«PHILOMENA»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 1/3/2014)

Έγκλημα χωρίς τιμωρία

phil

του Στράτου Κερσανίδη

Είναι κάποια υπόγεια “εγκλήματα” που διαπράττονται υποχθονίως και υπό την κάλυψη παχέων λόγων περί αμαρτίας, κάθαρσης και τιμωρίας.

Εξπέρ σε τέτοιου είδους εγκλήματα υπήρξε η εκκλησία και η στρεβλή περί πίστης αντίληψη με την οποία συγκάλυψε την αγάπη της για εξουσία πάνω στους ανθρώπους.Εν αγαστή, βέβαια συνεργασία, με μία καθεστηκυία τάξη της οποίας η εκκλησία ήταν (και είναι) ένας εκ των πυλώνων της. Ιδιαίτερα “λερωμένη” με τέτοιου είδους εγκλήματα, είναι η Καθολική Εκκλησία από την κορυφή (Βατικανό) μέχρι τη βάση. Εγκλήματα τα οποία έχουν ως δικαιολογία την καθαρότητα του σώματος (ποιος νοιάζεται για το πνεύμα!), άρα την αποχή από τις σαρκικές απολαύσεις.

Κάπως έτσι, η Φιλομένα, έπεσε θύμα ενός εγκλήματος, μόνο που η συντονισμένη και φανατισμένη θρησκευτική πλύση εγκεφάλου την έπεισε πως πληρώνει αμαρτίες, πως πρέπει να νιώθει ενοχές γι’ αυτές άρα πρέπει να τιμωρηθεί.

Βασισμένη σε πραγματική ιστορία είναι η νέα ταινία του Στίβεν Φρίαρς, «Philomena». Έχοντας ως έμπνευση το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του δημοσιογράφου Μάρτιν Σίξσμιθ, “Η αληθινή ιστορία μιας μητέρας και του γιου της που αναγκάστηκε να τον δώσει” (A true story of a mother and a son she had to give away), ο Στίβεν Φρίαρς σκηνοθετεί ένα δραματικό φιλμ που μιλάει έξω από τα δόντια.

Η Φιλομένα, όταν ήταν 14 ετών και μεγάλωσε σε ένα ορφανοτροφείο με καλόγριες, έμεινε έγκυος. Όταν το παιδί της ήταν 4 ετών, και χωρίς την έγκριση της Φιλομένας, το παιδί δόθηκε από τις καλόγριες για υιοθεσία. Όλα αυτά συνέβησαν το 1952 στην Ιρλανδία. Μετά από 50 χρόνια η Φιλομένα είναι μια ηλικιωμένη γυναίκα η οποία έχει  μια κόρη. Ποτέ όμως δεν κατάφερε να ξεχάσει το χαμένο της γιο και ποτέ δεν έπαψε να τον νοσταλγεί. Όταν η κόρη της ανακαλύπτει το μυστικό που βασανίζει τη μητέρα της, απευθύνεται στο δημοσιογράφο, Μάρτιν Σίξσμιθ και του ζητά να προσπαθήσει να ανακαλύψει το χαμένο της αδελφό. Η έρευνα δείχνει πως υιοθετήθηκε από αμερικανούς γονείς και έτσι ο Μάρτιν ,με τη Φιλομένα πηγαίνουν στις ΗΠΑ για να βρουν τα ίχνη τους. Εκεί ανακαλύπτουν πως ήταν ομοφυλόφιλος, υπήρξε σύμβουλος του προέδρου Μπους και έχει πεθάνει. Η Φιλομένα δε θέλει να γυρίσει πίσω αλλά ζητά να συναντήσει ανθρώπους που τον γνώριζαν και να της μιλήσουν γι’ εκείνον. Στο τέλος θα ανακαλύψει ένα μεγάλο μυστικό που οι καλόγριες της κράτησαν κρυφό μέχρι την τελευταία στιγμή.

Ταινία του Στίβεν Φρίαρς, άρα  ζυμωμένη με τα υλικά της ίδιας της ζωής. Υλικά τα οποία ο βρετανός σκηνοθέτης γνωρίζει πολύ καλά πως τα χειριστεί. Έχοντας μια εξαιρετική Τζούντι Ντεντς και έναν θαυμάσιο Στιβ Κούγκαν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι οποίοι ερμηνεύουν δύο χαρακτήρες με εντελώς διαφορετικές κοσμοθεωρίες, ο Φρίαρς κολυμπάει στα νερά της πραγματικότητας. Εκείνη αν και ζει με τον πόνο του χαμένου της γιου, παραμένει πιστή καθολική, έχοντας μέχρι ένα βαθμό πειστεί για την ενοχή της! Εκείνος αναζητώντας να ξαναφτιάξει τη δημοσιογραφική του καριέρα, δηλώνει φανατικά άθεος και πολέμιος της εκκλησιαστικής εξουσίας. Μέσα από αυτό το τό δίπολο ο Στίβεν Φρίαρς «αρπάζει» την ευκαιρία για να δει τους χαρακτήρες του σε βάθος. Οι δύο αυτοί άνθρωποι συνεργάζονται και φαίνεται πως συμπαθούν ο ένας τον άλλον βρίσκονται σε σύγκρουση όσον αφορά τις προσωπικές τους κοσμοθεωρίες. Εδώ ο σκηνοθέτης δεν παίρνει θέση υπέρ του ενός ή του άλλου. Βλέπει με συμπάθεια τη Φιλομένα, παρά τις θρησκευτικές του ιδεοληψίες. Όμως ολόκληρη η ταινία είναι μία σαφής καταδίκη της θρησκευτικής μισσαλοδοξίας και του φανατισμού. Η Καθολική Εκκλησία είναι υπεύθυνη για μια σειρά από εγκλήματα, όπως αυτό εναντίον της Φιλουμένας κι ο Φριάρς το φωνάζει δυνατά. Χωρις όμως να χρησιμοποιεί μεγάφωνα αλλά μέσα από την κλιμάκωση της αφήγησης.

Η σκηνοθεσία του χαρακτηρίζεται από σιγουριά και στιβαρότητα. Δεν αφήνει τίποτε να του ξεφύγει και κρατά έναν ρυθμό που διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον. Με μεστό διάλογο, στρωμένο σενάριο που δεν ακροβατεί και πολύ δυνατές ερμηνείες, η ταινία του Στίβεν Φρίαρς φαίνεται να κερδίζει τον πόλεμο των άστρων στις στήλες κριτικής των έντυπων ΜΜΕ.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s