«ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ»

(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ 20/10/2013)

Μόνο θύματα

pozitia

του Στράτου Κερσανίδη

Τίποτε στη ζωή δεν είναι μονοδιάστατο. Συχνά οι έννοιες καλό και κακό διαφέρουν ιστορικά, πολιτισμικά, κοινωνικά. Έτσι συμβαίνει πολλές φορές ο θύτης να είναι ή να μετατρέπεται σε θύμα.

Ο Καλίν Πέτερ Νέτζερ με την ταινία του «Οικογενειακή υπόθεση» (Poziţia copilului), κέρδισε τη Χρυσή Αρκούδα στο Φεστιβάλ του Βερολίνου προσθέτοντας ακόμη ένα βραβείο στην πλούσια συλλογή του σύγχρονου ρουμάνικου κινηματογράφου.

Η 69χρονη Κορνέλια μαθαίνει ένα βράδυ πως ο 32χρονος γιος της Μπάρμπου, έχει συλληφθεί επειδή προκάλεσε ένα αυτοκινητικό δυστύχημα με θύμα ένα παιδί. Από τη στιγμή εκείνη η Κορνέλια ξεκινά έναν αγώνα για να σώσει το γιο της με κάθε τρόπο. Μέσα από αυτό αναδύεται η σχέση της δεσποτικής μητέρας με το γιο ο οποίος νιώθει να «πνίγεται» μέσα σε αυτή τη σχέση. Ο Μπάρμπου ακόμη και στην πιο δύσκολη στιγμή της ζωής του μοιάζει να αδιαφορεί για τα όσα κάνει η Κορνέλια για να τον σώσει από τη φυλακή. Εκείνη από τη μεριά της απευθύνεται στις υψηλές γνωριμίες που έχει, προκειμένου να πετύχει το σκοπό της, θέλοντας ταυτόχρονα να επιβάλλει στο γιο της τις απόψεις της.

Ο Νέτζερ με χαρακτηριστική ευαισθησία και χιουμοριστικές πινελιές αναδεικνύει την προβληματική τους σχέση. Αναδεικνύει τα τραύματα του νεαρού από την ασφυκτική «αγάπη» και τις επιπτώσεις που έχει στην προσωπικότητα του. Την ίδια στιγμή κάνει μία τομή στη σύγχρονη Ρουμανία και βλέπει με κριτικό μάτι την ανώτερη τάξη η οποία προέκυψε μετά την πτώση του σταλινικού καθεστώτος Τσαουσέσκου. Δεν παραλείπει δε να μιλήσει και για την εκτεταμένη διαφθορά που υπάρχει στη χώρα αλλά με τρόπο διακριτικό και χωρίς δημαγωγίες.

Η σκηνοθεσία του Νέτζερ είναι λιτή, σταθερή και καλά δομημένη. Με ντοκιμαντερίστικη διάθεση καταγράφει την παθογένεια των σχέσεων στην οικογένεια και την ανώτερη τάξη της χώρας. Χωρίς υπερβολές και αυτάρεσκα σκηνοθετικά κόλπα, κερδίζει το θεατή με το ρεαλισμό της ιστορίας του αλλά και τον τρόπο που υποστηρίζει τη δραματουργία. Χρησιμοποιώντας θαυμάσιους διαλόγους ξετυλίγει σε εύρος και βάθος τις διαπροσωπικές σχέσεις των ηρώων του το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται. Μήπως η χειραγώγηση εντός της οικογένειας, μας οδηγεί στη γενικότερη κοινωνική χειραγώγηση; Εν τέλει ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης στην ιστορία μας; Ερωτήματα που τίθενται και χωρίς να εκβιάζονται απαντήσεις καταλήγουν σε ένα ελλειπτικό, ανοιχτό φινάλε. Σπαρακτικές και γεμάτες ένταση είναι οι σκηνές της επίσκεψης της Κορνέλια με τον Μπάρμου στην οικογένεια του θύματος, καθώς και εκείνη στο τέλος όταν οι δύο μητέρες συναντιούνται και συζητούν. Η Λουμινίτσα Γκεοργκίου δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία στο ρόλο της Κορνέλια.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s