ΣΟΝΙΑ ΛΟΥΪΖΑ ΚΕΝΤΕΡΜΑΝ

 

(αναδημοσίευση από την Εποχή, 29/9/2013)

 

Σόνια Λουίζα Κέντερμαν

Σόνια Λουίζα Κέντερμαν

 

Μια προσωπική ιστορία, μια εποχή

 

 

Συνέντευξη στο Στράτο Κερσανίδη

 

 

Με δύο βραβεία έφυγε από το 36ο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας η ταινία “Νικολέτα” της Σόνιας Λουίζας Κέντερμαν. Η νεαρή σκηνοθέτιδα κέρδισε το βραβείο καλύτερης Σπουδαστικής ταινίας και το βραβείο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (ΟΚΛΕ).

 

Βρισκόμαστε στα πρώτα χρόνια μετά το τέλος του Εμφυλίου, συγκεκριμένα στα 1951, σε ένα ορεινό χωριό. Μια γυναίκα, ο άντρας της οποίας αγνοείται, αδυνατεί να μεγαλώσει τα δυο της παιδιά. Έτσι αποφασίζει να δώσει το ολίγων μηνών κοριτσάκι της στην αδελφή της, η οποία ζει στην πόλη παντρεμένη με έναν ευκατάστατο έμπορο. Τη μικρή αναλαμβάνει να μεταφέρει στην πόλη ο 8χρονος αδελφός της.

 

Η Σόνια Λουίζα Κέντερμαν, καταφέρνει μέσα από μια απλή ιστορία να αποδώσει το κλίμα μιας δύσκολης για την Ελλάδα εποχής αναδεικνύοντας τη φτώχεια και το κλίμα διχασμού που επικρατούσε στη χώρα μετά τον Εμφύλιο. Ένα εύστοχο κοινωνικό σχόλιο με λιτή και περιεκτική σκηνοθεσία, χωρίς διδακτισμούς και πολυλογίες. Με εξαιρετικές ερμηνείες, σεναριακή ανατροπή στο φινάλε και μια εσωτερική κορύφωση που δεν κραυγάζει, αλλά υπονοεί, η “Νικολέτα” κέρδισε το κοινό και ανταμείφθηκε με δύο βραβεία στο Φεστιβάλ της Δράμας.

 

Η σκηνοθέτιδα, μίλησε στην Εποχή για την ταινία, το Φεστιβάλ και τα μελλοντικά της σχέδια.

 

nikol

 

Πωςένανέοκορίτσισανεσένα, επέλεξε,όχιένασύγχρονοθέμααλλάέναθέμαπουαναφέρεταισταχρόνιαμετάτονΕμφύλιο;

 

Προέκυψε από τη μελέτη. δας.﷽﷽﷽﷽﷽﷽φυλικκαλέτη. Εί ααι για να κατανοΉξερα από την αρχή ότι είναι μια ιστορία εποχής και μελετώντας ιστορίες υιοθεσίας συνειδητοποίησα ότι τα πιο άγρια περιστατικά συνέβησαν τα εμφυλιακά και μετεμφυλιακά χρόνια. Υπάρχει ένα πολύ πλούσιο υπόβαθρο που μπορεί να στηρίξει μια ιστορία μυθοπλασίας. Έπειτα όσο περισσότερο μελετούσαμε μαζί με τη συν-σεναριογράφο, Τρέϊσι Σάντερλαντ, τόσο χτιζόταν στο σενάριο η αντίστιξη της οικογένειας του “κατσαπλιά”, που αναγκάζεται να δώσει το μωρό για χρήματα, σε άλλο μέλος της οικογένειας που είναι δεξιοί μαυραγορίτες. Αυτό στάθηκε για μένα ο καταλύτης. Αισθάνθηκα ότι ο μόνος τρόπος για να εντρυφήσω στα χρόνια εκείνα, είναι μέσα από μία προσωπική ιστορία. Υπήρχαν φυσικά πολλές λεπτομέρειες που αγνοούσα αλλά κάνοντας σινεμά μαθαίνω.

 

ΠιστεύειςπωςοινέεςγενιέςχρειάζεταιναέρθουνσεεπαφήμεμιαΙστορίαπουαγνοούν;

 

Νομίζω ότι όλα ξεκινούν από το παρελθόν. Το παρόν, αποτελεί τη συνέχεια της κλωστής που άρχισε να ξετυλίγεται πριν από πολλά χρόνια. Και για να κατανοήσουμε τα τεκταινόμενα του παρόντος πρέπει να πάμε στο παρελθόν. Αυτή ίσως είναι η σημασία της ιστορικής γνώσης. Και η νέα γενιά αγνοεί πολλά από τα ιστορικά γεγονότα από τον εμφύλιο και έπειτα. Τα χρόνια δηλαδή πριν και κατά τη διάρκεια της διδακτορίας κι αυτό επειδή στο μάθημα της ιστορίας στο σχολείο, η ύλη τελειώνει στο τέλος του Β΄ Παγκόσμιου. Ωστόσο, συγκριτικά με άλλες χώρες, στην Ελλάδα μιλάμε πολύ για πολιτικά ζητήματα και από μικρή ηλικία. Οι Άγγλοι για παράδειγμα,μεγλοιι από μικρή ηλικεία. Οι ν Και για να κατανολάδειγμα δεν ανοίγουν εύκολα πολιτική συζήτηση σε μια παρέα. Άλλα και εμείς μιλάμε πολύ για τα τρέχοντα και λιγότερο για το παρελθόν απ’ όπου αντλούνται εξηγήσεις και δίδονται απαντήσεις για τα όσα συμβαίνουν στο παρόν.

 

 

Πωςγυρίστηκεηταινία. Αντιμετώπισεςδυσκολίεςμετηνπαραγωγή;

 

Γυρίστηκε με ελάχιστα χρήματα άρα με πολλές θυσίες από όλους τους συντελεστές. Σχεδόν κανείς δεν πληρώθηκε και επειδή τα περισσότερα γυρίσματα ήταν εκτός έδρας, στα Ζαγοροχώρια, το ένα τρίτο του προϋπολογισμού πήγε σε βενζίνη και μεταφορικά. Οι ηθοποιοί και το συνεργείο ήταν σύμμαχοί μου. νια. ﷽﷽﷽﷽﷽απ ξετυλν. Αυτο που εκαι επειδΈκαναν όλοι πολλά περισσότερα από τις αρμοδιότητές τους. Ήταν ουσιαστικά συνοδοιπόροι και «συμπαραγωγοί». Οι δυσκολίες της παραγωγής ήταν κυρίως πρακτικές. δας.﷽﷽﷽﷽﷽﷽φυλικκαλέτη. Εί ααι για να κατανοΌσο λιγότερα χρήματα έχεις τόσο περισσότερο χρόνο πρέπει να αφιερώσεις για να λύσεις πρακτικά ζητήματα. Αλλά δας.﷽﷽﷽﷽﷽﷽φυλικκαλέτη. Εί ααι για να κατανοκάνοντας η ίδια και την παραγωγή κέρδισα μια τεράστια εμπειρία.

 

ΠοιεςείναιοιεντυπώσειςσουαπότοΦεστιβάλΤαινιώνΜικρούτηςΔράμας;

 

Είναι ένα φεστιβάλ ομάδας. Όλοι μένουμε στα ίδια ξενοδοχεία, τρώμε μαζί, βλέπουμε μαζί τις ταινίες μας και περνάμε ώρες μιλώντας για αυτές. Είναι περισσότερο ένα φεστιβάλ που μοιραζόμαστε παρά το γεγονός πως διαγωνιζόμαστε και αυτό είναι πολύ ωραίο. Και φέτος ήταν ένα πολιτικοποιημένο φεστιβάλ. Είδαμε πολλές ταινίες για την επικαιρότητα και με κοινωνικά θέματα.

 

Έχειςστασκαριάμιαταινίαμεγάλουμήκους. Μπορείςναμουπειςκάτι γι’ αυτό;

 

Γράφουμε πάλι το σενάριο με την Τρέϊσι Σάντερλαντ και είμαστε στο στάδιο αναζήτησης παραγωγών και χρηματοδότησης. Η ταινία διαδραματίζεται στην Αθήνα του σήμερα και είναι μια προσωπική ιστορία ενός ράφτη που οι οικονομικές συνθήκες τον οδηγούν να ανακαλύψει τρόπους ώστε να επανεφεύρει το επάγγελμά του ανακτώντας έτσι την αξιοπρέπειά του.

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s