“Η ΜΑΓΙΚΗ ΟΜΠΡΕΛΑ”

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 19/1/2014)

Ποια ήταν εν τέλει η Μαίρη Πόπινς;

banks

του Στράτου Κερσανίδη

Οι περισσότεροι την έχουμε ταυτίσει με τη γλυκύτατη Τζούλι Άντριους, η οποία την είχε ενσαρκώσει στη μεγάλη οθόνη το 1964. Η ταινία “Μαίρη Πόπινς”, παραγωγής Γουόλτ Ντίσνεϊ και σε σκηνοθεσία του Ρόμπερτ Στίβενσον, απέσπασε 5 βραβεία Όσκαρ από τα 13 που είχε προταθεί συνολικά.

Το πρώτο βιβλίο με ηρωίδα την νταντά με την ομπρέλα, που έγραψε η συγγραφέας Πάμελα Λ. Τράβερς, ψευδώνυμο της  Έλεν Λίντοφ Γκοφ, κυκλοφόρησε το 1934 και έγινε μεγάλη επιτυχία. Από το 1940 ο Γουόλτ Ντίσνεϊ θέλησε να πάρει τα δικαιώματα του βιβλίου για να το μεταφέρει στον κινηματογράφο. Δυστυχώς γι’ αυτόν, η ιδέα δεν άρεσε καθόλου στην Πάμελα Τράβερς η οποία διέκοψε κάθε επαφή μαζί του. Όμως το 1961 ο μεγάλος παραγωγός του Χόλιγουντ επανήλθε. Προσκάλεσε μάλιστα τη συγγραφέα στο Λος Άντζελες ώστε να συζητήσουν πρόσωπο με πρόσωπο. Τώρα η κατάσταση είχε κάπως ωριμάσει, ίσως και υπό την επίδραση των οικονομικών προβλημάτων της Τράβερς. Τελικά η ταινία έγινε παρά τις δυσκολίες στη συνεννόηση ανάμεσα στη συγγραφέα και τον παραγωγό.

Πενήντα χρόνια μετά, έρχεται η ταινία “Η μαγική ομπρέλα” (Saving Mr. Banks), σε σκηνοθεσία του Τζο Λι Χάνκοκ, για να αφηγηθεί εκείνη τη συνάντηση και το πως τελικά ο Ντίσνεϊ απέσπασε τη συναίνεση της Τράβερς ώστε να μεταφερθεί το βιβλίο της στον κινηματογράφο.

Η ταινία επικεντρώνεται στο πρόσωπο της Πάμελα Λ. Τράβις, η οποία παρουσιάζεται ως μία δύστροπη, πεισματάρα και συντηρητική βρετανίδα. Από την άλλη ο Γουόλτ Ντίσνεϊ παρουσιάζεται ως ένας πρόσχαρος, ευγενικός και τρυφερός άνθρωπος ο οποίος δε της χαλά χατήρι, προκειμένου να αποσπάσει τα δικαιώματα του βιβλίου. Βέβαια, λέγεται πως ο Ντίσνεϊ δεν ήταν ακριβώς όπως τον παρουσιάζει η ταινία αλλά αντίθετα ήταν πολύ σκληρός στις διαπραγματεύσεις και επέμενε να γίνει το δικό του. Όμως αν πάρουμε υπόψη πως η ταινία είναι παραγωγής και των Στούντιο Ντίσνεϊ, τότε επιτρέπεται μία μικρή αλλοίωση της πραγματικότητας.

Εξερευνώντας την προσωπικότητα της Τράβις, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί συνεχή φλας μπακ, από τα οποία μαθαίνουμε για τ;α τραυματικά παιδικά χρόνια της.

Γεννημένη στην Αυστραλία το 1899, μεγάλωσε μαζί με τον αλκοολικό πατέρα της, διευθυντή σε τράπεζα, ο οποίος πέθανε όταν αυτή ήταν πολύ μικρή, έχοντας προηγουμένως χάσει όλη την περιουσία του. Η Έλεν, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, άρχισε να γράφει μόνο και μόνο για να ξεφεύγει από την πραγματικότητα. Λόγο αργότερα έπιασε δουλειά ως χορεύτρια σε έναν περιοδεύοντα θίασο και έτσι το 1924 βρέθηκε στην Αγγλία. Έκτοτε παρέμεινε στην Ευρώπη και άρχισε να γράφει μέχρι το 1934 όταν με το πρώτο βιβλίο της Μαίρη Πόπινς γνώρισε την επιτυχία.

Η Πόπινς, ως χαρακτήρας, περιέχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία της συγγραφέως.  Βέβαια στην ταινία παρουσιάζεται εντελώς διαφορετική. Εκεί η Πόπινς είναι μια πρόσχαρη, ευτυχισμένη κοπέλα που τραγουδάει και σκορπά τη χαρά. Αυτό ήταν και ένα σημείο τριβής με τον Ντίσνεϊ, ο οποίος καθότι φαίνεται έκανε πολλές παρεμβάσεις στο βιβλίο. Τόσες πολλές που προκάλεσαν τη δημόσια οργή της ώστε της απαγορεύτηκε η είσοδος στην πρεμιέρα της ταινίας. Όμως η Πάμελα Λ. Τράβερς ή Έλεν Λίντοφ Γκοφ κατάφερε να μπει κρυφά.

Ανεξάρτητα από το που βρίσκεται η αλήθεια, η ταινία καταφέρνει να σκιαγραφήσει το χαρακτήρα της Τράβερς και τις κόντρες της με τον Ντίσνεϊ. Είναι συγκινητική, δεν κουράζει, προκαλεί το ενδιαφέρον, εν γένει ρουφιέται από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό.

Συγκλονιστική είναι η ερμηνεία της Έμα Τόμσον, η οποία αποδίδει με απόλυτη πειστικότητα τις μεταπτώσεις της Τράβερς. Επιβλητικός για μια ακόμη φορά ο Τομ Χανκς, στο ρόλο του Ντίσνεϊ, δείχνοντας τι σημαίνει στόφα μεγάλου ηθοποιού.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s