«ΚΕΛΙ ΑΠΟ ΧΡΥΣΑΦΙ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 22/12/2014)

cage

Περπατώντας προς το όνειρο του Βορρά

Του Στράτου Κερσανίδη

Ανάλογα με τον τόπο που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει κάποιος ο παράδεισος έχει και τη δική του γεωγραφική τοποθέτηση. Για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, δυτικά της δυστυχίας βρίσκεται η Ευρώπη, για τους πεινασμένους της Κεντρικής Αμερικής, βόρεια της φτώχιας βρίσκονται οι ΗΠΑ.
Χιλιάδες άνθρωποι καθημερινά περπατούν και μετακινούνται με κάθε είδους τρόπο από τις χώρες τους αναζητώντας την ελπίδα μια καλύτερη ζωή. Από τη Γουατεμάλα, το Σαλβαντόρ, τη Νικαράγουα, το Μεξικό βαδίζουν με σκοπό να περάσουν τα σύνορα και να μπουν στη χώρα των μεγάλων προσδοκιών. Πολλοί τα καταφέρνουν, κάμποσοι πεθαίνουν στο δρόμο, η αναζήτηση του παράδεισου είναι μια πραγματική πορεία μέσα από την κόλαση χωρίς καμία εγγύηση ανταμοιβής. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτοί, οι περιπατητές του ονείρου, καταλήγουν ανάμεσα σε λαμπερούς τοίχους. Μόνο που οι τοίχοι αυτοί ανήκουν σε άλλους και προορισμός τους είναι να τους περιορίζουν ακόμη περισσότερο. Έτσι καταλήγουν μέσα σε ένα «Κελί από χρυσάφι» (La jaula de oro), όπως είναι ο τίτλος της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του ισπανού σκηνοθέτη Διέγκο Κεμάδα – Δίεζ.
Είναι μια ταινία για τους νέους ανθρώπους που αποφασίζουν να διακινδυνεύσουν τη ζωή τους για να ξεφύγουν από τη φτώχια. Μια ταινία για τα παιδιά που τα αφήνουν όλα πίσω τους, πριν ακόμη ενηλικιωθούν για να αναζητήσουν το αμερικάνικο όνειρο.
Τέτοια παιδιά είναι ο Χουάν, ο Σάμουελ και η Σάρα. Γύρω στα 16 μεγαλώνουν σε μια παραγκούπολή στη Γουατεμάλα και ζουν μαζεύοντας σκουπίδια. Ξεκινούν παρέα για το μεγάλο ταξίδι προς το βορρά με τη Σάρα να μεταμφιέζεται σε αγόρι για να μην αντιμετωπίσει προβλήματα. Στο δρόμο συναντιούνται με ένα συνομήλικό τους, τον Τσαούκ, έναν ινδιάνο που δε μιλάει ισπανικά και έχει κι αυτός τον ίδιο προορισμό. Μόλις φτάνουν στα σύνορα με το Μεξικό, ο Σάμουελ μετανιώνει κι αποφασίζει να επιστρέψει πίσω, ενώ οι υπόλοιποι τρεις συνεχίζουν. Μια αντιπαλότητα αναπτύσσεται ανάμεσα στο Χουάν και τον Τσαούκ, με τη Σάρα να προσπαθεί να μπει ανάμεσά τους και να γεφυρώσει τις διαφορές τους. Και το ταξίδι ξεκινά. Και οι δυσκολίες είναι πολλές. Αναγκάζονται να κλέψουν για να φάνε, τους κυνηγά η αστυνομία, ταξιδεύουν λαθραία με τρένα, κάνουν δουλειές του ποδαριού για να εξοικονομήσουν λίγα χρήματα, πέφτουν θύματα δουλεμπόρων και κλεφτών. Στο δύσκολο αυτό ταξίδι θα μάθουν να μοιράζονται, να βοηθούν ο ένας τον άλλον γιατί η επιβίωση απαιτεί να ενώσουν τις δυνάμεις τους. Δε θα καταφέρουν όλοι να φτάσουν στη μυθική χώρα του Βορρά. Μόνον ένας θα περάσει τα σύνορα κι εκεί θα ανακαλύψει πως βρίσκεται φυλακισμένος μέσα σε ένα κελί από χρυσάφι.
Χιλιάδες, εκατομμύρια άνθρωποι χωρίς να έχουν διαπράξει κανένα έγκλημα θεωρούνται παράνομοι. Έγκλημά τους, η επιθυμία να ζήσουν, κάτι που ο «πολιτισμένος» κόσμος τους το απαγορεύει. Ο κόσμος των χορτασμένων βορειοαμερικανών και δυτικοευρωπαίων, αμφισβητεί το ανθρώπινό τους δικαίωμα για μια καλύτερη ζωή. Γιατί η προσφυγιά και η μετανάστευση δεν έχουν γεωγραφικά όρια, γιατί στην περιοχή μας η Γουατεμάλα λέγεται Συρία και ο Χούαν λέγεται Χασάν.
Ταινία σκληρή, βουτηγμένη στην αλήθεια των πραγματικών, των πολλών ανθρώπων. Ο σκηνοθέτης δε χρειάζεται να προσθέσει τίποτε στην ιστορία του. Η ίδια η ζωή των παιδιών που περπατούν χιλιάδες χιλιόμετρα καθοδηγεί την κάμερά του. Αυτό κάνει ο Διέγκο Κεμάδα-Δίεζ είναι να ρίξει επάνω τους την ευαίσθητή του ματιά και να αναδείξει τον παγκόσμιο πόνο που βρίσκεται κρυμμένος πίσω από ένα λεπτό στρώμα χρυσόσκονης.
Η επιλογή από το σκηνοθέτη μη επαγγελματιών ηθοποιών στους πρωταγωνιστικούς ρόλους δικαιώθηκε καθώς οι απλές, απέριττες και σπαρακτικά αληθινές ερμηνείες τους, οδήγησε στη βράβευσή τους στο 66ο Φεστιβάλ των Κανών.
Η ταινία προβλήθηκε στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο οποίο κέρδισε το Χρυσό Αλέξανδρο Καλύτερης Ταινίας, Βραβείο Σκηνοθεσίας, Βραβείο Ανθρώπινες Αξίες από τη Βουλή των Ελλήνων και Βραβείο Κοινού.
Έχει βραβευτεί επίσης στο Φεστιβάλ της Ζυρίχης, στο Φεστιβάλ της Αβάνας και με 9 βραβεία από τη Μεξικάνικη Ακαδημία Κινηματογράφου.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s