«ΟΜΑΡ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 9/2/2014)

Διχασμένος έρωτας

omar

Του Στράτου Κερσανίδη

Ένα τείχος χωρίζει την πόλη. Ένα τείχος ψηλό, σημάδι διχασμού και διαχωρισμού των ανθρώπων.

Στην Παλαιστίνη οι άνθρωποι ζουν πίσω από τείχη. Την κατασκευή τους την επέβαλαν «λόγοι ασφαλείας», όπως λόγους ασφαλείας έχουν επικαλεστεί όλοι οι κατασκευαστές τειχών στην Ιστορία: Βερολίνο, Έβρος, με την αντίστοιχη σημασία το καθένα, ανάλογα με τη συγκυρία. Όμως όποιους λόγους κι αν επικαλεστεί κάποιος, όλα αυτά τα κατασκευάσματα «κόβουν» την ενότητα του χώρου, στερούν τη διαφυγή προς τον ορίζοντα και, το χειρότερο, χωρίζουν τους ανθρώπους.

«Το να πηδάει κανείς το Τείχος είναι μέρος της καθημερινής ζωής στην Παλαιστίνη», λέει ο Χάνι Αμπού – Ασάντ, σκηνοθέτης της ταινίας «Ομάρ». Κι έτσι είναι σα να μας παρουσιάζει τον κεντρικό του χαρακτήρα, τον Ομάρ, ο οποίος κάθε μέρα, σκαρφαλώνει με ένα σχοινί στο τείχος, πηδάει από την άλλη πλευρά, μόνο και μόνο για να συναντήσει την αγαπημένη του, Νάντια.

Ο αδελφός της αγαπημένης του, ο Τάρεκ, είναι παιδικός του φίλος και αφοσιωμένος στην παλαιστινιακή αντίσταση. Μαζί τους και ο Αμτζάντ, φίλος και αυτός από τα παιδικά χρόνια. Μια μέρα οι τρεις τους αποφασίζουν να προβούν σε μια αντιστασιακή ενέργεια κατά την οποία σκοτώνεται ένας ισραηλινός στρατιώτης. Ο Ομάρ συλλαμβάνεται, η αστυνομία του ζητά να προδώσει, αφήνεται για ένα μήνα ελεύθερος για να τους οδηγήσει στον Τάρεκ. Όμως ο Ομάρ το μόνο που θέλει είναι να συναντήσει τη Νάντια, δε γίνεται προδότης αν και σχεδόν όλοι, ακόμη και η αγαπημένη του, πιστεύουν το αντίθετο. Ο νεαρός Παλαιστίνιος ζει μέσα σε τρομερά διλήμματα και στο τέλος αποδεικνύει την αληθινή του αγάπη για τη Νάντια αλλά και την πίστη του στη φιλία. Κι όλα αυτά, όχι χωρίς προσωπικό κόστος.

Μια εξαιρετική ταινία που βλέπεται με κομμένη την ανάσα. Τα γεγονότα ακολουθούν το ένα το άλλο, το ίδιο και τα συναισθήματα. Ο Χάνι Αμπού – Ασάντ, αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας μια πολύ σοβαρή αποστολή. Να κινηματογραφήσει την καθημερινότητα στη Δυτική Όχθη και έχοντας σε πρώτο πλάνο τη διαμάχη των Παλαιστινίων με το ισραηλινό κράτος, να σκηνοθετήσει μια ταινία που στη βάση της βρίσκεται η δύναμη της πραγματικής αγάπης ανάμεσα σε έναν άνδρα και μία γυναίκα.

Βέβαια η ταινία είναι κατά βάση πολιτική. Βλέπουμε πράξεις αντίστασης, εξευτελισμούς παλαιστινίων εκ μέρους των ισραηλινών στρατιωτών, ανακρίσεις, φυλακές και, φυσικά, το τείχος που ορθώνεται καταμεσής στο δρόμο συμβολίζοντας μια ατελείωτη διαμάχη που φαίνεται να μην έχει τέλος.

Ένα πολύ δυνατό και άρτια δομημένο σενάριο δίνει μέσα από μια απλή καθημερινή ιστορία ανθρώπινων σχέσεων, το σκηνικό τρόμου μέσα στο οποίο ζουν οι άνθρωποι στην πιο ταραγμένη περιοχή του πλανήτη. Οι χαρακτήρες έχουν μια καθαρότητα, είναι διαυγείς και οι ηθοποιοί οι οποίοι έχουν κληθεί να τους δώσουν σάρκα και οστά, είναι συγκλονιστικοί. Η δράση είναι συνεχής, η ταινία έχει ανατροπές και στοιχεία θρίλερ αλλά και νουάρ, θα μπορούσε να υποστηρίξει κάποιος.

Σκηνοθεσία χωρίς ούτε ίχνος περισσεύματος, λιτή και ρεαλιστική. Ο χώρος κινηματογραφείται με τέτοιον τρόπο, ώστε ο θεατής προσλαμβάνει την κλειστοφοβία του περιορισμού πίσω από ένα τείχος και με το στρατό ν περιπολεί διαρκώς. Τα στενά δρομάκια που διακλαδώνονται μέσα στην πόλη, μοιάζουν να είναι ο μοναδικός χώρος διαφυγής, μόνο που τελικά ο μοναδικός δρόμος προς την ελευθερία είναι η συνάντηση των ανθρώπων, με τη ματιά τους να μη διακόπτεται από κανένα ανθρώπινο κατασκεύασμα διαχωρισμού.

Η θαυμάσια ταινία του Χάνι Αμπού – Ασάντ, είναι υποψήφια για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s