ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 15/6/2014)

Ένας πρόεδρος, ένας διευθυντής, μια ακαδημία και ένα φεστιβάλ

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σκηνοθέτης, κ. Γιάννης Σμαραγδής.

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σκηνοθέτης, κ. Γιάννης Σμαραγδής.

Του Στράτου Κερσανίδη

Γιάννης Σμαραγδής, Δημήτρης Εϊπίδης, Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Διασταυρούμενες διαδρομές, σε σχέσεις αγάπης και μίσους, με έναν ενδιαφερόμενο, ο οποίος απλώς αναμένει τις εξελίξεις: τον ελληνικό κινηματογράφο.
Δεν πέρασαν πολλές μέρες από την ανοιχτή συνεδρίαση που πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη το Δ.Σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, μία συνεδρίαση που στην ουσία μόνο συνεδρίαση δεν ήταν αλλά μία συνέντευξη Τύπου στην οποία ο νέος πρόεδρος του φεστιβάλ, σκηνοθέτης, Γιάννης Σμαραγδής, ανακοίνωσε την αναβάθμιση του ελληνικού τμήματος.
Η αλήθεια είναι, πως τα τελευταία χρόνια η παρουσία του ελληνικού κινηματογράφου στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης ήταν υποτονική έως υποβαθμισμένη. Οι έλληνες κινηματογραφιστές εγκατέλειψαν τη Θεσσαλονίκη και προτίμησαν να προβάλλουν τις ταινίες τους στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας. Στην αρχή ήταν η κατάργηση του διαγωνιστικού χαρακτήρα του ελληνικού τμήματος, στη συνέχεια η κατάργηση των κρατικών βραβείων κινηματογράφου που απονέμονταν στη Θεσσαλονίκη που αργά και σταθερά οδήγησαν τους έλληνες κινηματογραφιστές και τα σωματεία τους στην αποχή.

Σμαραγδής εναντίον Εϊπίδη

Ο καιρός περνούσε, το ελληνικό σινεμά ήταν σχεδόν εξόριστο από τον κορυφαίο πολιτιστικό θεσμό της χώρας και κάποιες φωνές που ακουστήκαν έφτασαν στα αυτιά του κ. Σμαραγδή. Και αυτός, με μία κίνηση –εντυπωσιασμού κατά την άποψή μου- έσπευσε να ανακοινώσει πως «θα στηρίξει ένα ισχυρό ελληνικό τμήμα μέσα σε ένα λαμπρό διεθνές φεστιβάλ». Κι όλα αυτά, έτσι, στον αέρα, χωρίς πρόγραμμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς προϋπολογισμό. Ο ίδιος βέβαια, υποστήριξε πως έχει «κάτι στο νου του» χωρίς να αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες. Κι όταν ρωτήθηκε, μετά το τέλος της συνεδρίασης του Δ.Σ., δηλαδή της συνέντευξης Τύπου, πως θα υλοποιήσει αυτό το σχέδιο αφού η θητεία του λήγει τον Αύγουστο, δεν επιβεβαίωσε ούτε διέψευσε πως θα επανατοποθετηθεί στη θέση του προέδρου, αλλά προτίμησε τη μέθοδο του «στρίβειν διά του αρραβώνος», λέγοντας πως θέλει να δεσμεύσει τον επόμενο πρόεδρο και το επόμενο Δ.Σ.
Από τη μεριά του ο διευθυντής του φεστιβάλ κ. Δημήτρης Εϊπίδης, υπέβαλλε τον περασμένο Μάρτιο την παραίτηση του, όπως του είχε ζητηθεί, ώστε να καταλάβει τη θέση του γενικού διευθυντή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, σύμφωνα με το νέο οργανόγραμμα. Ο καιρός πέρασε, ο κ. Εϊπίδης παραιτήθηκε, αλλά ο νέος του διορισμός δεν ήρθε. Παράλληλα υπάρχουν διάφορες φήμες πως σχεδιάζεται η αντικατάστασή του, γεγονός που τον ανάγκασε να αποστείλει επιστολή-δήλωση, υποστηρίζοντας το έργο του και τις επιλογές του, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομική εξυγίανση του θεσμού.
Φαίνεται ξεκάθαρα πως ανάμεσα στους δύο άνδρες, δηλαδή τον κ. Σμαραγδή και τον κ. Εϊπίδη, υπάρχει μια κόντρα. Έτσι ενώ ο πρώτος ανακοινώνει την επαναφορά του ελληνικού τμήματος, ο δεύτερος υποστηρίζει πως κάνει το καλύτερο για τον ελληνικό κινηματογράφο. Και φέρνει ως παράδειγμα… το Φεστιβάλ του Τορόντο στο οποίο ως συνεργάτης επί 28 χρόνια, έχει προγραμματίσει 68 νέες ελληνικές ταινίες, ανάμεσα στις οποίες και τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου. Μόνο που η συζήτηση αφορά το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και όχι το Φεστιβάλ του Τορόντο.
Έτσι από το «στρίβειν διά του αρραβώνος» του ενός, φτάνουμε στο «πέταγμα της μπάλας στην εξέδρα» του άλλου, με τον ελληνικό κινηματογράφο να βρίσκεται μετέωρος στο πουθενά.

Παρέμβαση της Ακαδημίας Κινηματογράφου
Και κάπου εκεί παρεμβαίνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου η οποία με ανακοίνωσή της εκφράζει την ανησυχία της για την εκκωφαντική απουσία της Πολιτείας από τις εξελίξεις στους θεσμούς και τους φορείς του κινηματογράφου, στηλιτεύει την ανυπαρξία Δ.Σ. στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και στηρίζει τον κ. Εϊπίδη, μιλώντας «για σοβαρή εμπλοκή με τον διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης». Τέλος καλεί τον υπουργό να στηρίξει τους θεσμούς και τα πρόσωπα εκείνα που σε τόσο αντίξοες συνθήκες κατάφεραν να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους. Εδώ φωτογραφίζεται φανερά ο κ. Δημήτρης Εϊπίδης.
Αλλά η ανακοίνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου προκάλεσε διάσταση απόψεων στους κόλπους της. Έτσι εξέφρασε δημόσια την αντίθεσή του ο σκηνοθέτης, Βασίλης Μαζωμένος, μέλος της Ευρωπαϊκής και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Μάλιστα ο κ. Μαζωμένος, μιλώντας στην εκπομπή «Με μια ομπρέλα κόκκινη» του ρ/σ 93.4 «στο κόκκινο» της Θεσσαλονίκης, είπε πως κι άλλοι συνάδελφοί του διαφώνησαν με την ανακοίνωση με σιωπηρό τρόπο, προς το παρόν. Υποστήριξε πως δεν είναι σύμφωνη με την ανακοίνωση η πλειοψηφία των κινηματογραφιστών. Πως τα προβλήματα για την ελληνική ταινία ξεκινούν από τη στάση της διεύθυνσης του Φεστιβάλ, την οποία χαρακτήρισε απαξιωτική προς τον ελληνικό κινηματογράφο. Και συμπλήρωσε πως είναι ανάγκη να επανακτήσει η εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή τη θέση που της αξίζει στο φεστιβάλ και να πάψει να βρίσκεται στο περιθώριο, μια αντίληψη που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στους κινηματογραφικού κύκλους. Υποστήριξε ακόμη ο κ. Μαζωμένος πως οι ελληνικές ταινίες οι οποίες προβάλλονται λειτουργούν ως άλλοθι για τη διοίκηση του φεστιβάλ. Τέλος, αναφέρθηκε στη στήριξη της Ακαδημίας στο πρόσωπο του κ. Εϊπίδη, λέγοντας πως δεν είναι δυνατόν να ζητά διορισμό, αφού κανονικά η θέση του γενικού διευθυντή πρέπει να προκηρυχθεί και να γίνει διαγωνισμός.
Και ενώ ολοκληρωνόταν το παρόν κείμενο, μια μέρα πριν από τον κυβερνητικό ανασχηματισμό, ο κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος, σε μία από τις τελευταίες αποφάσεις του πριν αντικατασταθεί από τον κ. Κώστα Τασούλα, διόρισε νέο δ.σ. στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, με πρόεδρο το συγγραφέα-σεναριογράφο, Πέτρο Μάρκαρη, αντιπρόεδρο τον παραγωγό, Νίκο Σέκερη και μέλη το σκηνοθέτη, Γιάννη Διαμαντόπουλο, τη σύμβουλο επικοινωνίας, Ελπίδα Σκινδήλια, την ενδυματολόγο-σκηνογράφο, Μπιάνκα Νικολαρεϊζη και το συνθέτη, Γιάννη Γλέζο.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s