«Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ» και άλλες νέες ταινίες

 

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 17/11/2013)

Ο πόλεμος των δύο φύλων

venus

Ο Λεοπόλντ φον Ζάχερ-Μαζόχ, συνέδεσε το όνομά του με αυτό που λέμε «μαζοχισμός». Το βιβλίο που έγραψε το 1870, «Η Αφροδίτη με τη γούνα» (LaVenusalafourrure) ενέπνευσε τον μεγάλο Ρομάν Πολάνσκι να γυρίσει μια ταινία με τον ίδιο τίτλο, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Ντέιβιντ Άιβς.

 

Ένας θεατρικός σκηνοθέτης στο Παρίσι, ο Τομάς, ανεβάζει ένα θεατρικό έργο-διασκευή του βιβλίου του Μαζόχ. Μια φιλόδοξη ηθοποιός, η Βάντα, έρχεται για οντισιόν καθυστερημένη, αλλά η επιμονή της αναγκάζει τον Τομάς να την δει. Και τότε ανακαλύπτει μια ιδανική πρωταγωνίστρια για το έργο του. Ενώ αρχικά η κοπέλα μοιάζει εντελώς ατάλαντη κλαι ακαλλιέργητη, στη συνέχεια διαπιστώνουμε πως όχι μόνο γνωρίζει πολύ καλά το έργο αλλά έχει και άποψη για το ανέβασμα του. Αυτό που ακολουθεί είναι μια σκληρή «μάχη» ανάμεσά τους. Η αιώνια πάλη των δύο φύλων εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας. Ο Τομάς αρχικά έχει τον έλεγχο αλλά αργά και σταθερά η Βάντα καταφέρνει να τον γοητεύσει και να τον κάνει υποχείριό της.

 

Μια μεγάλη ταινία που δείχνει πως ο Πολάνσκι όσο περνούν τα χρόνια γίνεται όλο και καλύτερος. Ο μάγος των κλειστών χώρων, καταφέρνει να μετατρέψει ένα θεστρικό έργο σε ατόφιο κινηματογράφο. Όπως και στην προηγούμενη ταινία του «Ο θεός της σφαγής» (2011) αλλά και στο «Θάνατος κι η κόρη» (1994) αλλά και παλιότερα με το «Μαχαίρι στο νερό» (1962), ο ευφυής σκηνοθέτης δε φοβάται να αναμετρηθεί με τα λίγα τετραγωνικά. Θαρρείς και καταφέρνει να μεταμορφώσει το χώρο, να τον απλώσει, να τον μετατρέψει σε ένα τεράστιο γήπεδο. Με την κάμερα να κυνηγά τους πρωταγωνιστές από κάθε δυνατή γωνία λήψης, με τα κεντραρίσματα στα πρόσωπα και τις κινήσεις, με ερμηνείες που σπάνε κόκαλα αλλά και με διαλόγους κοφτερούς σα λεπίδα, ο Πολάνσκι δημιουργεί ένα ψυχολογικό θρίλερ με θύτες και θύματα.

 

Μια ταινία που σφύζει από ερωτισμό, με τη σεξουαλική διαστροφή να υπονοείται αλλά ποτέ να μην κάνει την εμφάνισή της, ο σκηνοθέτης αναμιγνύει με μαστοριά την πραγματικότητα με το θέατρο, τη ζωή με τη φαντασίωση, σε μια ταινία απόλυτης σινεφιλίας και θεατροφιλίας, σε ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα υψηλότατου επιπέδου. Αριστούργημα!

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

Χαράς ευαγγέλια για τους σινεφίλ λόγω της πληθώρας πολύ καλών ταινιών.

 

adel«Η ζωή της Αντέλ» (Lavied; Adele), του Αμπντελατίφ Κεσίς: Η 17χρονη Αντέλ, μαθήτρια λυκείου, ονειρεύεται να γίνει δασκάλα. Εξερευνώντας τα πρώτα της ερωτικά σκιρτήματα και αφού η σχέση με ένα συμμαθητή της δεν την ινακοποιεί, γνωρίζεται με Εμά, φοιτήτρια στη σχολή Καλών Τεχνών. Ανάμεσά τους δημιουργείται μια παθιασμένη ερωτική σχέση, μια σχέση αγάπης και αφοσίωσης που καταλήγει στη συμβίωση.

 

Ταινία η οποία δεν προσφέρεται για περιορισμένων οριζόντων συντηρητικούς θεατές, τολμηρή αλλά γεμάτη αλήθεια και τρυφερότητα. Ο σκηνοθέτης επιμένει στα κοντινά πλάνα με κάμερα στο χέρι. Οι διάλογοι είναι εξαιρετικοί και τα συναισθήματα κατακλύζουν το θεατή. Η κινηματογράφηση των τολμηρών ερωτικών σκηνών αγγίζουν τα όρια της τελειότητας συνθέτοντας ένα μοναδικής ομορφιάς έργο τέχνης. Κι αυτό που είναι εντυπωσιακό πως μοιάζουν –και είναι- απόλυτα φυσικές. Οι δύο πρωταγωνίστριες, η Αντέλ Εξαρχόπουλος (Αντέλ) και η Λεά Σεϊντού (Εμά) είναι χάρμα ειδέσθαι, όχι μόνον εμφανισιακά αλλά κυρίως ερμηνευτικά. Μια μεγάλη ταινία που αγγίζει τα όρια του αριστουργήματος.

 

«Στο κενό της» (Lemaleethahalal), της Ράμα Μπέρσταϊν: Η 18χρονη Σίρα, μέλος μιας χασιδικής οικογένειας στο Τελ Αβίβ, ετοιμάζεται να παντρευτεί έναν άνδρα που δε γνωρίζει. Όμως ενώ γίνονται οι ετοιμασίες του γάμου, η 28χρονη αδελφή της Εσθέρ πεθαίνει. Σύμφωνα με την παράδοση, ο χήρος σύζυγος της αδελφής της, ο Γιοχάι πρέπει να παντρευτεί τη μικρότερη αδελφή της, δηλαδή τη Σίρα.

 

Η σκηνοθέτιδα αποτυπώνει με έναν αποστασιοποιημένο, σχεδόν ντοκιμαντερίστικο τρόπο, τη ζωή και τα έθιμα της ορθόδοξης (και φανατικής) εβραϊκής κοινωνίας. Μια ταινία που μας φέρνει κοντά σε μια διαφορετική κουλτούρα με τη σκηνοθετική ματιά της Μπερστάιν, η οποία αποφεύγει να πάρει θέση, απλά ο τρόπος που καταγράφει μια πραγματικότητα είναι συγκλονιστικός μέσα στην απλότητά του.

 

«Ο αυτοκράτορας» (Theemperor),του Πίτερ Γουέμπερ: μετά τη συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας, ο στρατηγός Μακ Άρθουρ, αναθέτει στον ομόλογό του Μπόνερ Φέλερς, να εξερευνήσει εάν ο αυτοκράτορας Χιροχίτλο –ιδιαίτερα αγαπητός στον ιαπωνικό λαό- πρέπει να δικαστεί για εγκλήματα πολέμου. Βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, η ταινία κινείται στα όρια μιας απλά, ευχάριστης παρακολούθησης.

 

«Εγώ κι εσύ» (Ioete), του Μπερντάντο Μπερτολούτσι: Ο εσωστρεφής 14χρονο; Λορέντζο, προσποιούμενος ότι θα πάει εκδρομή κρύθβεταιο στο υπόγειο του σπιτιού του. Η ετεροθαλής αδελφή του Ολίβια, τον ανακαλύπτει και αποφασίζει να μείνει μαζί του, και τα δυο παιδιά μέσα από συγκρούσεις θα κάνουν ένα βήμα προς την ωρίμανση. Σκηνοθεσία ανάλαφρη και διεισδυτική, μεταφέρει με επιτυχία στον κινηματογράφο το ομότιτλο βιβλίο του Νικολό Αμανίτι.

 

«Σ΄ αγαπώ» (HowIlivenow), τυου Κέβιν Μακ Ντόναλντ: Η 15χρονη Ντέιζι ερωτεύεται τον Εντ. Όμως όλα ανατρέπονται όταν ξεσπά ο 3ος παγκόσμιος Πόλεμος. Αισιόδοξη και λυρική παρά τη σκληρότητά της.

 

«Freebirds», του Τζιμ Χέιγουορντ: Δυο γαλοπούλες προσπαθούν να γλυτώσουν από τη «σφαγή» της Ημέρας των Ευχαριστιών.

 

«Στη μάχη του χορού» (battleoftheyear), του Μπένσον Λι: Πρώην προπονητής μπάσκετ προπονεί την ομάδα μπρέικντανσινγκ των ΗΠΑ για να την οδηγήσει στον παγκόσμιο τίτλο.

 

«Ο αδάμαστος: Τα χρονικά του Δρακοφοίνικα», του Θάνου Κερμίτση: Περιπέτεια φαντασία, ερασιτεχνική και χωρίς έμπνευση. Λυπάμαι!

 

Σινεφίλ

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s