«ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ»-«Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ»-«RUNAWAY DAY»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 8/12/2013)

Το ελληνικό σινεμά στο προσκήνιο

Μικρά Αγγλία

Μικρά Αγγλία

 

Του Στράτου Κερσανίδη

Ο ελληνικός κινηματογράφος, μέσα σε ένα οικονομικό τοπίο που δεν αφήνει πολλά περιθώρια, αντιστέκεται σθεναρά.

Το προηγούμενο διάστημα είδαμε δύο σημαντικές ελληνικές ταινίες, τη «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβραβά και τον «Εχθρό μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου. Την εβδομάδα αυτή έχουμε την ευκαιρία να δούμε τρεις ακόμη ελληνικές ταινίες που επιβεβαιώνουν πως το ελληνικό σινεμά βρίσκεται στο προσκήνιο, σε πείσμα των καιρών.

«Το πιο ελπιδοφόρο είναι ότι οι νέοι μας κινηματογραφιστές κάνουν ταινίες συλλογικά. Και στην πορεία πιστεύω ότι θα βρουν και το κοινό τους», λέει ο Παντελής Βούλγαρης, σε συνέντευξή που παραχώρησε στον Κώστα Τερζή για την Κυριακάτικη Αυγή της 24/11. Αλλά και ο ίδιος δηλώνει «παρών», με τη νέα του ταινία.

Φουρτουνιασμένη θάλασσα, φουρτουνιασμένοι άνθρωποι

Η «Μικρά Αγγλία», είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Ιωάννας Καρυστιάνη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Δεκαετία του 1930 στην Άνδρο, η Μίνα, έχει δύο κόρες που θέλει να τις παντρέψει, αδιαφορώντας για τα αισθήματα και με μοναδικό γνώμονα το οικονομικό συμφέρον. Έτσι η Μόσχα, που ονειρεύεται να φύγει από το νησί και να γλυτώσει από τη μοίρα των γυναικών, βρίσκεται παντρεμένη με τον καπετάνιο Σπύρο Μαλταπέ, ενώ η Όρσα παντρεύεται με τον καπετάνιο, Νίκο Βατοκούζη. Μόνο που η Όρσα, για πολλά χρόνια είναι κρυφά ερωτευμένη με τον άνδρα που παντρεύτηκε η αδελφή της. Τα κρυμμένα πάθη πυροδοτούνται και η ισορροπία της οικογένειας υπονομεύεται.

Ο Παντελής Βούλγαρης σκηνοθετεί ένα δράμα εποχής, μια ηθογραφική ταινία με λιτότητα και αργούς ρυθμούς. Με την υποστήριξη της εξαιρετικής φωτογραφίας του Σίμου Σαρκετζή, ο σκηνοθέτης μας μεταφέρει στην Άνδρο του 1930, με τρόπο απολύτως πειστικό. Καταφέρνει δε, κι αυτό είναι το μέγα επίτευγμα, να διεισδύσει στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του, έναν κόσμο φουρτουνιασμένο κι ανήσυχο, έναν κόσμο συγκρούσεων πάθους και έρωτα. Και είναι ένας λυγμός που κινείται υπογείως αυτός που κατατρώει τα σωθικά των ανθρώπων και πυροδοτεί τις σχέσεις των ανθρώπων.

Ταινία συγκινητική, με στέρεα σκηνοθεσία και υποδειγματικές ερμηνείες.

Αναζητώντας διέξοδο στα αδιέξοδα

Στο «Ranaway day» ο Δημήτρης Μπαβέλας αφηγείται μια ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας π[ου βιώνει την οικονομική κρίση. Η Μαρία εγκλωβισμένη σε ένα γάμο εγκαταλείπει τον σύζυγο της, με τον οποίο έχει δύο παιδιά. Ο Λουκάς, άνεργος και με άρρωστη μητέρα, εγκαταλείπει το σπίτι του. Δραπετεύουν από ζωές που μοιάζουν με φυλακές και περιπλανιούνται στην Αθήνα αναζητώντας, επί της ουσίας, τις χαμένες τους ζωές.

Χαμηλοί σκηνοθετικοί τόνοι σε μια ταινία που προσεγγίζει εκτός από την Ελλάδα της κρίσης και την προσωπική κρίση των ανθρώπων. Μπορεί η ταινία να είναι χαμηλού προϋπολογισμού αλλά ο Μπαβέλας καταφέρνει να σταθεί με συνέπεια και αξιοπρέπεια, πράγμα που καταδεικνύει πως διαθέτει, πέρα από ταλέντο και παιδεία.

Ασπρόμαυρη αξιόλογη δημιουργία που αξίζει της προσοχής μας.

Κατακερματισμένες σχέσεις

Για το «Δρόμο του Ορφέα», του Κώστα Κολημένου, μίλησε ο ίδιος ο σκηνοθέτης στην Εποχή της περασμένης Κυριακής.

Η Νίκη και ο Σωτήρης ζουν εντελώς αποξενωμένοι, κάτι που βαραίνει τον 7χρονο γιο τους, Ορφέα. Όταν η Νίκη γνωρίζει το Γιάννη, νιώθει τα αισθήματα και οι αισθήσεις της να ξυπνούν και φεύγει μαζί του μια εκδρομή. Ο Ορφέας χάνεται στην Αθήνα και οι γονείς του τον αναζητούν με αγωνία.

Μια ταινία που θέτει το ζήτημα των σχέσεων μέσα σε μια χώρα που είναι βυθισμένη στην κρίση. Ο Κολημένος σκηνοθετεί απλά χωρίς να στερεί από την ταινία του την εσωτερική δύναμη. Χαμηλός προϋπολογισμός και σε αυτήν την περίπτωση με την ταινία να έχει γίνει χάρις στην επιμονή του σκηνοθέτη, στην πίστη αυτού που θέλει να κάνει και στην πολύτιμη βοήθεια των φίλων του. Εκ του αποτελέσματος η προσπάθεια κρίνεται ως επιτυχημένη.

Τρεις ελληνικές ταινίες, τρεις αξιόλογες κινηματογραφικές επιλογές.

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s