ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

(αναδημοσίευση από την Εποχή, 27/4/2014)

Βαλέσα, Η δύναμη της ελπίδας

Βαλέσα, Η δύναμη της ελπίδας

«Βαλέσα, Η δύναμη της ελπίδας» (Walesa. Czlowiek z nadziei), του Αντρέι Βάιντα: Ο εμβληματικός πολωνός σκηνοθέτης, λίγο πριν τα 90 του χρόνια, με αυτήν την ταινία κλείνει την τριλογία του η οποία άρχισε το 1977 με τον «Άνθρωπο από μάρμαρο» και συνεχίστηκε με τον «Άνθρωπο από σίδερο» το 1981, με θέμα τον αγώνα του ανθρώπου ενάντια στην αδικία.
Ο Λεχ Βαλέσα (Βαουένσα, προφέρεται στα πολωνικά), έγινε γνωστός από τους αγώνες του εναντίον του σταλινικού καθεστώτος της χώρας του, ως εργάτης στα ναυπηγία του Γκντανσκ και επικεφαλής του συνδικάτου Αλληλεγγύη. Φυλακίστηκε πολλές, το 1983 του απενεμήθη το Νόμπελ Ειρήνης, και το 1990, μετά την πτώση του καθεστώτος, εξελέγη πρόεδρος της Πολωνίας.
Ο Βάιντα σκιαγραφεί την προσωπικότητα του Βαλέσα μέσα από τη σχέση του με τη δυναμική σύζυγό του, Ντανούτα. Η ταινία αρχίζει με την Οριάννα Φαλάτσι που παίρνει συνέντευξη από το Βαλέσα και θέτει ερωτήματα που κανένας άλλος δεν θα ήθελε ή δεν θα τολμούσε ποτέ να ρωτήσει τον ηγέτη της Αλληλεγγύης. Ο Βάιντα σκηνοθετεί αριστοτεχνικά τον άνθρωπο αλλά και μια σημαντική ιστορική περίοδο, όχι μόνο για τη χώρα του αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη.
«Snowpiercer», του Τζουν-Χο Μπονγκ: Ο κορεάτης σκηνοθέτης μας μεταφέρει στο, όχι και τόσο μακρινό, 2031. Η Γη μετά από ένα αποτυχημένο πείραμα αποφυγής της υπερθέρμανσης, ζει μια νέα εποχή παγετώνων. Μόνοι επιζήσαντες οι ταξιδιώτες ενός τρένου αέναης κίνησης, όπου οι επιβάτες της πρώτης θέσης απολαμβάνουν προνομίων που στερούνται οι υπόλοιποι επιβάτες. Αποτέλεσμα της αδικίας είναι η εξέγερση των αδικημένων που επιχειρούν να αναλάβουν τη διακυβέρνηση του τρένου.
Εξαιρετικό φουτουριστικό φιλμ, μια ταινία – πρόκληση, που μέσα από την επιστημονική φαντασία καταλήγει να είναι μια αλληγορία για την ταξικής κοινωνίας.
«Το θεώρημα του Μηδενός» (The Zero theorem), του Τέρι Γκίλιαμ: Το 1985 ήταν το «Μπραζίλ», το 1995 οι «12 πίθηκοι» και η τριλογία κλείνει με «Το θεώρημα του Μηδενός». Μια εξαιρετική μελλοντολογική ταινία, με πρωταγωνιστή τον Κοέν, έναν άνδρα στη ζωή του οποίου εισβάλει η μοιραία Μπέινσλι. Ο Κοέν είναι ένας μοναχικός τύπος, ιδιοφυία στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Ζώντας την υπαρξιακή αγωνία επεξεργάζεται ένα σχέδιο με το οποίο προσπαθεί να ανακαλύψει το σκοπό tης ύπαρξης! Και ενώ είναι βυθισμένος στην έρευνα εισβάλλει στη ζωή του η αγάπη. «Νομίζω πως είναι η τέλεια αναπαράσταση του κόσμου που ζούμε αυτή την στιγμή», λέει ο Γκίλιαμ για την ταινία του.
«Διασταυρούμενες ζωές» (Krugovi), του Σρένταν Γκολούμποβιτς: !993, πόλεμος στη Βοσνία. Ο σέρβος στρατιώτης, Μάρκο, σώζει το Μουσουλμάνο, Χάρις, από την επίθεση τριών συμπολεμιστών του, αλλά ξυλοκοπείται μέχρι θανάτου από τους συντρόφους του. Το 2008, ο πατέρας του Μάρκο χτίζει μια εκκλησία, όταν ο γιος ενός από τους φονιάδες έρχεται να τον βοηθήσει. Ένας χειρούργος, φίλος του Μάρκο, πρέπει να χειρουργήσει έναν από τους δολοφόνους του. Στο μεταξύ, ο Χάρις, ζει στη Γερμανία και έχει την ευκαιρία να ανταποδώσει το χρέος του προς το σωτήρα του.
Μια συγκλονιστική ταινία, για τις πληγές ενός άγριου πολέμου που ακόμη αιμορραγούν. Όπως λέει ο σκηνοθέτης: «Η δημιουργία αυτής της ταινίας αποτελεί την προσωπική μου συμφιλίωση με εκείνα τα χρόνια».
«Sacro GRA», του Τζιανφράνκο Ρόσι: Το πρώτο ντοκιμαντέρ που τιμήθηκε με ΧρυσόΛέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας. Ο σκηνοθέτης κινηματογραφεί τις ζωές των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται κατά μήκους του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της Ιταλίας GRA (Grande Raccordo Anulare). Ο Τζιανφράνκο Ρόσι πέρασε δύο χρόνια κινηματογραφώντας το υλικό του και οκτώ μήνες για το μοντάζ. Έχει δε δηλώσει ότι εμπνεύστηκε από το βιβλίο «Αόρατες Πόλεις» του Ίταλο Καλβίνο.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s