγωνία του για την πρεμιέρα του έργου, έχει να αντιμετωπίσει και μια σειρά προσωπικών προβλημάτων που έχουν να κάνουν με τη Λόρα, συμπρωταγωνίστρια και κοπέλα του, τη Σαμ, πρόσφατα απεξαρτημένη από τα ναρκωτικά κόρη του και βοηθό του και τη Σίλβια, πρώην σύζυγό του η οποία κάνει προσπάθειες επανασύνδεσης με το Ρίγκαν.
Ποιος είναι εν τέλει αυτός ο άνδρας ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με τόσα προβλήματα μαζεμένα, να τον ταλανίζουν; Ο Ιναρίτου δίνει την απάντηση: «Ο Ρίγκαν είναι ένας κοινός θνητός, δεν χωράει καμία αμφιβολία ως προς αυτό». Και συνεχίζει: «Εγώ τον είδα ως έναν Δον Κιχώτη, ο οποίος πασχίζει να τα καταφέρει σε μια ποταπή πραγματικότητα αλλά μπερδεύεται συνεχώς και χάνει τον προσανατολισμό του κατακρημνίζοντας τις αγνές του προσδοκίες. Είναι, βασικά, η ιστορία όλων μας, πιστεύω».
Ο δημιουργός των επιτυχιών «Χαμένες αγάπες», «21 γραμμάρια», «Biutiful» και «Βαβέλ» σκηνοθετεί ακόμη μια ταινία στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται η ανθρώπινη ύπαρξη. Ο ήρωάς του είναι ένας άνθρωπος στο μεταίχμιο, ένας άνθρωπος ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με το παρόν και το μέλλον, που όμως για να προχωρήσει πρέπει να αντιμετωπίσει το παρελθόν του. Ένας άνθρωπος, τέλος, ο οποίος κινείται μεταξύ της πραγματικότητας και της ψευδαίσθησης.
Ο Μάικλ Κίτον, ο οποίος ερμηνεύει με θαυμάσιο τρόπο το Ρίγκαν Τόμσον, μοιάζει με τον ήρωα που υποδύεται. Έχοντας ταυτιστεί με το ρόλο του Μπάτμαν, η καριέρα του Κίτον έμοιαζε τελματωμένη. Μέχρι που ο Ιναρίτου τον επέλεξε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της νέας του ταινίας, με αποτέλεσμα, κάτω από τις σκηνοθετικές του οδηγίες, να ξεδιπλώσει το ταλέντο του και αφού κέρδισε Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του, διεκδικεί τώρα και το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου.
Για το ρόλο του, λέει: «Αγαπώ τους ελαττωματικούς χαρακτήρες, τους πλημμυρισμένους από αμφιβολίες και γεμάτους αντιφάσεις, ανασφαλείς και διστακτικούς ανθρώπους, πράγμα που σημαίνει πως αγαπώ, λίγο ή πολύ, όλους τους ανθρώπους που ξέρω! Οι επιλογές του Ρίγκαν δεν είναι και τόσο σπουδαίες, γεγονός που έχει επηρεάσει τους πάντες γύρω του. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του είχε μπερδέψει την αγάπη με τον θαυμασμό. Και μέχρι να καταλάβει πόσο άσχετο ήταν το δεύτερο σε σχέση με το πρώτο, έμαθε με τον πιο οδυνηρό τρόπο πόσο σημαντικό είναι το να αγαπάει κανείς τους άλλους αλλά και τον εαυτό του».

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s